SKY-HY

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

SKY-HY

Berichtdoor 307204XSI » 08 okt 2009, 20:53

Met een HY de hoogte in…….

Inleiding
De Citroën H en HY, was niet alleen een vooruitstrevende (bedrijfs)auto in zijn tijd. Er is meer opmerkelijk aan deze praktische ‘utilitaire’. Qua productie aantallen heeft de H/HY geen echte records gebroken, of zijn deze ondertussen al overtroffen, want de teller stopte bij 475.000 stuks.
Maar in productie looptijd is deze voorwielaangedreven bedrijfswagen absoluut ongeevenaard gebleven. Van 1947 tot 1982, ruim 34jaar! zou de H/HY/HZ met slechts geringe wijzingen en specificatie-afwijkingen in productie blijven.
Het concept was even eenvoudig als wel doordacht; motor, aandrijflijn [voorwielaandrijving] en versnellingsbak waren compact gebouwd en in combinatie met een niet-zelfdragende carroserie, waren er door deze modulaire bouwwijze zeer veel opbouwmogelijkheden op basis van chassis-cabine naast de verschillende af-fabriek uitvoeringen. Ook was het vrij eenvoudig het chassis te verlengen wat voor de bekende marktverkoopwagen weer erg praktisch wasen zeer veel aparte opbouw varianten leidde. Denk daarbij ook aan zeer bijzondere voertuigen die voor promotionele doeleinden werden ingezet en met name in de Tour caravaan.

Afbeelding

Door de jaren heen en gedurende de life-cycle van de H-serie, wijzigde onder andere de voorruit van klein met spijltjes naar 1 grote ruit. Verder kun je ook op de onderstaande foto’s verschillen ontwaren in de achterste wielkasten. Zo waren er aanvankelijk volledig open, halfronde achterste wieluitsparingen en kwamen er later rechthoekige half bedekkende varianten.
Aan de technische zijde waren er wijzigingen o.a. in motorisering. Zo werd er een nu zeer gezochte diesel uitvoering toegevoegd die van een Lister-Perkins blokje gebruik maakte. Echte kenners zullen nog veel meer uitvoeringsverschillen kunnen opsommen maar dit zijn de meest kenmerkende.

Afbeelding

Afbeelding

Specifiek voor de hoogwerker opbouw zijn er ook nog een tweetal verschillen en die hebben met het cabine dak te maken. Als je de foto’s goed bekijkt zul je zien dat er varianten zijn waarvan de hoogwerker-giek half in het cabine dak verzonken zijn wanneer de instalatie is ingeschoven, maar ook varianten waar het dak bolrond is gebleven en waarbij de giek tijdens het transport op een grote H-vormige gaffel rust.


De voorganger van de H/HY was overigens de veel minder bekende Citroën TUB welke tussen 1939 en 1946 slechts 1746 keer gebouwd werd. Uiteraard was de WO II hier mede debet aan. De naam TUB stond voor ‘Traction Utilitaire de type B’.
Er was eveneens een tijdje een bijna vergelijkbare TUC leverbaar.
Aandrijflijn en enkele andere componenten werden van de populaire TA gebruikt.

De HY werd op verschillende locaties gebouwd en wat niet veel mensen weten, is dat er ook in Amsterdam HY’s werden geassembleerd, tijdens de echte hoogtij periode van de H-serie.
Nadat het doek was gevallen voor de H-bouwserie werd het stokje over genomen door de C35, een samenwerkingsproject met Fiat-Iveco.
Citroën heeft altijd een prominente rol gespeeld in het segment van de kleine bedrijfswagen en ook nu nog is er een afgewogen leveringprogramma met de Berlingo I en II, de Jumpy en Jumper.

Afbeelding


Foto’s van het origineel
Er zijn best wel wat foto’s te vinden van vergelijkbare uitvoeringen, niet zo heel verwonderlijk als je bedenkt dat de H/HY/HZ nog altijd zeer populair is bij liefhebbers, en vergeet niet er zijn echt honderden verschillende uitvoeringen gebouwd en verbouwd van de golfplaten-bus.
Het leuke is dat het schaalmodel enige tijd geleden voor me uit Frankrijk werd meegenomen door vriend en verzamelaar Theo204205 die bij tijd en wijle ook hier op het forum aanwezig is.
Tijdens deze reis door Frankrijk werden door hem ook onderstaande foto’s gemaakt van een exemplaar die in de Auvergne ergens werd aangetroffen. Met dank maak ik dan ook gebruik van deze foto’s om het korte essay op te illustreren en op te vrolijken en te laten zien hoeveel fraais er nog op het Franse platteland valt aan te treffen, als je een beetje geluk hebt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Fiche Technique
De hier getoonde HY met hoogwerker opbouw is van het modeljaar 1963.
Een aantal parameters die voor dit model gelden;

Gewicht : 1.450 kg
Lengte : 4.260 mm
Breedte : 1.990 mm
Hoogte : 2.300 mm

Motor : 4 cilinder lijn motor
Inhoud : 1.911 ccm
Topsnelheid: 88km/h


Afbeelding

Électricité de France et Gaz de France (EDF/GDF)
Électricité de France is het grootste elektriciteitsbedrijf van Frankrijk en het op twee na grootste van heel Europa. Het bedrijf levert ruim 125 gigawatt en laat daarmee vooraanstaande Europese concurrenten ver achter zich. De cijfers die bekend zijn stammen van 2005 en tonen dat het bedrijf een omzet genereerde van 25,2 miljard, klinkt rooskleurig maar daar staat helaas tegenover dat het ook een schuld van ruim 19miljard met zich mee draagt. Mede hierdoor lieten grote institutionele beleggers (pensioenfondsen, oveheden en grote beleggingsmaatschappijen) het massaal afweten tijdens de beursgang in 2005. Men rekende op 7 miljard winst maar dit pakte geheel anders uit. Dit in tegenstelling tot de zeer succesvolle beursgang eerder van zusterbedrijf GDF. Overigens heeft EDF 161.000 werknemers en voorziet zij 41 miljoen (particuliere)klanten van stroom.
Tot zover de cijfertjes en wetenswaardigheden over deze onderneming.


Afbeelding

Afbeelding


Het schaalmodel
Inmiddels zijn de Citroëns H uit de gelijknamige modelauto serie die via de Franse kiosken verkocht worden in veel gedaanten verschenen. De hier getoonde “plateau- cabine” waar de hoogwerker op gemonteerd is, is nummer 3 in de serie, en dus be-
trekkelijk vroeg in de serie verschenen. Op deze plek zullen de komende tijd met ruime tussenpozen nog verschillende varianten aanbod komen.
Het model zit goed in elkaar en heeft een aantal leuke en goede accenten. Zo is de kleurstelling goed getroffen, altijd weer afwachten of dit dicht genoeg bij de originele kleur in de buurt komt.
Het schaalmodelletje is voorzien van een kentekenplaat uit het departement 51, Marne. Het meest bekend is de streek Champagne Ardenne, met Reims als voornaamste plaats. Daar komt ook deze HY vandaan zo is duidelijk te lezen op het bestuurdersportier. Kleine details, maar o zo leuk want dat maakt dat het verhaal tot leven komt.

Groeten,
Arie-Jan


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 09 okt 2009, 20:41, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Jeetje » 09 okt 2009, 08:45

Mooi verhaal weer én een mooi modelletje!

Alleen die ruitenwissers... :?

Hadden ze die nou niet wat kleiner/fijner kunnen maken?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Remco504coupe » 09 okt 2009, 11:56

Inderdaad weer een mooi verhaal
Maar die ruitewissers zijn jammer ja, niet alleen te groot, maar ook verkeerd bevestigd, de bevestiging hoort onder het midden van de ruitjes.

@Arie Jan: Verander jij zo iets wel eens, onder het mom van perfectioneren, of houd je vast aan de originaliteit van het modelletje?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor chummy dj » 09 okt 2009, 18:13

mooi verhaal rond de HY
deze speciale zag ik tijdens de zomer in Plopsaland in Coo


Afbeelding
Avatar gebruiker
chummy dj
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 13 sep 2008, 16:16
Woonplaats: belgie

Berichtdoor 307204XSI » 09 okt 2009, 20:34

Dank jullie wel,

Inderdaad hadden die wisserarmen wel de helf gemogen, intussen gaat het wel wat beter heb ik bij latere modellen al gezien, dus daar zal ik tzt op attenderen

@Remco504coupe, in 90% van de gevallen houdt ik de boel origineel, een enkele keer laat ik weleens iets speciaals (ver)bouwen als ik het al lang zoek en het er niet is.

@Chummy, volgens mij heeft die HY in in Plopsa land al een tijdje niet gereden getuige de contructie die er inder bevestigd zit. T' is in ieder geval een best wel zeldzame verlengde uitvoering.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor mars406 » 09 okt 2009, 20:59

deze kwamen wij tegen in Vierville-sur-Mer in Normandië.(zomer 2005)
Kippevel, erg mooi :shock:
Afbeelding
205 1.4 Generation 1998 blauw
306 1.8 Cabriolet Roland Garros 1996
406 2.2 GTX BREAK 2001 zwart
......en een Fiat 500F( 1e serie) uit 1965 ( 18 PK)
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor chr. » 09 okt 2009, 21:02

mooie foto :wink:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor mars406 » 05 apr 2010, 20:25

Vandaag ff wezen kijken op de laatste dag ( na 2 erg natte....) van de Pasen meeting van de HY-club Le Camion op camping IJsselstrand te Doesburg.
Dat het een nat weekend geweest is, mag duidelijk zijn. Eén voor één door de boer eruit getrokken. :shock: :shock:
De boer had er wel schik aan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PRACHTIG!![/url]
205 1.4 Generation 1998 blauw
306 1.8 Cabriolet Roland Garros 1996
406 2.2 GTX BREAK 2001 zwart
......en een Fiat 500F( 1e serie) uit 1965 ( 18 PK)
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor 307204XSI » 05 apr 2010, 20:29

Hele leuke foto's bedankt voor de bijdrage.

groeten,
Arie-Jan

ps: overigens is dat voor mij heel leuk, als er maanden na het schrijven van een artikel nog aanvullende reacties op komen. Bewijs dat het indruk heeft gemaakt en is blijven hangen. Hebt dat nu een keer of 3-4 meegemeaakt en wil ik nog even expliciet vermelden. dankje Mars406
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor mars406 » 05 apr 2010, 20:36

Sterker nog AJ.........ik vind het een genot om jouw verhalen zo af en toe weer te lezen én laten lezen aan anderen.
Jammer dat ik vandaag niet mee kon doen aan 'onze' Paasrit (familieverplichtingen), maar kon dit wel ff snel meepikken. :mrgreen: :mrgreen:

Niet-liefhebbers van oud-blik snappen dit helaas niet. :( :(
205 1.4 Generation 1998 blauw
306 1.8 Cabriolet Roland Garros 1996
406 2.2 GTX BREAK 2001 zwart
......en een Fiat 500F( 1e serie) uit 1965 ( 18 PK)
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 apr 2010, 20:38

Die gele kingsize HY camper heb ik vorig jaar al eens gespot, tussen Rode Haan en Warfhuizen in Groningen. Gaaf ding!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 307204XSI » 05 apr 2010, 20:44

Niet-liefhebbers van oud-blik snappen dit helaas niet. :( :(


welkom in het lotgenoten/cq praatgroepje; wij begrijpen dat heeeeeel goed, :-) :D :mrgreen:
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor mars406 » 05 apr 2010, 20:48

Erg gaaf en erg GROOT!
Zelf eentje in 't paars mét aanhanger.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
205 1.4 Generation 1998 blauw
306 1.8 Cabriolet Roland Garros 1996
406 2.2 GTX BREAK 2001 zwart
......en een Fiat 500F( 1e serie) uit 1965 ( 18 PK)
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 apr 2010, 20:52

En hoe hard gaat zo'n geladen combinatie, met de wind mee? :roll:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 307204XSI » 05 apr 2010, 20:56

Een trommelvliesverzengende, adembeduizelende 75km/h!
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 apr 2010, 20:58

:D :D :mrgreen: :!:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor mars406 » 05 apr 2010, 21:14

307204XSI schreef:Een trommelvliesverzengende, adembeduizelende 75km/h!


Ja! Met de zon in de knalpijp, bergaf....... en een café 'in zicht' . 8)
205 1.4 Generation 1998 blauw
306 1.8 Cabriolet Roland Garros 1996
406 2.2 GTX BREAK 2001 zwart
......en een Fiat 500F( 1e serie) uit 1965 ( 18 PK)
mars406
 
Berichten: 511
Geregistreerd: 16 apr 2007, 19:57
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor eri©on » 05 apr 2010, 21:20

Mooi verhaal Arie Jan!, zeel veel info :!:

Duizelingwekkende, snelheid!, vergelijkbaar met mijn Juva.
Alleen maakt een HY meer indruk vanwege de grootte op de hiway :mrgreen:

Heb al jaren een zwak voor de HY, prachtige bedrijfs auto ongeveenaard.
Jaja mooier dan de renault goulette!.

Ik bezoek wel eens een meeting van het citroén hy team, blijft mooi!
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron