uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor 604Symphony » 14 dec 2020, 20:23

Ik heb mijn serie 2 laten uitlijnen. Ik heb een uitdraai mee gekregen van serie 1 waardes links 0.15' rechts 0.14' totaal 0.29'
Ik lees in Owners Workshop Manuel serie 1 toespoor 3mm +\-1mm, serie 2 4mm +/- 1mm. Dan zou je zeggen het zit nog net binnen de grens. Kun je aan het stuur gedrag merken deze millimeter verschil?
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor johnssons » 15 dec 2020, 09:32

.. welke meting bedoel je met totaal 0,29 .. zijn het inches, bedoel je toespoor? ... dan is 0,29 te veel ...

Wat merkt, is dat de auto mogelijk wat zoekt of wat vaag stuurt, maar wat je vooral merkt is dat je banden scheef afslijten ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor 604Symphony » 16 dec 2020, 14:20

Ik merk wel dat hij niet zo mooi stuurt als voor die tijd.( nieuwe spoorstang-kogels er in gezet vandaar nieuwe uitlijning). 0.29 dit is in graden aangegeven, als dit te veel is wat zijn dan de juiste gegevens?
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor johnssons » 16 dec 2020, 17:20

... sporing moet zijn toespoor 3 mm +/- 1mm zoals jij al in in het handboek had gevonden (of de 4mm +/-1)....

Ik vond dit ..

https://oldtimerrestauratie.com/index.p ... g-toespoor

Op basis van jouw waardes,

Toespoor = (0,29 x 355) / 57,2959 = 1,79 mm

Dus je moet meer toespoor geven .. nu nog even van mm naar graden uitrekenen ..... 0,48 ° op basis van 3mm toe-in


De stuurkogels heb je in de spoorstangen gedraaid, de truc is opmeten of het aantal slagen te tellen bij uitdraaien en bij indraaien weer tellen of meten ... dat is ook de plaats waar je de sporing afstelt ..
Het eenvoudigst is de toe-in op de uitlijnbrug af te stellen, alles is gangbaar dus dat is niet veel werk en nadien eventueel het stuur recht zetten

..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor 604Symphony » 16 dec 2020, 20:12

Mijn oude waardes wat ze hebben gemeten was totaal 1'04 wat over een komt met 4 mm. Dat was dus goed. Behalve dat links 0'35 en rechts 0'29 was, vandaar dat het stuur schuin stond en dat de auto ietsjes trok. Het bedrijf kan dit dus weer even op nieuw doen. Maar men is er zelf ook weer een tijd mee zoet....
John vriendelijk bedankt, dit heeft mij goed geholpen.
Groet,
Wietze
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor Doornekamp33 » 16 dec 2020, 22:08

Weet je zeker dat je toespoor bedoeld en niet uitspoor?
305 is een voorwielaandrijver, je trekt dus eigenlijk met de voorwielen aan de auto waardoor ze meer naar binnen worden getrokken en teveel toespoor krijgt.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor johnssons » 17 dec 2020, 21:32

Yep ... alle Peugeots, ook met voorwielaandrijving hebben toespoor ... het is simpel .... een auto met uitspoor valt niet mee te rijden .. stuurt onrustig en blijft zoeken, je kan het stuur niet loslaten ... dat is onprettig bij een gezinsauto .. je rijdt tenslotte niet altijd met het gas erop ..

Als we gaan racen wordt het anders ... dan gaat het om snelle en strakke bochten met het gas erop .... graag zonder onder- of overstuur .. dan is het een idee om iets toe-out te stellen ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor Michael » 18 dec 2020, 01:45

voorwiel aandrijving dan uitspoor hebben ze mij oooooooit geleerd .
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor Doornekamp33 » 18 dec 2020, 07:30

Ja mij ook, omdat je doordat je de auto trekt aan de voorwielen je vanzelf richting toespoor gaat omdat de wielen naar binnen worden getrokken.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor johnssons » 18 dec 2020, 11:41

.. het is nu wel een beetje off- topic ... het is mij ook verteld en internet staat er vol mee .... maar als je er gewoon over nadenkt, ligt het iets genuanceerder ... het is theoretisch te verklaren dat bij tractie meer toe- in ontstaat, ligt o.a. aan de ruimte op de rubbers en de constructie van het voorterrein ... het is per automerk en model verschillend hoe het e.e.a. is totaal pakket is geconstrueerd ..
Maar er kan nog veel over geschreven worden .. nog een link naar meer race georiënteerde uitleg ..
https://www.intraxracing.nl/nl/camber

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor Doornekamp33 » 18 dec 2020, 16:34

"Bij een voorwielaandrijver is dit te bereiken door in statische toestand een beetje uitspoor te hebben. Een achterwiel aandrijver zou dan juist een beetje toespoor moeten hebben. Dit wordt met name voor straat gebruik toegepast."


Effe een stukje uit die lap tekst gehaald.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor Martijn » 18 dec 2020, 17:10

Serie 1 heeft een totaal andere voorwielophanging dan Serie2, en dus ook andere afstelling
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: uitlijnen verschil serie 1 en 2 305

Berichtdoor 604Symphony » 29 dec 2020, 21:18

Vandaag alles weer op de juiste stand gezet, toespoor 4 mm of 1.04 min. Het bedrijf beschikt net 5 week over nieuwe apparatuur waar de waardes dus niet goed instaan. Ze gaan dit verhalen op de verkoper. Het belangrijkste de gtx zonder stuurbekrachtiging stuurt weer geweldig.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten