Bart heeft een 309 erbij! (zie halverwege pagina 1)

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Harrie » 16 maart 2008, 00:16

Idranor schreef:Tis toch triest dat een auto als de 309 in behoorlijke staat voor 80 euro op de markt komt. Nog even en er zijn er nog maar een paar over, want met zo'n marktwaarde vliegen die dingen naar de sloop. Dan zijn er over een jaar of wat nog maar een paar over. Maar misschien is dit wel een van die overblijvers! :-)

Zo gaat het ook met 205, 405, 305... koppelingplaat versleten,
of andere "dure" reparatie? Dan zijn ze, helaas... :evil: , gedoemd voor de sloop.. :shock:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 18 maart 2008, 02:13

Idranor schreef:Tis toch triest dat een auto als de 309 in behoorlijke staat voor 80 euro op de markt komt. Nog even en er zijn er nog maar een paar over, want met zo'n marktwaarde vliegen die dingen naar de sloop. Dan zijn er over een jaar of wat nog maar een paar over. Maar misschien is dit wel een van die overblijvers! :-)


Waarmee je eigenlijk zou kunnen zeggen: als je nu een goede 309 kunt kopen die er ook nog fraai uitziet: direct doen. De prijs is nu gunstig en er zijn best nog wel aardige exemplaren op de markt als je goed zoekt. Zeker als je ruimte hebt. Poosje wegzetten en je hebt op de middellange termijn (om maar eens een politiek woord te gebruiken) een mooie klassieke Peugeot. Zeker als je een vroeg model hebt, met de 'Talbot-look'. Die zijn er nog wel, maar mooie exemplaren moet je zoeken met 't bekende lampje.
Mijn 504 heb ik destijds ook weggezet toen hij pas 12 jaar oud was en alleen maar mondjesmaat gebruikt voor plezierritjes. Met dat verschil met een 309 dat een 504 eind jaren '80 nog redelijk wat geld waard was vanwege de export naar Afrika.
Nu een goede 309 voor weinig kopen en koesteren van pakweg 12 tot 20 jaar oud is een goede investering in het erfgoed van Peugeot. Hoewel de prijzen nu laag liggen, zal het financieel weliswaar nooit een heel lucratieve investering worden, maar je kunt er toch een leuke goedkope klassieker aan overhouden. Hetzelfde gold enkele jaren geleden voor 305. Toch is dat nu een redelijk gewilde Peugeot, al koop je ze voor heel weinig, nog altijd. En als je kijkt hoeveel er van over zijn... :shock:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Harrie » 19 maart 2008, 00:48

Evert G.D schreef:Nu een goede 309 voor weinig kopen en koesteren van pakweg 12 tot 20 jaar oud is een goede investering in het erfgoed van Peugeot. Hoewel de prijzen nu laag liggen, zal het financieel weliswaar nooit een heel lucratieve investering worden, maar je kunt er toch een leuke goedkope klassieker aan overhouden. Hetzelfde gold enkele jaren geleden voor 305. Toch is dat nu een redelijk gewilde Peugeot, al koop je ze voor heel weinig, nog altijd. En als je kijkt hoeveel er van over zijn... :shock:

tja, maar een 309 roest amper en een 305 wel....
Kwalitief is een 309 een zeer goede voiture, verrassend goed zelfs, eigenaren zijn er vaak lyrisch over.
1e serie 3-deurs vielen de tank-klepjes er soms af, en de achterruit-constructie 1e serie is wat zwak, later verbeterd, voor de rest superauto!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 19 maart 2008, 03:33

LION604V6SL schreef:
Evert G.D schreef:Nu een goede 309 voor weinig kopen en koesteren van pakweg 12 tot 20 jaar oud is een goede investering in het erfgoed van Peugeot. Hoewel de prijzen nu laag liggen, zal het financieel weliswaar nooit een heel lucratieve investering worden, maar je kunt er toch een leuke goedkope klassieker aan overhouden. Hetzelfde gold enkele jaren geleden voor 305. Toch is dat nu een redelijk gewilde Peugeot, al koop je ze voor heel weinig, nog altijd. En als je kijkt hoeveel er van over zijn... :shock:

tja, maar een 309 roest amper en een 305 wel....
Kwalitief is een 309 een zeer goede voiture, verrassend goed zelfs, eigenaren zijn er vaak lyrisch over.
1e serie 3-deurs vielen de tank-klepjes er soms af, en de achterruit-constructie 1e serie is wat zwak, later verbeterd, voor de rest superauto!
grt, Harrie


Klopt, ik heb er een gehad, een Allure uit 1987. Was inderdaad een superauto waar ik veel plezierige kilometers mee heb gemaakt. De reden dat ik 'm inruilde was dan ook niet dat ik 'm zat was, maar dat ik een goedkope 405 kon kopen op gas. En dat was lucratief, omdat ik in die tijd net m'n huisje in Frankrijk had aangeschaft, dus veel kilometers meer maakte... Met die 405 heb ik overigens minder plezier gehad dan met de 309. Die 405 hadden we als bijnaam 'het vliegtuig' gegeven. Niet omdat 'ie zo hard ging (het was een 1.6i), maar omdat er altijd geklooi was met de stappenmotor en de auto dan op een enorm stationnair toerental liep... :shock:

Een 309 wordt in Frankrijk ook wel aangeduid als 'croisant neuf'.... :shock: Die benaming heb ik meerdere keren gehoord...
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Harrie » 21 maart 2008, 00:04

Evert G.D schreef: Met die 405 heb ik overigens minder plezier gehad dan met de 309. Die 405 hadden we als bijnaam 'het vliegtuig' gegeven. Niet omdat 'ie zo hard ging (het was een 1.6i), maar omdat er altijd geklooi was met de stappenmotor en de auto dan op een enorm stationnair toerental liep... :shock:

Tja, dat lag dus niet aan die geweldige 405 maar aan de :evil: -LPG-installatie.. :?: :?: :?: :!:
Evert G.D schreef: Een 309 wordt in Frankrijk ook wel aangeduid als 'croisant neuf'.... :shock: Die benaming heb ik meerdere keren gehoord...

In de franse pers werd de nieuwe Peugeot destijds aangekondigd als "Le Trois Cent Neuf " oftewel de Nieuwe 300 serie.
Wellicht heeft Peugeot daar naar geluisterd en zo tot 309 ( Trois Cent Neuf ) gekomen :?:
Mijn frans is niet zo goed als dat van jouw, maar eenieder begrijpt het zo wel, dacht ik.. 8)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 22 maart 2008, 23:05

Hij reed inderdaad op LPG ja... :oops: Uiteindelijk bleek het - na lang zoeken en een second opinion bij een andere garage - niet de stappenmotor te zijn, maar een kapotte sensor die af en toe opspeelde... :roll:

Toen die was vervangen, heb ik nooit meer geklooi gehad met de stappenmotor... 8)
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Harrie » 22 maart 2008, 23:32

Evert G.D schreef:Hij reed inderdaad op LPG ja... :oops: Uiteindelijk bleek het - na lang zoeken en een second opinion bij een andere garage - niet de stappenmotor te zijn, maar een kapotte sensor die af en toe opspeelde... :roll:
Toen die was vervangen, heb ik nooit meer geklooi gehad met de stappenmotor... 8)

Moraal van dit verhaal: 405, een ongekend talent!
:mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 22 maart 2008, 23:34

LION604V6SL schreef:
Evert G.D schreef:Hij reed inderdaad op LPG ja... :oops: Uiteindelijk bleek het - na lang zoeken en een second opinion bij een andere garage - niet de stappenmotor te zijn, maar een kapotte sensor die af en toe opspeelde... :roll:
Toen die was vervangen, heb ik nooit meer geklooi gehad met de stappenmotor... 8)

Moraal van dit verhaal: 405, een ongekend talent!
:mrgreen:


:D :D :D :D :D :D :D :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Bart-Peugeot » 26 maart 2008, 15:58

Heren,

Bedankt dat jullie mijn topic levend gehouden hebben terwijl ik aan het Skiën was. :mrgreen:

Ik zal van de week de remmen van de 309 eens gaan inspecteren. Ben benieuwd wat er aan schort. De auto is afgekeurd op remmen voor. Meer weet ik niet.

Bij de koop heb ik ook niets bekeken.
Dit omdat:
- ik vuile knieën zou krijgen :D
- de verkoper betrouwbaar is ;-)
- de auto niet van mij wordt :oops:
- jeje voor 80 euro nooit een buil kan vallen :mrgreen:

De 309 dweilde een beetje in de bochten, dus denk ik aan de schokbrekers. Toevallig liep ik gisteren tegen 2 gloednieuwe originele schokbrekers aan. ;-) (Uiteraard voor erg weinig)

Meer nieuws volgt.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor ruudxs » 27 maart 2008, 00:19

Bart-Peugeot schreef:De 309 dweilde een beetje in de bochten, dus denk ik aan de schokbrekers. Toevallig liep ik gisteren tegen 2 gloednieuwe originele schokbrekers aan. ;-) (Uiteraard voor erg weinig)

Meer nieuws volgt.


In Rotterdam toevallig?
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor Bart-Peugeot » 28 maart 2008, 00:28

Ruudxs schreef:
Bart-Peugeot schreef:De 309 dweilde een beetje in de bochten, dus denk ik aan de schokbrekers. Toevallig liep ik gisteren tegen 2 gloednieuwe originele schokbrekers aan. ;-) (Uiteraard voor erg weinig)

Meer nieuws volgt.


In Rotterdam toevallig?

Ja, bij een bekende in Rotterdam! ;-)

De 309 start soms wel en soms niet. Accu is minder, maar met starthulp sloeg ie ook niet aan. Dan maar op onderzoek uit. Eens kijken wat eraan schort, benzine of ontsteking.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor layla » 07 apr 2008, 16:41

Bart-Peugeot schreef:Zo, een 309 gekocht voor 80 euro! :mrgreen:


Das bijna zo straf als men vader.Die heeft onze Talbot Horizon 'Sherlock' voor nog geen 30€ gekocht destijds. :lol: :lol: :lol:
- Peugeot 205 Automatic ('86) - mijn favoriet: probeer ik wanhopig te redden
- Peugeot 309 SRD ('90) - naar Afrika
- Talbot Horizon Sherlock ('85) - gesloopt
Avatar gebruiker
layla
 
Berichten: 294
Geregistreerd: 03 nov 2007, 19:32
Woonplaats: Antwerpen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 apr 2008, 21:18

Bart-Peugeot schreef:De 309 start soms wel en soms niet. Accu is minder, maar met starthulp sloeg ie ook niet aan. Dan maar op onderzoek uit. Eens kijken wat eraan schort, benzine of ontsteking.

Het bleek de benzinetoevoer. Pomp defect. Andere pomp gescoord bij de verkoper van de auto. Had nog een tank liggen met pomp uit een 309 gti, blijkt hetzelfde type te zijn. Past in iedergeval. Motor nog niet gestart ivm defecte accu. Ook was ik te lui om er een nieuwe Peugeot naast te zetten voor de gewenste starthulp. Komt nog wel, ik heb alle vertrouwen.

Onsteking ook bekeken. Bougies leken mij versleten. Toen de verdeelkap los voor inspectie. Wat bleek?? 2 van de 4 contact pennen waren volledig verdwenen! :shock:
Dus rotor en verdeelkap zijn nu ook nieuw!

Morgen een accu scoren, nieuwe bougies plaatsen en starten maar! :lol:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Vorige

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten