voorstellen :)

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

voorstellen :)

Berichtdoor jelmer_hobma » 05 apr 2020, 19:03

Hoi, mijn naam is Jelmer. Zolang ik mijn rijbewijs heb, heb ik altijd alleen Peugeots gehad.

Begonnen met een 205 1.4 xr met 190k, helaas botste daar na 1 maandje iemand achterop.
Daarna een 205 generation met slechts 47k op teller, deze ingeruild voor een 106 gti op 108k gekocht en daarna op 225k verkocht, tijdelijk 2 maandjes een 206 1.4 xr gereden en daarna een 406 coupe v6 gekocht, deze heb ik nu iets meer dan 10 jaar met nu een km stand van 204k.

In 2011 een 205 cti gekocht, opgehaald uit zuiden van het land. Daarna flink wat werk verricht, tectyleren, dingen vervangen. Op het gti interieur na is de boel redelijk origineel.

Beide autos beginnen inmiddels wat op leeftijd te komen, de 406 is inmiddels ook bijna 20 jaar oud, daarom ook deze opnieuw laten tectyleren, de 205 was zelfs een tijdje belastingvrij.

Afbeelding

Afgelopen zomer zaten vrienden van mij in zuid Frankrijk, cote d'azur. Op uitnodiging mocht ik daar ook vakantie komen vieren (sun).

Eerst wilde ik met de coupé gaan, dat rijdt met een v6 natuurlijk mooi vlot. Toen bedacht ik me dat via de binnenwegen een dergelijk reis met de 205 wel enigszins legendarisch kon zijn.

Km stand was bij aanvang 199.809. De d-riem was in 2010 volgens de bijbehorende rekeningen wel vervangen, ik rijd niet veel met haar, nog geen 1000 km per jaar. Qua kms was ze er nog lang niet aan toe, qua jaren echter al een tijdje (5 jaar of 70.000 km?). Dus zo gezegd zo gedaan, samen met een vriend even enig onderhoud gedaan, bougies, d-riem, v-riem, waterpomp, koelvloeistof, olie etc.

De trip ging uiteindelijk van Friesland naar Bastogne via de snelweg, daarna alles op vermijden van tol- en snelwegen. Binnendoor naar Dole, uiteindelijk naar de Cote d'azur, daar nog een dagtripje Monaco en St Tropez gedaan, vanuit Le Lavandou naar nog naar Genève om nog langs Peugeot museum in Sochaux te gaan en te overnachten in Verdun. Soms wel 8-9 uur per dag rijden voor maar 250 km 8-) , bochtjes en bergjes magische combinatie, natuurlijk door de lekker aan het gas hangende 205 :) Opvallend weinig 205-jes in Frankrijk ook tegengekomen, begint toch wel wat speciaal te worden. Op snelweg veel aandacht van- en naar Monaco, ook bij de hotels regelmatig aangesproken.

Afbeelding

Omdat dit een 33 jaar oude bolide betreft weet je niet wat je kan verwachten, toch maar even de anwb EU afgesloten :)

Afbeelding
Helaas was het in België geen dakloos weer. Begon met Il pleut...


Afbeelding
Bastogne ben ik van de snelweg af gegaan om binnendoor te rijden


Afbeelding


Afbeelding
Door het binnenland zie je veel verlaten dorpjes en ook heel veel kerken, groot, groter, grootst

Afbeelding
In de stad Dole overnacht

Afbeelding
Veel mooie foto-moment-dorpjes

Afbeelding
Vanuit le Lavandou langs de cote d'azur is het behoorlijk drukjes (en warm), uiteindelijk stukje snelweg gepakt naar Monaco.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
St.Tropez

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Makkelijk parkeren in Genève met een kleine 205 :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een bezoek aan Sochaux mocht niet ontbreken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog een laatste overnachting in Verdun, WW1 graven

Afbeelding

Afbeelding

Bijna 3.500 km zonder mankementen :yes: Beide auto's hebben zijn charme, echter de 205 is toch wel echt de glimlach auto, hard werken om soepel te rijden, veel gevoel door ontbreken stuurbekrachtiging etc.

Onderdelen voor beide, afgezien van slijtdelen blijkt toch wel steeds lastiger te worden. :?
Laatst bijgewerkt door jelmer_hobma op 05 apr 2020, 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
205 CTI 180Z 5 mei 1986 Gris Argent 204K
406 coupé V6 ES9J4S pack Sept 2000 204K, restyle D9, Vert Polo, Cuir Alezan
Avatar gebruiker
jelmer_hobma
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 apr 2020, 21:10
Woonplaats: Tijnje

Re: voorstellen :)

Berichtdoor Gilletti » 05 apr 2020, 21:03

Leuke serie foto's en welkom op het forum!
De 205CTi begint nu eindelijk aardig waardevast te blijven (en stijgt zelfs wat mee met de GTi), dus hou hem netjes.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: voorstellen :)

Berichtdoor Mockenrue » 06 apr 2020, 01:39

Mooie, uitgebreide introductie !

"Keep them rolling", in goed Frans :wink:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: voorstellen :)

Berichtdoor maan » 06 apr 2020, 21:14

Gaaf Jelmer. Zo'n soort tocht heb ik een paar jaar terug ook gemaakt met de 205 CJ, naar Nice en terug. Ik zou het zo weer doen, fantastisch om over die binnenwegen en door heuvels, bergen en natuurparken te rijden.
Dank voor je foto's.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten