Pagina 1 van 1

uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 14 dec 2020, 20:23
door 604Symphony
Ik heb mijn serie 2 laten uitlijnen. Ik heb een uitdraai mee gekregen van serie 1 waardes links 0.15' rechts 0.14' totaal 0.29'
Ik lees in Owners Workshop Manuel serie 1 toespoor 3mm +\-1mm, serie 2 4mm +/- 1mm. Dan zou je zeggen het zit nog net binnen de grens. Kun je aan het stuur gedrag merken deze millimeter verschil?

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 15 dec 2020, 09:32
door johnssons
.. welke meting bedoel je met totaal 0,29 .. zijn het inches, bedoel je toespoor? ... dan is 0,29 te veel ...

Wat merkt, is dat de auto mogelijk wat zoekt of wat vaag stuurt, maar wat je vooral merkt is dat je banden scheef afslijten ..

John

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 16 dec 2020, 14:20
door 604Symphony
Ik merk wel dat hij niet zo mooi stuurt als voor die tijd.( nieuwe spoorstang-kogels er in gezet vandaar nieuwe uitlijning). 0.29 dit is in graden aangegeven, als dit te veel is wat zijn dan de juiste gegevens?

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 16 dec 2020, 17:20
door johnssons
... sporing moet zijn toespoor 3 mm +/- 1mm zoals jij al in in het handboek had gevonden (of de 4mm +/-1)....

Ik vond dit ..

https://oldtimerrestauratie.com/index.p ... g-toespoor

Op basis van jouw waardes,

Toespoor = (0,29 x 355) / 57,2959 = 1,79 mm

Dus je moet meer toespoor geven .. nu nog even van mm naar graden uitrekenen ..... 0,48 ° op basis van 3mm toe-in


De stuurkogels heb je in de spoorstangen gedraaid, de truc is opmeten of het aantal slagen te tellen bij uitdraaien en bij indraaien weer tellen of meten ... dat is ook de plaats waar je de sporing afstelt ..
Het eenvoudigst is de toe-in op de uitlijnbrug af te stellen, alles is gangbaar dus dat is niet veel werk en nadien eventueel het stuur recht zetten

..

John

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 16 dec 2020, 20:12
door 604Symphony
Mijn oude waardes wat ze hebben gemeten was totaal 1'04 wat over een komt met 4 mm. Dat was dus goed. Behalve dat links 0'35 en rechts 0'29 was, vandaar dat het stuur schuin stond en dat de auto ietsjes trok. Het bedrijf kan dit dus weer even op nieuw doen. Maar men is er zelf ook weer een tijd mee zoet....
John vriendelijk bedankt, dit heeft mij goed geholpen.
Groet,
Wietze

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 16 dec 2020, 22:08
door Doornekamp33
Weet je zeker dat je toespoor bedoeld en niet uitspoor?
305 is een voorwielaandrijver, je trekt dus eigenlijk met de voorwielen aan de auto waardoor ze meer naar binnen worden getrokken en teveel toespoor krijgt.

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 17 dec 2020, 21:32
door johnssons
Yep ... alle Peugeots, ook met voorwielaandrijving hebben toespoor ... het is simpel .... een auto met uitspoor valt niet mee te rijden .. stuurt onrustig en blijft zoeken, je kan het stuur niet loslaten ... dat is onprettig bij een gezinsauto .. je rijdt tenslotte niet altijd met het gas erop ..

Als we gaan racen wordt het anders ... dan gaat het om snelle en strakke bochten met het gas erop .... graag zonder onder- of overstuur .. dan is het een idee om iets toe-out te stellen ...

John

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 18 dec 2020, 01:45
door Michael
voorwiel aandrijving dan uitspoor hebben ze mij oooooooit geleerd .

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 18 dec 2020, 07:30
door Doornekamp33
Ja mij ook, omdat je doordat je de auto trekt aan de voorwielen je vanzelf richting toespoor gaat omdat de wielen naar binnen worden getrokken.

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 18 dec 2020, 11:41
door johnssons
.. het is nu wel een beetje off- topic ... het is mij ook verteld en internet staat er vol mee .... maar als je er gewoon over nadenkt, ligt het iets genuanceerder ... het is theoretisch te verklaren dat bij tractie meer toe- in ontstaat, ligt o.a. aan de ruimte op de rubbers en de constructie van het voorterrein ... het is per automerk en model verschillend hoe het e.e.a. is totaal pakket is geconstrueerd ..
Maar er kan nog veel over geschreven worden .. nog een link naar meer race georiënteerde uitleg ..
https://www.intraxracing.nl/nl/camber

John

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 18 dec 2020, 16:34
door Doornekamp33
"Bij een voorwielaandrijver is dit te bereiken door in statische toestand een beetje uitspoor te hebben. Een achterwiel aandrijver zou dan juist een beetje toespoor moeten hebben. Dit wordt met name voor straat gebruik toegepast."


Effe een stukje uit die lap tekst gehaald.

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 18 dec 2020, 17:10
door Martijn
Serie 1 heeft een totaal andere voorwielophanging dan Serie2, en dus ook andere afstelling

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

BerichtGeplaatst: 29 dec 2020, 21:18
door 604Symphony
Vandaag alles weer op de juiste stand gezet, toespoor 4 mm of 1.04 min. Het bedrijf beschikt net 5 week over nieuwe apparatuur waar de waardes dus niet goed instaan. Ze gaan dit verhalen op de verkoper. Het belangrijkste de gtx zonder stuurbekrachtiging stuurt weer geweldig.