Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor jospop » 10 jun 2008, 22:08

@ M:
Ik heb in meerdere boekjes gelezen dat er eigenlijk 98 met loodvervanger in de 104 moet.
Natuurlijk kun je altijd de gok nemen als de auto niet pingelt en je zeker weet dat je ontsteking goed staat.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat andere 104 rijders gebruiken (behalve Rudie met zijn gasinstallatie natuurlijk!)

Groet, Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor jospop » 10 jun 2008, 22:36

Zojuist nog onder de koffiemelk gelegen om te kijken waar al die smurrie voor mijn deur toch vandaan komt.
Het overschot aan olie dat ik twee weken terug nog had wordt nu wel weggewerkt, want de olie gutst onder het kleppendeksel vandaan. Ik heb het kleppendeksel wat harder aangedraaid, maar krijg em niet lekvrij zonder te forceren. Ik heb komend weekend dus weer een boel te doen.
Iemand nog tips?
of een verklaring (het blok is een een paar duizend km 100% droog geweest, maar lekt van het een op andere moment behoorlijk....)
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 jun 2008, 22:52

Nieuwe kleppendekselpakking monteren en aan beide kanten goed insmeren met vloeibare pakking.

Harder aandraaien van deksel heeft geen zin je gaat hem alleen maar meer vervormen.

Succes

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jospop » 15 jun 2008, 22:13

Zojuist kleppendeksel opnieuw gemonteerd.
Na een telefoontje gaf de garagist me aan dat de lekke benzinepomp waarschijnlijk het kleppendeksel lek heeft gemaakt. Hij had de nieuwe pakking met bisontix op het deksel geplakt. Na demontage heb ik de pakking schoon gemaakt met, je raad het al: Benzine. Mocht je ooit nog bisontix willen verwijderen..... :?
De pakking zag er nog heel goed uit, dus ik heb em zoals aanbevolen tweezijdig ingesmeerd met vloeibare pakking. Voorlopig lekt er niets. Morgen het blok maar eens flink warm laten worden en nogmaals checken. Ook nog het oliefilter vervangen en ik hoop dat er de volgende keer wat minder drap uit het blok komt, er zat nogal wat metaal en (opgeloste pakking?) klonten in de oude pikzwarte olie.
Verder heb ik gisteren bij de fricandelmetallic de altijd doorgerotte bocht voor de laatste demper vervangen door een stuk steigerpijp :twisted:. Waarschijnlijk gaat nu voor het eerst de bocht de demper overleven. :wink:
Verder de flexibele stuurkoppeling bij de fricandelmetallic ook maar vervangen.
Kortom, het was weer een goed weekend!
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 jun 2008, 22:28

Houdt je wel bezig he zo'n 104 :P

Maar toch lekker dan weer in je 104tje rond te tuffen :wink:

Succes met de reparaties

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 jul 2008, 13:15

Naar Franse Auto in Groningen gebracht omdat-ie per 10-07-08 z'n APK-geldigheid verliest. Moet op tijd zijn want na de 12e zijn Marjolein & Co een paar weken met vakantie :wink: Ben benieuwd. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 jul 2008, 17:52

Een tegenvaller bij deze APK beurt bij Franse Auto, en helemaal balen dat alles in orde is behalve het rechtervoorwiellager. Nota bene dezelfde die vorig jaar zo "vakkundig" vervangen is. Het zou me niet verbazen als de toen beschadigde maar hergebruikte naaf hiervan de oorzaak is.

Een andere naaf was er niet in voorraad, ook bij Hans Peugeot niet. Daarom vandaag het nuttige met het aangename verenigd en een rit naar Delft gemaakt, en bij Rudie onderdelen voor het onderstel overgenomen. Twee complete veerpoten met Teves remklauwen, draagarmen en aandrijf-assen, nieuwe silentblocs en twee achterdraagarmen, compleet met remtrommels en lagers. Ik ben gelovig opgevoed, en ben blij dat hiermee tevens de DT-38-FB :wink: (voor een deel) zal voortleven in mijn SL.

Afbeelding

Afbeelding

Met een aanvullend ritje naar Rijswijk ben ik waarschijnlijk één van de weinige, zo niet de enige, forummer(s) die het genoegen mocht hebben om Nelly in levende lijve te zien, te ruiken en te horen. Magnifiek hoor, zo'n echt nog nieuwe 104, héééél apart. Lekker stevige stoelen nog, gaaf onverkleurd interieur, tevreden pruttelend blokje. Moet in feite nog gewoon opnieuw ingereden worden. Uniek zoiets! Rudie bedankt, groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 jul 2008, 19:52

mooie foto's en ik vond het ook erg gezellig en ben blij weer iemand van onderdelen te voorzien.

En het was weer lekker om in een sedan te mogen rondrijden, want zoals jullie misschien wel weten heb ik nu geen road legal 104 meer en rijd ik rond in m'n peugeot 205 Mi16. Niet echt confortabel zo'n circuit auto :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jul 2008, 19:30

Vanmiddag eerst naar Franse Auto geweest met twee veerpoten, en discussieren wat ter vervanging van de rechternaaf het beste is.

a hele veerpoten uitwisselen als alle onderdelen van het passende type zijn,

b alleen de naven uitwisselen met toepassing van nieuwe lagers en vetkeerringen,

c naven met de aandrijfassen en remschijven uitwisselen, ook met nieuwe lagers en keerringen.

Ik ben er nog niet helemaal uit, en wil m.b.v. het WPH nog uitzoeken wat allemaal mogelijk is. Daarvoor moet ik ook nog exact het chassisnummer van de DT-38-FB weten, heb je dat nog ergens paraat Harrie? De veerpoten hiervan zijn in elk geval van het type met meedraaiende schroefveer, met een aanslagrubber in de bovenste veerschotel. Bijbehorende ringen (6 op de rechter tekening) op de dempermanchet voor dit rubber ontbreken echter.

Op mijn 104 (chassisnr 7165209 / 06-1978) zitten volgens mij, gelet op de vrijwel vlakke bovenkant ervan, nog de veerpoten met niet meedraaiende schroefveren, met aanslagrubbers van het 3e type op de onderste schotels, en kleine stofhoezen op de demperkragen.

Uit nadere bestudering van onderstaande SB 158 van 03-1979 uit het WPH wordt duidelijk dat omwisseling van hele veerpoten niet eens is toegestaan, en onderdelen ervan niet uitwisselbaar zijn. Daarmee lijkt optie a meteen af te vallen, over uitwisseling van de naven / assen / schijven geen melding. Hoe zit het in de praktijk?

Afbeelding

Afbeelding

Later vanmiddag alvast de remklauwen gefatsoeneerd om ze tot later datum in magazijn te leggen. Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 jul 2008, 20:08

Zoals ik al had gemeld, zit er om mijn ZS uit 1977 een nieuw type schokbreker ( gele koni's van de samba rally) :shock:

Er mag wel meer niet in het leven, gewoon doen, geen APK meester die dat verschil gaat zien :wink:

Ik kan op dit ogenblik slecht bij de voorkant van de ZS, anders had ik nog gekeken naar de bovenkant. Volgens mij heb ik niet de vlakke bovenkant van de veerpoot gebruikt maar het nieuwe type.

Ik zal kijken of ik er nog bij kan komen.

Een beetje avontuurlijk husselen van onderdelen is mij in iedergeval niet vreemd :twisted:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 08 jul 2008, 21:57

M. van der Meulen schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit, en wil m.b.v. het WPH nog uitzoeken wat allemaal mogelijk is. Daarvoor moet ik ook nog exact het chassisnummer van de DT-38-FB weten, heb je dat nog ergens paraat Harrie? De veerpoten hiervan zijn in elk geval van het type met meedraaiende schroefveer, met een aanslagrubber in de bovenste veerschotel. Bijbehorende ringen (6 op de rechter tekening) op de dempermanchet voor dit rubber ontbreken echter.

Op mijn 104 (chassisnr 7165209 / 06-1978) zitten volgens mij, gelet op de vrijwel vlakke bovenkant ervan, nog de veerpoten met niet meedraaiende schroefveren, met aanslagrubbers van het 3e type op de onderste schotels, en kleine stofhoezen op de demperkragen.


104 SL DT-38-FB bouwjaar 1979, datum 1e afgifte 10-04-1979, chassisnr. 543-A11-7.222.343
succes, grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jul 2008, 22:17

Waar het omruilen (al dan niet verboden) van de hele veerpoten vanaf hangt is a. de positie van de tapeinden van de bovenste veerschotels en de passing in de grote opening bovenop de wielkast, b. uitvoering of uitwisselbaarheid van de draagarmen met hun silentblocs voor stabilo en subframe in diverse maten, c. de coniciteit van de fuseekogels en hoogte van de fuseearm.

Ingeval de veerpoten als geheel om te wisselen zijn heb ik twee nieuwe aanslagrubbers nodig, die er nu op zitten zijn helemaal gaar en kruimelig. Steunringen voor dit rubber ontbreken ook nog.

Morgen zal ik kijken of ik alles qua beschikbaar materiaal op een rij kan krijgen, en wat ik vervolgens ga uitwisselen. Voor vandaag is het genoeg geweest, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jul 2008, 22:19

Thanks Harrie :!: :D
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 jul 2008, 15:29

Het wordt ondertussen een heel verhaal, maar toch een paar theoretische vorderingen gemaakt om onderlinge uitwisselbaarheid van de veerpoten vast te stellen.

Hieronder de beide typen veerpoot, bovenaan de mijne voor niet-meedraaiende veer, onder het nieuwere exemplaar met vaste onderste veerschotel en meedraaiende veer.

Afbeelding

De draagarmen van de laatste kan ik mee overzetten, maar van de linker zijn de twee silentblocs niet best meer. Ik kan ook de oude draagarmen aan mijn subframe laten zitten en aan de nieuwere fusee bevestigen, deze zijn met hun recente fusee- en stuurkogels nog prima, en volgens WPH gewoon uitwisselbaar. Van belang is daarbij een gelijke coniciteit van de kogels, gelukkig is deze, als de tekst goed volg, van beide typen 20%.

Nieuwe 27mm silentblocs nr 3523.13 (oud type) zijn beschikbaar, evenals silentblocs nr 3523.14 voor de stabilisatorstang, dus liefst zou ik de bestaande armen op mijn 104 onder plaatsing van vier nieuwe blocs hergebruiken.

Of er bij de verschillende draagarmen ook een maatverschil zit in de silentblocs voor de stabilo heb ik in het WPH niet kunnen ontdekken, maar als ik het me goed herinner van Rudie's fiche-lezer is dit wel het geval.

Afbeelding

Bij uitwisseling van de poten als geheel vormen de stuurkogels, fuseedraaipunten op de draagarmen, stabilo, en bovendien lagers, schijven, en remmen aan weerskanten geen probleem, en dat is al heel wat.

Rest alleen nog de bovenbevestiging aan de koets. Inmiddels gemeten dat de tap-einden voor de bovenste veerschotels overeenkomen, n.l. 110 x 120 x 120 mm. Vanwege de draaiende veerpoot komt dit altijd goed lijkt me.

Maar dan....
Als ik het goed lees hoort er bovenop de veerkoker bij het draaibare type op de tapeinden een grote borgring te zitten met om te tikken borgpunten. Deze heb ik niet beschikbaar, verder ontbreken nu de (afgebrokkelde) aanslagrubbers (nr 5033.20) bovenaan de nieuwere demperstangen,

Afbeelding

en de 80mm ringen (nr 5201.65) op de demperkraag hiervoor.

Afbeelding

Hergebruik van de op mijn 104 gemonteerde onder-aanslagrubbers lijkt me niet mogelijk omdat vorm en raakvlak van de bovenste veerschotel op de nieuwere veerpoten er niet mee correspondeert. Verder weet ik niet hoe deze onderblokken op de veerschotel geklemd zitten, ik kan ze binnen de veer in elk geval niet verdraaien. Iemand een idee?

Verder is me onbekend wat het effect kan zijn als gevolg van een verschil in de totale veerpootlengte en/of veerkarakteristieken op de wagenhoogte vooraan, en of er invloed op de rijeigenschappen zal zijn. Ik hoop alles op een rij te hebben alvorens ik Franse Auto ermee aan het werk zet, of er eerder en met vakkundige hulp en goed gereedschap zelf mee aan de slag kan. Wordt vervolgd dus, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jul 2008, 15:24

Vanwege de talrijke regenbuien :evil: een aantal klusjes over drie dagen uitgesmeerd. Allereerst een nieuwe rechter chroomspiegel gemonteerd. En omdat het bekledingspaneel er toch afmoest meteen aan beide kanten vervangende portiersloten aangebracht, als setje samen met het bijpassende contactslot afkomstig van Harrie's rode SL(oper). Scheelt 1 sleutel aan de bos :wink:

Afbeelding

De hevel van de linker vergrendeling van dit setje vertoonde nogal veel speling op de achterkant van het slot, ook het cylinderhuis had van binnen behoorlijke slijtagesporen. Daarom heb ik de vijf kleine plaatjes uit dit slot overgezet op mijn eigen (veel minder gebruikte) rechterslot.

Afbeelding

Uiteraard voor montage alles eerst netjes gereinigd en gesmeerd. Vervolgens met veel moeite een andere tellerkabel aangebracht. Van de mijne was de plastic klemring gebarsten waardoor de kabel niet meer netjes tegen de meter kon worden vastgezet. Gevolg was een irritante tik bij elke omwenteling, vooral bij lage snelheden, en een dansende wijzer op de snelheidsmeter.

De vervangende kabel uit de Style Z is van een ander merk, met een metalen klemring, maar deze heeft een enigszins conische mantelneus die bij stevige montage aan de meter de binnenkabel helemaal klem zet. Kon ik ondervangen door in de klemring eerst een kleine dunne glijring aan te brengen. Met de hier uitgebouwde tellerbak is ook de multi massa-verbinding goed te zien waar sprake van is in berichten van martinowic en yesse over het wisserprobleem.

Afbeelding

Afbeelding


Tenslottte een nieuwe handel voor de richtingaanwijzer en claxon op de stuurkolom gemonteerd. Extra: nog een plaatje van de al eerder aangebrachte nieuwe Esso-sticker op de achterruit. M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 20 jul 2008, 18:21

hey Merk, goed werk! Uniek, die Esso sticker!
Houd je de oude slotjes over? ik heb interesse in de code-plaatjes,
al dan niet incl sloten, voor "project" complete sets met 1 sleutel te maken voor PCN-leden. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jul 2008, 21:09

Dag Harrie,

Ik kan slecht wat weggooien :wink: , de codeplaatjes heb ik met hetzelfde doel bewaard, ze zitten op de voor mijn SL originele volgorde in de cylinders.

Van jouw set is het linker slot, als vooraan op de foto te zien, tamelijk ingesleten, van de oorspronkelijke cylinder daaruit (rechtop staand achteraan) is de hevel-pen achterop erg ruim, en er is een klein hoekje afgebroken van de inkeping waar de terugduwveer tussen geklemd zit. Is eventueel op te lossen door eenzelfde veer te plaatsten maar dan met de windingen net andersom. De veer zelf uit dit slot was al zo roestig en bros dat-ie bij demontage is gebroken. De miniscule veertjes onder de codeplaatjes zijn allemaal aanwezig en nog prima geloof ik.

Ik zal de set met sleutel bewaren en bij gelegenheid meenemen naar een evenement of magazijn-opening. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor LouisVerheij + » 21 jul 2008, 12:33

jospop schreef:@ M:
Ik heb in meerdere boekjes gelezen dat er eigenlijk 98 met loodvervanger in de 104 moet.
Natuurlijk kun je altijd de gok nemen als de auto niet pingelt en je zeker weet dat je ontsteking goed staat.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat andere 104 rijders gebruiken (behalve Rudie met zijn gasinstallatie natuurlijk!)

Groet, Josse



Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik tank nu 98 met loodvervanger, maar dat is binnenkort niet meer te krijgen. Is 95 en zelf loodvervanger toevoegen dan goed. Of shell V-power of iets dergelijks ????
Gele 104 GR
Avatar gebruiker
LouisVerheij +
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 jan 2007, 09:03
Woonplaats: Franeker

Berichtdoor Harrie » 21 jul 2008, 16:11

LouisVerheij schreef: Of shell V-power of iets dergelijks ????

V-power en dergelijke hebben alleen nut bij geregelde katalysator-systemen met Lambda-sonde en injectie.
Het gaat om de klopvastheid, de "onbrandbaarheid" feitelijk.
Hoe hoger het RON-getal (98 bijv.); des te moeilijker de benzine tot zelfontbranding komt.
Als dat wel gebeurt, en heel kort erna de bougievonk, krijg je een botsing van vlamfronten,
"pingelen" genoemd.
Dit kan ernstige motorschade veroorzaken, bijv. een gat in de zuigerbodem.
Dus 95 met loodvervanger. Is je 104 van na 1984 dan kan er 95 in.
In onze 104 SL 1979 met 1983'er motor+5-bak+electr.ontsteking deed ik ook 95, zonder toevoeging, geen probleem.
Bij gebruik van 98 hoeft er niet persé loodvervanger bij, dat doe je dan alleen voor de klepzetels...
Lood was destijds voor én anti-pingelen ( dus de klopvasthied verhogen ) én voor het smeren / beter koelen van de klepzittingen. Door de loodtoevoeging werd het "inslaan" van de klepzetels flink verminderd.
LPG is schraal, zonder toevoeging, daarom slaan bij LPG de klepzetels in en moet je elke 10.000 km de klepspeling stellen. Door de grotere warmteontwikkeling bij LPG moet de klepspeling ook beide 0,05 mm ruimer dan bij benzine.
Bij de locale merkloze pomp hier, kan ik al sinds jaar en dag 98 tanken, dat gooi ik dus in onze 304 S cabriolet.
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 22 jul 2008, 19:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 jul 2008, 17:10

Ik kan in motorloop bij mijn 104 écht geen verschil merken tussen 95 en 98RON, hetzelfde verhaal bij al of niet toegevoegde loodvervanger. Ze is wat dat betreft een echte allesdrinker :mrgreen: Ter conservering van de kleppen meng ik er nu en dan per vulling een dopje Wynns bij. Het blokje in mijn SL is, zoals bekend, van zichzelf al een mengelmoesje van diverse bouwjaren, hoofdzakelijk '78 en '83, ik maak me er (nog) niet zoveel zorgen over :wink: M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor chr. » 21 jul 2008, 20:12

Harrie schreef:
LouisVerheij schreef: Of shell V-power of iets dergelijks ????

98 tanken, dat gooi ik dus in onze 304 S cabriolet.
grt, Harrie


dus 98 zonder lood vervanger kan ik gewoon ook in mijn 304 doen?
zonder problemen :roll:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Piet104ZS » 21 jul 2008, 20:26

M. van der Meulen schreef:Ik kan in motorloop bij mijn 104 écht geen verschil merken tussen 95 en 98RON, hetzelfde verhaal bij al of niet toegevoegde loodvervanger. Ze is wat dat betreft een echte allesdrinker :mrgreen: Ter conservering van de kleppen meng ik er nu en dan per vulling een dopje Wynns bij. Het blokje in mijn SL is, zoals bekend, van zichzelf al een mengelmoesje van diverse bouwjaren, hoofdzakelijk '78 en '83, ik maak me er (nog) niet zoveel zorgen over :wink: M.


Die van jou is inderdaad een beetje afwijkend, M! :mrgreen: Wie weet waar dat blok nog op loopt.
De GL uit 83 met 1124 motor die ik enige tijd geleden had liep gewoon op 95, nietwaar, Gino?
Mijn ZS krijgt meteen een schrikreactie als ik bij het tankstation per ongeluk die groene slang pak. Daar moet echt 98 in, anders pingelt-ie niet een beetje, maar behoorlijk. Loodhoudend of niet, daar let ik dan weer nooit op. Ik gooi er ook nooit een additief bij.

gr. Piet
Piet104ZS
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 28 jun 2008, 10:44
Woonplaats: Rijswijk ZH

Berichtdoor Harrie » 21 jul 2008, 23:34

chr. schreef:
Harrie schreef:
LouisVerheij schreef: Of shell V-power of iets dergelijks ????

98 tanken, dat gooi ik dus in onze 304 S cabriolet.
grt, Harrie


dus 98 zonder lood vervanger kan ik gewoon ook in mijn 304 doen?
zonder problemen :roll:

Qui, sans probleme :mrgreen: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor chr. » 22 jul 2008, 09:12

Harrie schreef:
chr. schreef:
Harrie schreef:
LouisVerheij schreef: Of shell V-power of iets dergelijks ????

98 tanken, dat gooi ik dus in onze 304 S cabriolet.
grt, Harrie


dus 98 zonder lood vervanger kan ik gewoon ook in mijn 304 doen?
zonder problemen :roll:

Qui, sans probleme :mrgreen: grt, Harrie


mooi,

dank voor je reactie Harrie :wink:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 jul 2008, 19:15

Dus, mensen die erg zuinig zijn op hun klepzeteltjes kunnen gewoon loodvervanger gebruiken :wink:

als je er al erg weinig mee rijdt zal het allemaal al geen verschil uitmaken, maar dus ook niet als je het er wel bij doet.

Als je wel erg veel rijdt kan het dus wel zin hebben.

Kortom wat zit ik nu te zeuren 8)

Ik ben erg consequent: bij sommige van mijn 104tjes doe ik het (soms) wel en bij de andere (soms) weer niet, afhankelijk van mijn humeur :P

Heb je veel aan zo'n antwoord :lol:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten