sloten 405 en ander ongemak

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

sloten 405 en ander ongemak

Berichtdoor Guyot » 22 okt 2025, 23:10

In een poging de 405 klaar te maken voor de apk en meteen wat kleine irritaties op te lossen heb ik net geprobeerd het slot van mijn bestuurdersportier gangbaar te maken, met als eventuele backup het verwisselen van slot met de bijrijderskant. Met wat geduld en veel WD-40 kreeg ik de sleutel er in, om daarna 2 uur lang met veel gefoeter, een hamer en uiteindelijk een zaag mijn sleutel weer uit de cilinder te bevrijden. Slot is volledig gesloopt en niet meer bruikbaar. Ik wil nu bijrijdersslot in bestuurdersportier zetten, zodat ik na 3 jaar geklooi eindelijk weer aan de juiste kant mijn auto kan openen en sluiten. Moet het slot aan de bijrijderskant werken voor apk? Zolang ik de auto op en van het slot kan krijgen via centrale vergrendeling, is dat dan okay? Zo niet, dan heb ik nieuwe sloten nodig.

Bij mijn kofferbakslot zit het miniklepje los zit en dat komt steeds in de weg voor de sleutel. Om herhaling van vanavond te voorkomen, weet iemand hoe ik dat klepje terug kan krijgen waar hij hoort? Ik heb het geprobeerd met een kleine schroevendraaier te manoeuvreren en het veertje erachter te haken. Alleen kan ik niets vinden waar de draaipunten van het klepje in horen te haken en daardoor valt het klepje meteen weer terug in de sleuf voor de sleutel.

Wat betreft de centrale vergrendeling, het slot van het rechterachterportier opent met de rest maar sluit niet met de rest. Iemand een idee hoe ik dat slot weer volledig kan laten meedoen?

Ik kom ongetwijfeld nog veel meer gedoe tegen komende tijd, maar het zou me enorm helpen als iemand hier ervaring met de Valeosloten heeft. Of een veel beter alternatief om in een keer van al het gezeur af te zijn.
Guyot

Keer terug naar 405