De droom van Jean Rédéle
HET ONTSTAAN VAN ALPINE
Het ontstaan van Alpine begon net na de oorlog in de begin jaren 50. Jean Redele bouwde een Renault 4CV straat versie in een race auto.
De aan passingen die door hem werden uitgevoerd waren onder andere een speciale 5 versnellings wisselbak die de originele 3 versnellings wisselbak verving.
Om de auto zo ligt mogelijk te maken maakte hij verscheidene ligt gewicht aluminium carrosserieën. Wat volgende waren verscheidene successen in de Coupe des Alpes Rally en de Mille Miglia. Aangemoedigd door de ontwikkeling van deze auto's en door een consequente vraag naar deze auto's besloot Jean Redele om een fabriek op te zetten (1954) voor het maken voor sport auto’s in Diepe (Frankrijk) genaamd Societe Anonyme des Automobiles Alpine. De merknaam voor de sport auto’s werd gekoppeld aan de succes die Jean had bij de Coupe des Alpes. De naam Alpine was geboren...
De A110 die in 1962 werd geïntroduceerd, werd snel een van Europa's meest succes volste rally auto's. In de jaren 60 en 70 won de A110 meer dan 100 rally's. Uiteindelijk werd met de A110 wereld kampioenschap in de wacht gesleept (WRC) en lieten ze de merken zoals Porsche en Lancia ver achter zich. De meest krachtige A110 was uitgerust met een 4 cilinder 1800 cc motor die een vermogen leverde van 175 PK en een top snelheid kon halen van 250 km/u
In totaal werden tussen 1962 en 1977, 7500 Alpine A110 gebouwd. Inclusief de productie die plaats vond in de bevoegde fabrieken in de rest van de wereld kwam het productie aantal uit rond de 10.000 A110. De Alpines zoals al eerder genoemd werden uitgerust met veel verschillende motor types en modellen. Het meest verkochte en geproduceerde type was de A110 1300cc type V85. De krachtigere uitvoeringen, de 1300 S en 1300 G werden uitgerust met een Renault R8 Gordini motor en legde de basis voor het eerste internationale rally succes. Hoewel de meeste successen werden behaald met de 1600 S.
De A310 is de opvolger van de A110. Men is begonnen met de productie van de A310 in 1971. De productie van de A310 heeft 6 jaar parallel gelopen met de A110. De eerste types A310 waren uitgerust met met een 1600 cc 4 cilinder motor, deze motor was afkomstig uit de A110 1600. In 1976 heeft men de 4 cilinder motor vervangen door een 2700 cc V6 (PRV). Deze motor is in samenwerking met Volvo en Peugeot ontwikkeld. Porsche zou in eerste instantie deze motor ook gebruiken voor de in die tijd ontwikkelde Porsche 944.
In 1985 werd een nieuw model geïntroduceerd de Alpine V6 GT ook wel GTA genoemd. Dit type was ook uitgerust met een PRV motor die in de A310 werd gebruikt alleen de cilinder inhoud werd vergroot van 2700 cc naar 2900cc. In 1985 werd dit type ook uitgevoerd met een turbo, die een cilinderinhoud kreeg van 2460 cc en leverde een vermogen van 200 pk. In 1989 moest gezien de wetgeving de auto's uitgerust worden met een katalysator, dit medium verlaagde het vermogen van 200 pk vaan 185 pk. Een gelimiteerde serie van de GT Turbo werd gepresenteerd op het 35st jubileum van de stichting Alpine. Dit waren 300 Le Mans uitvoeringen. De Le Mans had zowel een uiterlijke aanpassing als een vermogen verhoging gekregen.(Bron;Alpine label Bleu)
zie hier de Alpine 110 - 310 - GTA