405 SRi 1988 gekocht!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor JurgenGentry » 03 nov 2009, 09:14

Mooi stuurtje......... :mrgreen:
JurgenGentry
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 16 nov 2005, 23:33
Woonplaats: Berghem

Berichtdoor Harrie » 06 nov 2009, 13:39

donderdagavond heb ik de 405 SRi ook op het 405 forum geplaatst. :D
zaterdag mag ze mee naar Woudenberg, dan kan ik meteen ook enkele onderdelen kopen die ik nodig heb.
De inleggen van 2e en 3e versnelling gaat met veel gekraak gepaard..
Er zit veel te veel speling op de stangetjes en de kantelaar.
Die vernieuw ik dus, als het effe kan zaterdagmiddag.
Zaterdagavond naar de Veluwe om de 2 editie van de nachtrit te genieten. 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Indium » 06 nov 2009, 21:41

Harrie schreef:donderdagavond heb ik de 405 SRi ook op het 405 forum geplaatst. :D
zaterdag mag ze mee naar Woudenberg, dan kan ik meteen ook enkele onderdelen kopen die ik nodig heb.
De inleggen van 2e en 3e versnelling gaat met veel gekraak gepaard..
Er zit veel te veel speling op de stangetjes en de kantelaar.
Die vernieuw ik dus, als het effe kan zaterdagmiddag.
Zaterdagavond naar de Veluwe om de 2 editie van de nachtrit te genieten. 8)
grt, Harrie


Leuk, dan zie ik hem morgen! Ben erg benieuwd, vooral het interieur ziet er op de foto's fantastisch mooi uit :D :!:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Harrie » 08 nov 2009, 22:34

Zaterdag mocht de 405 SRi mer naar Woudenberg. Op de afrit Maarsbergen kwam er waterdamp onder de motorkap vandaan.. :cry:
de temperatuur was op de A12 al hoog, 105 graden, net als tijdens de 1e rit van Sittard naar huis.
toch rustig doorgereden naar het magazijn. Ik wilde de auto eerst laten afkoelen voor de kap te openen.
's middags, na een erg druk bezochte magazijndag, samen met Jan en Richard ( indium ) gekeken.
de kleine 'bypass'slang aan het thermostaathuis is vermoedelijk het punt waar de lekkage zat.
de slangklem zat wat los. De thermostaat opent niet, of slechts een beetje, waaardoor het te heet werd en er te veel druk opgebouwd werd.
De overdruk kon bij de aansluiting van dat korte slangetje weg vanwege de te loszittende slangklem.
Voor de zekerheid een andere slang pas gemaakt en gemonteerd, systeem afgevuld, gelukkig had Richard een can met 2 ltr KVS in de auto. :D
even proefstukje gereden, word wel warm maar blijft dicht, niveau gecontroleerd.
Naar huis gereden, Indium is tot Ede achter me aan gereden voor het geval dát..
Het ging nog steeds goed en met opgestoken duim scheidden onze wegen zich bij afslag Ede.
En een XU is sterk! zonder panne thuis gekomen. :D :D Jan en Richard: bedankt!
zondagmiddag de thermostaat gedemonteerd en de klep opengedrukt en met een draad ertussen blijft die een beetje open.
Gemonteerd, afgevuld, ontlucht. proefrit: temperatuur blijft nu rond de 78 graden.
Op de parallelweg even een sprintje getrokken: wat een héérlijke accelleratie zit er in dit XU9J2-blok :D :mrgreen:
nieuwe thermostaat en slangetje en afdichtringen al per email besteld bij de dealer.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Indium » 09 nov 2009, 00:22

@Harrie: Het was fijn te horen dat je gisteren uiteindelijk toch weer goed bent thuis gekomen na een (enorm drukke) dag als gisteren!

Die 405 van je is inderdaad een "relaxed-vlotte" auto. Ook als je er schakel-lui mee rijdt, ben je nog meestal als eerste weg bij het stoplicht. Dat vond ik al toen ik zelf nog een 405 1.9 SR had, maar toen ik gisteren met mijn ietwat logge 505 op LPG achter je reed, merkte ik dat nog beter... :mrgreen:

En wat een PRACHTIG interieur zit er in je auto, nu maar veel heerlijke, comfortabele en probleemloze kilometers maken 8) :!:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor fab405 » 09 nov 2009, 01:09

Spannend dagje dus. Gelukkig met een goed eind :D

Hé, dat klinkt als mijn 2.0, vooral dat "schakellui":

Indium schreef:Die 405 van je is inderdaad een "relaxed-vlotte" auto. Ook als je er schakel-lui mee rijdt, ben je nog meestal als eerste weg bij het stoplicht.


:mrgreen:
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor fab405 » 09 nov 2009, 21:58

Hé, Harrie. Misschien is het leuk als je op 12 december op onze wintermeeting in Enschede komt: http://peugeot405club.nl/forum/viewtopi ... sc&start=0

Dan kan ik je 405 eens aanschouwen :wink:
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Jan-Sietze » 09 nov 2009, 23:34

Tja, koppel bok laag toerental, dat is waar de 8-kleppers in uitblinken :wink:
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Indium » 10 nov 2009, 10:09

Jan-Sietze schreef:Tja, koppel bok laag toerental, dat is waar de 8-kleppers in uitblinken :wink:


Inderdaad, zo uit mijn hoofd 176 Nm bij slechts 2750 rpm. Daar staat weer tegenover dat ze het niet fijn vinden om hogere toerentallen te draaien, ik vond "mijn" blokje gewoonweg lui! Daarom pasten we ook zo goed bij elkaarl... :mrgreen:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor jon » 10 nov 2009, 20:59

Ikke gister de 2e rotonde links, de eerste rechts, maar geen Peugeot's. Ik was even met de Camaro aan het toeren en toen stuurde ik even die kant op. Naja, volgende keer beter. :-)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Harrie » 10 nov 2009, 23:08

jon schreef:Ikke gister de 2e rotonde links, de eerste rechts, maar geen Peugeot's. Ik was even met de Camaro aan het toeren en toen stuurde ik even die kant op. Naja, volgende keer beter. :-)
Groet, Jon.

vreemd.. ik stuur je wel een berichtje.. :D
ik ben zondag wel met de 405 SRi op de parkeerplaats bij je schoonfamilie gekeerd,
en daarna nogmaals een sprint getrokken tot dik 140 op de parallelweg.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
geen camaro of 205 gezien op de P.. next time better :wink:
.
ja, véél koppel heeft ze.. vanmorgen invoegstrookje: sprint en héél ruim, 100 meter voor de auto die naast me reed, invoegen.
H E E R L I J K :!: :mrgreen: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 12 nov 2009, 21:03

JurgenGentry schreef:Mooi stuurtje......... :mrgreen:

diameter opgemeten: is buitenwerks 375 mm. dan ben ik benieuwd of dat hetzelfde is als 205 ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 26 nov 2009, 21:34

een verslag van de afgelopen twee weken:
nadat ik de nieuwe thermostaat had gemonteerd, kon ik niet alle koelvloeistof teruggieten.. ik dacht: even rijden en dan afvullen.
Na dat proefritje weer heet en de bovenste radiateurslang vanaf het themostaathuis bleef koud.. :shock:
Mijn conclusie: er zit een luchtbel in het gedeelte onder de thermostaat, waardoor deze niet verwarmd word en dus niet opent..
De thermostaat wederom gedemonteerd en een klein gaatje in de flens geboord, waardoor de lucht er altijd uit kan richting bovenzijde radiateur.
Dat hielp! Door alle nattigheid waren de verdelerkap en de bougiekabels nat geworden,
dus nieuwe besteld want ondanks droog maken en veel WD40 liep de motor niet meer netjes...
Paar dagen later de nieuwe kap+rotor en de bougiekabels vernieuwd.
Loopt weer vele beter, maar hapert een beetje, daarvoor moet ik nog enkele sensorstekkers en de stekker van de module
droogmaken en inspuiten met WD40.
De temperatuur van het koelsysteem blijft tijdens woon-werkverkeer binnen de perken, maar tijdens een langere rit loopt
de temp al snel op naar 105 a 110 graden.. :roll:
Ik vermoed, dat de elektrische fan niet loopt... ook nog nooit horen lopen.. De zekering is wel intact.
Verder nieuwe schakelstangen besteld en gemonteerd, dat schakeld qua patroon weer lekker strak,
maar het schakelen naar 2 en 3 is nog erg slecht, soms gaat het perfect.. :roll:
Terugschakelen is er al helemaal niet bij, dat gaat gepaard met een enorm tandenpoets-lawaai.
Versnellingsbak afgetapt en voorzien van 1 ltr 80W90 en 1 ltr. ATF ter verdunning.
Geeft verbetering, maar niet afdoende. De synchromeshes zijn naar de filistijnen denk ik...
De koppelingsplaat kon ook wel eens vettig zijn waardoor die blijft plakken,
want soms kan ik prima in 2 en 3 schakelen, maar meestal niet...
Voor proef ook het interval-relais vervangen door Relais 99 maar ik kan het relais niet programmeren...
wellicht werkt het niet in Peugeot-modellen van 1988 en ouder..?
Het schavende geluid achter bleken de remblokken te zijn: 1 blokje was staal op staal aan de buitenzijde van de schijf.
Daarmee was het roestrandje er mooi af. :D Nieuwe blokjes heeft mijn dealer er opgezet, ik kan 's avonds
niets meer doen op de stoep, regen, donker.. :-|
Verder geniet ik elke dag van de 405 SRi, heerlijk scheurijzer, luxe tourvoiture, grand confort 8)
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 26 nov 2009, 23:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 26 nov 2009, 23:02

Klinkt inderdaad als versleten synchromeshringen. Mijn eerste 405 (1.9 GR '88) met 440k op de klok toen ik hem kocht had hier ook last van. M.n. van 3 naar 4 moet je hem echt de tijd geven, dan ging het soms geruisloos, maar meestal met luid gekraak. Terug van 4 naar 3 ging meestal beter. Daarbij was ik altijd bang dat de pook zou 'omvallen'... :lol:
Mooi dat je er zo veel plezier van hebt!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor RondeB » 26 nov 2009, 23:16

Terug naar ouderwetsch "double clutchen" dus :D wel zo leuk en als je 't onder de knie hebt heb je je koppeling alleen nog nodig om weg te rijden....
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Berichtdoor Harrie » 11 jan 2010, 01:09

RondeB schreef:Terug naar ouderwetsch "double clutchen" dus :D wel zo leuk en als je 't onder de knie hebt heb je je koppeling alleen nog nodig om weg te rijden....
? hoe kun je Double-Clutchen zonder gebruik van koppeling?
dat kan dus niet... :mrgreen: :mrgreen:
door 'omstandigheden' staat de 405 meer stil dan dat ze ze mag rijden.... :cry:
morgenvroeg mag ze mij weer plezieren.
met de technische dingen nog niks verder gekomen.
mag die vorst en kut-sneeuw weg, ik verlang zóóoóóów naar het voorjaar...!
oh ja: 1 update: de allerslechtste wieldop vervangen door een Nieuwe.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor fab405 » 11 jan 2010, 08:45

Harrie schreef:mag die vorst en kut-sneeuw weg, ik verlang zóóoóóów naar het voorjaar...!


Mee eens. M'n ZX staat al 2 weken stil, wachtend op een niewe dynamo maar daar begin ik met dit weer niet aan.
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Harrie » 04 maart 2010, 20:39

Het koelings-probleem speelde nog steeds...
ritje woon-werkverkeer ging goed, want op het moment dat de 405 flink warm werd, zette ik 'm al stil op de parkeerplaats.
Maar dat hield tevens in, dat ik geen ritten, langer dan 10 km kon rijden..
Vorige week even naar de Kringloop gereden, effe lekker sportief scheuren met die heerlijke 405 :D
Maar in dat korte ritje liep de temperatuur al weer op tot vér boven de 110 graden... :evil:
Thuis gekomen de kap open: aanvoerslang, thermostaathuis heet, en een klein stuk van de radiator...
Bijna de gehele radiator IJSKOUD :shock:
Wat nu? Waterpomp defect? Thermostaat? neehh. die had ik onlangs nog vernieuwd... :roll:
Vandaag heeft mijn dealer er naar gekeken en het probleem opgelost.
Je raadt het nooit: die nieuwe thermostaat deugde niet, nieuwe erin, probleem opgelost.
Aangezien het ontluchtingsventiel op het thermostaathuis defect was en vroeger al eens dichtgezet is, had ik een klein
gaatje in de thermostaat geboord zodat het zich goed kan ontluchten.
Nu kan volgens de dealer voor die thermostaat geen garantie-aanvraag worden ingediend, omdat ik er een gaatje in heb geboord... :roll:
ik gooi de oude eens in een pan kokend water, eens kijken wat 'ie doet...
defect is defect, en dan wil ik garantie.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 04 maart 2010, 22:39

Klinkt als de beruchte Wet van Murphy, Harrie! Hoe verzin je het! En laat die leverancier dan maar aantonen dat de thermostaat defect is omdat er een gaatje in is geboord...
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor mars406 » 05 maart 2010, 16:01

En laat die leverancier dan maar aantonen dat de thermostaat defect is omdat er een gaatje in is geboord


van welk drankje heb jij genipt? :mrgreen: :mrgreen:
205 1.4 Generation 1998 blauw
306 1.8 Cabriolet Roland Garros 1996
406 2.2 GTX BREAK 2001 zwart
......en een Fiat 500F( 1e serie) uit 1965 ( 18 PK)
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor Chiel » 05 maart 2010, 17:36

Hoi Harrie,

Je relais 99. zou volgens mij gewoon moeten werken. Heb nog niet gehoord dat hij niet werkte in ee n 88-er. Ik neem aan dat de gebruiksaanwijzing je bekend is? Een en ander is hier na te lezen. De korte omschrijving van de werking:

T werkt als volgt: het miezert, dus je zet de interval aan en weer uit (T1) als de ruit zo nat is dat hij weer gewist moet worden, zet je de interval weer aan. (T2) Nu laat je de intervalstand aan, het relais heeft de tijd tussen T1 en T2 geregistreed en houdt dit aan als interval. Als je de hendel kort naar je toe haalt, wist hij één keer.

Mocht het relais dat je nu hebt defect zijn, stuur me dan even een PB. Ik rijd zondag richting Arnhem en ik heb er nog wel één voor je :)
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Harrie » 05 maart 2010, 17:42

Chiel schreef:Hoi Harrie,
Je relais 99. zou volgens mij gewoon moeten werken. Heb nog niet gehoord dat hij niet werkte in ee n 88-er. Ik neem aan dat de gebruiksaanwijzing je bekend is? Een en ander is hier na te lezen. De korte omschrijving van de werking:
T werkt als volgt: het miezert, dus je zet de interval aan en weer uit (T1) als de ruit zo nat is dat hij weer gewist moet worden, zet je de interval weer aan. (T2) Nu laat je de intervalstand aan, het relais heeft de tijd tussen T1 en T2 geregistreed en houdt dit aan als interval. Als je de hendel kort naar je toe haalt, wist hij één keer.
Mocht het relais dat je nu hebt defect zijn, stuur me dan even een PB. Ik rijd zondag richting Arnhem en ik heb er nog wel één voor je :)

Dank je ! :wink: Nee.. Relais 99 zal wel O.K. zijn, de ruitewissermotor gaat niet terug in de Nul-stand, of stopt zomaar willekeurig middenop de ruit..
Soms wel, soms niet. Ik haal het ruitewissermechanisme er even een keer uit, en dan de sleepcontacten en koperbanen
in de ronde doos van de ruitewissermotor schoonmaken.
Deze zorgen er n.l. voor, dat de ruitewissers op hun rustpunt terugkeren en stoppen.
Komt goed :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Chiel » 05 maart 2010, 17:46

Ok, dat kan natuurlijk zo ver reikt mijn kennis niet. Wat ik wel weet is dat mijn ruitenwissers zonder ruitenwisserrelais (of doorverbindbruggetje) wel werken maar niet terug gaan naar de nulstand. Daarom zou ik even het oude relais terugstoppen en controleren voor je echt alles gaat demonteren.
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Harrie » 05 maart 2010, 17:49

Chiel schreef:Ok, dat kan natuurlijk zo ver reikt mijn kennis niet. Wat ik wel weet is dat mijn ruitenwissers zonder ruitenwisserrelais (of doorverbindbruggetje) wel werken maar niet terug gaan naar de nulstand. Daarom zou ik even het oude relais terugstoppen en controleren voor je echt alles gaat demonteren.

ik heb sinds het testje met R99 al weer het originele relais er in zitten.
De ruitewissermotor krijgt ( achter contact ) constant spanning t.b.v. die ruststand, dat loopt via een seperaat koperspoor in die 'doos'.

ik heb trouwens 2 stuks Relais 99 dankzij Ruudxs en Paul B. , 1 voor de 405 en 1 voor de 306 cabrio 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 15 jul 2010, 22:57

de 405 SRi is verkocht.
Als de 604 GTI gereed is, is de 405 voor ons één auto teveel, waarvoor ik ook nog eens houderschapsbelasting ( wegenbelasting ) betaal.
De APK loopt op 22 aug, af, en ik heb geen zin om nog héél veel geld en werk in de 405 te steken om haar weer door de APK te loodsen.
Vandaag de 405 gewassen, gestofzuigd, ruiten schoongemaakt, radio-CD er uit gehaald
en een Philips radio-cassette er voor in plaats.
Morgen olie en vloeistoffen checken en tanken, dan rijden we zaterdagmorgen naar Urk,
alwaar we haar overdragen aan de nieuwe eigenaar.
met toch enige weemoed nemen we afscheid van de 405 SRi.. :cry: wat een heerlijke voiture is het!
en een pittig en lekker scheurijzer.... vooral de jankende brul in de hogere toerenregionen is een prachtig geluid.
en dan nog steeds, duwt ze maar door, wat een enorm koppel zit er in deze XU9J2 ( 1.9 achtkleppper ) :D
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten