Peugeot 309 Jubilee

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Peugeot 309 Jubilee

Berichtdoor 309NL » 08 mei 2020, 10:47

309NL schreef:https://photos.app.goo.gl/pj55jjwU9FQmaEFK6


Inmiddels werkt de oplossing om de klep van het dashboardkastje dicht te houden met magneetjes nog steeds.
Wel heb ik op een paar magneetjes wat vilt geplakt, omdat de magneetjes nogal sterk zijn.

Ook is de 309 vorige week weer voor een jaar apk goedgekeurd. Gelukkig heb ik een vriend die monteur is en mij helpt met de auto want hij heeft een paar wiellagers vervangen, evenals de achterremmen gereviseerd met nieuwe remvoering en cylindertjes.

Ook zijn de lampjes bij de tellers vervangen, want ze brandden niet allemaal meer.
Helaas zijn er stukken uit de rand die je eerst moet verwijderen gebroken, dit door broosheid van ouderdom van het plastic.
Nu ben ik op zoek naar en "nieuwe' rand.
Kleur origineel is beige maar zwart of bruin mag ook.
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Peugeot 309 Jubilee

Berichtdoor 309NL » 26 jul 2021, 12:28

Ff stof afblazen hier. :)
Een tijdje terug is mijn 309 Jubilee na wat reparaties weer apk goedgekeurd.
En omdat ie inmiddels 30 jaar oud is, is de apk twee jaar geldig.
De auto rijd super, wel begint hier en daar wat roest te verschijnen op minder zichtbare plaatsen en de stof van de bestuurdersstoel vertoont wat slijtage.
Eigenlijk is de 309 voor ons overbodig maar kan er nog geen afscheid van nemen. En mocht ie ooit gaan dan hopelijk naar een liefhebber.
Hier op de 80km wegen heb je eigenlijk meer niet nodig, tenzij het heel heet is want airco zit er niet in.
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Peugeot 309 Jubilee

Berichtdoor Injection » 20 aug 2021, 11:33

309NL schreef:
309NL schreef:https://photos.app.goo.gl/pj55jjwU9FQmaEFK6




Ook zijn de lampjes bij de tellers vervangen, want ze brandden niet allemaal meer.
Helaas zijn er stukken uit de rand die je eerst moet verwijderen gebroken, dit door broosheid van ouderdom van het plastic.
Nu ben ik op zoek naar en "nieuwe' rand.
Kleur origineel is beige maar zwart of bruin mag ook.


Donkergrijze rand heb ik nog wel voor je (ongeveer dezelfde kleur als de schakelaars en het klokje).
Injection
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 15 aug 2016, 12:32

Re: Peugeot 309 Jubilee

Berichtdoor 309NL » 22 aug 2021, 12:31

@injection

Dank je voor je bericht. Heb je pb gestuurd. :wink:
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Peugeot 309 Jubilee

Berichtdoor Remon309 » 07 okt 2021, 16:36

309NL schreef:Een nieuwe klep zou mooi zijn maar ik kan zo direct niet ontdekken hoe ik klep moet (de)monteren. Laat het maar even zo voordat ik iets ga slopen.


Nieuwe klep monteren is niet ingewikkeld. Als de klep open staat kan je onder dashboard in de uitsparingen met je hand en druk je de palletjes in aan het uiteinde van de 'banaantjes' Dan kan je de klep verder naar beneden trekken en heb je de klep in je handen.

Maar zie er maar eentje te vinden zeker in Onagre.

*excuses ik zie dat ik zit te reageren op een heel oud topic :oops: *
Remon309
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 04 jun 2006, 16:38
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Peugeot 309 Jubilee

Berichtdoor 309NL » 09 okt 2021, 14:34

Dank je voor je reactie Remon.
Mocht ik ooit een klep vinden dan weet ik in ieder geval hoe een en ander moet. :wink:
De 309 heb ik nog steeds namelijk.
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: Peugeot 309 Jubilee

Berichtdoor 309NL » 20 feb 2023, 10:50

Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat ik in mijn eigen topic iets geschreven heb......
Afgelopen week heb ik een opvolger voor de 309 gekocht in de vorm van een "Citroën" C1 bj.2013.

De 309(1991) heeft voor mij veel sentimentele waarde, omdat mijn vader deze kocht in 1993. In 2007 overleed mijn vader na lang sukkelen met zijn gezondheid en kreeg ik de auto.
De eerste jaren reden mijn vrouw en ik er weinig in, mijn vrouw had een auto van haar werkgever en ik ging 1km enkele reis op de fiets naar mijn werk.
Toen na een tijd mijn werkgever verhuisde naar een plaats 20km verderop, ben ik in de 309 gaan rijden.
In de loop der jaren is er een en ander vervangen aan de auto om hem rijdende te houden en verse apk te krijgen.
Hij rijdt nog steeds goed maar soms heeft ie kuren na koude start, schokt dan en valt soms stil. Als ie op temperatuur is dan rijdt ie super.
Aangezien in de loop der tijd, oa bougiekabels en ontstekingsmodule al vervangen zijn waarna hij goed reed verdenk ik nu de lambdasonde want die is naar mijn weten nooit vervangen.
Iets met het gasklephuis zou ook nog kunnen.
Onlangs ging ie wat meer lawaai maken, blijkt een lek(je) in de uitlaat te zitten halverwege uitlaatsysteem, apk afkeurpuntje.
De auto heeft na 32 jaar ook wat roest maar niet overdreven, meest zichtbare zie je onderaan de B-stijl bij de dorpel als je de deur opent. Voor de rest ziet ie er netjes uit aan de buitenkant op een paar kleine putjes van deuren van andere auto's na.
Interieur is netjes, wel een bestuurderszitting met deels versleten stof doordat de vulling door ouderdom wat verpulverd is maar er valt nog goed op te zitten.
Binnenkort zal ik een advertentie plaatsen in het "te koop" topic, want hoewel ik het moeilijk vind om er afscheid van te nemen ga ik de 309 toch verkopen.
Ik hoop dat hij naar een echte Peugeot liefhebber gaat!
,De auto is niet rijp voor de sloop en ik hoop dat een liefhebber die ook graag zelf aan een auto werkt nog lang plezier van de auto heeft om in te rijden of in een Peugeot verzameling op te nemen.

De kilometerstand is momenteel ergens in de 170000km maar die klopt helaas niet precies. Bij iets over 100000km bleef de stand hangen en na een tijd(enkele jaren) kwam er een irritant tikkend geluid uit de teller.
Een monteur die ik goed ken heeft de teller verwijderd en gerepareerd en ik heb de teller vooruit laten draaien naar een geschatte echte stand. :lol:
Ik moet er nog eens op letten maar ik vermoed dat later op een gegeven moment de teller van 179999km naar 170000km is gegaan ipv naar 180000km.
Misschien een raar verhaal maar ik ben liever eerlijk.

Verder remt en stuurt de auto goed en er zitten rondom goede Michelin banden onder.
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Vorige

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten