Pagina 1 van 38

Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 17 okt 2007, 16:42
door Rudie_Krämer
Niet erg origineel, je ziet het bijna bij elk forum( onderdeel) verschijnen, maar het is misschien wel leuk.

Niet vandaag, maar afgelopen week heb ik mijn luchtfilterhuis vervangen. De zoveelste backfire met mijn LPG installatie heeft de zaak weer opgeblazen.

GrR

BerichtGeplaatst: 17 okt 2007, 21:05
door yesse
Origineel misschien niet, maar wel leuk. :)

Ik heb afgelopen week wat roestplekken bijgewerkt ( nog een aantal beginnende plekjes te gaan ).

En de garage is op het moment bezig met het vervangen van de benzineleidingen + de rechtervoorremklauw.

Zondag kwam ik er ( na het tanken ) achter dat er een mini-niagarawaterval van benzine onder de auto vandaan kwam. Aangezien ik niet thuis was en niet verder wilde rijden terwijl de benzine op de hete uitlaat zeek, heb ik de auto maar weg laten slepen naar mijn vaste garage.

Steekassen ontvangen

BerichtGeplaatst: 18 okt 2007, 22:00
door Rudie_Krämer
Ik heb eindelijk mijn Renault 14 steekassen die ik in Frankrijk heb gekocht ontvangen en bekeken, weer een stapje verder met mijn 104 Groep B :P

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 19 okt 2007, 21:29
door Rudie_Krämer
Vandaag mijn oliereturnleiding eindelijk binnen gekregen. Mijn motorblok is nu compleet :!: 8)
Het feest kan beginnen :twisted:

Afbeelding

Ik zal maar niet elke dat neerschrijven wat ik aan mijn 104 heb gedaan, want daar ben ik 5 dagen per week mee bezig :mrgreen:
Ik heb wel weer gele lampjes gemonteerd in de koplampen, dat wilde ik al lang doen want dat hoort toch echt bij een franse auto uit die tijd.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2007, 20:07
door Gino
Sinds mijn 104 weer rijdt ( zie 104 met 205 hart) ben ik bijna dagelijks doende het autootje op te frissen.

Afgelopen weekeind dynamo vervangen. Ook de accu. Bijladen is erg prettig : elke dag de accu onder de lader niet :mrgreen: .

De volgende "uitdaging" staat op stapel : stabilisatierubber in draagarm links vervangen.
Daar zit zo'n 5 cm speling in, daardoor 'slaat' het stuur bij loslaten van het gas.

Het zal een vervolgverhaal worden............................ :mrgreen:

Lassen & remmen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2007, 22:01
door jospop
Beide kriksteunen aan de voorkant waren dusdanig rot dat ik ze niet meer kon gebruiken. Afgelopen dagen heb ik ze eindelijk vervangen! De garagekrik kan nu gelukkig de auto uit; de originele krik volstaat nu weer...
Ook meteen een gat in de dorpel dicht gelast.
Verder een remslang voor vervangen en de remvloeistof verschoond.
Productieve dagen geweest dus...
Josse

stabilisatierubber draagarm links

BerichtGeplaatst: 26 okt 2007, 23:39
door Gino
De aangekondigde rubberwissel heeft plaatsgehad : eigenlijk was het weinig wissel, want er zat bijna niets meer tussen de torsiestang en de draagarm........................ :(

Tegen de verwachting in kon ik deze rubbers nog via de Peugeotdealer betrekken.

Montage werd wat bemoeilijkt door de torsiestang : na démontage was de spanning eraf, en die moest na vervanging van het rubber weer in het "gareel" teruggezet worden. :(

Maar met wat spierkracht is dit gelukt : verademing. Eindelijk géén klappen in het stuur met gas terugnemen. :mrgreen: .

Stukke zekering

BerichtGeplaatst: 02 nov 2007, 21:04
door Rudie_Krämer
Een half uur aan het klooien geweest. Opeens viel de auto dood en niet meer willen starten.
Ik hoorde het relais van mijn LPG installatie niet meer gaan en ook niet op bezine. Moest een los contactje zijn dacht ik. Alle stekkertjes nagelopen maar alles zat vast. Dan moet het een zekering zijn. Bij die GL6 zit nog zo'n kastje dat ondersteboven hangt. Kan je zowat niet zien.
Mijn lampje deed het niet meer, batterij leeg. Ik een andere lamp gehaald en ja hoor een zekering stuk.
Ik een andere erin gezet en bleek het klemmetje waarin de zekering hangt niet strak genoeg te zitten waardoor de zekering lag te jutteren en te vonken.
Een schroevendraaier moeten halen om het zaakje een beetje strakker te buigen en ja hoor eindelijk kon ik mijn weg weer voortzetten. Gelukkig was ik nog op mijn werk en niet onderweg.

KARAKTERistieke 104

BerichtGeplaatst: 03 nov 2007, 22:48
door Gino
Mijn groene had óók nukken op mijn werk :

Er wilde niet gestart worden. Wel contact, genoeg stroom. Startmotor ging niet rond.

De vertrekkende collegae gecharterd om even te duwen. Sloeg meteen aan.
Thuis diagnose stellen :

Bleek uiteindelijk een onwillig startrelais te zijn. Tikkie op de plek waar het startrelais aangestuurd wordt door het stroomdraadje. En daar ging ie weer........ :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 03 nov 2007, 23:02
door marcel104
Ja vandaag mijn rechter wiellager klaar gemaakt. En het is gelukt, Rudi.
Nieuw draad er op gedraaid, en het zit zo vast als wat.

Proefrit maken, nu zit er aan de linkerkant ook nog een tik in.
Dus ook maar weer los halen, kijken wat daar weer loos is.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2007, 23:27
door M. van der Meulen
Ik hoop dat-ie gauw weer de weg op kan Marcel.

Zelf vandaag de 104 flink uitgelaten met een rit naar Utrecht, dus lekker warm draaien op de heen- en terugreis....Valt me op dat er vooral bij dieper inveren wat krakende geluiden uit de voorvering komen. Kan er ook aan liggen dat er geen rubber onderlegringen tussen de veer en de manchet op de veerpoot gelegd zijn, of droge rubbers in de bevestiging van de stabilisatorstang misschien...

BerichtGeplaatst: 18 nov 2007, 21:51
door lionceau
Vorig weekend de motor uit mijn coupeetje getakeld! :D
Dit weekend nieuwe radiator en rondom nieuwe remschijven/blokken op de 306 van mijn vriendin gezet, en deze ook meer weer eens goed in de was gezet. Die kan er weer effe tegen.
Van af nu allen nog maar aan de 104 werken, er komen nu verder geen vrienden of famillie meer met HUN wagens meer in MIJN garage nu is het MIJN beurt. :evil: Ze gaan maar lekker naar een duur garagebedrijf!
Volgend weekend de laatste interieur delen er uit de ramener uit en de wielophanging voor en achter er af en dan kan het las werk gaan beginnen.
Ik hoop volgend jaar rond deze tijd weer aan de opbouw te zijn zodat hij in het voorjaar van 2009 weer de weg op kan.

STARTMOTORIEK

BerichtGeplaatst: 19 nov 2007, 21:34
door Gino
De startmotor van mijn groene 104 blijft nukken vertonen. Dan maar vervangen........ :(

Een exemplaar betrekken via de sloop was simpel, want 205 motor.

Echter, nu moet de startmotor uit de auto. Wie dit eens éérder gedaan heeft weet het probleem : je kan er niet/nauwelijks bij. De radiateur zit er vlakbij. De ventilator moet er sowieso uit.

Van de 3 bevestigingsbouten is alleen de onderste simpel te verwijderen.

De andere 2 zijn slecht te verwijderen : ik heb een steeksleutel doorgezaagd en haaks vastgelast .

Nu heb ik er 2 los :mrgreen: . Nummer 3 volgt (het werd donker buiten).

L'histoire se continue..............

BerichtGeplaatst: 19 nov 2007, 22:59
door jospop
@ Gino: Het vervangen van de startmotor is mij laatst gelukt zonder andere onderdelen te hoeven verwijderen, behalve de 4 bouten van de torsiestang, maar daar heb je al ervaring in, toch :wink:).
Ik heb een combinatie van verschillende sleutels gebruikt omdat je maar zo'n klein stukje slag kan maken. Om 1 bout los te kunnen krijgen (ik geloof de middelste) moesten eerst de andere los zijn, zodat je de startmotor iets horizontaal kan verplaatsen en dan weer een eindje kan draaien.
(Oudere modellen startmotor zitten volgens mij met meer bouten vast)
De eerste keer ben ik een paar uur bezig geweest. Helaas was ik niet in 1 keer klaar, maar gelukkig ging het de keren daarna (met schone gesmeerde bouten) stukken sneller.
Succes, Josse

Startmotor: the sequel

BerichtGeplaatst: 24 nov 2007, 00:35
door Gino
Affijn we zijn weer verder gegaan met de startmotor.

Josse, je omschreef het goed. Zo is het mij óók gelukt. Met wat gepriegel ging de 3e bout er ook uit.

De 205 startmotor is wat kleiner dan de kapotte 104 startmotor. Maar alles paste, en monteren was simpeler dan ik had gedacht.

Kortom, we rijden weer :mrgreen:

Gino

BerichtGeplaatst: 15 dec 2007, 15:52
door M. van der Meulen
De 104 op de laatste rit naar Utrecht van dit jaar (examen in de Jaarbeurs vanmorgen, ongelofelijk, wát een mensen) weer flink de sporen gegeven.

Valt me op: als ik gas bij geef om in te halen, op mijn teller gaat dat dan van 70 naar 80 ongeveer (=100>120):mrgreen: , hoor ik boven de 75 een rommelend geluid uit het vooronder. Klinkt alsof er ergens wat speling zit, of een hinderlijke brommende resonantie. Benieuwd wat dit kan zijn...

BerichtGeplaatst: 16 dec 2007, 23:31
door jospop
Vorig weekend de hoofdremcylinder van de 81'er vervangen. De rem begon me iets te 'zompig' te worden. Door slijtage was een revisie niet meer afdoende. Binnenkort komt de keuring er weer aan...
Weer hopen dat het meevalt.
Josse

sound of music

BerichtGeplaatst: 05 jan 2008, 20:33
door Gino
Vandaag mijn groene een beter interieurgeluid gegeven .
Er zaten inbouw luidsprekers in. Vastgezet met tierips onder de aflegplankjes. Dat klonk voor geen meter.......... Nu luidsprekerboxjes erin gezet. Klinkt niet zo scherp.
Qua radio ben ik purist : de radio moet "period" zijn. Dus ook rond 1979.
:mrgreen:
Geen mp3 shit met puberaal druk bewegende display......

Kortom oud Philipsie (mono, wel met fm, maar zónder cassette)

Geluidopbrengst : redelijk. Zó klonk het in de seventies......... :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 05 jan 2008, 22:05
door zozolala
Zo denk ik er precies zo over. Meestal Philips mono dus. Die dingen liggen voor een kwartje bij de inbrengwinkels. Niemand schijnt ze nog te willen hebben. Een 8-trackje heb ik ook nog liggen maar dat was meer in Engeland populair dus minder geschikt voor de doorsnee Franse jaren '70
automobiel

BerichtGeplaatst: 05 jan 2008, 22:21
door Rudie_Krämer
Zal best zo zijn, maar ik rij dagelijks in mijn 104 en dan moet ik zo'n spreeuwenkist niet, dus

MP3, flitsende display, Bluetooth, Nokia N73, streaming MP3, mooie boxen.

CruiseControl aan, lekker achterover geleund in mijn mooie "SCHEEL"stoel, TOMTOM bij de hand en zo cruise ik door het hele land ( ja hoor op LPG al bijna 80dkm sinds 2001:P ).
Ook in 2008 is mijn GL6 uit 1978 nog perfect in staat om vol genot door het drukke verkeer heen te rijden :twisted: 8) :mrgreen:

GrR

ps ik krijg van mijn moeder nog steeds het verwijt naar mijn hoofd geslingerd dat ik nog steeds een kind ben. SO WHAT :!:
laat mij maar een PUBER blijven, daar voel ik me goed bij :wink:

BerichtGeplaatst: 05 jan 2008, 23:32
door zozolala
de echte liefhebber wil toch boven het geluidsgeweld op de radio het tevreden snorrend geluid van zijn peugootje uit horen komen !

BerichtGeplaatst: 05 jan 2008, 23:48
door Rudie_Krämer
Als het nu die twee dubbele 45mm webers zijn dan zeg ik ja :twisted:

Maar zo'n zwoegend 1124cctje :?: Nee sorry, geef mij dan maar een hard HEAVY METAL stukje :P

Maar ja over smaak valt toch niet te twisten

GrR

cross over

BerichtGeplaatst: 06 jan 2008, 13:24
door Gino
Mijn autorijden is meer in compartimenten.

De 104 is "back to basic" met een vleugje seventies gevoel.

Luxury of life :mrgreen: ervaar ik in mijn 18 jaar oude Ford Sierra, mét betere stereo, mét 5 bak, mét 2liter injectiemotor...................

Rudie : jij doet aan cross-over. Maar dat is tegenwoordig ook hip. :wink:

affijn, het blijkt nu maar weer : de een doet nog aparter dan de ander.

Gelukkig maar :!:

Gino

BerichtGeplaatst: 08 jan 2008, 00:22
door Rudie_Krämer
De achterklep-gasveren van m'n confort vervangen. Ik kreeg telkens die klop op m'n knar. Heeel vervelend :x

Ontsteking gecontroleerd, stond goed.

Nog een poging gedaan CO te meten, maar er kwamen rare waardes uit, niet betrouwbaar, morgen nog maar een keer over doen. :x

Tevens de luchtfilter vervangen en de bougies bekeken.

Het benzineverbruik valt behoorlijk tegen, geen duidelijke oorzaak gevonden. :evil:

motorblok gesloopt

BerichtGeplaatst: 19 jan 2008, 20:41
door Rudie_Krämer
Vandaag moest het er toch maar van komen. Gino geholpen met vervangen van de motor, maar de oude motor met lekke koppakking stond er nog.
Die hebben we vandaag maar uit elkaar gehaald en de schade was heeeeel beperkt. De cilinderbussen waren nog droog, alleen lekkage van de cilinder naar de koelvloeistof.
Toch de motor gesloopt (XW3 motor met 4 bak).
De cilinderkop en nokkenas zagen er nog heel goed uit

Ook de versnellingbak is nog goed.

Zijn er nog mensen die belangstelling hebben voor deze onderdelen?

Bak: 25 euri
Kop: 25 euri

Of doe een bod en doneer iets in het Peugeot 104 onderdelen magazijn :wink: