vraag (oftewel: hellup.....)

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

vraag (oftewel: hellup.....)

Berichtdoor vreugden » 16 sep 2007, 19:03

Mijn 404 heb ik nu 2 jaar en 10.000 km. Da's niet veel. Bij aflevering zaten er vier nieuwe Vredestein banden onder.
Vandaag had ik mijn derde lekke band in 10.000 km!!!!

De eerste lekke band was al weer even geleden, toen stond linksvoor lek in de garage.
Ongeveer een maand of drie geleden rechtsvoor lekgereden tijdens een toertocht met als gevolg dat de band naar de kl**** was en ik een nieuwe moest kopen. Nu, vanmiddag, vlak bij huis weer lek linksvoor. :evil: :evil: :evil:

Heb ik nu gewoon pech of kan het ergens aan liggen..........
Elke suggestie is welkom, het wordt een beetje duur zo want ik zal nu wel weer een nieuwe nodig hebben. Vandaar Hellup in het onderwerp
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Gilletti » 16 sep 2007, 19:19

Was de oorzaak ook te achterhalen Teun? Heb je bijvoorbeeld schroeven of scherven aangetroffen e.d.?
Geen slijtageplekken op de banden aangetroffen (aanlopen)?

Aangezien het niet steeds dezelfde band is, denk ik in eerste instantie toch aan pure pech. :?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor 404 » 16 sep 2007, 19:21

Zitten er wel binnenbanden in?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor vreugden » 16 sep 2007, 19:38

Er zitten binnenbanden in en ik heb niets kunnen vinden (alledrie de keren niet) dat er iets inzat. De banden reparatuur heeft ook geen oorzaak kunnen vinden. Door in ieder geval één keer niet snel genoeg te kunnen stoppen, is de band aan gort gereden. Ik ben bang dat dat vandaag weer is gebeurd. .......
De banden zien er verder als nieuw uit (voordat ze plat waren) en er zit ook nog veel profiel op. Slechts 10.000 km mee gereden en ook nog eens rustig.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Bart-Peugeot » 16 sep 2007, 19:51

Ik heb 4 nieuwe Michelins (XT1), met binnenband. Na 12.000 km had ik ook last van een lekke band. Aan de buitenband was niets te zien, in de binnenband bleek een gaatje te zitten. Dit zat vlak bij een naadje, de gedachte was dus dat dit een fabricage fout was. 2 dagen later was de band weer lek. De gedachte was dat er nog vuil aan de binnenzijde van de band zat. Niets gevonden. Het nieuwe gaatje zat enkele centimers van het eerste gat verwijderd.

De boel is wederom geplakt (kostte dit keer niets) en sindsdien geen problemen meer ondervonden.

Ik rij dus met Michelins, XT1, Tubeless banden om een Tubeless 504 velg. De binnenbanden zitten er voor de zekerheid om. Mijn vader reed er vroeger ook mee, dit omdat de eerste tubeles banden en velgen volgens hem makkelijk lucht verloren. Het enige verschil is dat ik met XT1 banden rij en hij met (waarschijnlijk) XZX.

Vorige week hoorde ik van iemand dat tegenwoordig binnenbanden in tubeless banden afgeraden wordt. De tubeles banden van tegenwoordig zijn erg ruw van binnen. De binnenband zou kunnen gaan schuren en zo defect raken.

Ik ben benieuw wat anderen hiervan vinden.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Jeetje » 16 sep 2007, 20:12

Ik heb ook binnenbanden en inmiddels al 4x (alleen rechtsachter) een lekke band gehad.

Ik ben een paar keer naar de plaatselijke garage gegaan om de band te plakken en die konden mij geen antwoord geven op de vraag hoe het nou kon dat ik steeds lek reed.

Bij de 4de keer ben ik naar Mijdrecht gereden naar Hoogendoorn Autobanden (een topbedrijf waar ik altijd voor de banden van m'n Porsche naartoe ging (met N-codering voor de kenners :wink: )) en die wist het antwoord:

Tubeless banden hebben i.t.t. banden specifiek voor binnenbanden aan de binnenzijde een soort ribbels die dienen voor extra koeling. Banden die specifiek bedoeld zijn voor wielen met binnenbanden zijn aan de binnenzijde volledig glad (dit soort banden is alleen nauwelijks meer te vinden). Die ribbels van tubeless banden schuren langs de binnenband en die schuurt op een gegeven moment door waardoor er een gaatje ontstaat met als gevolg een lekke band...

De oplossing is vaak om de banden iets harder op te pompen dan je normaliter zou doen. Hierdoor zit de binnenband wat strakker tegen de buitenband aan, kan minder 'schuren' en zal dus niet zo snel lek gaan.

Sinds ik mijn banden op 2,5 bar heb, heb ik inderdaad geen lekke band meer gehad; al ongeveer 7.500 km...
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 17 sep 2007, 13:27, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor vreugden » 16 sep 2007, 21:38

Bedankt voor jullie informatie. Mijn Vredesteinbanden staan op 1,8 bar dus als ik het allemaal zo lees zou het daar aan kunnen liggen.
Vreemd dat de bandenzaak mij daar niet opmerkzaam op maakt. Ik weet nu in ieder geval waar het aan kan liggen.
Overigens is 2,5 bar wel veel, merk je dat niet tijdens het rijden dat het minder comfortabel is, Antoine?

't wordt wel een duur geintje zo, ik hoop dat deze band nog niet naar de filistijnen is maar ik vrees het ergste.

met dank
Teun
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Jeetje » 17 sep 2007, 00:04

Eerlijk gezegd vind ik de wegligging van m'n auto met 2,5 bar zelfs beter dan op de 1,8 à 2,0 bar waar ik 'm eerst op had... :roll:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor vreugden » 17 sep 2007, 08:11

Vanochtend: links achter ook lek!!!!!!!!!!!!!!!!!
En ik moet naar de APK!!

Heb nog een oud wiel staan maar of die band er door komt??
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Jeetje » 17 sep 2007, 10:30

Ik dacht dat het laatste type 404 geleverd is met tubeless velgen en die velgen passen volgens mij ook op het oude(re) type. Toch?

Als je 4 van die velgen monteert met tubeless banden rijd je wellicht minder vaak lek...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor leffe 404 » 17 sep 2007, 13:09

tip voor vreugden ;

doe net als ik en leg er tubeless banden om, noot meer een lekke band, met binnenbanden blijft t ge-emmer
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jeetje » 17 sep 2007, 13:27

Maar die kunnen niet op de originele velgen, want dat zijn tubies!

Je zult dan dus ook tubeless velgen aan moeten schaffen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mockenrue » 17 sep 2007, 22:19

vreugden schreef:Vanochtend: links achter ook lek!!!!!!!!!!!!!!!!!


Kijk eens een keer je oprit na !
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor leffe 404 » 18 sep 2007, 10:17

Heb je al spijkers oid gevonden ???

Ik heb met de 404 de eerste 1200 km ook 5 lekk banden gehad heb daarna de binnenbanden er uit gegooid.

heb niet naar de velgen gekeken, gewoon tubeless omgedraaid en andere ventielen, klaar. er zijn grotere ventielen te koop die in die velgen passen ( 2,50 per stuk).

Sindsdien 3500 km op gereden en 1,5 jaar daarna stilgestaan, banden staan no steeds op 1,8 bar (daar zijn ze mee weggezet)


Heb ik dan bijzondere velgen of jij ? 4 andere velgjes kosten ook niet zoveel en het scheelt gewoon een bak ergernis lijkt mij.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor es225 » 18 sep 2007, 12:27

Sinds ik met hulp van Classic Tyre Aalsmeer (http://www.classictire.nl) de voor tubeless bedoelde Michelins zonder binnenband op mijn in principe niet voor tubeless bedoelde 404-velgen heb gelegd heb ik geen last meer van lekke banden en teruglopende bandendruk. Daarvoor monteerde ik binnenbanden in tubeless Michelins, een niet ideale combinatie vanwege de wrijving tusen de binnenband en de luchtdichte coating in de buitenband. Zonder montage met talkpoeder ging het al heel snel mis (binnen 10000 km), talkpoeder vermindert de wrijving en stelt het lekrijden uit. De velgen moeten roestvrij gemaakt worden en Clasic Tyre heeft een geschikte afdichtkit. Een aanrader!
JW
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum

Berichtdoor vreugden » 18 sep 2007, 19:33

Vandaag de twee lekke banden opgehaald.
Mijn bandenman vertelde het volgende ogenschijnlijk vreemde verhaal:
Op beide binnenbanden zat een ronde slijtplek. Bij de beide binnenbanden zag dat er hetzelfde uit. Nader onderzoek wees uit dat op die plek bij beide banden aan de binnenkant van de buitenband een stikker zat (blauw met een aluminiumachtige laag). Deze stikker verdroogt in de band, krult en zorgt voor beschadiging van de binnenband. Stikker moet er dus af en hij raadde aan de druk op 2,3 bar te zetten. Morgen met de twee andere banden naar hem toe om ook daar de stikker van te verwijderen.
Je moet het maar weten. (overigens waren de banden bij Karel Verhoeven er onder gezet en die weet toch ook wel wat hij doet????)

Maar goed, probleem is opgelost (hoop ik).
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Jeetje » 18 sep 2007, 21:32

Die sticker hebben ze bij mij er inderdaad ook uitgehaald bij Hoogendoorn Autobanden! Bij tubeless-banden is die sticker geen probleem, maar als je tubies hebt, moeten ze eruit! :wink:

Ik heb geklonken velgen en die zijn nooit luchtdicht dus ben je verplicht om tubies te gebruiken!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten