Hij mag weer een jaartje

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hij mag weer een jaartje

Berichtdoor Martijn » 24 apr 2012, 12:13

Vorige maand had ik mijn 405 alweer een jaar ! Niet veel mee gereden, als is bijna 1500 km voor mijn doen veel in een klassieker. Hij stond al even stil (winterslaap) en zelf geen tijd om APK te regelen dus maar snel naar de garage gebracht. Ja dat dacht je... op weg ernaar toe hield ze er mee op. Druk kruispunt in Hilversum, een paar keer hikken en ...niets meer. Ernstig de pee in natuurlijk, binnensmonds beloofde ik mezelf NOOIT meer iets met oude barrels te doen, je kent het misschien wel. Het ding snel de kruising af en in een parkeerplek gedrukt en toen onder de kap gekeken : geen brandstof meer te zien in het filterje. Tank nog vol met 65 liter Euro 95. Zucht. Brandstofellende dus. Te voet naar huis, volgende middag weer terug met vers filtertje en nieuwe brandstofpomp en jahoor, Madame deed alsof er niets aan de hand was geweest.

APK man was zeer enthousiast maar merkte wel op dat er remverschil achter zat, banden droog waren en CO op 7% stond. Snel een setje van 4 nieuwe Michelins afgeleverd, een Werkplaatshandboek voor de carbu instellingen en een complete revisieset ( Kit prémonté) voor de achterremmen laten aanrukken, want remcilinders zweetten en remvoering volledig verglaasd en dus keihard.

Gisterenavond haalde ik d'r weer op. Verse APK, loopt mooier dan ooit en op haar verse rubber stuurt ze aangenaam precies. Toch wel een genot, zo'n 405 SR 1988 :-)

En nu : rijden !! Ze blijft gewoon bij huis staan heb ik besloten. Anders komt het er weer niet van en is de zomer voorbij voor je het weet. En komend weekeinde lekker poetsen :-)

Volgende projecten : hardtop van de 306 af, en een APK op 505 STI en 604 STI halen.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Hij mag weer een jaartje

Berichtdoor A.B.203 » 25 apr 2012, 12:18

Mooi Martijn dat je 405 weer in orde is en prima loopt. Waar je banden echt verdroogd of wilde de garagehouder wat verdienen ?
Het zijn prima auto's, heb zelf een grd en een srdt gehad. Beiden gekocht met ca 200.000 km op de teller en weer verkocht bij ca 280.000 km.
Gewoon mee doen waar ze voor gemaakt zijn, rijden dus.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Hij mag weer een jaartje

Berichtdoor Harrie » 25 apr 2012, 12:47

Fijn dat die mooie 405 SR weer tip-top is, geniet er lekker van.
Een super-limousine zoals ik al vaker betoogd heb.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Hij mag weer een jaartje

Berichtdoor Koffiemolen » 26 apr 2012, 12:02

Goede keuze om hem bij huis te laten Martijn. Hier is dat ook het geval en hoewel het hele spul inmiddels hier naar binnen zou kunnen is dat niet het plan. als je met een 405 netjes omgaat, er geen km's (op de snelweg) mee vreet en hem netjes schoonhoudt en ook nog eens het pekelseizoen mijdt, dan is een 405 vrijwel onroestbaar.
Volgens de bijgevoegde onderhoudshistorie heeft mijn 405 jaarlijks een Dinitrolbehandeling gehad en is 100% roestvrij. Het enige dat vliegroest bevat zijn de ruitenwisserarmen, die moet ik nog vervangen want dat staat lelijk.

Voor het overige geldt bij auto's net als bij de mens: use it or loose it. Voor de kortere provinciale woon-werkritten laat ik de 5008 thuis en ga met de 405. Genieten! Nu hopen dat het weer wordt om het glazen schuifdakje open te zetten.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten