Nieuw hier; met een 205 uit '92

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nieuw hier; met een 205 uit '92

Berichtdoor MauriceR. » 03 okt 2022, 15:59

Geachten,

Vandaag heb ik me aangemeld bij dit forum. Om netjes te beginnen: ik wil me graag voorstellen.

Mijn naam is duidelijk; die staat in mijn gebruikersnaam. Ik woon tussen Apeldoorn en Zwolle. En ik ben sinds kort in het bezit van een metallic-grijze 205 automaat uit 1992. Met iets meer dan 100k op de teller.

De auto oogt nieuw! Heeft wel wat gebruikssporen, maar dat stelt niets voor na 30 jaar! Het interieur is puntgaaf. Zelfs de stoffen bekleding is nog in puike staat. Ik heb 'm voor een appel en een ei gekocht, compleet met twee nieuwe bumpers. En die zitten er dan ook al op. Daarnaast heeft deze auto ook nog een afneembare trekhaak! Jawel!

Is het mijn eerste Peugeot? Nee. In 1994 heb ik een splinternieuwe 306D gekocht. Bij van Rijssen in Heerde. Toen nog Peugeotdealer. Het was een rode, 3-deurs. Jaren mee gereden tot rond 1998 de eerste leaseauto op de oprit kwam. De toenmalige diesel had toen ongeveer 200k probleemloze kms gereden.

Terug naar de 205. Het is niet onze enige auto. Hij deelt de stal met een nogal uiteenlopend gezelschap andere auto's: een zo goed als nieuwe Honda CR-V hybrid; een Triumph TR3A uit 1959, een Saab 95V4 uit 1973 en een Suzuki Jimny uit 2002. De laatste gebruik ik als trekker op het land en in het bos(...). Alle auto's behalve de Honda (waar 10 jaar garantie op zit...) onderhoud ik zelf en/of ik ga naar een bevriende garagist in de buurt van Apeldoorn. Die gaf zijn goedkeuring toen ik de auto wilde kopen. Zijn 'okee' vertrouw ik helemaal. En tot nu toe heeft hij gelijk!

De Peugeot leidt geen zwaar leven in dit huishouden. Hij (zij?) wordt met enige regelmaat gebruikt; soms voor in de stad, maar ook regelmatig op de snelweg. En verder staat 'ie in een verwarmde loods, samen met de andere auto's. De roestduivel zal niet snel vat op 'm hebben. Muizen zijn een groter probleem. Maar daar hebben we gemotiveerde katten voor! De automaat is best wel een bijzonderheid en rijdt erg lekker. Schakelen gaat niet onmogelijk abrupt. Gewoon, vloeiend zoals het hoort!

Wel gelijk een vraag: wat is volgens de kenners hier de juiste bandenspanning voor deze auto?

M.
MauriceR.
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 okt 2022, 07:42

Re: Nieuw hier; met een 205 uit '92

Berichtdoor Mr.Drexciya » 04 okt 2022, 11:59

Hoi en welkom. Ik heb het gebruiksaanwijzingsboekje niet zo bij de hand maar 2,0 ... 2,2 bar voor en achter zou voldoende moeten zijn. Zit er een sticker aan de binnenkant van de voordeur danwel B-stijl met daarop vermeld de aanbevolen bandenspanning?

Zaterdag 22-10 is er een 205 toerrit van Lutten (Ov) naar Saasveld (Ov) voor PCN leden en niet-leden. Kun je direct mooi jouw auto laten zien en nog wat tips opdoen van andere 205 liefhebbers en de 205 goeroe Wilfred de Ronde. En tevens kun je dan de uitgebreide 205 museumverzameling van Club VCC Twente in Saasveld bewonderen. Meer info: viewtopic.php?f=8&t=34424
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten