Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor jospop » 03 sep 2008, 22:32

Dat ziet eruit als een mooie set spare parts! :lol:
Voor zover zichtbaar, zien de remschijven er ook nog goed uit. Ik weet niet of je de dikte nog opgemeten hebt (uhh min. 8 mm), maar het lijkt nog wel de moeite om deze goed in te vetten voor ze op zolder verdwijnen.
Mijn ervaring is trouwens dat nieuwe lagers dure jongens zijn; je kunt een tweedehands veerpoot goedkoper op de kop tikken, (ook makkelijker in te bouwen), maar wat is wijsheid... :?:
Voor de volgende keer misschien een tip: Als je de rem los haalt van de poot, hang em dan aan een touwtje. Ik heb het ook eens zonder touwtje gedaan, en die remslang is twee jaar eerder overleden dan de andere kant...
Ik wist trouwens niet dat jij over een brug beschikte :wink:
Groeten Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Edzo » 03 sep 2008, 23:24

Goed bezig Marcus! Laat me raden......brug bij Franse Auto?? :wink:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 sep 2008, 05:01

@Josse: Remschijven zijn vorig jaar juni beide vernieuwd, en net als de andere delen nog zeer bruikbaar. De tip over de remklauwen zal ik te harte nemen, en nee, ik heb jammer genoeg geen brug :roll:

@Edzo: Yessss, samen met Klaas de operatie uitgevoerd en qua montagepraktijk weer heel wat opgestoken. Prettig adres om naar toe te gaan. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 sep 2008, 19:49

Ik had 'm al zo'n twee jaar op zolder liggen, met het inrichten van een magazijnstelling voor allerlei bakjes en mandjes met onderdelen laat-ie zich ook niet makkelijk inruimen, dus met dit prachtige nazomerweer (én vakantie :D ) vond ik het tijd worden mijn trekhaak te monteren.

Daarvoor moesten de twee achterste bouten en de moer uit de bumper en de beide buitenste bouten iets los gedraaid. Ook tevoren de achterdemper verwijderen om fatsoenlijk bij de twee bevestigingspunten onder de kofferbodem te kunnen, en voor de zekerheid ook de Cibié achteruitrijlamp met glazen lens :wink:

Afbeelding

De lange trekbeugel loopt onder de tank door, om het uiteinde vast te zetten komt één bout door de kofferbodem, de andere naast het linker scharnier van de rugleuning van de achterbank. Voor de volledigheid deze punten tegen roest ingespoten.

Afbeelding

Bij aankoop was deze TOBO (850 / 40 kg) nog voorzien van de originele aluminium stekkerdoos, en voorts ruim voldoende bedrading om alles bij de losgenomen achterlichten netjes door te koppelen. Het resultaat is heel bevredigend al zeg ik het zelf 8) Wellicht nog eens een bagagewagentje aanschaffen, of ook leuk, een lichtgewicht oldtimer caravan :mrgreen: Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 sep 2008, 22:32

Ha, toevallig, ik ben vandaag ook met mijn trekhaak bezig geweest. Om hem er netjes onder te krijgen heb ik de drie steunen waar hij mee onder de bumper vast zit los moeten slijpen en weer onder de goede hoe vast moeten slijpen. Heb ik weer, koop ik een originele trekhaak en dan nog past ie voor geen meter :evil: .

Maar nu zit hij wel pas, nog ff schilderen ( weer dat verd.... de schilderen)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 sep 2008, 10:04

Ja da's een hoop extra werk. Ik heb alleen de pech dat de aansluiting van de stekkerdoos op één draad afwijkt van de standaard configuratie. De stekker van mijn fietsendrager kan ik daarop wel aanpassen, de contacten van de stekkerdoos helaas niet meer, de schroefjes zijn zelfs na een lang badje kruipolie niet meer los te krijgen. Een goed binnenwerk heb ik nog liggen, wellicht past-ie, zo niet dan komt er een compleet nieuwe stekkerdoos op inclusief aansluiting voor een achteruitrijlamp. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Losvast

Berichtdoor jan eend + » 12 sep 2008, 11:21

Rudie_Krämer schreef:Om hem er netjes onder te krijgen heb ik de drie steunen waar hij mee onder de bumper vast zit los moeten slijpen en weer onder de goede hoe vast moeten slijpen.


Heeydierudie. En daarna loslassen :?: :lol: :wink:
Groetz, Vanjan.
:mrgreen:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 sep 2008, 18:41

Los slijpen, dan weer vastlassen, wordt je toch gek van :P

Mag ik dan een beetje in war raken :?:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 12 sep 2008, 20:11

Rudie,
Oei oei......... wat zullen die auto's van jou dan bedenkelijk in elkaar zitten......... Vast wat los moet zijn, los wat vast moet zitten :mrgreen:

Groet, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 sep 2008, 20:32

Hmmm, heb ik ook met wielen, zitten los terwijl ik ze vast moet draaien :shock:

Maar over het algemeen gaat het wel goed :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor pugboy73 » 12 sep 2008, 20:46

Rudie_Krämer schreef:Los slijpen, dan weer vastlassen, wordt je toch gek van :P

Mag ik dan een beetje in war raken :?:


No problemo R. Het is u vergeven :mrgreen:
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Trekhaak

Berichtdoor LouisVerheij + » 15 sep 2008, 12:17

Toevallig ben ik ook bezig met een trekhaak te monteren. Echter de trekhaak past wel, maar daarna mijn uitlaat niet meer. Hebben jullie daar geen last van ? Ik denk dat ik geen orginele trekhaak heb. Ik heb nog een oude Rapido klapcaravan die ik wil gaan trekken.
Gele 104 GR
Avatar gebruiker
LouisVerheij +
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 jan 2007, 09:03
Woonplaats: Franeker

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 sep 2008, 15:03

Mijn trekhaak is een model uit één stuk, een soort kruis eigenlijk. De kromming van de "trekstang" bij uiteinde van de voorste bevestiging past ruim tussen de voorkant van de demper en de uitlaatbocht door. Ik hoefde de demper alleen los te halen om de twee bevestigingsbouten op hun plek te krijgen.

Twee mogelijkheden: óf je hebt een afwijkende demper (die op zichzelf goed past) óf inderdaad een trekhaak voor een ander type. Die voor de coupé's zijn afwijkend, het exemplaar dat ik destijds in Breda heb bekeken had ook een andere bevestiging aan de bumperbouten geloof ik.

Of trekhaken van andere merken onderling qua constructie heel erg verschillen is me niet bekend, maar uiteraard niet onmogelijk. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Trekhaak

Berichtdoor Harrie » 16 sep 2008, 01:20

LouisVerheij schreef:Toevallig ben ik ook bezig met een trekhaak te monteren. Echter de trekhaak past wel, maar daarna mijn uitlaat niet meer. Hebben jullie daar geen last van ? Ik denk dat ik geen orginele trekhaak heb. Ik heb nog een oude Rapido klapcaravan die ik wil gaan trekken.

In het PCN-magazijn hebben we nieuwe BRINK-trekhaken 104, voor een prikkie! past gegarandeerd, de beste trekhaak die te koop was/is.
ben je lid? grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jospop » 22 sep 2008, 21:29

Afgelopen weekend was het heerlijk weer:
De koffiemelk heeft een andere hoofdremcylinder en twee andere remslangen voor gekregen, remvloeistof natuurlijk ook vervangen. Meteen de schakelstangen met speling ook maar omgeruild voor betere en het blok verder ingesmeerd met vloeibare pakking.
Het lijkt erop dat alles beter is geworden...
Ik had zaterdagavond wel (een) biertje(s) verdiend vond ik :oops:. Zondags bij de 104/samba meeting voelde ik de pullen nog in mijn achterhoofd heen en weer schuiven. Gelukkig was het weer en de stemming verder goed.

Wat ik wel opvallend vond is dat zowel de frikandel als de koffiemelk last hadden van interne lekkage van de hoofdremcylinder; er zit binnenin duidelijk een slijtage plek, terwijl de cups er nog goed uitzien. Is dat een meer voorkomend probleem? Of heb ik gewoon 2 x pech gehad?
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Harrie » 23 sep 2008, 00:11

jospop schreef:Wat ik wel opvallend vond is dat zowel de frikandel als de koffiemelk last hadden van interne lekkage van de hoofdremcylinder; er zit binnenin duidelijk een slijtage plek, terwijl de cups er nog goed uitzien. Is dat een meer voorkomend probleem? Of heb ik gewoon 2 x pech gehad? Josse

de lekkage komt door corrosie ( roest ) van de binnenkant van de cylinder ( pedaalzijde),
tot net voorbij de plek waar de laatste cup ongeveer komt, die roest zorgt dat de cup niet goed afdicht en de HRC gaat zweten.
Dit nog afgezien van het feit dat remolie hygroscopisch is en water in zich opneemt. Daardoor corroderen alle cylinders op den duur inwendig
en daarom moet dus elke 2 jaar de remvloeistof worden ververst.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Bodemherstel

Berichtdoor Gino » 25 sep 2008, 20:58

Hoewel mijn 104 gemakkelijk door de apk kwam liep ik toch tegen een probleem aan. Ik keek van binnenuit voor de voorstoel op de straat....

Bodemplaat verroest, gescheurd vlak vóór de voorstoel. De voorste bevestiging van de stoelen zaten ook los. Ik had dus een schommelstoel.... :mrgreen:
Wel gemerkt dat er beweging in de stoel zat, maar ach...

Stoel los, en bakken maar. Eerst de originele bevestigingsplek van de stoelen verstevigd, daarna een grote plaat erover heen. Deze grote plaat heb ik door het verstevigingsschot laten lopen voor extra stevigheid. Het zaakje afgekit en getectyleerd.

Afbeelding

Ik werk met een klein lasapparaatje op 220 v. Voor dit soort klusjes werkt dat goed.
Autoplaatwerk rond 1mm gaat goed, maar is ook bijna de maximale lasdikte......... :mrgreen:

Afbeelding

Bodem plus stoel kunnen mijn gewicht weer zonder krimp dragen. Ook de geluidsproductie van de motor is minder te horen.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 25 sep 2008, 21:50

Ach zo houdt hij het al aardig wat jaartjes uit toch.

PS mooie avatar, staat gezellig tussen de andere 104tjes, of staat die rode niet in Aalsmeer :?:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 26 sep 2008, 10:21

Hoi Rudie :

Inderdaad, het is al bijna 5 jaar geleden dat we hem uit Rotterdam gehaals hebben....... :D

Ik moet zeggen : 't beessie houdt zich goed in dagelijks gebruik.

De rode staat idd in Aalsmeer.

Xieje, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Nieuwe achterklep

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 sep 2008, 09:34

Een uitwisseling van onderdelen gedaan. :mrgreen:

Was heel gezellig een dag samen sleutelen aan de 104tjes 8)

Het lijkt wele en uitdragerij:

Afbeelding

De achterklep van de Benneton is verplaatst naar de 104 van Gino.
Op de mijne is een hele mooie gekomen van de GR die ik ooit heb gehad ( ja een van de 40 :P )

Beide auto's zijn er mooier op geworden :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Verder heeft Gino mijn kofferruim fraai bekleed:
Afbeelding

Daar ben ik heeeeeel blij mee :lol:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

hatch swap

Berichtdoor Gino » 28 sep 2008, 12:06

Wat kan ik anders doen dan me bij het bovenstaande aansluiten. Lekker gezellig daggie 104 sleutelen/bijkletsen met goed weer erbij........ :D

Ik kon inderdaad de achterklep van Rudie's benetton overnemen. Dus ik had de uitzonderlijke kans een achterklep in dezelfde kleur als mijn bolide te scoren :mrgreen:

Het afhangen is een klusje voor 2 man : klep is onhandig en zwaar. Ook moet de hemelbekleding gedeeltelijk los. Dat kan problemen geven, qua veroudering (de skai wordt broos). Maar de auto had in het zonnetje gestaan, dus de skai was wat soepeler.
De onwillige kentekenplaatverlichting op gang geholpen, en mijn 104tje is wéér een net onderdeel rijker.

Mijn originele klep begint goed te roesten in de onderste hoeken bij het raam, zowel van binnen als van buiten, en lekker onder het raam rubber. Dus een nette vervanger vinden, én nog in dezelfde kleur is niet alledaags.

Maar Rudie's voorraden op 104 gebied zijn óók niet alledaags..... :D

grrtz Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

104 virus

Berichtdoor elwin » 28 sep 2008, 13:36

Die wagentjes van jullie worden super!
Ook bij mij heeft het 104 virus weer toegeslagen.
Mogelijk ga ik morgen een elke dag rijdende GL uit 1978 uit Lille zelf terugrijden.
Ben momenteel allerlei zaken aan het uitzoeken.

1 ding nog!!!
Weten jullie of je op Frans kenteken en op verzekering van de verkopende partije een auto als Nederlander er in Belgie en NL mee mag rijden?
Beetje ontdeugend om deze vraag hier te plaatsen maar in de andere rubriek kijkt er geen hond naar.

Succes iedereen trouwnes met het klussen
elwin
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 mei 2007, 23:41

Berichtdoor martinowic » 28 sep 2008, 18:28

Goed bezig!
Daar over is volgens mij al eens geschreven, probeer eens de zoekfunctie van het forum.
bonne chance
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 okt 2008, 20:42

Van de week twee (NOS) setjes bevestigingsmateriaal voor de koplampen in het magazijn gelegd, met de plastic nokken, stelschroeven en klemveren. M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 dec 2008, 21:33

Aan de 104 zelf niks, alleen een mooi-weer-tocht gemaakt. Verder gister en vandaag de gistermorgen opgehaalde bak onderdelen welke onlangs op MP werd aangeboden wat schoongemaakt alvorens alles in de kast te zetten.

Daarbij ging het me in eerste instantie om de beide voornaven met (roestige) schijven, dit ter vervanging van de eerder beschadigde rechternaaf op de originele veerpoten. Het kachelhuis kon ook interessant zijn. Met wat heen en weer gepraat alles maar meegenomen, want wat moet een Ascona-liefhebber nou met 104-onderdelen......

Zodoende dit hele voorraadje aangeschaft, met nog een stel chroomspiegels en voetjes hiervoor.

Afbeelding

Afbeelding

Naast de kachel, met slangen en opsluitrubber door het schutbord, en de naven een heel redelijk oud type (1-snelheid) wissersysteem met klembevestiging, een Ducellier spanningswisselaar, portierslot, koelwaterpomp, vier radiateurslangen, een stel schakelaars, pakkingen voor carb, uitaatspruitstuk en benzinepomp, koplamp bevestigingsmateriaal, stofhoes voor een koplampstekker, wielmoersleutel, Peugeot chroom-embleem, portierhandle, scharnierbegrenzer, choke-kabel met aansluiting voor een verklikkerlicht, een setje rotoren en een Motorola schakelmodule of relais waarvan ik de oorsprong nog moet uitzoeken.

Imbussen van de schijven zullen naar ik verwacht wel een tijdje in de kruipolie moeten, de naven zijn nog perfect, en dat is het belangrijkste. Schijven heb ik nog nieuw, bovendien zitten er nog heel goede op de oude veerpoten.

Afbeelding

Het kachelhuis ligt nu helemaal uit elkaar in afwachting van frisse repen tochtstrip en op m'n werk tussen snij-amaryllissen te vinden plaatjes schuimrubber. Misschien kan ik ook vilt nemen om de klepjes tochtvrij te laten sluiten. De radiateur is nog netjes, maar zat behoorlijk dicht met vettig stof en blaadjes. Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten