Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 jul 2008, 22:47

Wêêinig (op z'n Haags) zou ik zeggen :mrgreen:



Piet104ZS schreef:

Wie weet waar dat blok nog op loopt...


Binnenkort deels maar eens aan de biodiesel, of aanlengen met zonnebloemolie... Uniek :!: , een 104 die meurt als een rijdende oliebollenkraam :mrgreen:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Piet104ZS » 23 jul 2008, 12:38

M. van der Meulen schreef:Wêêinig (op z'n Haags) zou ik zeggen :mrgreen:



Piet104ZS schreef:

Wie weet waar dat blok nog op loopt...


Binnenkort deels maar eens aan de biodiesel, of aanlengen met zonnebloemolie... Uniek :!: , een 104 die meurt als een rijdende oliebollenkraam :mrgreen:


wènag..... Je moet het wel goed schrijven hoor, M.
:mrgreen:

gr. Piet
Piet104ZS
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 28 jun 2008, 10:44
Woonplaats: Rijswijk ZH

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 jul 2008, 10:45

@Piet;

Ik kon dat Haagse lettertekentje zo gààuw niet vinden :wink:

Dit weekend benut om van beide veerpoten de bovenste schotels op te knappen. Dus ontroesten en de schoongemaakte delen beschermend inkwasten met Corroless. Op de veerschaal en bovenkant van de carrosseriebevestiging tevens een dubbele zwarte laklaag aangebracht. De gereinigde en van nieuw vet voorziene naaldlagers draaien nu weer zonder te krassen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop binnenkort nog de ontbrekende aanslagrubbers van de bovenste veerschotel en de steunringen hiervoor te kunnen aanschaffen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 27 jul 2008, 11:17

ziet er weer als nieuw uit.

Heerlijk gevoel he als je het er dan weer netjes onder kan zetten :P

Ik ben net terug van vakantie, vol met plannen, alleen ben door mijn enkle gegaan dus zal ff moeten herstellen voordat ik weer met mijn 104tje verder kan gaan :cry:

En ik heb ZO'N zin om weer verder te gaan :evil:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 jul 2008, 17:14

Te monteren onderdelen opknappen is goed voor m'n technische ontwikkeling, en des te leuker onder begeleiding van het WPH.
Bovendien komt het de uitstraling en kwaliteit van de al wat oudere SL ten goede denk ik dan maar. Van elke uitwisseling wordt-ie weer een stukje beter :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 jul 2008, 18:37

Vanmiddag bij een (overigens zeer behulpzaam) Peugeotbedrijf in Assen blijkt dat onderdeelnummers voor aanslagrubbers en steunringen voor de 104 niet meer in hedendaagse onderdeelbestanden te vinden zijn :(

Morgen mag ik terugkomen, onder meeneming van het desbetreffende Servicebulletin WPH en mijn 104-microfiche. Gelukkig hebben ze een fiche-reader, waar ze niks meer mee doen :shock: ik hoop dat hun receptioniste de after-sales manager weet te overtuigen dat ik 'm voor een redelijke prijs over mag nemen 8) Staat toch maar in het magazijn te verstoffen :wink: Ik heb in elk geval duidelijk laten merken er wel interesse voor te hebben. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jospop » 02 aug 2008, 18:44

Na de vakantie met een aantal dingen bezig geweest:
- Stationair liep de koffiemelk ronduit rottig, omdat de ontsteking tot nu toe voor meer gezeur heeft gezorgd, heb ik de contactpunten en tijdstip weer opnieuw gesteld en de vervroeging gecheckt. Aangezien dat niet hielp, heb ik de alle sproeiers los gehaald en schoongemaakt. Dat was wel de oplossing.
Waar ik wel achter kwam is dat de vervroeging instelbaar is! (M119 ontsteking) Dit had ik tot nu toe niet uit de boekjes gehaald. Met het "excentrische halve maantje met tandjes" dat aan het vervroegingsbalgje zit, (Lekker vaag :shock:) is het mogelijk de vervroeging in te stellen. Deze bleek achteraf dus altijd verkeerd te hebben gestaan, want nadat ik em in een positie had gezet die leek op een foto in de Haynes, trekt de koffiemelk bijna net zo goed als de frikandel..... Weer wat geleerd dus.

- De voorremmen bleven aanlopen, dus heb ik de cylinders weer gangbaar gemaakt. Meteen een vraag die wellicht in ander topic beter past, maar ik graag aan de 104-kenners stel. Wat is de beste manier op de cylinders (Bendix-systeem) gangbaar te houden. Ik heb ditmaal de cylinders ruim ingesmeerd met ATE-remcylinder pasta (blauwe tube), maar heb ook wel eens de boel goed schoon gemaakt en met een overdosis WD40 behandeld. Wie heeft een goede tip?

- Onder het dashboard van de koffiemelk trof ik een niet aangesloten draad aan. Het is draadnummer 75 en in alle schema's die in Haynes en de vraagbaak staan kan ik deze draad niet terug vinden. Volgens mij werkt alles verder gewoon naar behoren, maar een draadje zonder aansluiting maakt me toch een beetje onzeker.... Iemand een idee wat voor draad het is? :roll:
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 aug 2008, 20:17

...draadnummer 75....in alle schema's die in Haynes en de vraagbaak staan kan ik deze draad niet terug vinden...


Raadsel :? In diverse RTA's en aanvullingen van het WPH bij de verschillende typen en bouwjaren eveneens geen draad 75 aangetroffen. Accessoire-aansluiting is draad 125. Zelf geknutseld door een vorige eigenaar misschien? M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 aug 2008, 21:30

Er zit bij die fransen wel vaker een draadje los :wink:

Ik heb ook geen 75 terug gevonden in het schema.

Geen zorgen over maken :!:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Edzo » 02 aug 2008, 22:36

Er zit bij die fransen wel vaker een draadje los :wink:


Ja. Klap op geven werkt altijd. Dan doet het het weer. :wink:

Misschien een genummerde draad uit een andere kabelboom als verlengdraad gebruikt ofzo :?: een amateur die dacht dat alleen autostroomdraad functioneert in een auto, en niet een stukje bouwmarktdraad aandurfde Afbeelding
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor jospop » 04 aug 2008, 23:07

Bedankt voor de reakties, ik zal binnenkort eens kijken of er misschien in sommige gevallen spanning op staat of dat het een massadraad is ofzo.

Iemand nog tips voor het gangbaar houden van de remcylinders?
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 aug 2008, 23:16

Tip :!:
Elk jaar remolie vervangen
Elk jaar schoonmaken

Nadeel, je hoofdremcilinder vind dat ontluchten niet zo fijn en sneuveld soms :cry:

ut is het een of ut ander :P

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Piet104ZS » 05 aug 2008, 08:00

Rudie_Krämer schreef:Er zit bij die fransen wel vaker een draadje los :wink:

Ik heb ook geen 75 terug gevonden in het schema.

Geen zorgen over maken :!:

GrR


Ik had ook last van een "blindgangertje" in de kabelboom achter het dashboard: 4 blauwe draden beneden en boven 5 :shock: Afpellen van de kabelboom leverde op, dat de 5e kabel er gewoon los tussen zat, ik hield een stukje van 10 cm. ineens in mijn handen. Ik moest en zou het weten :evil: Maar wat Rudie al zei, je kunt je er ook geen zorgen over maken.
Ik zal vanavond eens kijken naar die code, misschien kom ik wat tegen.

gr. Piet
Piet104ZS
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 28 jun 2008, 10:44
Woonplaats: Rijswijk ZH

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 aug 2008, 20:31

Josse schreef:

Iemand nog tips voor het gangbaar houden van de remcylinders?


Ja! Kilometers maken :mrgreen: :mrgreen:

Is maar gekheid, weet je zeker dat de oorzaak uitsluitend komt van vastzittende zuigers? Ik ken het DBA Bendix-systeem niet uit de praktijk, en kan moeilijk beoordelen in hoeverre de staat van zijn onderdelen van invloed is op de werking.

Kan het zijn dat eventuele geleidingspennen of drukveren aan revisie toe zijn? Heeft bij jouw systeem, net als bij de ATE Téves op de mijne,

Afbeelding

de remcylinder voldoende bewegingsvrijheid in de klauw? Het blijft noodzakelijk de raakvlakken / banen van die onderdelen, geleidingspennen etc. goed schoon te houden. Deze raakvlakken en die van de blokjes met de zuiger en klauw zijn (dun!) in te smeren met kopervet. Kan zijn dat met wat extra bochtenwerk en een aantal keren flink voor- en achterwaarts te remmen de zaak wat los komt. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 aug 2008, 22:15

mijn ervaring is dat er vuil gaat zitten tussen de zuiger en de wand, gecombineerd met corrosie van de wand.
Bijna nooit de geleiding, dat kan wel wat slepen tot gevolge hebben maar het warmlopen komt nagenoeg altijd door slechte afdichting van de stofhoes en vocht in remolie waardoor corrosie optreedt

eehhhh tenminste bij mijn 104tjes en ik heb er al heeeeeel wat gehad met vastlopende remmen.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Piet104ZS » 06 aug 2008, 12:48

Piet104ZS schreef:
Rudie_Krämer schreef:Er zit bij die fransen wel vaker een draadje los :wink:

Ik heb ook geen 75 terug gevonden in het schema.

Geen zorgen over maken :!:

GrR


Ik zal vanavond eens kijken naar die code, misschien kom ik wat tegen.

gr. Piet


Nog even over de losse draad met code 75, die 75 kan ik ook niet thuisbrengen.
Mogelijk was de inkt er een beetje af en is het "15". In dat geval is het de remlichtschakelaar.
En als je ondersteboven lag :mrgreen: is het misschien 57, die gaat naar de koelventilator. Maar die stekker verdwijnt in een stekkerblok en raakt in zijn eentje niet los lijkt mij. Bovendien had je dan inmiddels andere problemen gehad.
Of 7A? Die gaat naar je laadstroomlampje. Is ook een mogelijkheid.
Is er mogelijk ooit een andere dynamo opgezet, met de spanningsregelaar er in, terwijl origineel de spanningsregelaar op het schutbord zat? Dan heb je draad 7 over, of 7A, het ligt er aan welke ze hebben gepakt. Bij mijn ZS is dat het geval. Alleen zit die losse 7 of 7A dan tegen het schutbord en niet onder het dashbord, maar goed, het is in de buurt.

Anders zou ik het ook niet weten, mogelijk een zelfbouw-draadje van een vorige eigenaar, maar dan wel een draadje uit een andere auto, vreemd.
Succes met zoeken, ik zou niet te snel afknippen.....

Piet
Piet104ZS
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 28 jun 2008, 10:44
Woonplaats: Rijswijk ZH

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 aug 2008, 19:31

Bij gebrek aan originele aanslag-rubbers voor de voorste schokbrekers deze universele van Monroe gekocht. Passen inclusief de harmonica beschermkokers prima in de veerschotel. Omdat op deze de nokjes om ze in de schotel vast te zetten ontbreken heb ik ze er met kit op vastgelijmd. Nu 48 uur laten drogen, kan ik het opgefriste geheel komend weekend weer in elkaar zetten.

Steunringen voor op de kraagmoer ontbreken nog, wellicht dat ze er in de garage iets vervangends op kunnen verzinnen, anders maar zonder.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jospop » 06 aug 2008, 21:41

Om terug te komen op het remcylinder verhaal:
Het bendix systeem is wel heel anders dan ATE Téves. Volgens mij zit er op de 504 een systeem gelijkwaardig aan het 104 ATE Téves systeem en dat is naar mijn idee niet alleen ingewikkelder maar ook gevoeliger voor vuil in de geleiding.
Verder klopt het verhaal van Rudie helemaal. Het probleem zit bij mij tot nu toe steeds in corrosie in het gedeelte tussen cylinder en zuiger; achter het stofrubber maar voor het rubber dat de cylinder remvloeistof dicht maakt (dus niet "achter" de zuiger). Volgens mij rekken na verloop van tijd de stofrubbers op waardoor ze niet meer goed afsluiten en het daarachter begint te rotten. Deze plek heb ik nu bij wijze van experiment dus ook maar helemaal vol gesmeerd met blauwe tube ATE. Ik ben benieuwd hoe lang het nu goed gaat...
Over het draadje 75:
Ik zal komend weekend eens goed kijken hoe en wat....
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Harrie » 07 aug 2008, 00:13

jospop schreef:Om terug te komen op het remcylinder verhaal:
<KNIP>Deze plek heb ik nu bij wijze van experiment dus ook maar helemaal vol gesmeerd met blauwe tube ATE. Ik ben benieuwd hoe lang het nu goed gaat...Josse

Goed Josse!
Achter de stofhoezen van zowel voorklauwen als achter-wielremcylinders een beetje vet voorkomt roestvorming
op de blanke delen.
Door slijtage v.d. voering/blokken komt de zuiger telkens verder naar buiten en corrodeert het blanke metaal.
Bij vernieuwen v.d. blokken duw je de cylinder terug en maakt de roest de cup/ afdichtring lek.
De blauwe rempasta ( bijv. tube van Até ) is oplosbaar in remvloeistof, dus zeer geschikt bij remklauw/cylinder -revisie.
Voor achter de stofhoes acht ik die pasta minder geschikt, dat spul zou ook wel eens hygroscopisch kunnen zijn :shock: ( hygroscopisch = neemt water in zich op, dus: roest....!! )
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jospop » 10 aug 2008, 22:19

Update over het mysterieuze draadje:
Er bleek spanning op draad 75 (zonder twijfel 75) te staan wanneer het contact aan stond!? Dat leek me reden te meer eens te gaan zoeken waar de draad vandaan kwam....
Op mijn rug gelegen onder het dashboard (niet mijn meest favoriete positie) viel mijn oog opeens op de choke. De koffiemelk heeft een choke "verklikker", een optie die niet op de fricandel zit, maar er liep geen draad naar de choke knop.....
Probleem is dus opgelost. Draad 75 hoort via o.a. het oranje lampje in het dash naar de chokekabel te zitten.
Waarschijnlijk is het draadje een keer meegekomen tijdens het bedienen van de motorkapsluiting...... Dat krijg je als je bijna iedere week wel een keer onder de motorkap moet zijn omdat er iets vaags aan de hand is :cry:.
Nu lekt ie weer ergens olie :evil:, vandaag de boel schoongemaakt en morgen maar eens kijken waar het precies vandaan komt.

Over het remcylinder verhaal:
@Harrie: Als ik het goed begrijp smeer jij de plek achter de stofhoezen in met multipurpose vet, maar is dat geen probleem bij het heet worden van de remmen? Ik zou niet graag willen dat het vet op de blokken/schijf terecht komt.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Harrie » 11 aug 2008, 00:10

jospop schreef:Over het remcylinder verhaal:
@Harrie: Als ik het goed begrijp smeer jij de plek achter de stofhoezen in met multipurpose vet, maar is dat geen probleem bij het heet worden van de remmen? Ik zou niet graag willen dat het vet op de blokken/schijf terecht komt. Josse

Geen idee, is een oplossing van mezelf, want lekkende wielremcylinders ben ik al langer beu.
Bij onze 306 XT, gekocht met 20.500 km, liep na een paar weken de remolie al vanaf de ankerplaat...
Sindsdien bij die auto ( tot 65.000 / inruil) 5 maal een wielremcylinder a 165 gulden vernieuwd.. :evil:
Dus bij de 306 cabrio volgesmeerd, ik zie wel wat het geeft, ik wil het in de gaten houden.
DUS: voor eenieder geldt: elk advies op eigen verantwoording toepassen.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

APK

Berichtdoor Gino » 14 aug 2008, 20:13

Tja, dan is daar weer de APK. Ik ben na de motorwissel eigenlijk vergeten weer in een andere auto te gaan rijden, dus de groene was dagelijks vervoer.......

Dat ging prima, maar plotseling is de auto weer aan de beurt voor de keuring. Ik ga altijd op tijd ( dus zo'n 2 mnd van tevoren). Als iets tegenzit is niet opeens de apk verlopen........

Mijn instrumentenverlichting werkt op z'n frans. Eigen wil dus ; soms wel soms niet.
De vulslang van de tank is gruyerekaas..... Dus die heb ik hersteld middels een dikke laag benzinebestendige kit (autoruitenkit van Sika) . Goede primerlaag en smeren maar..........
En wat verder ter tafel komt..............


Affijn, de keuring bracht me....................een lekke rubber manchet buitenzijde steekas. Ashoes,verder niets.

Dat viel mee, een oud Peugeotje is in mijn beleving áltijd spannend.

Ik had met een eerder avontuur aan mijn Mondeo (zwaar off topic...) mijn arm overbelast.
Dus in mijn goedheid gunde ik de autokeurder de klus :mrgreen:

APK tot 10-2009. Ik hoop het mee te maken dat ik ná deze keursessie het volgend jaar over kan gaan naar de 2-jaarlijkse keuring. Want dan is groentje 30.

Gino [/img]
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 sep 2008, 15:40

Het heeft even geduurd, maar nu zitten ze er dan toch onder, de vervangende voorste veerpoten uit Harrie's rode SL(oper) :D Niet moeilijk de oude uit de bouwen, het vastzetten van de draagarmen op het subframe kostte vanwege de maximale veeruitslag wat moeite.

Alle onderdelen passen gelukkig, zoals bovenbevestiging in de veerkoker, stabilo op de draagarmen, aandrijfassen, remklauwen en stuurstangen en -kogels op de fusee. Voor alle zekerheid had ik een vervangend stuurhuis met nieuwe bijbehorende stuurkogels meegenomen, maar was helemaal niet nodig. Wél de gelegenheid aangegrepen de onderrand van de veerkoker preventief te voorzien van een dikke laag zilvervet :wink: Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat, de 104 stuurt merkbaar lichter nu, want dat ging bij inparkeren voorheen toch vrij zwaar.

Wellicht zal het nodig zijn binnenkort nog naar de wieluitlijning te kijken, maar komend weekend eerst maar flink wat kilometers maken :mrgreen: Kan ik nu weer veilig doen met de verse APK. Harrie en Rudie bedankt voor het bewaren van de veerpoten natuurlijk, ik hoop er nog jaren plezier van te hebben. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 sep 2008, 18:12

Ziet er weer prachtig uit :wink:

Mooi toch als onderdelen nog voortleven

Veel frans rijplezier

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 sep 2008, 21:27

Bedankt, het rijgedrag heb ik nog niet kunnen uittesten met een kofferbak vol onderdelen 8) Aandrijfassen en draagarmen liggen al op zolder, aan het begin van de avond de originele linker veerpoot met behulp van spanbanden uit elkaar gehaald.

Zonde van het afgekeurde rechter lager, want deze veerpoten mankeert, op een lichte olielekkage rond de demperstangen na, verder helemaal niks aan. Het kan best zijn dat ze voor 2003 al eens vernieuwd zijn, of tenminste delen ervan. Hier de diverse stukken na de boel een beetje te hebben schoongeveegd. Op de veerpoot nog de onderste ring, het ingevet kunststof frictiemateriaal, ernaast de stalen frictieplaat, vetkeerring, de carrosserieplaat met inwendig dempingsrubber en de topmoer, de bovenste veerschotel, het silentrubber van de veer, de onderste veerschotel met rubber stootblok, de met grijze en gele strepen gecodeerde veer en de harmonica stofhoes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het rechter exemplaar moet ik nog onderhanden nemen, maar ziet er ook zeer acceptabel uit. Op de bovenste veerschotel zit nog een redelijk recent nummer-etiket met de code 5 N. Wellicht kan ik mettertijd nog eens een goede naaf in deze fusee zetten, met nieuwe lagers en vetkeerringen. M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten