Hierbi een kleine update.
De 405 HAD er bijna niet meer geweest!
2 weekjes geleden hadden we een rustige middag. Het was mooi weer dus ik denk laat ik eens een klein stukje met de 405 gaan rijden. Van elke keer dat stationair draaien word het er ook allemaal niet beter van.
Ik de 405 aan de praat gekregen, even een beetje op temperatuur laten komen, groene handelaarsplaten gemonteerd en ik de weg op. Eerst een paar rondjes op het terrein om te kijken of de remdruk blijft bestaan (je weet maar nooit met het ingewikkelde remsysteem). Toen ik het vertrouwden de weg op gereden om een klein "rondje om de kerk" te doen.
Ik kwam er namelijk achter dat ik dus nog geen handrem hebt. Was nog niet toegekomen aan de kabels om deze te monteren.
Nou ja rustig rijden en hopelijk gaat het goed komen.
Dat had ik nog niet gedacht of ik zie in mijn ooghoek een auto van links aankomen (ik reed op een voorrangsweg) en die auto zag ik dus niet afremmen. Het scheelde maar een haartje of ik had een Renault Zoë in mijn linkerkant gehad
Toen ik van de schrik een beetje bekomen was durfde ik het niet aan om de polder in te gaan dus ben binnendoor weer terug gereden naar de garage.
De motor loopt stationair goed maar tijdens gasgeven loopt hij niet lekker. Het lijkt er dan op of er 1 cilinder niet lekker mee doet. Hij bokt enorm.
Temperatuur blijft wel goed maar halverwege gingen toch ineens de remlampjes branden. Gelukkig bleef ik wel remdruk houden.
Rustig terug gereden en weinig hoeven te remmen gelukkig. Bij het achteruit rijden om de werkplaats in te rijden moest ik stoppen omdat de garagedeur nog gesloten was. Toen gebeurde er iets heel vreemds, ik wil remmen maar het pedaal klapte volledig op de bodem en ik had totaal geen remdruk meer, en in mijn achterhoofd dat de handrem het dus ook niet doet kwam ik dus tegen de garagedeur tot stilstand
Gelukkig ging het niet hard maar toch je schrikt wel. Geen schade gelukkig. Mijn collega heeft wel staan lachen (is dus bij hem ook een keer gebeurt).
Bij binnen zetten toch maar eens gekeken maar het remvloeistof peil staat keurig op max. En de pomp draaide ook nog. Hopelijk is het nog een kwestie van lucht in het systeem. Maar dat gaan we op een later tijdstip maar eens bekijken.
Ik vind het belangrijker dat de motor mooier moet gaan lopen. Dus de bougies eruit gehaald om toch voor alle zekerheid eens de compressie te testen. Je weet maar nooit. Je kan wel allerlei dingen gaan doen maar als de compressie niet goed blijkt te zijn dan kan je bezig blijven.
Nou ik kan je vertellen die is prima in orde.
Toen een CO-meting uitgevoerd. Deze stond rond de 2% CO. Dit heeft ook niks opgeleverd en heb ik ook zo laten staan.
De volgende stap is toch nog een keer het brandstoffilter vervangen door een schoon exemplaar. Er is toch oude brandstof in gekomen met vervuiling. Misschien is hierdoor de brandstofdruk te weinig. Ga ik ook zeker nog meten. Brandstofdrukregelaar op de gallerij kan natuurlijk ook defect zijn van al dat lange stilstaan. Injectoren heb ik diezelfde middag ook nog een keer in de testbank gehad maar deze geven exact dezelfde opbrengst en mooi sproeibeeld.
Ook de ontsteking ga ik nog controleren op signaal. En heel belangrijk of er niet ergens een luchtlekkage aanwezig is.
Dus nog genoeg te doen het aankomende jaar
.
Inmiddels al wel foto's wezen maken van mijn schouder. Zit alleen nog op de uitslag te wachten. Pijn is gelukkig ook weer iets verdraagzamer.
Tot de volgende update,
Jeroen