Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 maart 2008, 21:07

Wat een pokke klus is het ook op zo'n achterscherm eraf te halen. Met pijn in de rug maar een dagje iets anders gaan doen :(

Het binnenscherm is helemaal kaal geprepareerd en ik heb al even het nieuwe scherm kunnen passen :mrgreen:
Ik kan nog lang niet gaan bakken want de hele rand waarop hij vastgelast moet worden is ook rot en moet hersteld worden :cry:


Afbeelding

Ik was zoals gezegd het puntlas boren moet en heb even een zijstap naar mijn confort gemaakt. De wang bij het spatbord van de benneton is ook erg slecht en heb de confort even bekeken en die is op dat punt nog perfect.
Mooi daar gaat tzt de zaag in want ik ga zo min mogelijk meer "Frankensteinen"

Afbeelding

Werkelijk alles is slecht aan de Benetton, vandaag kwam het weer in me op om er mee te stoppen (tweede keer dat dit in me opkomt) gelukkig duurde dat niet lang :oops:

Afbeelding

Een deel van het achterpaneel is rot en de hoek waarin de kriksteun staat ook, moet weer behoorlijk aan de contructie gaan.
De dorpel die ik er 7 jaar geleden in heb gelast is ook al weer aardig verroest.
Ik heb destijds veel te weinig tectyl gebruikt ( spuit er maar een hele bus van een 600ml in leeg zei een professionele tectyleerder

Het leven van een reataurateur gaat niet over rozen ( of was het nu roest :evil: )

wordt vervolgd
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 maart 2008, 22:28

@Rudie,

Je maakt het jezelf niet makkelijk met een zowat complete overhaul van de Benneton-body. :shock: Ongelofelijk wat een klus! Ik zie je nu met een voorscherm bezig, daarom het volgende:

Langs de randen van het voorscherm hoort het buitenplaatwerk afgedicht te zijn met een soort pasta of kit om spatwater niet over het binnenscherm te laten lopen. Op termijn zal het bij mijn 104 ook nodig zijn de voorschermen op te knappen of te vervangen. Meteen ook een mooie gelegenheid om voorbereidingen te treffen een set zijknippers aan te brengen vanwege de trekhaak die ik graag nog wil monteren.

De zaak lossleutelen zal wel gaan denk ik, maar ik meen te hebben begrepen (bericht van Josse) dat de bovenkant heel lastig los te krijgen is. In eerste instantie wil ik proberen de originele schermen na behandeling te hergebruiken en wil ze dus niet beschadigen door b.v. een knik in de profiellijn aan de zijkant te veroorzaken. Volgens technische handleidingen moet de boel aan de bovenkant flink warmgestookt worden om de pasta zacht te laten worden? Kan ik daar voorzichtig een brander op zetten? Waar moet ik speciaal op letten? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

vructhbaar weekeind geweest

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 maart 2008, 20:13

Ik ben dit weekeinde behoorlijk opgeschoten:

Ik had nog lang niet alle rotzooi eruit gezaagd en daar ben ik dit weekeinde mee verder gegaan. Ik had eerder al het binnenpaneel gepast, maar dat was om de moed erin te houden. Was nog lang niet klaar om erin gezet te worden.

Afbeelding

Ik wilde eigenlijk de weerwegbegrenzer er ook uit zaten, maar die zit ook aan de rug vast waaraan de achterbank aan vast zit. Bovendien is de hoek achter de onderkant van die rug ook rot, dus die hele hoek moet er ook uit ( net als rechts). Dan heeft het binnenpaneel te weinig stijfheid en haal ik het verband eruit als ik de plaat er weer in vast ga tikken. Ik ben gestopt met zagen, eerst het binnenpaneel maar weer vastlassen. Bij rechts heb ik ook gezien dat je er snel het verband uit haald en dan is de ramp niet te overzien :? . FF geduld hebben dus

Afbeelding

Ik heb jaren geleden bij Warny een aantal van die immitatie keienvanges gekocht en nu kan ik er eindelijk gebruik van maken. Ik las alleen het hoeke erin want de rest is nog goed, alleen die hoek links was helemaal weg.

Afbeelding

Ik kon het niet laten om zowel heb binnenpaneel als het buitenpaneel even op z'n plaats te zetten om te kijken of het allemaal wel gaat lukken.
Ik moet zeggen dat toen alles netjes op z'n plaats zat ik even een vreugde dansje door de sleutelruimte heb gemaakt.
YES, YES en nog eens YES :twisted: :mrgreen: :P :lol:

Afbeelding

Zo ik heb een goede nachtrust verdiend

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 30 maart 2008, 21:14

Goed bezig Rudie!
ik zei het al eerder: JE KAN HET ! :mrgreen:
grt, Harrie
( edit = typefoutje gecorrigeerd )
Laatst bijgewerkt door Harrie op 02 aug 2008, 00:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor pugboy73 » 30 maart 2008, 22:10

Yo de Rudie, da komt allemaal dik in orde maat. Aangezien wat jij allemaal uit je toverdoos moet halen :shock:

Ooit zullen we daar ne goeie op drinken :P
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor Frank 205 » 31 maart 2008, 10:52

Dit wordt straks de mooiste en beste 104 van Nederland, of zelfs Europa!
Laatst bijgewerkt door Frank 205 op 07 apr 2008, 10:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot, groot of klein, altijd fijn!
Frank 205
 
Berichten: 974
Geregistreerd: 05 nov 2004, 12:09
Woonplaats: Hengelo (O)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 apr 2008, 21:52

Het grootste deel van het weekeinde bezig geweest met het pas zetten van de achterpanelen.
Dat viel niet mee :evil:

Ik heb daarna het binnenpaneel vast gezet in lijn met het voorste gat, zie pijl rechts. Dat ging veel beter. Toen ik echter het rubber erop had gezet was het weer bagger. Lastig hoor. :x
Ik moet het eerst goed passen voordat ik de hoek bij het achterlicht kan gaan lassen. Ook heb ik het trekoog los gehaald en geheel vernieuwd want daar kon ik geen auto meer mee weg krijgen. Ik had er ook een trekhaak op en die paste ook niet goed :(


Afbeelding

Kijk maar hoe de achterklep bij het achterlicht zit. Te grote kier boven de lamp :shock: .
Ik heb het binnenpaneel gefixeerd bij het gat boven de voorste draagarm bevestiging ( zie pijl links). Daardoor kwam het paneel iets te veel naar voren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het PCN een echte Brink trekhaak gekocht, maar die bevestigingspunten waren er zo krom op gelast die heb ik allemaal weer bijna los geslepen, bij gebogen en vast weer vast gelast ( ja zo blijf je bezig, leuk he ORIGINEEL BRINK, prutsers).
Daarna kon ik het linker bevestigingspunt aan het chassis ook weer op z'n plaats zetten.

Allemaal puzzel werk, maar er zit nog niets vast :cry:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 jul 2008, 22:27

Ja, daar ben ik weer :wink:

In de tussentijd niet stil gezeten:
Een confort gekocht, opgeknapt. Nog een confort gekocht, maar die bleek beter dat de hierboven gekochte.
Dus alles van de eerste overgezet naar de tweede. De tweede technisch in orde gemaakt en weer verkocht.

De roest om de eerste confort deed iets in me knappen. :shock:
Na 38 104jtes was ik het opeens helemaal zat.

Nelly, de 39ste, lonkte naar me en ik was helemaal VERLIEFD :oops:
.
Weg met die ouwe meuk en op naar de nieuwe 32 jaar oude SL

Nu ik Nelly heb, de conforts kwijt ben en ook mijn 205 GTI MI16 is opgekapt heb ik weer tijd voor de mijn Gl6.

Ik heb heel wat keertjes de deur erin en eruit gehaald om het achterscherm goed passend te krijgen. Nu ben ik tevreden en heb de binnenschermen netjes in de verf gezet:

Afbeelding

Inmiddels heb ik de hele handel alweer vast gelast, deels gepuntlast deels geproplast. Maar het zit als een huis.

Ik heb van het weekeinde de gastank gedemonteerd want ik moet de hoek aan de binnenkant vervangen, ook de veerwegbegrenzer moet nog worden vervangen. Bij de andere kant heb ik dat ook gedaan met de tank er nog in maar dat werkt niet prettig.
Nu de tank uit de weg is kan ik weer naar hartelust gaan zagen. Deze week zal ik het roest weer ruim wegzagen om er weer nieuw staal ik terug te lassen.

Dan leg ik de auto nog een keer op z'n kant voor de kriksteun.
Het voorfront is een fluitje van een cent en kan ik gespoten worden.

ff, ja ik ken dat ff, ik zal blij zijn als ie voor de winter weer de weg op kan :lol:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

GL6

Berichtdoor elwin » 07 jul 2008, 22:39

Mooie werk!

Rudie, kijk echter even bij rubriek 'auto's'en de link naar de oranje GL6 die daar te koop staat voor een krappe 3000 euri en weinig km's in n.b. een speciale actieuitvoering van toen!
elwin
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 mei 2007, 23:41

Berichtdoor Rudie_Krämer » 27 jul 2008, 22:16

Na de aankoop van Nelly voor slechts 1500 euri's heb ik er de stop op gezet. Mooier dan Nelly kan het niet worden :wink:

Ik vind 3000 euri's te veel en ik vind het model ook niet zo leuk met al die opschmuck erop. Ik wil hem niet afkraken, het is een mooie gave auto zo te zien, maar ik hou het voor gezien.

Ik maak mijn Benneton af en ga daar in rijden, Nelly is voor de mooie droge zomerdagen en de ZS-rally is om te racen.
Geen 104 meer erbij. Ik heb er nog twee in Aalsmeer staan dus ik heb mijn handen nog vol. Wil zsm weer in mijn Gl6 rijden, ik mis haar zo erg :( /

Mijn eerste prio is haar weer zsm op de weg te krijgen. Het achterpaneel zit er weer in, nu bezig met de hoek in de laadvloer en de veerwegbegrenzer. Dat laaste is lasklaar pas gemaakt en de hoek moet ik morgen vouwen. Net als het hoekprofiel van 2mm waar de trekhaak aan gaat hangen ( die rotte hoek vanlaadvloer onder de stoel).
Net terug van vakantie dus heb er weer erg veel zin in, helaas deze week ff rustig doen want ik ben vorige week vol door mijn enkel gegaan ( moest foto's laten maken in Amerikaanse ER :shock: ) Gelukkig niets gebroken, maar kan niet al te gek doen.

Heb alleen vandaag vernomen dat het spuiten van de Benneton wel eens niet door kan gaan :evil:

Nou ja voor het mooie hoef ik het niet meer te doen want ik heb NELLY, en als het spuiten niet doorgaan gaat de verfroller er overheen, wel in de kleur blauw ( denk ik, want mat zwart vind ik ook wel erg 8) )

We zien het wel, eerst maar afbakken :!:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 27 jul 2008, 22:50

hoi Rudie!
Als je de Benetton met de roller en kwast doet, of zelf spuit, is ze in elk geval weer in 1 kleur!
Wellicht val je dan niet meer zo op bij de politie :mrgreen:
Zelf spuiten, heb je daar de mogelijkheid voor?
Vloer onder water zetten, wat zeilen/plastic ophangen en spuiten maar!
Ik heb het vaak zelf gedaan voor binnenwerk en zelfs de LM-velgen met de spuitbus zijn goed gelukt.
Binnendelen zoals koffer en vloer v.d. 304 cabrio heb ik met bovenbekerspuit van zo'n Ferm-set gedaan, op max. 3 bar luchtdruk, dan krijg je een prima resultaat.
Met metallic nog lastiger dan met dat effen donkerblauw van je 104 GL6.
Beterschap met je enkel! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 jul 2008, 06:45

Nee, Harrie ik ga zelf niet spuiten. Als er een ding is dat niet mag in de sleutelruimte dan is het spuiten. :!:

Ik heb nu Nelly en verder maakt het me niet uit hoe mooi te rest van mijn autopark er uit komt te zien :oops: .
Ik ga het gewoon met de verfroller doen. Heb ik met de Samba ook gedaan en het resultaat viel me ontzettend mee.

Enkel hersteld voorspoedig en tijdens het sleutelen doe ik de brace om en dan zit ie helemaal vast :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 31 jul 2008, 21:31

Vanmiddag weer wat zitten te bakken, maar och wat was het warm. Ik ben compleet uitgeteld, het liep met bakken mijn overall in en uit :shock:

Een tijdje geleden alle rottigheid weggezaagd, ff op vakantie geweest en nu weer vol goede moed begonnen

Afbeelding

Afbeelding


Stukjes plaat pas gemaakt en er weer een aardig bouwwerk van gemaakt

Afbeelding

Ik heb besloten zoveel mogelijk met het puntlasapparaat te lassen omdat ik dan minder hoef te slijpen :mrgreen:
De hoek voorbewerkt, maar er nog niet in gelast


Afbeelding

Eerst de veerweg begrenzer vast gezet aan de plaat, vervolgens de plaat vast gepuntlast. Als ik de hoek aan de binnenkant had vast gelast kon ik er bij de veerwegbegrenzer niet meer bij :wink:


Afbeelding

Zo dat begint al wat te lijken. Morgen weer een dag, want vanavond kon ik het niet meer opbrengen. Morgen lekker vrij genomen om te knutselen 8)


Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 31 jul 2008, 22:53

mooi werk Rudie! onze 104 was daar ok heel erg verrot..
Straks primeren en dan goed in de carrosseriekit zetten!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor RondeB » 02 aug 2008, 00:06

vanavond een beetje met verbazing deze lascursus door zitten lezen... wat een hoop werk voor een 104tje :shock: maarr bewondering hoor, voor je doorzettingsvermogen..

ehh.. zag ik daar een heeel net neusje van een daf ya 314? :o
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Berichtdoor eri©on » 02 aug 2008, 08:49

Idd , zeer veel bewondering voor je doorzettingsvermogen!.

Trouwens, een neef van me heeft een schildersbedrijf en hebben een keer een o#el station gerold.
Toen ik bij hem kwam vroeg hij aan mij even te kijken "is hij gespoten of gerold?"
Werkelijk, je zag het bijna niet :shock:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 aug 2008, 07:50

Ik heb vorige week de halve sleutelruimte omgebouwd, nog ff 7,5 meter palletstelling geplaatst om mijn rotzooi nog efficienter op te stapelen, met natuurlijk maar 1 doel: Nog meer rotzooi opslaan :mrgreen:

Nu is het allemaal weer opgeruimd en kan ik weer met de benneton verder: de kokerbalk:

Eerst nog even een foto'tje van het hoekje bij de achterbank, dat is nu helemaal weer in orde:

Afbeelding

Afbeelding

De kokerbalk was voor de helft als bladerdeeg, eerst maar de carrosseriezaag en de haakse slijper gehanteerd :shock:

Afbeelding

Ik moet nog meer weghalen, maar zo heb ik al een aardige indruk hoeveel staal ik bij Corus moet gaan bestellen :P
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 05 jul 2009, 17:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 15 aug 2008, 00:36

Rudie, zie ik links aan de bovenzijde van de kano / chassisbalk een opening, daar waar balk en bodemplaat tezamen komen?
Dat is dus een plek waar vocht en vuil zich ophopen en het roestproces begint..
Succes met het herstel! Je bent onderhand zeer bedreven in secuur uitzagen!
En dat is de basis voor het betere herstelwerk! Daar heb je dan weer 'gemak' van. :D
Wordt wel een flink stuk plaatwerk...
Als je nog veel nodig hebt, breng ik wle afvalstukken mee van het werk, is goedkoper dan Corus :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 aug 2008, 07:37

Het magazijn is morgen weer open he. Jammer dat het niet gaat lukken, ik moet nou toch echt de steekas van de peugeot 205 automaat maken want daar gaan we volgende week even op en neer naar Geneve :lol:
Met zo'n rammelende steekas gaat dat niet.

Maar als je wat voor me kan verzamelen voor de 6e september dan hou ik me aanbevolen.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 aug 2008, 21:25

Ik wist dat ik nog een nieuwe kokerbalk had liggen, die heb ik maar op gegraven en heb daarom het hele achterdeel maar los geprepareerd :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb die kokerbalk al heeeeeel lang in het vizier en uiteindelijk te pakken gekregen.

Hij is volgens mij ( ik weet het bijna zeker) van Frank de Vos geweest, die toen nog in Delft woonde, ik heb hem een keer geholpen en zag toen die kokerbalken liggen.
Die waren toen nog bestemd voor de restauratie van zijn ZS. Daar is uitiendelijk niets van gekomen, hij is ook naar Utrecht verhuisd en ben de kokerbalk uit het oog verloren.
Daarna zijn alle spullen naar Rene toe gegaan en ik denk een jaar later is de ZS op de sloop beland. De onderdelen zijn weer terug gekomen naar het PCN magazijn ( volgens mij kwamen ze destijds ook daar vandaan?)

Ik wist dat die kokerbalken er nog moesten zijn. Harrie gevraagd en die wist te vertellen dat ze niet waren verkocht of weggedaan.
Ik ben toen gaan graven en heb heeel diep moeten graven, maar ik heb ze toch kunnen bemachtigen. Het zijn alleen twee linker kanten ( nee ik heb geen twee linker handen :P ).

Ik ga er nu in iedergeval een monteren en wel op de Benetton :mrgreen:

Een ZELDZAAM ONDERDEEL kan ik je zeggen
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 aug 2008, 16:57

Lijkt me ook, bovendien compleet met kriksteun :shock: dus daar hoef je niet aanvullend nog plaatwerk aan vast te bakken :D M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 aug 2008, 19:08

Klopt, alleen de originele kokerbalk had daaraan vast de complete kriksteunplaat. De kriksteunplaat kon je origineel volgens mij niet eens los bestellen. Mooi dat het verstevingingspunt van de kriksteunplaat ook weer nieuw wordt.
Aan de andere kant heb ik hem er niet in gezet, daar moest ik het met imitatieplaatwerk doen. Maar ik gebruik de kriksteunplaat ook nooit en breng hem ook nooit naar de garage waar ze hem stevast vernaggelen. :evil:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 19 aug 2008, 23:09

Een ZELDZAAM ONDERDEEL kan ik je zeggen

idd. Rudie! Mooi stukje plaatwerk, mét kriksteun en een goede bestemming! :D
Tja, garage's.. Mijn auto's mogen daarom NIET op een 2-koloms hefbrug of krik...
Bij de 306 cabrio waren de dorpels en het subframe daardoor ook vernaggeld :evil:
Kriksteunen bij 104 ( ook bij andere types ) zijn roestgevoelig als ze gebruikt of misbruikt zijn.
.
Maar als straks de Benetton weer in 1 kleur is, heet die dan nog wel Benetton?
Of ga je dan als compensatie een bonte striping plakken om recht te doen aan die inmiddels overbekende en legendarische 104 naam? :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 aug 2008, 23:40

De Benetton wordt dan waarschijnlijk weer de PAPAGAAI :shock: , zo was de naam voor al die kleuren :lol:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 19 aug 2008, 23:59

Rudie_Krämer schreef:De Benneton wordt dan waarschijnlijk weer de PAPAGAAI :shock: , zo was de naam voor al die kleuren :lol:

NEE TOCH? Benetton is véél leuker en is inherent verbonden aan deze GL6 ! :mrgreen:
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten