Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2008, 21:31

Zit er nog een aluminium typeplaatje op de bak, vlak boven de linker aandrijfas-ingang? En zo ja, welk type is vermeld? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jan 2008, 21:35

408 T007 als ik me niet vergis

Het is volgens mij afkomstig ook van een SL uit 78

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2008, 22:01

Dan heb ik zeker belangstelling!!!!!! Op de sticker van het koppelingshuis hoort te staan 408 T 01, en op het "bakplaatje" type BH3 (met dubbele schakelstang), code 408007, met een groene tellerbus. Pignon x kroonwiel = 15 x 61, snelheidsmetertandwiel x bus = 38 x 22, voor bandenmaat 145/70.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jan 2008, 23:32

Gino, jij hebt het plaatje op koppelinghuis meegenomen, wat stond daar op?

BH3 heb ik niet zien staan, kroonwiel kan ik van buitenkant niet zien.
Het tandwieltje kan ik morgen middag naar kijken

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

plaatje versnellingsbak

Berichtdoor Gino » 19 jan 2008, 23:54

Ik heb 2 plaatjes :

408007
én 408T03

Nergens staat BH 3 Op.........
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Bak

Berichtdoor Gino » 19 jan 2008, 23:57

P.S Rudie,

Als je die bak verkoopt, streep die dan maar tegen die 2 wielen weg :wink:

Gr. Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Wat ging er vandaag weer stuk................

Berichtdoor Gino » 20 jan 2008, 00:10

Was even hiervoor al aangehaald :

Ik zou Rudie eens met e.e.a. helpen. Zo ondernam vanochtend ik de tocht naar Delft. Met de groene 104.

Ik had éérder al eens mijn startmotor vervangen, maar dat (sloop)exemplaar was en bleef een koffiemolen, qua geluid.......... :(

Maar vanochtend wilde mij echt niet meer. Het geval was dat ik vlakbij Rudie z'n sleutelruimte strandde. Dus een kleine wandeling om hulp te halen volgde.
Een start(kabel)poging met Rudie's Confort haalde ook niets uit , want startmotor bleef onwillig :(

Een sleep werkte beter. Na démontage bleek het lager van de bendix-as uitgelopen te zijn, wat het geluid en onwilligheid verklaarde..............

Na montage van een goed startmotorexemplaar van Rudie kon er weer naar hartelust gestart worden :mrgreen:

Bleef er daarna tóch nog wat tijd over om mijn oude maatje te helpen... :D
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jan 2008, 09:46

@Gino:

Nummer 408 T03 past ook op type bak BH3, en is geschikt voor motorype 109 (zoals de mijne), maar vanaf chassisnummer 7 193 001. Verschil zit in de montagemogelijkheid naar blokken met 3 of vier motorsteunen. De 408 T03 is volgens mijn WPH uitwisselbaar met de eerdere drie uitvoeringen, andersom niet altijd.

Als jouw 408 007-bak in originele staat is, dus zonder wijzigingen in de bakverhoudingen en overbrengingen, wil ik hem graag overnemen, want zo'n bak staat eigenlijk al vanaf het begin op m'n verlanglijstje, en heb ik weer een mooi projectje om voor te bereiden. :wink: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Bak

Berichtdoor Gino » 20 jan 2008, 14:12

De bak is goed, geen kraken of haperingen.

En is bij mijn weten ook nooit opengeweest.

Gr. Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor jospop » 25 jan 2008, 22:03

Vandaag de waterpomp van de 81'er vervangen, want een schorre kraai onder de motorkap is ook niet alles. Meteen alle koelvloeistof ververst en de gordels vervangen door exemplaren die nog wel automatisch oprollen. Peug-oma heeft weer een goede dag gehad... Ik ook trouwens :wink:
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

benzinepomp

Berichtdoor Gino » 26 jan 2008, 18:56

Na de startmotoractie van vorige week is het starten weer top. Maar ga er nu niet vanuit dat het groene avontuur nu probleemvrij is.........

Haperingen en inhouden was het volgende issue. Met de choke erbij bij inhouden ging het beter : dignose benzinetoevoerprobleem. :(

Sapmenger geopereerd, niet veel bijzonderheden. Er zit een soort sproeiertje onderin de vlotterkamer. Daarin zit een bewegend kogeltje met een busje. Alleen bewoog dat niet zo lekker. Gangbaar gemaakt, testrit : geen verschil.......... :(

Joepie, verder zoeken. :mrgreen:
Bij het starten na de carburateurreiniging duurde het even voor ie liep. Da's normaal want de benzine moet vanuit de tank weer aangezogen worden, maar dit duurde wel érg lang voordat ie liep.

Verdachte : benzinepomp. Er zat een plastik gevalletje op. Ik had me in het verleden er een door Rudie laten toesturen, dus die erop. Dat was nog een "degelijke" metalen (deelbare)benzinepomp. Ik houd van degelijk, dus dat gaf de burger moed..............

Meteen aanslaan, zich gewillig op zijn staart laten trappen : :mrgreen: .

Dus daar zijn we óók weer uit.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Gino » 17 feb 2008, 13:54

Het groene gevaar rijdt en start de laatste tijd goed.
Afgelopen weekeind even een boodschappie gedaan, en toen zag ik een stuk krantenpapier achter onder de bumper uitsteken...........

Ik wist dat de linker achterwielspatbordrand slecht was, maar dit liep vanaf de helft van de ronding tot achter bij het sleepoog, bleek nu......... :(

De boel hing van plamuur en kranten (bleek nu) aan elkaar. Dus er de slijptol maar meteen ingezet. Ik wilde dit klussie eigenlijk tot de zomer bewaren, maar de omvang gaf me toch wat onrust, dus vooruit maar.

Achterbumper los, verroest plaatwerk weg, en lassen maar....
De wielkuiprand gemaakt van een omgezet stuk plaat, en ingeknipt om de rondingen na te maken. En daarna patchworken met plaatjes om de oorspronkelijke vorm weer terug te krijgen.

Het resultaat was toch weliswaar zéér redelijk te noemen (beauty is in the eye of the beholder..... :D ).

Alleen plamuren is niet mijn ding. Dat is voor mij een lastig iets. Gelukkig was het gisteren lekker koud (alles gebeurt hier buiten, geen sleutelruimte) :( . Om de plamuur enigszins verwerkbaar te maken een föhn op de auto gericht, plamuur op de kachel gezet. Leek het net een zomerdag...................... Voor de plamuur, althans. Niet voor mij. Gelukkig had m'n meissie lekkere warme koffie . :mrgreen:

Affijn, de afwerking zal me geen hoofdprijs opleveren, maar e.e.a. is weer hersteld. Misschien (maak ik me wijs) doe ik de afwerking nog weleens opnieuw bij beter weer...........................

Helaas, géén foto's gemaakt, want tezeer moeten strijden tegen het barre vriesweer...............

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 feb 2008, 19:26

Ik heb vandaag in het zonnetje voor mijn sleutelruimte op een stoeltje buiten zitten lunchen, lekker hoor, na een paar uur hard werken met de slijptol :mrgreen:

Maar uh, flink oefenen met plamuren ( mag je die van mij ook doen) :P

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 17 feb 2008, 20:22

Rudie,

Ik kan, zo is gebleken, aardig sierstucwerk maken met plamuur.

Dusse........ dat komt wel goed.

Als dat blauwe orgel van je klaar is, zal ik er wel een relieffie op maken :D kan ie daarna gespoten worden door je buurman.

Groet, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 feb 2008, 21:17

Niet alleen voor de 104 overigens:

Een overzichtsfolder met de voor vermeld jaar leverbare lakkleuren en combinaties met de stoffering. Voor een prikje op ebay:

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

nieuw studiemateriaal

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 maart 2008, 13:08

Stond op ebay afgelopen weekend, ik dacht laat ik maar eens bieden. Geslaagd, vandaag net binnengekregen deze dubbele Solex 35 PHH E. Het typeplaatje is afgebroken, maar vergelijkend met foto's in mijn RTA zal het de PHH E9 voor een Ralley zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Redelijk compleet en op het eerste oog in goede staat, geen kapot gedraaide delen in elk geval. Wat ontbreekt zijn de diverse slangen voor brandstoftoevoer, beluchting en vacuum, twee dekselklemmen van het filterhuis, het linker pijpje van een koelslang-aansluiting op het spruitstuk, in de trommel geen luchtfilter, en de klem van de chokekabel-mantel lijkt niet origineel. Ik zal via het Franse forum uitzoeken of ik wat meer details kan vinden, onder meer of dit het juiste spruitstuk is.

Een paar vragen alvast: Hoe hoort bij zo'n dubbele Solex de luchttoevoer eigenlijk te zitten? De linker toevoer is nu afgedicht met een zelfgeknutseld metalen (bolzeef)filter, de rechter toevoer is open. Ik neem aan dat met een flexibele slang thermostatisch geregelde lucht behoort te worden aangezogen vanaf het uitlaatspruitstuk, maar hoe zit het met de andere aansluiting? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 01 maart 2008, 13:52

:shock: :shock: :mrgreen: :D 8) Zo! dat ziet er uit als twee enthousiaste gasfabrieken , als dat loopt.......dan heb je wat.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 maart 2008, 15:59

Ik hoop het, eerst maar eens uitzoeken wat de techspecs zijn van de diverse uitvoeringen van de C35 PHHE. Hoewel ik nu, aan de hand van de foto's, nog geen verschillen kan ontdekken zullen ze niet allemaal gelijk zijn, en mogelijkerwijs bedoeld voor verschillende motoren. Eenzelfde type zit meen ik op de Simca 1000 Ralley, daarvan staan er nu op ebay ook een tweetal sets te koop trouwens.

Ondertussen al wel gezien dat alle vier de beschermbusjes van de vier mengselschroeven ontbreken, en het draaimechanisme van de gashevel door gebrek aan smering behoorlijk ingesleten.

Afbeelding

Afbeelding

De linker carb heb ik voorzichtig geopend, alles ziet er netjes en schoon uit, de pakking zelfs als nieuw. Aan de afstelling ga ik niks veranderen, misschien vooraf beter eerst een revisie-pakketje aanschaffen. Ben ik ook van plan met de 32-35 TACIC die ik vorig jaar gekocht heb.

Aan de inlaatkant, meteen achter de luchtcollector staan, aan de bovenzijde in de randen, een aantal gegevens ingeperst. Met de klok mee, rechts: 358 / 31 / C35 / PHHE 10 / 04A82, en links: 359 / 31 / C35 PHHE 10 / 11A82.

Afbeelding

Afbeelding


Het spruitstuk heeft de nrs 90 000 en 25 680, met onder de gashevel de vermelding 315-81.

Afbeelding

Spruitstuk is netjes, en zonder beschadigingen op het pasvlak. Bij de inlaten en pasvlak hooguit wat pakkingresten. Verder zijn de pakkingen tussen carbs en spruitstuk met een zwarte pasta aangesmeerd, tegen lekkage waarschijnlijk. Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 maart 2008, 17:15

De Solex C35 PHHE 10 zat in elk geval op de Visa Chrono gemonteerd lees ik net, 1360cc / 93pk. Handig om te weten met het oog op aan te schaffen onderdelen. M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

chrono

Berichtdoor 104 S » 05 maart 2008, 00:17

zo'n blok, maar dan met 2 enkele carburateurs heb ik in m'n zl gehad,
liep stationair voor geen meter, maar was wel lekker vlot!
(1 op 5 in de stad) kon er een bmw 323i nét niet mee uittrekken..
Avatar gebruiker
104 S
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 25 jun 2006, 20:03
Woonplaats: Breda

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 maart 2008, 20:45

Deze delen komen nu eerst terecht in mijn eigen magazijn, ondertussen blijf ik zoeken naar bijpassend materiaal. Mettertijd nog een goede 104 (bij voorkeur een coupé) om een sportief opbouwproject naar eigen smaak van te maken.

Mijn SL van '78 wil ik graag in originele staat hebben, met het oog daarop is inmiddels een correcte versnellingsbak en (via ebay) een nieuwe carburateur aangeschaft. Wat nog ontbreekt is het juiste inlaatspruitstuk en de bijbehorende metalen luchtcollector. Wordt vervolgd dus, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

spruitstuk

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 maart 2008, 23:08

Wat voor spruitstuk zoek je?

Ik dacht dat bij die oudjes de carb direct op de kop zat?

Een inlaatspruitstuk dat op de cil kop wordt gezet met daarop de carb heb ik denk ik nog wel

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 maart 2008, 06:11

@Rudie,

Afgaande op een tekening welke ik in een Franse RTA vond zou dat best eens kunnen, jammer dat het WPH er niet wat duidelijker over is. Het probleem met de passing zit 'em er nu in dat de gashevel van mijn nieuwe 32 PBISA 7 niet vrij kan bewegen, maar in aanraking komt met het spruitstuk. Met de "tuit" op de afgebeelde kop, en ook nog de dikke rubber pakking ertussen, is dat probleem waarschijnlijk opgelost. En omdat er op mijn SL wel meer niet-originele stukken zijn gemonteerd (zoals de bak en het spruitstuk uit 1983) is het ook niet ondenkbaar dat ik er ook nog een verkeerde cylinderkop op heb zitten. :(

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

BH3 versnellingsbakken

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 apr 2008, 18:26

Hoi allemaal,

Vanmiddag m'n schuur ingedoken om in eerste instantie mijn recentelijk overgenomen "Delftse" :wink: versnellingsbak met behulp van een fles motorreiniger, tandenborstel en een spons uitwendig schoon te maken. Vervolgens deze opgesteld naast de bak waarmee mijn 104 bij aankoop was uitgerust. Aan de buitenkant zijn aan de gieting van de bakhelften (rond het draaipunt van de schakelhevel) enkele kleine constructie-verschillen te zien, maar verder zijn ze practisch gelijk. De "originele" bak heeft ook nog zo'n hevel. De grote "Delftse" schakelarm staat iets verder naar achter lijkt het, niet verontrustend geloof ik, en waarschijnlijk met de afstelling van de verbindingarm makkelijk te corrigeren.

Opvallend verschil is verder dat de "originele" is uitgerust met een schakelaar voor achteruitrijlampen, de "Delftse" niet. Was wel nieuwsgierig of de schakelaar zonder meer over te zetten is, of dat binnenin de bak nog ergens een nok zit die deze drukschakelaar bedient, ik kan er in het WPH nergens gegevens over vinden. Weet iemand hier iets bijzonders over? Bij verwijdering van stop en schakelaar ontdekt dat de verende "neus" van de schakelaar inmiddels behoorlijk is afgesleten. Deze zal ik gaan vervangen door het exemplaar dat nu onder de 104 zit, of indien verkrijgbaar een nieuwe.

Voordat ik zover ben de "Delftse" te gaan monteren wordt-ie eerst nog uit elkaar gehaald om te zien of er aan het inwendige nog iets gedaan moet worden, zoals b.v. de oliekeerring, lagers, het reinigen van de oliezeef en uiteraard het plaatsen van nieuwe aandrijfas-keerringen. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Saai

Berichtdoor Gino » 19 apr 2008, 23:56

Het valt niet mee.......

Heb ik een 104 voor dagelijks gebruik, én voor de hobby.

Maar al weken alleen maar gereden, gereden, en nog eens gereden.

Geen enkele dépannage, of gelegenheid tot herstellen. Allen cosmetische ingrepen, maar die zijn voor de zomer geplanned.

Tot zover geen nieuws..... :mrgreen:

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten