Taxatiewaarde

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Taxatiewaarde

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 apr 2006, 16:40

Vandaag van Univé het formulier binnengekregen om een klassiekerverzekering aan te vragen. Tamelijk grote verbazing dat bij geen taxatie de waarde van de 104 ingeschat wordt op ruim 6.800 euro!!!

Lijkt mij een beetje veel, toch maar een taxateur besteld en eens kijken wat die ervan vindt. Straks betaal ik op een te hoge inschatting te veel premie en dat is natuurlijk niet mijn bedoeling. Ik reken op een bescheiden premiebedrag, mede als gevolg van 11 schadevrije jaren op de BX-polis, met een 70% bonus, en dan nog de pakketkorting.

Wat voor premies bij welke waarde worden er voor de diverse voitures van de forumgeberuikers bij welke maatschappijen gerekend?

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 25 apr 2006, 17:04

:shock: :shock: fijn he, Unive..... weet je nog, bij de koffie, dat ik zei dat ze de 305 nog niet eens als klassieker zien :!: maar van een 104 denken ze blijkbaar dat er een chromen ster voor op de motorkap staat...... :? Apart.

PS. Heb je voor de grap de ANWB nog gecheckt??

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Jeetje » 25 apr 2006, 18:44

m.b.t. Griselle:

Ik ben via de KNAC verzekerd (loopt via Allianz) op basis van partijen-taxatie (ik heb een bedrag genoemd en de maatschappij is daarmee akkoord gegaan); dus zonder taxatierapport.

Griselle is verzekerd voor € 10.000,00 (hetgeen bij total loss ook wordt uitgekeerd minus een eigen risico van € 225,00).

Op deze polis is géén b/m-schaal van toepassing...

m.b.t. Jeetje:

Een speciale constructie: camperverzekering via de Europeesche die geclausuleerd is aan een klassiekerpolis.

Jeetje is wél verzekerd op taxatiewaarde (voorheen art. 275 WVK):
€ 11.000,00...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 apr 2006, 19:18

@Edzo; Ja, tamelijk belachelijk. Blijkbaar hebben ze bij Univé óf hun historische database niet helemaal op orde, ik bedoel er zit immers maar 5 jaar verschil in het jaar van introductie tussen de 104 en de 305, óf de hebben geen verstand van zeldzame (r wordende) klassiekers en de markt voor dergelijke wagens. Kennelijk geen ster op de motorkap maar op het beeldscherm daar! De ANWB niet geraadpleegd, ben ik ook geen lid van. In z'n algemeenheid houd ik het erop dat je het beste uit bent met je hele verzekeringspakket bij één verzekeraar, tenminste als je daar in het verleden geen slechte ervaringen hebt opgedaan, bijvoorbeeld met een schadebehandeling.

@Jeetje; Wát een bedragen noem je daar! Als ik zie wat voor prijzen gevraagd worden voor b.v. J7, J9, R-Master, C-J25 enz. op sites als E-bay.fr wrijf ik m'n ogen uit! Goed te weten dan dat bij schade die bedragen ook uitgekeerd worden, anders zou ik denken dat de verzekeringsmaatschappijen de taxatiewaarde enkel opschroeven om daarmee meer premie te kunnen vragen. Deze cijfers liggen immers ook vér boven de marktwaarden die in "De Onschatbare Klassieker"worden genoemd. Zélfs als je zou spreken over een exemplaar in showroomstaat.
Voor wat betreft mijn 104 ben ik nu erg benieuwd naar het oordeel van de taxateur. Wordt vervolgd dus, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor peppo » 25 apr 2006, 20:38

Bij die opgegeven waarden in "De Onschatbare Klassieker" heb ik, eerlijk gezegd, altijd wel het idee gehad dat je ze met een korreltje zout moest nemen. Mijn 404 is in 2002 bij de vorige eigenaar getaxeerd op EUR 11.344 (25.000 gulden).

Zelf heb ik haar verzekerd bij http://www.lionclassique.nl en de door hen geadviseerde taxateur van Europe Expertise uit Arnhem (een Peugeotliefhebber van het zuiverste water) kwam op een taxatiewaarde uit van 9.000 euro en daar is ze dan nu ook voor verzekerd.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 apr 2006, 21:17

@Peppo; Die waarden leken mij, uitzonderingen daargelaten, ook in voorgaande jaren al te hoog. Ik baseer dat eigenlijk uitsluitend op de prijsgegevens die je in allerlei binnenlandse en buitenlandse advertenties kunt lezen en ook een beetje op "het gevoel" wat ik bij een auto heb of de kennis van de historie ervan. In jouw geval was het kennelijk te hoog geschat, in Jeetjes geval misschien net andersom? Eén en ander komt waarschijnlijk ook weer tot uitdrukking in de berekende jaarpremie. Nou weet ik ook wel dat een jaarpremie voor de verzekering in verhouding tot de totaalkosten die je aan de oudere wagen hebt slechts peanuts zal/kan zijn. De kunst is een nauwkeurige schatting te (laten) doen, en dáár dan redelijke verzekeringsvoorwaarden met bijbehorende premie aan te koppelen.
Ik zal op korte termijn wel horen hoe het afloopt. Ben zeer nieuwsgierig!

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Gilletti » 25 apr 2006, 21:32

Mijn 304 break is getaxeerd op 6150 euro en de 404 coupé op 7500.
Als verkoopprijs wordt vaak 75% van de taxatiewaarde als regel aangehouden.

Bedenk dus even wat je zelf denkt dat je auto waard (of voor welk bedrag je hem denkt te kunnen verkopen) is en reken dat terug naar 100%. Dan heb je denk een aardige inschatting van de taxatie.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jeetje » 25 apr 2006, 23:00

@Jeetje; Wát een bedragen noem je daar! Als ik zie wat voor prijzen gevraagd worden voor b.v. J7, J9, R-Master, C-J25 enz. op sites als E-bay.fr wrijf ik m'n ogen uit! Goed te weten dan dat bij schade die bedragen ook uitgekeerd worden, anders zou ik denken dat de verzekeringsmaatschappijen de taxatiewaarde enkel opschroeven om daarmee meer premie te kunnen vragen. Deze cijfers liggen immers ook vér boven de marktwaarden die in "De Onschatbare Klassieker"worden genoemd. Zélfs als je zou spreken over een exemplaar in showroomstaat.
Voor wat betreft mijn 104 ben ik nu erg benieuwd naar het oordeel van de taxateur. Wordt vervolgd dus, groet, M


Met betrekking tot Jeetje moet je niet vergeten dat het (1) een originele Nederlandse bus is die altijd als camper geregistreerd staat en het (2) niet alleen een hele mooie (3) nog in originele staat verkerende bus is met nog voor (4) 90% originele lak en (5) nagenoeg geen roest. Bovendien zitten er (6) nog de originele rubberen matten, stoeltjes, deurbekleding, etcetera in. Dat telt bij een taxatie allemaal mee...

De bus zelf is getaxeerd op € 6.000,00 (het klassiekerdeel).

Vervolgens is het campergedeelte ook nog eens op € 4.250,00 getaxeerd, want de complete betimmering is van (1) écht hout (dus geen plastic fineer) dat is afgelakt met scheepslak, (2) er zit nogal wat camperspul in (toilet, 80 liter verswatertank, 3-pits gasstel, koelkast, etcetera) en de waarde van de (elektrische) luifel met een uitval van 3 meter is vastgesteld op € 750,00...

Als je die waardes zo bij elkaar optelt, zie je dat de complete bus -dus- op € 11.000,00 is getaxeerd en zo ook is verzekerd en dat dat nog niet eens zo'n gekke prijs is.

Één ding weet ik in ieder geval zeker: voor € 11.000,00 vind ik geen tweede Jeetje...

En weet je wat het ook nog eens is? Probeer voor die € 11.000,00 maar eens een mooie en gave tot camper omgebouwde J7 te vinden. Dat zal niet meevallen. Of je moet gewoon heel veel mazzel hebben. :wink:

@Peppo: Ik heb jouw 404 in Den Haag gezien en jouw auto lijkt wel héél erg veel op Griselle (qua kwaliteit, uitstraling, accessoires, uitvoering, kleur, etcetera, etcetera)...

Dat de waarde van Griselle voor de verzekering op € 10.000,00 is gezet, is dus nog niet eens zo gek, gezien de taxatiewaarde van jouw auto. Die € 10.000,00 is misschien iets (te) hoog, maar mij hoor je niet klagen... :lol:
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 26 apr 2006, 08:53, in totaal 3 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 apr 2006, 08:36

Dan loopt die waarde voor Jeetje dus aardig synchroon met de schatting van "D.O.K." dus klassiekerdeel + camperdeel= +/-11.000 euro.

Mijn 104 is, hoewel mooi om te zien, qua lakwerk lang niet perfect en daarom lijkt me de (voorlopige) inschatting een paar duizend te hoog.

Belangrijkste vind ik persoonlijk dat de wagen nú a.technisch zéér goed is met b.v. een gereviseerde motor, b.het hele onderstel is goed onderhouden door de jaren heen, c.géén laswerk aan de bodem, d.het interieur gaaf en compleet en een nieuwe voorruit, e.alles werkt, f.weinig kilometers met 87.000 in 28 jaar.

Het optische deel is van later zorg, kwestie van nu goed conserveren en de slechtste plekken bijwerken. Een goede inschatting maken is zodoende voor mij al met al een beetje natte vingerwerk en daarom ben ik benieuwd naar het oordeel van de taxateur.

Alle kosten van aanschaf, reparaties, keuring, kenteken etc. bij elkaar opgeteld kom ik op een bedrag van rond 3.000 euro. Geen idee wat in Nederland de handelswaarde zal zijn. Positief: een oudere 104 SL is knap zeldzaam. Negatief: Het is ook weer geen veel gezochte wagen. Dan komen alle andere -04's of de nog oudere modellen eerder in beeld, lijkt me.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor peppo » 26 apr 2006, 18:25

@Jeetje; Ik begin nu toch wel erg benieuwd te worden naar Griselle. Ik hoop jullie beiden dan binnenkort ook ergens op een evenement te zien.

@M; het verschil in taxatiewaarde tussen de eerste en tweede taxatie van kan m.i. worden verklaard door de verschillen van opvatting tussen beide taxateurs en door de economische teruggang in de periode tussen taxatie 1 en taxatie 2 waardoor in het algemeen de waarde van klassiekers wat is teruggelopen. Ik heb trouwens het idee dat dit de laatste maanden weer wat aantrekt, maar dat kan ook komen omdat het aankoopseizoen weer is aangebroken.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

taxatie 104

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 mei 2006, 08:55

Deze week gebeld door de taxateur met de mededeling dat hij voor mijn 104 eigenlijk geen waarde kon vaststellen. Er zou simpelweg te weinig referentiekader zijn om accuraat een waarde te bepalen. Er worden te weinig 104-tjes aangeboden, de staat waarin is meestal geen vergelijkingsmateriaal, te weinig publikaties e.d.

http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/104TRIOfolder79.jpg


Dat alles is op zich nog niet zo'n probleem ware het niet dat de verzekeringsmaatschappij een waarde nodig heeft om de te betalen premie op te baseren.

Bij zijn bezoek ben ik gevraagd wat ik er zelf van vond qua waarde. Ik heb toen een bedrag tussen 2.200 en 2.400 euro voorgesteld, je kunt het objectief gezien van twee kanten benaderen; er zijn er hier nog maar heel weinig van (zeker een SL van vóór 1980) maar het is ook weer geen veel gevraagde wagen in Nederland. De taxateur dacht nu in eerste instantie zelf aan 1.800, maar is akkoord gegaan met een waarde van 2.200 euro, in de verwachting dat Univé daar niet moeilijk over zou gaan doen. En met het advies dat als de 104 helemaal klaar zou zijn v.w.b. het lakwerk een her-taxatie te laten uitvoeren.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/Fotobo7b.jpg[/img][/img]

Nu nog benieuwd naar het premiebedrag.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 jun 2006, 20:21

Deze week van Univé eindelijk bericht gekregen omtrent de taxatiewaarde van mijn 104. Is vastgesteld op 2.201 Euro. Met een WA verzekerd risico van 2.268.901 Euro en 2.201 Euro kasko-dekking. Voor het kasko draag ik daarbij een eigen risiko van 136 Euro per gebeurtenis. Premie voor het geheel komt op 226,65 Euro bruto per jaar, met mijn huidige no-claim trede wordt dit 67,99 Euro. Heb daarbij recht op buitenlandrepatriëring (ook als dat meer kost als de taxatiewaarde) en onderdeelvergoeding naar nieuwwaarde. Premie lijkt me een aanvaardbaar bedrag, kan wellicht goedkoper, maar de vraag is natuurlijk tegen welke voorwaarden en met welke dekking. Suggesties?

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 jun 2006, 18:42

Ik betaal voor mijn
ZS €85 (geen no claim regeling)
GL6 met 20000km per jaar €260 (no claim regeling)
en mijn 205 je €125 (geen no claim)

Maar dan zijn ze niet getaxeerd en dat betekent dat je in je handen mag knijpen als je 500-1000 terug krijgt.

Ik vind je premie met korting een mooi bedrag. voor 67 euri per jaar voel je je toch prima. Dubbeltje op de eerste rang heeft ongetwijfeld ook nadelen.
Zou het lekker zo laten.

Gr R
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor ton » 13 aug 2006, 21:32

Wel een wat late reactie misschien op dit Topic.
Ik werk zelf (al 17 jaar) in de verzekeringen (bij een tussenpersoon) en weet dus wel wat er te koop is op oldtimer-verzekeringsgebied.

De reacties die ik lees, bevestigen dat je beter niet bij een rechtstreekse maatschappij aan de slag moet gaan (Unive, FBTO, dat soort partijen). Je begeeft je dan vaak in een wespennest. Die vertelt dit, de ander vertelt dat.

In de praktijk heeft iedereen zijn eigen verhaal. Vaak is het verzekeren van een oldtimer ook maatwerk. Ben je al bestaande klant ? Is het een tweede auto of gebruik je de auto als dagelijks vervoermiddel ?, wil je de auto kaal WA of WA-Casco (all risks) verzekeren. Heb je schadevrije jaren opgebouwd van een andere voertuig ? En zo zijn er nog verschillende factoren (leeftijd, regio, kilometrage, cabrio) aan te geven waarop de premie van invloed is.

Taxatie is alleen vereist voor All Risks of WA met beperkte casco dekking. Ook hier heeft iedere maatschappij weer zijn eigen acceptatieregels. Laten taxeren door een onafhankelijk taxateur en dan het rapport overleggen is de meest gehanteerde regeling.

Mijn advies is om altijd inlichtingen te vragen bij je eigen tussenpersoon.
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor jon » 14 aug 2006, 12:06

Met mijn 205 rijd ik vrij weinig omdat ik meestal met de Trafic van 't werk rij. Ik heb de 205 wel op mijn naam staan, maar het is de enige auto die ik op naam heb staan. Is het dan nog mogelijk om hem als 2e auto en als youngtimer te verzekeren?

Ik las laatst iets over Elaska(?) verzekeringen die voordelige tarieven hebben voor Peugeot, Citroën en Renault. Kent iemand van hier die toevallig ook?

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor BRAM » 14 aug 2006, 23:03

Goeienavond Jon,

Ik heb mijn 309 ( wordt als 2e auto gebruikt ) verzekerd via Elaska Elst.
WA met inzittendenverzekering: € 49,00 / 3 mnd ( 75% bonus).
Na de aanschaf van de 309 heb ik haar proberen te verzekeren bij RVS, met "geloofsbrieven"van de leasemaatschappij Hilterman Lease over mijn schade perikelen in de periode '92 - '00.
RVS had geen enkele interesse in deze historie.
Bij Elaska (gevonden via Le Lion van de Peugeotclubs), werd op basis van deze informatie direct een bonus van 72,50% gegeven.

mij idee: zeker bij elaska proberen.

De eigenaar van Elaska is trouwens een zeer groot Peugeotliefhebber.
bij zijn woning in Elst staan regelmatig diverse Peugeots ( 504 pick up, 104, 205, 604, enz.)

groet, Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten