Pagina 1 van 1

Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 12:46
door Dirk85
De banden van mijn 203C zijn aan de voorzijde uit 1981 en de achterzijde uit 1986.. kortom.. oud.. De binnenbanden waarschijnlijk idem dito. Nu had ik nog een setje extra velgen liggen. Dat ligt op dit moment bij de spuiter. Volgende week ga ik naar de Interclassics in Maastricht. De oldtimerbandenfirma uit Heeze vertelde mij laatst al dat ze daar 10% beurskorting aanbieden. Daar wil ik natuurlijk graag gebruik van maken.

Waarschijnlijk worden het Vredesteins. Helaas zijn Michelins gewoon echt veeeel te duur. Laatst bij de Interclassics in Brussel waren de Michelins bij dit bedrijf ca €240,- per stuk en de Vredesteins ca €85,-... nou.. Daar hoef ik niet lang over na te denken.

Maarrr.. de maat.

Op mijn huidige velgen liggen banden met de maat 165 R 15.
De velgen die ik heb laten spuiten hadden banden in de maat 155 R 15.

Volgens mij hoort er origineel 155R15 op? Maar wat is nu precies het verschil? Is het simpelweg dat de 165 band 1cm hoger is? Want als dat alles is dan ga ik voor de 155 variant. Die zijn goedkoper en dan net zo prima.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 13:56
door Gilletti
165 of 155 is toch de breedte van het loopvlak? Als de velg breed genoeg is kan blijkbaar beide.
Zelf zou ik denk voor 155 gaan aangezien het zonder bekrachtiging net even lekkerder zal sturen.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 15:20
door Keezx
Dirk85 schreef:Op mijn huidige velgen liggen banden met de maat 165 R 15.
De velgen die ik heb laten spuiten hadden banden in de maat 155 R 15.

Volgens mij hoort er origineel 155R15 op? Maar wat is nu precies het verschil? Is het simpelweg dat de 165 band 1cm hoger is? Want als dat alles is dan ga ik voor de 155 variant. Die zijn goedkoper en dan net zo prima.


Het verschil in omtrek is 2,5 % , dat is nog acceptabel , beide kunnen als de velg niet te breed is , wat onwaarschijnlijk is.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 17:30
door A.B.203
Dirk, op mijn 203 heb ik ook nieuwe banden gezet in de maat 165/80/15. Door de iets bredere banden is de wielkast wat meer gevuld en omdat de rolomtrek wat is toegenomen liegt je snelheidsmeter ook een paar km minder. Ik heb Toyo type 330 gekocht, kostte nog geen 300 euro per vier inclusief balanceren. Deze moderne banden, met een hogere bandenspanning dan in het instructieboekje staat, rijden echt beter dan de oudere modellen.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 17:35
door Frank.04
Zonder volledigheid te pretenderen even kort wat wetenswaardigheden over banden.

De aanduiding van de maat is een vreemde combinatie van een breedte in mm, een (binnen)omtrek in inches en een hoogte/breedte verhouding in procenten.

Allemaal dus niet erg logisch.

De maataanduiding 195/70/14 betekent een bandbreedte van 195 mm, een hieldiameter (=velgdiameter) van 14 inch en een hoogte/breedte verhouding van 70 %, dus de hoogte is 70 % van de breedte.

Wanneer de hoogte breedte verhouding ontbreekt, bijvoorbeeld bij 165/15, dan is de verhouding standaard 78%, vaak afgerond in spreektaal als 80% of 'banden uit de 80-serie'.

De normale bandenmaat voor de 404 is 165 mm uit de 80-serie op 15 inch velgen.

Natuurlijk kan 155 ook, maar dan leg je de fabriek specificaties naast je neer en zul je enige teller afwijking kunnen verwachten (misschien compenseert het de goede kant uit, maar dit terzijde).

De breedte van velgen is weer een ander verhaal, dit wordt ook weergegeven in inches, maar die hebben dan de aanduiding met de letter 'J'.

Een 404 heeft bijvoorbeeld 4,5 J velgen en dan is dit getal meestal ergens ingeslagen.

Op een bepaalde velgbreedte kunnen een heel scala aan bandbreedtes, alleen ziet het er soms heel mal uit.

Dan is er ook nog de ET-waarde, die aangeeft hoever het midden van de velg af zit van het bevestigingsvlak op de naaf.

Kijk altijd uit met het veranderen van de velgbreedte, want de ET-maat is niet iets om te verwaarlozen aangezien deze het stuurgedrag sterk beïnvloedt!

Succes met je bandenkeuze en doe Kees van Oltimer BV uit Heeze de groeten!

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 06 jan 2018, 12:47
door Dirk85
A.B.203 schreef:Dirk, op mijn 203 heb ik ook nieuwe banden gezet in de maat 165/80/15. Door de iets bredere banden is de wielkast wat meer gevuld en omdat de rolomtrek wat is toegenomen liegt je snelheidsmeter ook een paar km minder. Ik heb Toyo type 330 gekocht, kostte nog geen 300 euro per vier inclusief balanceren. Deze moderne banden, met een hogere bandenspanning dan in het instructieboekje staat, rijden echt beter dan de oudere modellen.


Dat klopt. Maar ik ben wat dat betreft wel een beetje een maf.. ik vind namelijk dat zo'n auto ook 'oude' banden moet hebben. Dat ziet er gewoon net wat beter uit. Rijden zal zeker een verschil maken. Maar voor die toerritjes die ik er mee ga rijden zal het allemaal wel loslopen.

Frank.04 schreef:Zonder volledigheid te pretenderen even kort wat wetenswaardigheden over banden.

De aanduiding van de maat is een vreemde combinatie van een breedte in mm, een (binnen)omtrek in inches en een hoogte/breedte verhouding in procenten.

Allemaal dus niet erg logisch.

De maataanduiding 195/70/14 betekent een bandbreedte van 195 mm, een hieldiameter (=velgdiameter) van 14 inch en een hoogte/breedte verhouding van 70 %, dus de hoogte is 70 % van de breedte.

Wanneer de hoogte breedte verhouding ontbreekt, bijvoorbeeld bij 165/15, dan is de verhouding standaard 78%, vaak afgerond in spreektaal als 80% of 'banden uit de 80-serie'.

De normale bandenmaat voor de 404 is 165 mm uit de 80-serie op 15 inch velgen.

Natuurlijk kan 155 ook, maar dan leg je de fabriek specificaties naast je neer en zul je enige teller afwijking kunnen verwachten (misschien compenseert het de goede kant uit, maar dit terzijde).

De breedte van velgen is weer een ander verhaal, dit wordt ook weergegeven in inches, maar die hebben dan de aanduiding met de letter 'J'.

Een 404 heeft bijvoorbeeld 4,5 J velgen en dan is dit getal meestal ergens ingeslagen.

Op een bepaalde velgbreedte kunnen een heel scala aan bandbreedtes, alleen ziet het er soms heel mal uit.

Dan is er ook nog de ET-waarde, die aangeeft hoever het midden van de velg af zit van het bevestigingsvlak op de naaf.

Kijk altijd uit met het veranderen van de velgbreedte, want de ET-maat is niet iets om te verwaarlozen aangezien deze het stuurgedrag sterk beïnvloedt!

Succes met je bandenkeuze en doe Kees van Oltimer BV uit Heeze de groeten!


Klopt. Ik ga ook gewoon de originele velgen blijven gebruiken. Het is puur dat er nu op de ene set een iets grotere maat ligt dan op de andere set. Maar de verschillen zijn zo minimaal dat ik het waarschijnlijk niet eens optisch ga kunnen zien. Dus ik kies gewoon voor de 'originele maat '.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2018, 20:53
door RobinHoed
Bedankt voor de uitleg Frank, weer wat geleerd :-)

Frank.04 schreef:Natuurlijk kan 155 ook, maar dan leg je de fabriek specificaties naast je neer en zul je enige teller afwijking kunnen verwachten


Voor de 203C is dit echter 155 x 380 (R15)

Staat een bouwjaar op elke band ?
Kan nergens een 3 of 4 cijferige code vinden op de banden

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2018, 23:43
door jacqabe
Volgens mij moet er een zogenaamde dotcode op de band staan. Eerste twee cijfers is productieweek, laatste twee productiejaar.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2018, 23:48
door Frank.04
155 klopt voor de 203, ik had niet goed gelezen en dacht dat het over een 404 ging.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 22:13
door RobinHoed
jacqabe schreef:Volgens mij moet er een zogenaamde dotcode op de band staan. Eerste twee cijfers is productieweek, laatste twee productiejaar.


Ik heb vandaag banden van beide auto's goed bekeken, maar kan nergens iets met 3 of 4 getallen vinden.
Op een Canadees patent nummer na :lol:

Ook foto's gemaakt zodat ik op mijn gemak thuis nog eens kon kijken, niets.

Misschien banden ouder dat introductie dot code ??
Hoewel die van de 404 er vrij nieuw uitzien.

Net 2 nieuwe banden besteld zelfde merk / type.
Daar zal deze code dus wel te vinden moeten zijn, gezien bedrijf zegt dat banden nooit ouder dan 2 jaar zijn bij hun in de voorraad.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 22:41
door maan
Die code staat soms maar aan 1 kant, dus misschien toevallig aan de binnenkant

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 01:49
door RobinHoed
maan schreef:Die code staat soms maar aan 1 kant, dus misschien toevallig aan de binnenkant

Mmm bij acht banden allemaal aan de binnenkant. Maar kan best natuurlijk als de andere kant er totaal anders uitziet en daarom zo gemonteerd zitten.

Zal eens een bandje loshalen of reserve wiel bekijken dit weekend

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 16:18
door jacqabe
Zoals je ziet zijn mijn banden ook al op leeftijd. Productieweek 1 van 2006. Ze zijn er alle vier afgelopen zomer afgeweest zodat ik ze van binnen en buiten kon controleren. Gelukkig geen enkel droogscheurtje gezien waardoor ze nog wel een paar seizoenen mee kunnen.
Afbeelding

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 17:04
door A.B.203
Vorig jaar zijn van de 203 de Vredestein banden uit 1996 vervangen. Banden waren zeker nog niet uitgedroogd en gescheurd oid maar hadden wel een "platje" vanwege 10 jaar stilstand.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 04 apr 2018, 18:55
door RobinHoed
maan schreef:Die code staat soms maar aan 1 kant, dus misschien toevallig aan de binnenkant


Inderdaad aan de binnenkant te vinden 8)

Komen uit week 26 van 2008. Iets uitgedroogd zoals ook aan de buitenkant.
Maar goed, profiel is niet al te goed meer dus gaan vervangen worden.

Achter komt uit 2009, niet uitgedroogd, vrijwel nieuw profiel
Dus blijven lekker zitten :-)


Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 04 apr 2018, 19:53
door maan
Code 268, dus 3 cijfers, is van voor 2000. Staat er een driehoekje achter dan is het uit 1998, anders uit 1988.

Re: Banden 203C?!

BerichtGeplaatst: 04 apr 2018, 20:18
door RobinHoed
Ok nog ouder dus .... :lol:

Volgens de meeste sites zou je na 10 jaar de band moeten vervangen ook al zien ze er goed uit.
Dan zou achter ook moeten, ondanks dat deze nog zeer goed profiel hebben. Nog even goed kijken of er wel / geen driehoekje achter staat.

Wat ook apart is dat het tubeless binnenbanden zijn. Op de diverse websites staat dat als er op een band van de auto tubeless staat er geen binnenband gebruikt mag worden anders kan de band zijn werk niet doen. Denk dat ik advies van Klaas van APH hanteer en toch binnenbanden laat zitten / plaatsen.