Pagina 1 van 2

Nut van winterbanden in Nederland

BerichtGeplaatst: 17 nov 2010, 20:45
door Pininfarina504

BerichtGeplaatst: 17 nov 2010, 21:01
door jurgen
in belgië was het vorige winter toch wel bijzonder raak met koning Winter.

Ik heb die van mij al liggen, maar ik ga ze ook maar steken indien de weeromstandigheden echt slechter worden. Gezien het nog vrij zachte weer, voel ik geen noodzaak om de omschakeling al te doen.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2010, 21:03
door Thomas
Waar was de schrijver van dat stuk vorig jaar? Op de Antillen zeker :lol:
Vorig jaar hebben we behoorlijk wat sneeuw gehad en temperaturen behoorlijk onder nul.
Als we nu weer zo'n winter krijgen dan hebben winterbanden wel degelijk nut.

Dat mensen meer risico gaan nemen omdat ze zich veiliger voelen geef ik hem gelijk in. Heb de afgelopen jaren genoeg malloten meegemaakt die zeker dachten dat ze op winterbanden niet meer kunnen slippen en/of botsen.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2010, 21:31
door TommyAbel
Ik kan mij inderdaad nog vorige winter herinneren en ik had geen winterbanden maar wel eeeeerg veel lol met de 305 en de handrem :D maar voor je eigen veiligheid zijn winterbanden natuurlijk wel beter ik knal ze er deze winter wel onder

BerichtGeplaatst: 17 nov 2010, 23:08
door Stefan
Ja dit is een leuke discussie of je wel of geen winterbanden neemt. Kijk je inderdaad naar afgelopen winter met die belachelijke hoeveelheid sneeuw, dan zouden winterbanden inderdaad geen verkeerde keus zijn denk ik.

Over het algemeen voldoen zomerbanden in de winters in Nederland ook wel hoor. Zomerbanden voeren vaak meer water af dan winterbanden. Als je dan gaat afwegen de hoeveelheid sneeuw en water we per jaar hebben... Met name die lamellen in winterbanden, die inderdaad goed zijn tegen sneeuw en slush, zouden een minder goed effect hebben op de waterafvoer.

Met winterbanden inderdaad oppassen voor de zogenoemde 'schijnveiligheid', want ook met winterbanden glijd je over gladde oppervlaktes, en kan je net zo goed eeeeerg veel lol hebben in de sneeuw! :D

Ik blijf gewoon op de zomerbandjes, dat is altijd goed gegaan. Ik haal mijn extra voordeel wel uit extra voorzichtig zijn :wink: :lol:

BerichtGeplaatst: 17 nov 2010, 23:34
door TommyAbel
maar op droge koude oppervlaktes heeft het rubber weer meer grip dacht ik en tot een maximale temperatuur van 7 graden boven 0. ik ga binnenkort naar oostenrijk en daar zijn ze rondom verplicht vanaf 1 november tot en met 15 april als ik het goed had. en als er ijzel ligt dan ben je ook met winterbanden nergens.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2010, 23:53
door figlio del commesso
Wat ik het meest intrigerend aan deze discussie vind, is dat dit door een verkeerspsycholoog geroepen wordt. Dat lijkt me echt een geweldige baan. Google maar eens op de naam van die meneer. Een beetje open deuren intrappen en voor de hand liggende stellingen poneren. Lijkt me echt geweldig om dat te mogen doen. En je kan er nog geld mee verdienen ook !

Inhoudelijk slaat het natuurlijk nergens op. Beetje dezelfde discussie als die er ooit over ABS, Airbags e.d. gevoerd werd. In winterse omstandigheden (en ja, je moet vaker ruiten krabben dan je denkt) is het gewoon bewezen veiliger. Dat ik vervolgens 10 km/u harder ga rijden omdat ik me ook veiliger voel, doet daar niets aan af.

Adios, JR

BerichtGeplaatst: 18 nov 2010, 00:12
door Harrie
hebben wel al wel gedacht aan de temperatuursverschillen ?
Zomerbanden verliezen veel van hun goede eigenschappen onder + 7 graden celsius....
En daarin execelleren winterbanden dan weer.
Wel de goede dan... ik ging met de 306 cabrio in de slip toen ik remde op licht vochtig wegdek ( sept.) met M+S banden van het merk interstate... :evil:
Daar liggen dus nu nieuwe Michelin's op ( zomerbanden 8) ).
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 18 nov 2010, 06:15
door Jan-Sietze
Nieuwe zomerbanden zijn ook in de winter beter dan versleten winterbanden,
maar dat geld ook andersom
Eind oktober de winterbanden al om de 405 break gezet omdat de zomerbanden versleten zijn...

Ik tweifel nog om de 406 op winterbanden te zetten; als er risico op schade is pak ik liever de budget 405 :wink:

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010, 22:07
door chr.
Zelf weinig ervaring met winterbanden maar sinds vanmiddag
heb ik ze er ook onder de 406,Michelin.
Mss. is het gevoelmatig maar het voelt anders aan.

Omdat ik volgende maand naar Oostenrijk moet anders was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010, 22:59
door FLYING DUCKMAN
ik vind dit soort discussies altijd wel leuk. Ik heb zelf al meedere malen geprofiteerd van winterbanden en ben er een groot voorstander van. Niet omdat ik veel in het buitenland rijdt, maar gewoon hier in NL in het oosten van het land. Twente dan in dit geval.

Het is hier elke winter wel een flink pak sneeuw, koude temperaturen etc.. Ik rijdt al jaren op winterbanden merk erg duidelijk het verschil!

Maar goed, ik ga wel mee met die man dat mensen denken dat ze meer grip hebben, je ziet genoeg van die idioten rijden die denken dat er niets kan gebeuren omdat ze winterbanden, 4wd etc hebben.

Ik probeer altijd eerst vast te stellen hoe glad het is als ik weg rijdt. Even extra gas geven, kijken of de banden spinnen, remmen, even kijken of je doorschiet, dan weet je meteen wat er aan de hand is.

Rechtuit is nooit een probleem, maar bochten ben ik altijd voorzichtig mee. En remmen ook, alhoewel ik er ook wel eens naast zit...of er tegenaan.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010, 23:03
door Zwarte 203
google maar eens op anwb winterbandentest, en dan ook in het archief ervan.
Daar kun je lezen dat de meeste winterbanden moeite hebben met nat wegdek.

Ik heb zelf jaren in de strooidienst gewertk en moest dan vaak 'snachts op pad (zo'n 30 km naar het depot) met de 205 en op het laatst versleten zomerbanden.
Nooit problemen mee gehad, maar haal dan ook altijd de snelheid eruit voor de bocht en hield veel afstand.

Nu toch winterbanden aangeschaft, en dan metname omdat de vrouw elke dag de kinderen naar school moet brengen, en we nogal afgelegen wonen en de gemeente heeft besloten om niet tot nauwlijks meer in het buitengebied te strooien.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010, 00:31
door JT
figlio del commesso schreef:Wat ik het meest intrigerend aan deze discussie vind, is dat dit door een verkeerspsycholoog geroepen wordt. Dat lijkt me echt een geweldige baan. Google maar eens op de naam van die meneer. Een beetje open deuren intrappen en voor de hand liggende stellingen poneren. Lijkt me echt geweldig om dat te mogen doen. En je kan er nog geld mee verdienen ook !

Inhoudelijk slaat het natuurlijk nergens op. Beetje dezelfde discussie als die er ooit over ABS, Airbags e.d. gevoerd werd. In winterse omstandigheden (en ja, je moet vaker ruiten krabben dan je denkt) is het gewoon bewezen veiliger. Dat ik vervolgens 10 km/u harder ga rijden omdat ik me ook veiliger voel, doet daar niets aan af.

Adios, JR

Helemaal mee eens. er was zeker geen echt nieuws....

Water afvoeren: de meningen zijn verdeeld. Maar, wanneer het water niet wordt afgevoerd krijg je aqua-planning, weet je nog dat je dat de laatste keer gehad hebt? En had je toen niet een veel te hoge snelheid voor de omstandigheden?

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010, 16:52
door michelv
Uit de krant:
Duitsland verplicht winterbanden
BERLIJN - Automobilisten die door Duitsland rijden, moeten vanaf maandag winterbanden onder bij sneeuw of ijzel. De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft daarmee vrijdag ingestemd. Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen.

Winterbanden in Dld

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010, 18:18
door bas2
En dan?
Wanneer je al verder mag rijden, krijg je dan in het volgende dorp weer een prent?
Bas - nog zonder winterbanden -

BerichtGeplaatst: 26 nov 2010, 23:39
door Joske
Ik ben al jaren overtuigd van winterbanden. jurgen weet waar ik woon, en geloof me, onze pa met de 406 zonder winterbanden geraakt 's morgens nie op zijn werk, en 's avonds nie in de garage als er nog maar ne halve cm sneeuw ligt. Ik met wintersloefjes heb weinig tot geen problemen.
Zelf laatst met mijn zomerbanden +3°C en vochtig wegdek toch serieus weggegleden tegen belachelijk lage snelheden. Zelfde omstandigheden met winterbanden, en even belachelijk lage snelheid geen probleem meer.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2010, 12:20
door chr.
vanmorgen op internet:

Minder ongelukken door winterbanden. 29 november 2010Gepubliceerd in: NieuwsHet is nu door onderzoek bewezen: met winterbanden is de kans op een ongeluk kleiner. Bij een auto op zomerbanden stijgt de kans op een ongeval in de wintermaanden met 32 procent. Met winterbanden is dat slechts 12 procent. Onderzoek onder 25.000 schadegevallen door verzekeraar Centraal Beheer Achmea wijst uit dat winterbanden met name bij sneeuwval hun nut bewijzen, bevestigt ook verkeerspsycholoog Adriaan Heino van verzekeraar Centraal Beheer Achmea. “Het onderzoek geeft aan dat winterbanden daadwerkelijk een positief effect hebben.” Eerder zeiden verkeerspsychologen te twijfelen aan het nut van winterbanden. Die zouden automobilisten een vals gevoel van veiligheid kunnen geven en kunnen leiden tot de gedachte dat ook op besneeuwde wegen flink kan worden doorgereden. Toch stelt Centraal Beheer Achmea winterbanden niet verplicht.
Momenteel rijdt dertig procent van alle Nederlanders in de winter op winterbanden: 2,2 miljoen personenauto’s.
*einde quote.*

30% is best veel.
Aleen als je leest dat Achmea winterbanden niet verplicht denk ik
dat dit niet lang meer zal duren. Zal toch wel eens veranderen dat
de verzekeringsmaatschappijen het gaan verplichten.
Kijk oa. maar naar Oostenrijk.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2010, 14:45
door svdh
Winterbanden zullen beslist nut hebben, maar ik ben ook overtuigd dat je met zomerbanden ook prima kan rijden. Allebei mijn ouders hebben nog nooit winterbanden gekocht, en nog maar een paar keer een schuivertje gehad in een periode van ongeveer 35 jaar.
Wat zij namelijk doen, is net voor de herfst nieuwe zomerbanden op de auto, zodat je voldoende profiel hebt voor de winter.

Daarnaast weet ik ook best zeker dat het er aan ligt wat voor bestuurder je bent of je winterbanden echt nodig hebt.

Verplichten vind ik in Nederland echt onzin, in Duitsland, Oostenrijk etc. snap ik het wel, daar hebben ze échte sneeuwval. Ook in de bergen/heuvels zijn winterbanden beter met grip heuvelop en af. Maar die hebben wij niet zo veel in ons kikkerlandje :wink:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2010, 15:52
door Jeetje
Ik kom vanwege m'n werk geregeld 'in aanraking' met mensen die tijdens winterse omstandigheden ergens tegenaan geknotst zijn (een lantaarnpaal, een verkeerslicht, de vangrail, etcetera) en dan de wegbeheerder -de gemeente of de provincie- aansprakelijk achten voor de schade aan die auto omdat er niet (voldoende) gestrooid zou zijn; dat ondanks het feit dat er op de radio voor plaatselijke gladheid gewaarschuwd wordt en de strooiwagens zich een slag in de rondte rijden.

En wat blijkt bij onderzoek vervolgens in ruim 80% van die gevallen: onder de auto zaten 'normale' banden en geregeld zelfs met een profieldiepte van minder dan 3mm...

Volgens mij vraag je dan om problemen. :roll:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2010, 18:16
door M. van der Meulen
Ik ben maar wát blij met m'n nieuwe set Vredesteijns op nieuwe velgen! Kost wat, maar dan héb je ook wat. Praktisch geruisloos, en bij deze temperaturen heel soepel in het opvangen van richels en naden van viaducten e.d. Maar zelfs mét winterbanden blijft gelden: rijgedrag aanpassen, anticiperen en verder vooruit kijken dan gewoonlijk, om eerder op onverwachte situaties te kunnen reageren. Groet, M.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2010, 21:39
door Marinus
Afgelopen 2 dagen is nut van winterbanden weer eens aangetoond.
In de stad gisteren, bij het wegrijden vanaf kantoor, tot 2x toe achter dezelfde voorganger moeten wachten, die niet meer kon wegkomen bij het stoplicht door gladheid ten gevolge van vastgereden sneeuw. Met winterbanden geen enkel probleem. Ja, zo ontstaat er dan bijna 900km :wink:

BerichtGeplaatst: 30 nov 2010, 22:00
door Koffiemolen
Marinus schreef:Afgelopen 2 dagen is nut van winterbanden weer eens aangetoond.
In de stad gisteren, bij het wegrijden vanaf kantoor, tot 2x toe achter dezelfde voorganger moeten wachten, die niet meer kon wegkomen bij het stoplicht door gladheid ten gevolge van vastgereden sneeuw. Met winterbanden geen enkel probleem. Ja, zo ontstaat er dan bijna 900km :wink:


Sluit ik me bij aan. Het is en blijft altijd een compromis zo'n band, maar de voordelen van de winterband zijn in zo'n seizoen groter dan de nadelen. Helemaal als er weer eens sneeuw ligt zoals nu. De beide winterharde auto's rijden erop. De 5008 vandaag zo'n 200 km (rustig dagje) en de 307 vandaag 350 km. Voor de boodschappen is het misschien een ander verhaal, hoewel het hellinspercentage van onze straat (ik woon op +70 NAP) ook om winterbanden vraagt. Er wordt bij ons niet gestrooid.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2010, 22:15
door ruudxs
De afgelopen dagen hebben mijn winterbanden voor mij inderdaad hun nut ook bewezen.
Bij mij in Zaandam worden alleen de doorgaande routes gestrooid en de straatjes in mijn wijk zijn nu dus een soort ijsbanen.
Met m´n winterbanden kan ik nu beheerst en rustig gewoon de wijk doorkomen, uiteraard rij ik nu geen 30 maar eerder 10 of 15 km/h, maar ik kom in ieder geval gewoon normaal een bocht om en kom inderdaad een parkeervak uit en in.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2010, 22:35
door Stefan
Marinus schreef:Afgelopen 2 dagen is nut van winterbanden weer eens aangetoond.
In de stad gisteren, bij het wegrijden vanaf kantoor, tot 2x toe achter dezelfde voorganger moeten wachten, die niet meer kon wegkomen bij het stoplicht door gladheid ten gevolge van vastgereden sneeuw. Met winterbanden geen enkel probleem. Ja, zo ontstaat er dan bijna 900km :wink:


Dat iemand niet weg komt bij een verkeerslicht, hóeft natuurlijk niet aan de banden te liggen. Ik zal niet zeggen dat het niet zo is, maar als ik met lekker veel gas in z'n 1 weg rijd, kom ik ook niet ver, ook niet met winterbanden. Ik denk dat winterbanden het wel makkelijker maakt.

Heb je nog even een rustig duwtje met de bumper gegeven om hem weer op weg te helpen? :mrgreen:

Ik heb vandaag en gisteravond nog stukken gereden, op zomerbanden, ik heb nergens last van gehad. En bij ons in de straat strooien ze ook niet. De sneeuw is hier ook zo plat gereden dat je bijna jezelf er in kan zien.

Overigens heb ik vandaag ( dan wel op een drukker bereden weg) een bestelbusje (sprinter) uit de berm getrokken, die met 2 voorwielen tot aan de dorpel in de smurrie stond. Genoeg grip met de zomerbanden, de koppeling stonk er wel van!

Belangrijkste blijft naar mijn idee gewoon dat je genoeg anticipeert. Daarmee haal je de ergste fouten eruit.

Groet,
Stefan

BerichtGeplaatst: 01 dec 2010, 07:31
door Marinus
Stefan, eens dat rijstijl heel veel uitmaakt.
Neemt niet weg dat samenstelling van rubber en vorm van profiel zeker uitmaakt in grip bij dezelfde snelheid bij koud weer.

Afbeelding
bron: TyresOnly

Bij water of sneeuw op de weg kan de de kortere remweg verder oplopen tot wel 30 tot 50% met winterbanden, ongeacht de snelheid. En je kunt niet altijd vooruit zien als een andere weggebruiker iets onverwachts doet nietwaar :wink:

Maar het hele effect wordt natuurlijk weer teniet gedaan als mensen door winterbanden overmoedig worden en bijvoorbeeld 2x zo hard gaan rijden. Laatst sprak ik iemand die aangaf dat ie weinig last had van hevige regenval die dag, omdat er winterbanden op zijn 4-wiel aangedreven auto lagen. Hij kon lekker hard doorrijden :roll: Onzin natuurlijk, want als je dan moet remmen met een terreinwagen van over de 2 ton aan eigen gewicht, is de helft van de remweg bij hoge snelheid nog altijd langer dan als je met zomerbanden je aanpast aan de weersomstandigheden natuurlijk. Alles is dan weer relatief.

In ieder geval zie ik in de praktijk het voordeel zeker wel. En niet alleen op mijn leaseauto, maar ook op de prive auto waar mijn vrouw in rijdt liggen een setje winterschoeisel. Het wisselen ieder halfjaar kost een paar tientjes, maar verder leidt het nauwelijks tot meerkosten omdat je ook langer doet met je banden. Wat mij betreft een goede 'investering'.