Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

XW3 bak

Berichtdoor 104 S » 20 apr 2008, 20:22

Vandaag moest het er toch maar van komen. Gino geholpen met vervangen van de motor, maar de oude motor met lekke koppakking stond er nog.
Die hebben we vandaag maar uit elkaar gehaald en de schade was heeeeel beperkt. De cilinderbussen waren nog droog, alleen lekkage van de cilinder naar de koelvloeistof.
Toch de motor gesloopt (XW3 motor met 4 bak).
De cilinderkop en nokkenas zagen er nog heel goed uit

Ook de versnellingbak is nog goed.

Zijn er nog mensen die belangstelling hebben voor deze onderdelen?

Bak: 25 euri
Kop: 25 euri

Is de XW3 bak hetzelfde als die van de XW3S?
De synchromesh van mijn bak kraakt nml wanneer ik wat snel schakel... :?
Avatar gebruiker
104 S
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 25 jun 2006, 20:03
Woonplaats: Breda

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 apr 2008, 21:46

Volgens mijn info zijn de overbreningen hetzelfde, allebei 4 bak en allebij een eindoverbrening van 58/15

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 apr 2008, 12:28

Op mijn SL een nieuwe uit Reims meegebrachte chroomspiegel geplaatst, fluitje van een cent, en ziet er weer piekfijn uit zo.

Tevens een poging gedaan er links een nieuwe gordel in te zetten, maar deze bleek van een nieuwer type met gewijzigde bevestiging te zijn, en past dus niet zonder boor- en slijpwerk aan gordel en carrosserie. Gister meegekregen tijdens de ALV, maar gaat binnenkort retour magazijn. M.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jospop » 28 apr 2008, 22:57

@M: spiegel ziet er mooi uit.
Welke gordel is het nieuwe type? In mijn auto(s) zit alleen het rechter type.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 apr 2008, 01:17

Hee Josse,

Die rechter is dus de nieuwere, heeft zijn inbouw met een enkele vermoedelijk bout-door-een-bus montage, dus enigszins draaiend, net als bij het bovenste bevestigingspunt van de gordel aan de B-stijl. Hiervoor is bij invoering dus ook de carrosserie onderaan de B-stijl aangepast. Ik heb er in het WPH niks over kunnen vinden, vonden ze bij Peugeot kennelijk de moeite niet waard....M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

PCN magazijn-bezoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 mei 2008, 08:52

Gister gezellig een eerste bezoek gebracht aan het magazijnteam van PCN, op zoek naar bruikbare onderdelen voor een toekomstige klus aan het onderstel. Helaas tevergeefs gezocht naar nieuwe silentblocs voor de achterste draagarmen, wél gevonden twee rubber onderlegringen tussen de veren en de schokbrekermanchetten.

Afbeelding

De nieuwe schokbrekers (via ebay uit Duitsland), heb ik al een tijdje liggen, ik hoop ze binnenkort te monteren.

Afbeelding

Waar ik ook heel blij mee ben zijn de twee clips om de asjes van de hoedenplank mee vast te zetten, waar vind je ze nog, bovendien nog in de goede kleur! Nu een paar passende schroeven halen om ze vast te zetten, en de hoedenplank en kunststof zijpanelen hun oorspronkelijk kleur terug geven, het geheel is door de zon aardig verbleekt onderhand.

Afbeelding


Mijn privé magazijn breidt zich op deze manier lekker uit, dacht ik zo. Binnenkort nog een benzinetank en bijbehorende vulslang halen in België. In de hoek staan een achterbank en bijrijdersstoel in effen donkerbuin voor een 104 ZS uit 1975, en zwarte zijpanelen, helemaal gaaf nog, kreeg ik gratis mee toen ik mijn 104 uit Frankrijk heb gehaald. Iemand die zoiets kan gebruiken?

Afbeelding

Vraag over de schokbrekervervanging: in het WPH staat de 104 daarbij op een brug, en heb je nogal wat speciaal gereedschap nodig om deze klus uit te voeren. Als ik mijn 104 zelf aan de achterwielen omhoog krik en op bokken laat rusten, kan ik dan vrij eenvoudig thuis aan de slag? Heb in gedachten: 1. wagen omhoog, de wielen daarbij nét ondersteunen, 2. in de kofferruimte de drie bouten los, 3 onder de beide bouten loshalen en de complete veerpoot wegnemen.

Daarna met een nylon spanner de veren zover induwen dat de schokbreker voldoende ruimte heeft en los kan zonder mijn polsen te breken met de wegschietende veer. Voor montage het bovenste pasvlak en ringen aan de onderkant controleren en de wielkast extra tegen roest beschermen.

In het WPH moet je de gemonteerde vering als laatste een heel eind induwen om alles correct vast te zetten, is daar een ander handig foefje voor misschien? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 mei 2008, 12:29

welk onderdeelnummer hebben die silentbloks?

Voor de schokbrekers heb je geen speciaal gereedschap nodig. Bij het monteren van de veer is het wel handig een tweede persoon erbij te hebben. Terwijl jij de bovenste schotel om de stang heen schuift en naar beneden drukt ( moet je recht houden anders druk je de stang naar beneden) en de andere kan dan de moer erop doen.
Voor het naar boven houden van de stang heb je een stukje speciaal gereedschap ( twee blokjes Aluminium die je om de stang heen kan monteren) Is geen noodzaak.
Is niet moeilijk, misschien wat geduld en freubelen lukt het echt wel.

Succes
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 mei 2008, 21:35

Onderdeelnummer heb ik zo niet paraat, alleen de maat, 31 mm breed en 40 mm dik voor het buitenste blok, dat twee inkepingen in het rubber schijnt te hebben. Over het binnenste blok geen informatie, zijn ze alle vier gelijk? Ik moet in elk geval rekening houden met verschil in de draagarm-assen, op mijn 104 als op onderstaande tekening uit mijn WPH, ervan uitgaande dat-ie z'n originele draagarmen en -assen nog heeft!

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: PCN magazijn-bezoek

Berichtdoor Harrie » 04 mei 2008, 23:17

M. van der Meulen schreef:Gister gezellig een eerste bezoek gebracht aan het magazijnteam van PCN, <KNIP>Waar ik ook heel blij mee ben zijn de twee clips om de asjes van de hoedenplank mee vast te zetten, waar vind je ze nog, bovendien nog in de goede kleur!

Goed heh? :mrgreen:
M. van der Meulen schreef:Vraag over de schokbrekervervanging: in het WPH staat de 104 daarbij op een brug, en heb je nogal wat speciaal gereedschap nodig om deze klus uit te voeren. Als ik mijn 104 zelf aan de achterwielen omhoog krik en op bokken laat rusten, kan ik dan vrij eenvoudig thuis aan de slag? Heb in gedachten: 1. wagen omhoog, de wielen daarbij nét ondersteunen, 2. in de kofferruimte de drie bouten los, 3 onder de beide bouten loshalen en de complete veerpoot wegnemen. Groet, M.

Auto opkrikken, wiel demont.; een andere krik onder uiteinde draagarm
en dan ietsjes omhoog krikken. De draagarm HANGT namelijk op dat moment aan de schokbreker,
dus die extra krik voorkomt dat de draagarm naar beneden klapt!
De complete veerpoot demonteren.
Pas op met losse veerspanners! Die kunnen op de veer verschuiven.
Als een veer explodeerd kan dit zeer ernstig letsel veroorzaken!
suc6! Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 mei 2008, 05:05

Ah, bedankt voor de tips, ik zal voorzichtig zijn. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor lionceau » 06 mei 2008, 09:41

Als je zin hebt in een ritje Haren – Sneek.
Ik heb hier alle speciaal gereedschap voor de 104 en al diverse veerpoten in en uit elkaar gehaald. Ik leen mijn gereedschap niet meer uit, maar je bent van harte welkom om hier de klus te doen. Een mede 104 rijder help ik graag, samen hebben we die klus zo gedaan.
p.s.
Ik heb interesse in de zwarte zijpanelen voor mijn '75er coupetje.

Groeten,

Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 mei 2008, 22:09

Afspraak is op weg. :wink:

Vanavond alvast mijn uit Sambreville meegebrachte tank en toebehoren onderhanden genomen. Viel me beslist niet tegen allemaal. Het geheel was bij aankoop ontzettend smerig en modderig, maar na de boel een beetje schoongemaakt te hebben en met aanbrengen van nieuwe dan wel gesoigneerde klemmen ziet alles er heel acceptabel uit. Goede plastic buis, slangen en filters, gasklepje werkt perfect. Wél de afsluitbare dop eens opnieuw lakken en een extra sleuteltje laten aanmaken.

Afbeelding

Afbeelding

De tank zelf moet nog, eerst maar eens met kruipolie ingespoten, wellicht morgen modder en smeer verwijderen, losbladderende schilfers en de roest afborstelen en later nog een goede lak- en antieroest behandeling. Van binnen is-tie brandschoon, bolzeefje boven het aanzuigpunt als nieuw, zelfs de vlotter nog netjes. Tankwanden mooi blank, geen gruis of wat dan ook te bekennen. De vlotter ziet er nog zeer bruikbaar uit, en ging makkelijk los doordat de klemring was voorzien van een goede vetlaag.

Afbeelding

Afbeelding

Geen verkeerde zet er op weg naar Frankrijk een stukje voor om te rijden dacht ik. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jospop » 19 mei 2008, 22:34

Afgelopen weekend was weer een goede!
Omdat de frikandelmetallic nu met pensioen is werd het tijd om haar eens even in de watten te leggen:
Wiellager rv vervangen (ik wordt er al goed in zonder pers en trekker), meteen beide remschijven maar vervangen (3,2 mm slijtage en roest is wel erg), en als je dan toch bezig bent ook maar de aandrijfaskeerringen r&l vervangen, olie ververst en filter vervangen.
Sinds dit weekend vind ik de auto weer drie keer zo mooi.... ongewassen :evil:....had ik geen tijd voor.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 mei 2008, 18:22

Mooi man, hoop dat de olie lekkage nu weg is.

Frikandelkleurige 104 hoeft niet zo vaak te worden gewassen als de koffiemelk achtige :P

De vorige confor was nog niet met pensioen, maar is inmiddels dood :( De opvolger is gelukkig wel met pensioen en heb er de afgelopen weken ook erg vaal aan gedaan. Hij loopt nog niet lekker, maar ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb ( carburateur: mengselschroef)

Dat wordt de volgende actie om uit te voeren

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 mei 2008, 16:15

De in een niet langer te tolereren toestand verkerende brandstof-vulslang verwijderd. Vertoont op drie plekken gevaarlijke scheuren, vooral met warm weer hing er steeds een penetrante benzinegeur rond de auto. Nu ik de slang rondom kan bekijken is dat ook niet verwonderlijk. :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met enige moeite de uit Ambreville meegebrachte vulslang met ontluchting aangebracht. Past perfect, ik moest alleen iets langere schroeven nemen om de diepere flens op de carrosserie te kunnen vastzetten. Komt door de "nieuwe" dop, deze is iets dikker.

Afbeelding

Afbeelding


De overbodig geworden flens en afsluitbaar vulklepje komen voorlopig in het magazijn op zolder. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 21 mei 2008, 22:49

M. van der Meulen schreef:De in een niet langer te tolereren toestand verkerende brandstof-vulslang verwijderd. Vertoont op drie plekken gevaarlijke scheuren, vooral met warm weer hing er steeds een penetrante benzinegeur rond de auto. Nu ik de slang rondom kan bekijken is dat ook niet verwonderlijk. :oops:

Goede en zéér nuttige reparatie! bekend probleem bij oudere 104's.
Slangen zijn zeer moeilijk verkrijgbaar. Bij de rode 104SL moest ik die slang
ook vernieuwen, met dank aan Martijn een in Dld gevonden, en die heb ik dus
bij het slopen van de 104 wél effe weer gedemonteerd!!
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 mei 2008, 04:57

De "nieuwe" vulslang is voor het grootste deel van plastic, en zal daarom naar verwachting wat langer meegaan, enkel het onderste manchet is rubber, én de ontluchtingsslangen uiteraard.

Als ik jou verhaal over de rode (SL)oper me goed herinner is de vulslang daarvan verhuisd naar een werkplaats in Zuid-Holland..... :wink: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor lionceau » 26 mei 2008, 21:41

Pffffffffffffffffff.

De hele avond tectyl van mijn bodem aan het afschrapen geweest.
Wat een K :cry: werk, maar goed er komt weer een mooie bodem in zicht.
Aleen de onder de koffer ruimte nog (+- 2uur) en dan kan ik aan de wielkasten beginnen.

Ik heb mijn pilsje wel weer verdiend vind ik. :D

Na het ritje in de 75-SL-DN heb ik er wel weer zin in gekregen
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 mei 2008, 23:32

Ik zet er meestal de brander op, dan wordt het spul lekker zacht en kan je het er wat makkelijker afschrapen.

Ik hoop dat je van je biertje hebt genoten :mrgreen:

Ik heb ook een wijntje verdient, zie elders :wink:

ps geen tijd gehad om naar je spullen te kijken :oops:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jospop » 02 jun 2008, 22:03

Ik heb afgelopen weekend de benzinepomp van de koffiemelk vervangen. Ik heb het idee dat de motorolie aanjongt, aangezien die opeens ver boven de max stond..... De koelvloeistof daalt niet, dus verdacht ik de benzinepomp.
Nu maar weer een paar km maken om te kijken of het nu goed is...

Benzinepomp uit een sloop 205je gehaald. Meteen ook maar de bougiekabels
meegenomen en vervangen.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 jun 2008, 17:20

@lionceau,

Volgens mij hebben we tot dusver nog geen plaatjes van je Coupé-project gezien, dus hierbij de foto's van 17 mei:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij terugkeer 's middags spotte ik bij de AH in Haren weer deze 104 GL uit '83. Woont in Haren, maar ik had 'm meer dan een half jaar niet meer gezien, was al bang dat-ie ondertussen naar de Hoogovens was afgevoerd. :? Groet M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor lionceau » 04 jun 2008, 07:35

Bijna al die zwarte tectyl bende is er af, nog een paar uurtjes krabben en poetsen.
Komt weer een mooie bodem onder vandaan, valt me helemaal niet tegen gelukkig.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jun 2008, 23:15

Vandaag een rit naar Baflo gemaakt, op Ringweg Oost rond Groningen vertoonde de motor rare schokken bij het b.v. langzaam naderen van verkeerslichten op bijna stationair toerental. Heel irritant, dit gebeurde de laatste tijd wel vaker, vanavond heb ik daarom de carburateur (een Solex 32 PBISA 12) er maar eens afgehaald om te zien of er een mankement aan sproeiers, de werking van acceleratiepomp, en het mechanisch bediende verrijkingsmechanisme voor volle belasting te zien was.

Na openmaken bleek de onderste helft van de reservoir van de acceleratiepomp vol grijze troep te zitten, ook vastgekoekt aan het membraam. Ook wat gruis op de bodem van de vlotterkamer, ondanks filters in de brandstofleiding, vreemd. Het verrijkingsmechanisme was geheel intact overigens.

De Solex is afkomstig van een gesloopte Style Z, paar jaar geleden. Deze had al enkele jaren in Assen in woekerend groen gestaan. Bij montage destijds is-tie niet open geweest, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat grijze troep er de hele tijd al in heeft gezeten, en vraag me af of dit een gevolg kan zijn van de hedendaagse benzine. Ik tank meestal Euro95 met een loodvervanger. Iemand een idee? Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jan eend + » 08 jun 2008, 00:41

M. van der Meulen schreef:Na openmaken bleek de onderste helft van de reservoir van de acceleratiepomp vol grijze troep te zitten, ook vastgekoekt aan het membraam. Ook wat gruis op de bodem van de vlotterkamer, ondanks filters in de brandstofleiding, vreemd. Het verrijkingsmechanisme was geheel intact overigens.

De Solex is afkomstig van een gesloopte Style Z, paar jaar geleden. Deze had al enkele jaren in Assen in woekerend groen gestaan. Bij montage destijds is-tie niet open geweest, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat grijze troep er de hele tijd al in heeft gezeten, en vraag me af of dit een gevolg kan zijn van de hedendaagse benzine.

Heeydiemarkus. Is mij ook een paar keer overkomen met inbouwen van ouwe eende-blokken. Ik ben er destijds van uit gegaan dat het een soort loskomende "aluminium-roest" moest zijn , dus schoonmaken ( vlotterkamer) en doorblazen ( kanaaltjes & sproeiers) :? :wink:
Daarna nooit meer gedoe ( behalve met het volgende in te bouwen blok . . . :cry: )
Suck6&groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jun 2008, 09:23

Hoi Jan,

Het spul lijkt op iets wat mogelijk ontstaat als brandstof heel lang stilstaat in combinatie met de materialen. Aliminium, het (roestvrij?) metaal van de veer en de membraampen waar de veer tegenaan duwt, en rubber.

Ook heb ik de gaskabel er helemaal afgehaald om deze van wat olie te voorzien. Bij een test bleek alles weer pico-bello te functioneren, ik heb alleen de gas- of chokekabel iets te strak gehouden want stationair blijft-ie nu veel te veel toeren maken. Zal ik straks aanpassen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten