Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 feb 2008, 21:06

Ach het is niet zo zeer een kwestie van durven, maar doen.
Dan goed gereedschap en een hoop doorzettingsvermogen :lol:

Jaren geleden heb ik ook al de zaag gezet in mijn Visa. Het heeft me toen 3 jaar gekost om hem weer rijdend te krijgen. Als je de stap zet, dan moet je gewoon verder en leer je het snel genoeg, maar ja je moet er wel de tijd voor uittrekken, want het gaat niet vanzelf.
Het geplande tijdstraject valt echter wel altijd tegen en dat is voor mij het moeilijkst te accepteren. :cry:

We gaan stug door :evil:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 feb 2008, 21:56

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het pas krijgen van het achterpaneel. De achterklep sluit niet mooi aan en voordat ik het vast ga zetten wil ik wel weten of ik het goed op z'n plaat kan krijgen.

Ik heb een poging gedaan om het binnenpaneel uit frankrijk te krijgen, maar ook daar zijn ze niet zo intensief meer aan het restaureren en heeft niemand me aan een paneel kunnen helpen.
Ik ben nu maar begonnen om met plaatjes een "Frankenstein" scherm aan het maken :lol:

Ik ben geen plaatwerken, dus om even een binnenscherm te gaan kloppen gaat me niet lukken. Heb ik het geduld niet voor en ook het gereedschap niet voor. Ik kijk regelmatig naar discovery waarbij ze bij American Choppers een tankie of een spatbord kloppen, maar dat is voor mij een brug te ver.

I GO FRANKENSTEIN

Ik pleister met plaatjes staal :mrgreen: Daar ben ik goed in al zeg ik het zelf 8)

De link heb ik verweiderd, maar in het volgend berichtje zie je voldoende plaatjes mal allerlei plaatjes aan elkaar gebakken :wink:

Het lijkt zo eenvoudig, maar laat ik je vertellen, dat is het niet :?

Het (buitenste ) binnenscherm is rot, maar waar het binnenste scherm is rot, dus ik heb de plaat waaraan de bank aan vast zit in twee delen uit elkaar moeten zagen, daarna heb ik de plaar bij de veerschotel doorgezaagd :(
Vervolgens heb ik de ankerplaat voor de achterleuning weer aan elkaar gelast. Daarachter zat de hoek van het binnenste rotte binnenscherm.

Om er niet te veel verband uit te zagen ben ik nu in delen plaatjes aan het uitzagen om die tegelijkertijd weer met nieuw plaatwerk weer in te lassen. Dan maak je een plaatje en dan merk je weer dat het net niet past en het resultaat is dat je vandaag net 3 plaatjes er weer hebt kunnen inlassen :cry:
Er komt nog bij dat ik het meeste kops las en dan nog helemaal doorgelast en wel. Al die overlappende plaatsen zijn plaatsen waar vocht kan gaan zitten en dan rot het er net zo snel weer uit. Helemaal kan ik het niet voorkomen, maar toch zoveel mogelijk.

Ik heb A gezegd en nu zal ik B zeggen :!:

Wordt vervolgd
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 09 feb 2008, 23:40

Rudie_Krämer schreef:effe een tankie of een spatbord kloppen, maar dat is voor mij een brug te ver.I GO FRANKENSTEIN
Ik pleister met plaatjes staal :mrgreen: Daar ben ik goed in al zeg ik het zelf 8) Ik heb A gezegd en nu zal ik B zeggen :!: Wordt vervolgd


DOORZETTEN Rudie, je KAN het ! :D
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor yesse » 10 feb 2008, 11:24

Geweldig project man, petje af ! :shock:
yesse
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 03 jul 2007, 16:59

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 feb 2008, 22:12

Het schiet aardig op, ik ben halverwege het binnenpaneel en ik heb het idee dat ik over het dode punt heen ben.
Het buitenpaneel nog een beetje netter afgewerkt en nu past hij perfect en de achterklep sluit nu ook naar behoren.

Alleen mijn gasfles is leeg en kan niet verder.

Heb het er maar van genomen en heb heerlijk zitten scheuren in mijn 205Mi16 racer ( oefffff wat gaat dat ding hard 8) )
Daarna een grotere luchtfilter gemonteerd, op het circuit heb ik het idee dat hij nog wel wat groters kon gebruiken. Maart ga ik weer de baan op, helaas niet met de 104 rally :cry: , maar ja de 205 is ook genieten.

Ik hoop dat ik morgen tijd kan vinden om nieuw las gas kan halen, kan ik weer "Frankensteinen"

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Op hold zetten???

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 feb 2008, 22:01

Weer een nieuwe fles gehaald en we hebben het lasproces weer voortgezet.

Het verroeste hoekje van de veerschoten netjes vervangen door twee stukjes nieuw dik plaat van 1.5mm.

[Afbeelding

De gat waardoor je hierboven heenkijkt weer voorzien van een mooi pas gemaakt covertje. Was wel even slijpen, bijslijpen passen en nog eens passen, maar nu zit het zoals ik het mooi vind

Afbeelding


Nu nog de binnenkant voorzien van een nieuwe hoek, lijkt wel een ruggegraat :lol: Geeft in iedergeval ook goede stevigheid

Afbeelding


Daarna de steunplaat voor de achterbank erin en het begint ook hier weer op een auto te lijken

Afbeelding


Het stuk plaat waar tegen de acherbank leunt had ik verzaagd en ik wilde kijken hoe dit aan de linkerkant zat. Ik heb de afdeklap weggehaald en OEPS wat zag ik daar :shock:

Afbeelding

Ik heb gezien dat ik het binnenste binnenscherm van de linkerkant wel "nieuw heb en ook het buitenscherm ( dus geen FRANKENSTEIN plaatjes plakken 8) .
Ik dan daar de hele zaak weer als nieuw maken. Het nadeel is dat ik dan weer een maand langer bezig ben met restaureren en dat zet mijn rallyproject op grote achterstand en is het nu zo dat ik de rally eerder af kan hebben dan de Benneton :?
Restauratie even stop zetten ten gunste van de rally :?:
Ik wil dolgraag met humpie dumpie het circuit op 8)
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 17 feb 2008, 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Zwaar weekeinde geweest

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 feb 2008, 21:49

Gisteren en vandaag aardig doorgebuffeld en nu zo moe als een hond :(

Gelukkig mag ik morgen weer naar mijn werk, lekker achter mijn buro literatuur lezen :P :P

Ik moest nog een zaagsnede die ik bij het demonteren van het binnenscherm verkeerd had gezet, dicht lassen :oops: Dat ging dus niet he, het plaatwerk was te dun geworden en ik brande er het ene na het andere gat in. Ik werd er schij....ziek van, heb de carosserie zaag gepakt en er gelijk een heel stuk uit gezaagd totdat ik weer dik plaatwerk tegenkwam.

Afbeelding

Ik moet toen kijken of de plaat die ik erop wilde lassen nog wel tussen de schermen in kon, niet dus. Met de vuist een beetje bij gewerkt :mrgreen:

Afbeelding

Maar ik kwam bij het controleren een veel groter probleem tegen. Het buitenscherm week vreselijk naar buiten :shock:
De kier bovenaan was weg en beneden was ie 15 mm, dat ging dus helemaal niet goed. Bij het inlassen van de "ruggegraag"heb ik waarschijnlijk toch met de hamer de zaak op z'n plaats willen tikken, met tot gevolg dat de zaak ontzet was.
Bij het vastlassen van de steunplaat voor de achterbank zat alles vast en dan bedoel ik echt vast.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ik heb twee uur met de vuist zitten beuken om het weer in het gareeel te krijgen. Beuken, passen, meten, buitenscherm erop en eraf, deur open, deur dicht, weer opnieuw beuken, dan weer terug beuken, boven onder links rechts, ik werd er wanhopig van

Afbeelding


Maar op een gegeven moment zat het naar behoren, ik heb wel gezien dat de peugeot 104 niet erg recht in elkaar zit dus een beetje afwijking hier en daar is "als origineel :lol:

Afbeelding


Afbeelding


Jonge jonge wat gaat daar een tijd in zitten :cry:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor pugboy73 » 17 feb 2008, 22:29

Djeezes Rudie, echt hoedje af voor wat jij allemaal moet klaarspelen om je 104 terug top te krijgen :shock:

Waar haal jij eigenlijk je plaatwerk dat je niet zelf maakt? Ik zoek nog naar beide achterspatschermen maar tot nu toe nog niets gevonden :?
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

plaatwerk

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 feb 2008, 10:10

Ik heb het nieuwe plaatwerk bij de PCN vandaan, van de 4 en 5 deurs uitvoeringen zijn nog enkele exemplaren aanwezig. Maar uitkijken want er zijn verschillende uitvoeringen ( oude en nieuwe achterlichten). Vier en vijf deurs zijn ook echt verschillend :!: .

Verder is nieuw plaatwerk echt heel lastig te verkrijgen denk ik en zul je echt moeten zoeken. Ik heb laatst op het franse forum iets gevraagd en daar kreeg ik enkele reacties terug, maar niet voor het plaatwerk dat ik zocht :cry: .

Na al die ellende die ik heb meegemaakt is het denk ik echt verstandiger niet aan zulke zware restauraties te beginnen en gewoon op zoek te gaan naar een nette uit Frankrijk :cry:

Ik was al te ver met mijn benneton, maar anders had ie toch echt op de sloop gestaan.... eigenlijk mag ik dat natuurlijk helemaal niet zeggen :oops: , ik heb het dan ook niet gedaan omdat ik toch geen afscheid kan nemen van m'n 104tje :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 feb 2008, 18:43

Als de Beneton schuin op je kantelbrug hangt, en je hebt ook nog wezenlijke delen van de koets weggezaagd, kan dat de carrosserie enigszins vervormen?

Hierom: ik heb in het verleden drie stuks Citroën GS versleten, waarvan twee met klein kofferdeksel, en een GSA met vijfde deur. Bij het inrijden van b.v. een steile inrit hoorde je bij de modellen met klein kofferdeksel helemaal niks, echter bij de vijfdeurs nogal wat bijgeluiden van tussen kofferdeksel en carrosserie. Met andere woorden: er wordt bij druk op één hoek best wat torsie op de koets uitgeoefend, en zoiets kan ik me ook voorstellen bij een schuinhangende Beneton. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 feb 2008, 21:05

Ja daar kwam ik net op tijd achter. Ik heb de auto op zijn steunpunten gezet en toen alles gepast. Zo heb ik hem ook vast gelast.
Bij het vastzetten van de ruggegraat plaat ben ik aan het hameren geslagen om hem goed pas te zetten, daarbij is die kant iets te veel naar de buitenkant verschoven. Dat had ik me niet gerealiseerd. Les voor de volgende keer.
Voordat je iets vast last, drie keer checken!!!
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 feb 2008, 20:46

Na een korte periode pauze het herstel maar weer opgepakt.
Ik wilde nu maar eens eerst de voorkant in orde maken, dat had ik niet afgemaakt en ik wil het nu wat gestruktureerder aanpakken. Eerst afmaken dan pas verder. De wang bij het spatbord is rot en ook een stuk plaat eronder was rot. Ik had nog een goede wang liggen dus heb ik de oude maar gedemonteerd.

Afbeelding

Daarne het rotte stuk eronder weggezaagd.

Afbeelding


Een nieuw hoeklijntje ingezet

Afbeelding


Plaatje pas gemaakt en er netjes ingelast. Nu heb ik de wang even met parkers vast gezet want bij allemaal is het onderstukje weggerot. Dat heb ik er af gezaagd. Ik moet dan eerst de dorpel erop zetten om te passen, dan kan ik de wang weer definitief vastlassen.

Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 maart 2008, 08:45

Zo de nieuwe wang zit weer op z'n plaats, alle rottigheid is eruit en door nieuw plaat vervangen, het laatste roestige plekje op de wang boven heb ik gezandstraald en gelijk weer in de primer gezet, dat blijft voorlopig wel roestvrij :-)

Het onderste hoekje was te rot en heb ik weggezaagd en voorzien van een mooi nieuw stukje plaat, lastig stukje want het was geen recht stukje plaat en bovendien moet het goed in de dorpel passen

Afbeelding

Maar ja na een hoop gepuzzel, passen en meten ( dorpel eraf, dorpel er weer op enz enz) ziet het er nu weer goed uit. Al de Frankenstein naden worden straks netjes afgekit en voorzien van een dikke laat tectyl en antisteenslag, spatbord er op en dan zie je er niets meer van :cry: Leuk he al dat werk en je ziet er straks helemaal niets van terug.... Waar doe je het voor :?:

Afbeelding

Alle rottigheid rond de achterveerschotel en binnen paneel eruit gezaagd

En dan gaat het knippen en plakken weer beginnen

Afbeelding

Het lijkt wel een puzzel, eerst alle stukjes verzamelen, passen en dan vastzetten

Afbeelding

Nu nog de binnenkant van de veerschotel schoonborstelen en dan kan dit deel ook weer afgelast worden, dan blijft alleen het hoekje beneden nog over en kan het buitenpaneel er worden opgezet. :P
Het gaat wat worden.... eindelijk
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Laatste hoekje rechter kant

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 maart 2008, 00:25

Een stukje van de veerschotel uitgezaagd en er opnieuw ingelast, daarna de afdekplaat er weer opgelast.

Afbeelding


Daarna begonnen met het dichten van de bovenkant. Voor mij is het te lastig om plaatjes in een keer bol te kloppen. Makkelijker is dan twee rechte plaatjes te maken en die in twee keer erin te lassen, niet zo mooi maar wel makkelijker. :oops:

Afbeelding


Acht straks zie je er toch niets meer van :lol:

Afbeelding


Op naar het laatste hoekje :shock:
Ik heb het eerst geprobeerd met het achterpaneel gemonteerd, maar ik moest elke keer helemaal kromgebogen in de wielkast opgevouwen zitten, dat vond mijn rug niet echt leuk :cry:
Ik had nog een stukje overzetplaat en dat heb ik maar op z'n plaats gezet, kon ik van boven goed zien hoe ik de binnen plaatjes op z'n plaats moest lassen.

Afbeelding


Ook hier weer allerlei plaatjes in stukjes samengelast ( shit wat een werk %$#@^&*), maar ja het zit op z'n plaats.....

Afbeelding


Toen ik het achterpaneel ging passen klopt het het dus voor geen meter, de rand stond 1 cm te veel naar buiten, ik heb dus de buitenrand weer weg moeten slijpen. Ach leerde ik maar eens geduldig passen en meten....
Geduld is niet mijn beste eigenschap. Dat krijg je als je eigenlijk te veel en andere leuke klussen hebt wachten :?

Afbeelding


Ik heb nu alleen nog het randje op z'n plaats te lassen, maar dat ga ik pas doen als het achterpaneel goed op z'n plaats zit.

Afbeelding


Ik ga nu de deur erin zetten en het achterpaneel vastzetten om vast te kunnen lassen. Dan ga ik een tenjtje bouwen om delen te stralen. De wielkasten bij de veerschotel en de dakrand waar het buitenpaneel op vast moet komen te zitten. Dan kan het uiteindelijke vastlassen beginnen. Dat zal snel gaan want ik heb het puntlasapparaat bij de hand.

Dan komt de moeilijke vraag, ga ik door met de andere kant of niet. Ik heb zowel het binnen als buitenpaneel, dus veel eenvoudiger dan de rechterkant. Alleen ik ben het helemaal ZAT en wil met humpie dumpie verder :cry:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 maart 2008, 21:58

Gelukkig is het afmonteren begonnen, de dorpel zit er bijna op, het achterscherm is deels al vastgelast

Ik heb een deel gedaan met het puntlasapparaat, maar dat raad ik niemand meer aan. Het moet zo goed schoon kaal staal zijn anders krijg je hopeloos veel problemen. Of je moet de spanning zo hoog instellen om door de verf heen te branden, maar daarna bij een kaal stuk brand je dwars door de plaat heen. Wat een grafding :x

Dus ik ben nog wel een dag bezig om het goed vast te krijgen, daarna heb ik nog een probleem met de koper gesoldeerde aansluitingen die ik weer opnieuw moet solderen omdat ik het koper niet weg krijg en ik niet kan lassen op staal met koperresten erin. Ik zoek daarom nog experts op dit gebied :?:

Foto uploaden ging niet goed, komt later

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 21 maart 2008, 21:48

Ik ben al een aardig eind gevorderd

Het achterpaneel en de dropel zijn er weer opgelast, deels gepuntlast, deels geproplast. Dat puntlassen is erg tegen gevallen, ik ga in iedergeval zelf geen puntlas apparaat kopen :wink:

Afbeelding

De proplassen met de haakse slijper glad geslepen, maar in de hoeken bij de stijlen ging dat niet goed, ik kon er niet bijkomen.
Ik heb toen de DREMEL ontdekt, nooit gebruikt zo'n ding, is toch niets voor een beunhaas als ik dacht ik, maar WERELDS zo'n ding. Ik heb de lasnaadjes zo mooi kunnen gladwerken, ik was gewoon trots op mezelf dat ik het zo mooi had afgewerkt ( het wordt nog wel eens wat met mij :P )

Afbeelding

Het restaureren heeft zoveel werk gekost dat ik er zeker van wil zijn dat het dan ook zo lang mogelijk blijft zitten zonder te roesten, dus bij het achterpaneel een havle bus tectyl erin gespoten:shock: Het droop er aan alle kanten weer uit :P

Afbeelding

De buitenkant heb ik met PU kit afgewerkt en wel op kaal metaal, goed ontvet en smeren maar :lol:

De binnenkant is wat minder kritisch en dat heb ik met een goed kwasbare kit gedaan ( zit oplosmiddel in) dit kan je met een brede kwast wat makkelijker over brede vlakken heen smeren.

Afbeelding

Ik heb nu de dorpels goed afgekit en kan nu de andere helft van de tectylbus erin leeg spuiten. Ik heb eerst afgekit op blank metaal en daarna ga ik pas tectyleren. Op dat wasachtige tectyl houd de kit niet en ben ik het zo weer kwijt en dat zal niet gaat :evil:

De tank zit er weer onder, de draagarm zit weer vast, remleiding weer terug, nieuw rubber voor de veerweg begrenzer. Morgen nogmaals checken of alle kiertjes dicht zijn gekit en dan kan er de bitumen-kwast op los gelaten worden.
Dan de dorpels in de blauwe Hammerite op afwachting van het uiteindelijke spuiten.

Dan kan ik aan de andere kant beginnen pffffft daar zie ik wel tegen op, nog langer wachten totdat ik weer kan gaan rijden. Maar ja hij wordt wel weer erg mooi :mrgreen:

Gelukkig heb ik het binnen paneel van de andere kant wel nieuw dus geen "Frankenstein" pleisterwerk meer.

In een later stadium ga ik nog de kriksteun en het voorpaneel vervangen, maar dat komt denk ik volgende winter want dat hoeft niet te wachten op het spuiten van de auto.
De auto moet voor de winter gespoten zijn.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Mike » 21 maart 2008, 22:21

Ziet er weer mooi uit, Rudie!
Duidelijk een vakman aan het werk. Succes met de andere kant.
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor Harrie » 21 maart 2008, 23:44

Rudie, goed werk!
wacht even met tectyleren tot NA het spuiten van de lak!
siliconen en vet is de grootste ergernis van een spuiter, zeker als het nog nadrupt.
Zo zijn ook sinaasappels verboden in een autospuiterij!
succes, het komt weer helemaal goed met je Benneton!
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jospop » 22 maart 2008, 21:32

Ziet er goed uit! Weer een boel gedaan, mooi dat er ondanks alle 'bij'projecten nog zoveel vooruitgang in zit. Succes
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 maart 2008, 21:48

OK, de spuiter zei ook dat ik moest wachten met tectyleren, dus ik heb de oude deuren er maar weer in gezet, plaatje geschoten en de auto weer op de wielen gezet. Tijdens een droge pauze de auto naat buiten gereden, omgedraaid en weer naar binnen gereden.
De sleutelruimte schoongemaakt, opgeruimd OP NAAR DE ANDERE KANT.

Ik heb toen maar gelijk besloten de motor eruit te halen ( zo langzamerhand met m'n ogen dicht) :lol: .
Deze motor was een complete miskoop. Hij zeek olie, was met z'n 1124cc traag en niet zuinig.
Het is ook een 205 motor en ik wil een originele 104 motor erin hebben zitten ( die van mijn ZL confort)

Rechts is nu zover af dat hij van de kantelaar af kan. Hij moet nog worden gesoldeerd en ik wil ook de rand bij het spatbord voor vervangen want dat ziet er niet meer uit, alleen ga ik dat doen als ik het voorfront ga vervangen :shock: ja dat ga ik ook nog doen :!:

Afbeelding

Zo nu de andere kant, hij staat klaar om de carrosseriezaag te "ontvangen"

Afbeelding

Zoals ik al zei, even de motor eruit gehaald. Toen hij op z'n kant lag kon ik makkelijk alle verbindingen daar loshalen. Aangezien er bijna elke 10000 km een nieuwe motor in gaat zit alles nog lekker los ( hoezo veel kopervet :P )

Afbeelding

Morgen haal ik gelijk de motor uit elkaar en zet hem klaar voor de oudmetaalboer. Ik wil nog wel even kijken welke keerring er lek is, of die van het koppelingshuis of die van de krukas.
Ik moet je bekennen dat ik een experiment heb gedaan waarvan ik denk dat dit de oorzaak van de olielekkage is :oops: .
Ik heb het afgelopen half jaar met vol synthetische olie gereden en ik denk dat de krukaskeerring dit niet leuk heeft gevonden :roll:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Wat een ellende

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 maart 2008, 14:58

Vol goede moed begonnen aan de andere kant, maar wat viel ook dat weer tegen, ik kon het halve paneel er gewoon aftrekken, helemaal verrot :( Ook weer erger dan ik had gehoopt, want zo langzamerhand ben ik er wel achter dat ik de auto beter had kunnen laten inslapen als ik geweten had hoe erg het was.

Maar ja ik ben nu zo ver, nu ga ik ook door ook.

De olielekkage bij de koppeling zou wel eens kunnen komen dat de afdichting met locktite van de vliegwielbouten niet voldoende is geweest. Daar moet ik de volgende keer beter op letten :oops:

Dit belooft niet veel goeds :(

Afbeelding

AUW :!: Dat is schrikken :!:

Afbeelding

Dat hoekje zie je meestal al wel aan de buitenkant dat dit slecht is en heb ik bij vele 104tjes al moeten vervangen.

Afbeelding

Ik kon halverwege het zagen het paneel er zo af trekken :oops:

Afbeelding

Al het losse roest en zand op een hoop geveegd, scheelt weer een paar kilo's
Afbeelding

Gelukkig heb ik ook het binnenpaneel nieuw dus dat scheelt wel weer, maar ja waar het binnenpaneel op vast zit moet ook opgeknapt worden :cry:

Ik heb ook gezien dat de voorste kriksteun ook vervangen moet worden, shit ik blijf aan de gang
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor pugboy73 » 24 maart 2008, 06:19

Shit zeg, je blijft dus wel echt aan de gang zo Rudie. Moet je echt bewonderen dat je er blijft voor gaan. Respect :!: :!: :!:

Effe off-topic. Ben nog op zoek naar een buitenspatbord links achter, 5 deurs van 02/82. Ben geen lid van een club dus plaatwerk via PCN is uitgesloten. Heb jij soms geen goede connecties Rudie?
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 maart 2008, 10:48

Helaas, het 104 plaatwerk zoals dat buitenpaneel is hier in nederland niet meer te krijgen, echt niet.

Ik heb zelfs in Frankrijk via het forum bot gevangen

Dus advies is toch dan echt lid worden van de PCN, is echt de moeite waard :!:

Als 104 bezitters geen lid zijn of worden van de PCN ziet de PCN ook geen aanleiding om uberhaupt onderdelen te gaan inkopen, ze krijgen het anders aan de straatstenen niet kwijt :cry:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor pugboy73 » 24 maart 2008, 11:19

Zal eens een kijkje gaan nemen op hun site. Er zal denk ik niets anders opzitten dan effectief lid te worden.
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor eri©on » 24 maart 2008, 16:59

Respect Rudy.... echt :shock:

@ pugboy, die paar tientjes op een jaar verdien je in het gemak en knowhow van pcn kant vlot terug+ je krijgt er nog leuke evenementen bij ook. :wink:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten