405 1.6 automaat - tips?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

405 1.6 automaat - tips?

Berichtdoor P204 » 30 dec 2010, 12:32

Hier wordt vol lof over de 405 gesproken. Ik heb een 405 1.6 GRi automaat met weinig km's uit 1991 op het oog. Lijkt een mooi ding, maar ik weet weinig van de 405.

Is dit het eerste type? Kwaliteit motor en bak? Injectiesysteem gevoelig? Overige kwalen bij dit type?

Ik houd me aanbevolen voor tips :-)
Peugeot 204 GL 1970 / 1973
Avatar gebruiker
P204
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 09 okt 2005, 16:18
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor GoodOldDiesel » 30 dec 2010, 13:34

Kuch problemen? Geen idee eigenlijk, ken geen 405-en met problemen...
Enig maar wat je soms tegenkomt is een ECU die het begeeft door ouderdom, weestandjes / torretjes ed ed die gewoon gaar zijn...

Alleen automaten in het algemeen met achterstallig onderhoud, vaak kwestie van niet alleen olie verversen maar ook intern filter en doorspoelen en ze zijn weer als nieuw
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor zozolala » 30 dec 2010, 15:06

Vergeet de koppakking niet, veel of weinig kilometers de pakkingen van dit type motor zijn slecht, dus controleer het koelwater en de olie.
Controleer ook de paravan en de rubbers van deuren en kofferdeksel die zijn bij peugeot ook niet van jedat. 405-en hebben rondom weinig last meer van roest maar de onderkant kan een heel ander verhaal zijn.
Test de automaat/aut.koppeling uitvoerig.
zozolala
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 14 sep 2006, 12:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor P204 » 30 dec 2010, 15:10

Goede tips, dank!
Peugeot 204 GL 1970 / 1973
Avatar gebruiker
P204
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 09 okt 2005, 16:18
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor P204 » 30 dec 2010, 15:12

zozolala schreef:Vergeet de koppakking niet, veel of weinig kilometers de pakkingen van dit type motor zijn slecht, dus controleer het koelwater en de olie.
Controleer ook de paravan en de rubbers van deuren en kofferdeksel die zijn bij peugeot ook niet van jedat. 405-en hebben rondom weinig last meer van roest maar de onderkant kan een heel ander verhaal zijn.
Test de automaat/aut.koppeling uitvoerig.


Is de 1.9 versie minder gevoelig voor een lekke koppakking?
Peugeot 204 GL 1970 / 1973
Avatar gebruiker
P204
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 09 okt 2005, 16:18
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor daflover » 30 dec 2010, 16:13

weet niet wat iedereen loopt te zeuren over problemen??

rijd al jaren met verschillende 405's
maar eigenlijk nooit problemen gehad
alleen met een auto met achterstallig onderhoud

kortom
je koopt een wat oudere auto
en dan kun je niet een perfecte auto verwachten
maar zou hewoon goed op letten hoe de auto onderhouden in (distri ed.)

dan kun je er nog jaren plezier van hebben (heb er net zelf een gekocht met 340000 km op de teller en zelfs de automaat schakeld nog prima)
beter oud en frans......................
daflover
 
Berichten: 417
Geregistreerd: 28 maart 2008, 13:47

oud en frans

Berichtdoor P204 » 30 dec 2010, 16:26

daflover schreef:weet niet wat iedereen loopt te zeuren over problemen??

rijd al jaren met verschillende 405's
maar eigenlijk nooit problemen gehad
alleen met een auto met achterstallig onderhoud

kortom
je koopt een wat oudere auto
en dan kun je niet een perfecte auto verwachten
maar zou hewoon goed op letten hoe de auto onderhouden in (distri ed.)

dan kun je er nog jaren plezier van hebben (heb er net zelf een gekocht met 340000 km op de teller en zelfs de automaat schakeld nog prima)


Ik zou de tips niet als 'zeuren' willen bestempelen. En niemand verwacht van een oude auto dat ie nieuw is ;-)

Aankooptips uit ervaringen van anderen kunnen ellende en kosten besparen. Oude auto's kosten vaak leergeld. Zelfs gloednieuwe ;-)
Peugeot 204 GL 1970 / 1973
Avatar gebruiker
P204
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 09 okt 2005, 16:18
Woonplaats: Almelo

re

Berichtdoor 305 friesland » 30 dec 2010, 16:49

de achteras van veel peugeots hebben wel ens last van slechte draagarmlagers dit is te merken als je over een drempel gaat dat hij reageerd in het stuur.
koppakking dat is inderdaad wel gevoelig
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Berichtdoor Zwarte 203 » 30 dec 2010, 18:08

Carterontluchting wil nog wel eens dicht zitten, en de aanjager van de kachel wil nog wel eens alleen maar 3/4 tot voluit blazen.
En net achter het subframe wil de kokerbalk nog wel eens gaar zijn.

daarintegen staat dat je een ruime auto hebt, maar toch goedkoop in de belasting.

Type 1 heeft een hogere kofferdekselrand dan het 2e type.
Dus als je hem koopt voor boodschappen doen, en je hebt een klein vrouwtje dan is dat niet altijd makkelijk.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor P204 » 30 dec 2010, 18:20

Zwarte 203 schreef:Carterontluchting wil nog wel eens dicht zitten, en de aanjager van de kachel wil nog wel eens alleen maar 3/4 tot voluit blazen.
En net achter het subframe wil de kokerbalk nog wel eens gaar zijn.

daarintegen staat dat je een ruime auto hebt, maar toch goedkoop in de belasting.

Type 1 heeft een hogere kofferdekselrand dan het 2e type.
Dus als je hem koopt voor boodschappen doen, en je hebt een klein vrouwtje dan is dat niet altijd makkelijk.


Caravankrukje is dan de oplossing!
Peugeot 204 GL 1970 / 1973
Avatar gebruiker
P204
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 09 okt 2005, 16:18
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor GoodOldDiesel » 30 dec 2010, 18:39

Koppaking is toch voor al aan de 1,4 tu en de 1.8 xu bedeeld,

Juist de 1.6 en 1.9 kan ik bestempellen als koppakingsprobleemloos
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Richard-305 » 30 dec 2010, 19:53

Inderdaad, 1.6 is een XU-motor. Die heb ik ook nog nooit met motorische problemen gezien! Onverwoestbaar! (Mits goed onderhouden natuurlijk...)
Bouwjaar 1991 is volgens mij nog het oude model, met de hoge kofferbakdrempel dus.
Zeker vergeleken met z'n concurrenten uit die tijd zijn het gewoon auto's van erg goeie kwaliteit! En nog spotgoedkoop ook.
Gewoon kopen dus!
Peugeot 406 HDI STX, 2001 - Daily Driver
Citroën BX 19 TRD, 1991 - na 435.000 km nu (tijdelijk!) in ruste...

Voorheen:
2x Peugeot 305
5x Peugeot 205
2x Peugeot 106
Avatar gebruiker
Richard-305
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 18 mei 2010, 20:26
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor Thomas » 30 dec 2010, 20:37

De 1.6 is een prima motor maar eerlijk gezegd vind ik hem te zwak voor de 405. De motor moet er flink aan trekken naar mijn mening.
En een automaat maakt hem ook niet bepaald vlotter.
De 1.9 zou mijn voorkeur zijn :wink:

Lekke koppakkingen is inderdaad iets voor de 1.4 en 1.8.
Peugeot 607 3.0 V6 2005
Peugeot 205 CTi 1.6 115 pk 1989
Peugeot Partner 1.6 HDi 2008

TG-CARPARTS.NL
Avatar gebruiker
Thomas
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 jan 2008, 20:39
Woonplaats: Giesbeek

Berichtdoor Nothing Beats a Lion » 30 dec 2010, 20:43

ach, een 405 is zelfs met 1.4 geleverd :mrgreen:
306 XT 1.6 2000 Automatique Te koop!
605 SV 3.0 Vert Sorrento 1996 Automatique
Nothing Beats a Lion
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 28 mei 2007, 11:17
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor Jan-Sietze » 30 dec 2010, 22:33

Mijn voorkeur gaat uit naar de 2.0 8v, in de afgelopen 9 jaar GEEN motorische storingen gehad.
Op een slecht werkende stappenmotor na...
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Harrie » 30 dec 2010, 22:36

Nothing Beats a Lion schreef:ach, een 405 is zelfs met 1.4 geleverd :mrgreen:
slechts kort als basis-model.
grt, Harrie
--- i love 405 ---
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Nothing Beats a Lion » 30 dec 2010, 22:52

mja, maakt het uit hoe lang die geleverd is ?
ik heb inmiddels te vaak een T16 gezien, maar ben nog nooit een 1.4 tegengekomen....1.4 is zeldzamer :mrgreen:
306 XT 1.6 2000 Automatique Te koop!
605 SV 3.0 Vert Sorrento 1996 Automatique
Nothing Beats a Lion
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 28 mei 2007, 11:17
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor Harrie » 30 dec 2010, 23:14

P204 ken ik als een rustige chauffeur,
dan zou een 1.6 (XU) met multi-point injectie is vlot genoeg, een 405 weegt slechts iets meer dan 1000 Kg.
m'n eerste 405 SR had een 1.6 met carburateur, en die was al vlot genoeg,
ook met volle bepakking en 4 personen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor zozolala » 31 dec 2010, 12:11

De 1.4 (nog met carburateur en zonder katalysator?) wordt nog zo nu en dan aangeboden op marktplaats en is dan meestal ook snel weer van het scherm verdwenen.
De XU 1.6 is een sterke motor inderdaad waarmee je nog lang met lekke pakkingen rond kunt rijden.
zozolala
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 14 sep 2006, 12:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor P204 » 31 dec 2010, 13:19

zozolala schreef:De 1.4 (nog met carburateur en zonder katalysator?) wordt nog zo nu en dan aangeboden op marktplaats en is dan meestal ook snel weer van het scherm verdwenen.
De XU 1.6 is een sterke motor inderdaad waarmee je nog lang met lekke pakkingen rond kunt rijden.


Dat klinkt veel belovend. Dan is er misschien ook nog hoop voor het 304 blok dat al een paar jaar met een lekke koppakking staat te wachten op betere tijden ;-)

Waar op een motor van de 405 vind je het type? Kun je uit het motornummer afleiden dat het om een XU gaat?
Peugeot 204 GL 1970 / 1973
Avatar gebruiker
P204
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 09 okt 2005, 16:18
Woonplaats: Almelo

re

Berichtdoor 305 friesland » 31 dec 2010, 14:07

xu is de grotere 1600 en tu gaat tot en met 1600 , wel verwarrend dus de 1600 xu heeeft een aluminium klepdeksel en de latere een plastic klepdeksel.
maar voor alle motoren geld ,water en olie op peil hoeden en distributie op zijn tijd vervangen dan gaat het heel lang goed ,en gaat er een keer wat water lekken stop dan op tijd en denk niet nog even naar huis te rijden of de volgende afslag want dan is het meestal te laat, stoplampje is ook echt stoppen.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Berichtdoor GoodOldDiesel » 31 dec 2010, 18:10

Een 405 met 1600 / 1.6 is altijd een XU. de 1.6 TU vind je niet hierin.

Een 304 motorblok is compleet wat anders en ook andere koek
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Re: re

Berichtdoor fab405 » 01 jan 2011, 17:14

305 friesland schreef: plastic klepdeksel.


En de pakking van die plastic "broodtrommel" kan weleens lekken. Vervangen is meestal genoeg maar de broodtrommel kan ook iets krom zijn en dan helpt het vervangen van de pakking niet. Ik rij daardoor met een trommel van een Xantia :wink: Sommigen vervengen die plastic trommel voor een metalen kleppendeksel van het oudere type. Die zouden duurzamer zijn.

Verder probleemloze auto's die 405'jes. Wij hebben er twee voor de deur staan. De mijne heeft inmiddels ruim 270.000 km gereden. Wel is de 1.6 een jaar of 3 geleden door een 2.0 vervangen.
Renault Megane cc
Peugeot 406 coupé turbo
Peugeot 405
Peugeot 206 XS
Peugeot 306 XS
Peugeot 406 Break
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Break-Rider » 13 maart 2011, 17:19

-Veel 405´s krijgen lekke kachel radiatoren.
-Sommige 405´s hebben wat problemen met de themperatuur (op de meter althans) van de motor.
-Er kan (soms) wat roest ontwikkelen onder de rubber bij de daklijn bij de deuren (gehoord, zelf nooit meegemaakt).
-Wel meegemaakt, afgeknapt tapeind om het spruitstuk vast te zetten (uitboren en nieuwe draad tappen).
-Soms laat de blanke laklaag los na verloop van tijd, heel veel tijd.
-Er zijn 405´s die wel wat onderstel problemen hebben en daardoor wat geluiden of een minder strak weg gedrag vertonen.
-Kunststof delen kunnen na de vele jaren gaan verbleken.
-Chrome strips in ramen of bumpers kunnen gaan oxideren.
-Plaatwerk is dunner als gemiddeld, scheelt wegenbelasting, maar is schade gevoeliger qua deukjes.
-Ruitensproeiers op de ruitenwisser is niet onder alle omstandigheden alles.
-Lekkages in de kofferbak van de sedan komt voor.
-Orginele mistlampen kunnen vrij vlot weg rotten doordat er geen behuizing omheen zit, met name de MI-T 16 lampen zijn hier bovengemiddeld gevoelig(er) voor.
-Orginele schuif/kanteldaken kunne lekkage problemen geven of er geheel of deels mee ophouden.
-Dakantennes kunnen lekken (bij alle 2 mijn 405´s meegemaakt).

Het zijn allemaal geen schokkende dingen alles bij elkaar, maar dit zijn zaken die ik ben tegen gekomen, of van andere heb mogen aanhoren in de voorbije jaren. 100 % probleemloos zijn ze dus niet geheel. Wel is er behoorlijk veel via de sloop of internet aan onderdelen te vinden tegen schappelijke prijzen. verder is sleutelen aan een 405 niet al te moeilijk.
Ik zou GEEN 1600 nemen, maar voor de 2000 gaan, gewoon omdat deze motor sterker is en nooit op de top van zijn kunnen hoeft te presteren onder normale omstandigheden. Daarbij zijn ze redelijk, rap sterk, en betrouwbaar, diesels al helemaal.
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten