Pagina 1 van 2

to APK or not to APK......the story continues....

BerichtGeplaatst: 20 apr 2006, 20:39
door jeroen104
Hallo allemaal,

Ik heb mijn 104 helemaal klaar voor de apk (dacht ik). Ik besloot vandaag de gok te nemen en er een stuk mee te gaan rijden. Hij loopt echt heerlijk. Ik heb alleen een probleem met starten als ik een stuk gereden heb.... :cry:

Hij start als hij koud is redelijk vlot en hij stottert verder ook niet tijdens het rijden. Nadat ik bij mijn zusje was geweest en ik de auto weer wilde starten pakte hij niet aan. Hij kreeg wel benzine en vonkte ook gewoon. Ik heb hem met mijn zwager aangedrukt en toen liep hij wel weer. Net ook ff geprobeerd met koude motor en gewoon starten....

Mijn vader en ik verdenken de contactpunten of de ontsteking zelf. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Of een ander idee?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 20 apr 2006, 20:45
door M. van der Meulen
Kan je helaas geen advies geven. Van mijn reviseur begreep ik dat het met ontsteking en afstelling van de carburateur heel nauw steekt en dat alles goed op elkaar is afgestemd. Heb je ook de juiste apparatuur voor nodig uiteraard. Succes, M.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2006, 21:23
door Edzo
jeroen, jij hebt het hele blok eruitgehad he? Heb je de benzineleidingen weer liggen zoals ze origineel lagen? Ik heb wel eens gehoord dat als ze te heet worden, dat er dampvorming optreedt, een soort 'luchtbellen' dus, dan wil-ie ook niet meer. Misschien heb je ze te dicht op het blok en/of de uitlaat liggen??

Het is maar een ideetje hoor.....zou het verder ook niet weten.....

groeten, Edzo

BerichtGeplaatst: 20 apr 2006, 22:15
door lionceau
Heb je een hand choke of een automatische, de laatste geven nogal eens problemen.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2006, 22:44
door jeroen104
zover ik weet liggen de leidingen precies hetzelfde. Die gaan zo staan na zoveel jaren dat dat haast niet kan missen.

Ik heb een handchoke, maar die is goed afgesteld. Hij blijft niet openstaan als knop in is.

Ik kan me haast niet wat anders voorstellen dan de contactpunten. Of dat ze te warm worden en de vonk niet goed overbrengen, iets in die geest....

Vant weekend maar es ff de ontsteking eraf doppen.

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 20 apr 2006, 23:03
door Martijn
jeroen104 schreef:
Ik kan me haast niet wat anders voorstellen dan de contactpunten. Of dat ze te warm worden en de vonk niet goed overbrengen, iets in die geest....

Vant weekend maar es ff de ontsteking eraf doppen.

Gr. Jeroen


Kijk ook eens naar je bobine. Is die nog wel goed en wordt ie niet te heet? Bougiekabels okee?

BerichtGeplaatst: 20 apr 2006, 23:23
door jeroen104
Heb ik gedaan idd. Hij vonkt gewoon ook als hij warm is. Dus dan zijn de kabels en bobine al uit te sluiten lijkt me. Kabels zien er verder goed uit aan de uiteinden. Kabels doormeten op weerstand heb ik niet gedaan, maar denk niet dat daar veel uitkomt? Bobine vind ik gevoelsmatig een twijfelgeval.... Misschien dat de vonk niet sterk genoeg is?

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 21 apr 2006, 18:54
door jeroen104
ik hoorde dat het misschien ook de vlotter in de carburateur kan zijn. Dat ie daarom verzuipt als hij warm is. Iemand eerder ervaring mee gehad?

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 21 apr 2006, 22:25
door 403B-1963
Hallo Jeroen 104.
Ik denk dat in de quote hieronder een groot deel van het probleem beschreven wordt/

Dturbo schreef: Ik heb wel eens gehoord dat als ze te heet worden, dat er dampvorming optreedt, een soort 'luchtbellen' dus, dan wil-ie ook niet meer. groeten, Edzo


Dit verschijnsel heet vapour lock. (Damp slot)

Ik denk echter dat het probleem zich niet vcordoet in de leidingen maar in de carburateur. Staat de luchttoevoer nog op winterstand ? Zonodig in de zomerstand zetten. In de de seizoenen buiten de winter om en in zachte winters kan de carburateur anders te heet worden en dan ontstaat dampbelvorming in de carburateur. Hij wil dan pas weer starten als de carburateur afgekoeld is. Soms wil in noodgevallen een natte lap om de carburateur , voor een snelle afkoeling, ook wonderen doen.

Bij sommige carburateurs zit er een isolerende pakking tussen zodat hij niet te heet wordt. Bij jou tijdens het demonteren/monteren misschien wijtgeraakt of zat die er niet tussen?)

Meer kan ik er niet over vertellen.

Maar het is algemeen bekend dat bij goede koude start en een slechte of onmogelijke warme start en weer starten na wat afkoelen vapour lock in welke vorm dan ook de boosdoener is.

Succes met de oplossing.

Groeten Bevaros.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2006, 23:11
door Edzo
dank je, Bevaros, dat woord zocht ik, maar was het even kwijt. Vapour-lock idd.
De carb. ligt bij die motortjes ook echt ongeveer bovenop het blok, dus dan krijgt hij sowieso al veel hitte te verstouwen, en met een verkeerde pakking zou het best eens fout kunnen gaan.

Jeroen: zit bij een 104 ook al een automatisch (thermostatisch) bediend klepje in de luchttoevoer?? (warm/koud klepje? vergelijk ouderwets zomer/winterstandklepje?) Bij mijn 205 CT zit die wel, die heeft hetzelfde blok , als je die ook hebt funcioneert die dan nog wel goed? (goeie tip van Bevaros)

groeten, edzo

BerichtGeplaatst: 22 apr 2006, 00:17
door 403B-1963
Hallo Jeroen,

Als je de tip van Edzo uitgeprobeert hebt en het automatische klepje werkt niet dan is de oplossing voor je probleem nabij, want dan weet je wat je moet repareren.
Werkt het klepje wel dan moet je verder zoeken.

Maar om zeker te zijn dat de Vapour Lock ook echt in de carburateur zit moet je hem eens goed warm rijden, uitzetten en weer proberen te starten.
Als hij niet start de carburatuer afkoelen met de eerder vermelde natte doek en kijken of hij dan wel start. Wel even de tijd geven om af te koelen.
Start hij wel dan heb je idd een Vapour Lock in de carburateur. Dan heb je dus een probleem waarvoor de oplossing bekend is, maar hoe die oplossing uit te voeren zou ik niet weten.
In iedergeval de carburateur zo koel mogelijk proberen te houden / krijgen.

Succes.

Groeten Bevaros

BerichtGeplaatst: 22 apr 2006, 10:21
door M. van der Meulen
Tussen carburateur en spruitstuk hoort een vrij dikke isolerende rubber pakking te zitten, +/- 4 mm. De bevestigingsbouten van de carburateur licht aangedraaid, dus niet muurvast zetten. Is het sponzen luchtliter schoon? Eventueel uit te spoelen in petroleum en als je geen nieuwe plaatst zou je een beetje motorolie kunnen aanbrengen en uitknijpen. Het beetje olie in de spons houdt stofdeeltjes goed vast.

Hoe zit dat echter met de zomer/winterstand? Dacht dat dit automatisch hoorde te verlopen door een soort thermostaatwerking boven op het luchtinlaathuis. De hevel van de regelklep zit met een korte spanveer aan het luchtinlaathuis bevestigd en staat bij de mijne nu op de voorverwarmingsstand, dus lucht vanaf het uitlaatspruitstuk.

Bij koude omstandigheden wordt lucht aangezogen via de flexibele slang naar de metalen huls rond de uitlaatkop onder het uitlaatspruitstuk, en zodoende voorverwarmd. Bij niet winterse temperaturen via de plastic inlaat onder het luchtfilter.

De regelklep in dat systeem zou volgens mij automatisch moeten werken, is met de stelschroef bovenop misschien wel aan te passen, maar ik heb er in het instructieboekje, de Vraagbaak en RTA niets over kunnen vinden. Wel de afbeeldingen maar niets over evt. afstellen. Heb er gelukkig geen problemen mee maar kan me voorstellen dat een al warme motor moeilijk gaat doen als er ook nog te warme lucht in de carburateur komt, en dit resulteert in b.v. een te snelle verdamping o.i.d. Zal bij de mijne eens letten op de stand van de regelklep bij koud en warm. Groet, M.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/luchtfilter.jpg[/img][/img]

BerichtGeplaatst: 22 apr 2006, 17:32
door jeroen104
vandaag ben ik niet aan de 104 toegekomen helaas. Ik heb mijn GTi klaargemaakt en moest hem toen ff "uitlaten"........Omdat ik 1,5 week niet in de 205 had gereden was dit zo'n heerlijk gevoel (met het dakkie los en 5500 rpm) dat ik niet meer aan de 104 ben begonnen... :oops:

De carburateur is nooit van de kop afgeweest dus dat zou goed moeten zijn. Ik hou jullie op de hoogte als ik het euvel gevonden heb. Alvast bedankt voor de nuttige tips!
Vandaag deed hij het trouwens wel gewoon bij warme motor.....heel vreemd....

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 23 apr 2006, 20:29
door Rudie_Krämer
Ik heb ook een aantal 104tjes gehad met contactpuntjes en die geven vaak startproblemen.
Toch is het meestal zo dat ze dan bij koude en vocht slecht gaan starten. Dat is bij jou niet het geval misschien toch denken aan carburateurproblemen.
Ik weet wel dat het vaak een kwestie is van alle mogelijkheden systematisch aflopen. Mocht je onderdelen bij het uitsluiten van die mogelijkheden nodig hebben laat het maar weten:
Bobine
Onsteking of
Carburateur (geef het type onsteking of carburateur maar door en wil ik wel voor je kijken)

ps ik heb ook een GTI en ik kan me voorstellen dat je daar ff de 104 voor laat staan

veel plezier met beide

Groeten Rudie

BerichtGeplaatst: 30 apr 2006, 17:13
door jeroen104
Rudie,

Waarschijnlijk hebben de problemen idd met de carburateur te maken. Ik heb hem afgelopen week even losgehad en dacht eerst dat de vlotter zelf misschien lek was en volliep. Dit bleek het echter toch niet te zijn.

Morgen krijg ik hopelijk een carburateur revisiesetje bij de dealer en dan moeten de problemen zich niet meer voordoen. Hij verzoop namelijk gewoon als hij warm was.

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 01 mei 2006, 19:32
door jeroen104
Ik heb vandaag een ander bodemklepje van de vlotterkamer kunnen krijgen. Ik dacht dat dat kogeltje misschien niet goed meer afsloot waardoor de benzine richting cilinder loopt. Nu blijkt het andere klepje ook niet veel verschil te maken. Ik wil nog kijken of ik een ander rubber ringetje kan krijgen om het bodemklepje aangezien die van mij enige barstjes vertoont.....

Het moet volgens mij wel met het bodemklepje te maken hebben omdat de benzine tot aan daar erin blijft staan. De rest verdwijnt dus en dat kan maar door 1 gat. Hierdoor loopt hij veels te rijk en kan hij als hij warm is nooit door de apk ivm uitstoot.

Bij de Peugeotdealer konden ze geen revisiesetjes voor de carburateur meer bestellen. De alleraardigste citroen man kijkt een dezer dagen even voor me op de micro fiches. Hij vertelde me dat die van een citroen visa en c25 hetzelfde zouden moeten zijn als mijn 104.

Ik wacht af....en hoop het beste....wel kl*ten dat de hele apk nu afhangt van 1 zo'n lullig ding als je kijkt wat ik er allemaal al aan gedaan heb, maargoed....

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 01 mei 2006, 23:08
door M. van der Meulen
Da's balen inderdaad, als het op zo'n klein onderdeel vastzit. Ik neem aan dat je deze bedoelt, zit onder in de vlotterkamer:

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/onderventiel.jpg[/img][/img]

Bevat, net als het vlotterventiel boven de vlotter, een klein kogeltje. Het vlotterventiel van de 32PBISA 7 is wellicht iets bij te stellen door de metalen vlotterarm iets te verbuigen, het onderste niet omdat zonder goede afsluiting de vlotterkamer buiten het ventiel om langzaam kan leeglopen, vandaar ook het rubber ringetje. Bij de 32PBISA 12 is de vlotterarm anders geconstrueerd en je kunt er niets aan bijstellen.
Mocht je ze zelf niet hebben doe ik er een paar tekeningen en beschrijvingen van een aantal carburateurs bij. NB. Desgewenst kan ik je een afdruk uit de Vraagbaak over de 32PBISA 7 sturen + afstelgegevens.

Solex 32 PBISA 7, origineel op de XW3 motor:

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/solex32PBISA7.jpg[/img][/img]

Solex 32 PBISA 12, origineel op de XW7 motor: (heb ik uit de 205)

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/solex32PBISA12.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/solex32PBISA12tekst.jpg[/img][/img]

Bij de tekening van de -12 carburateur staat het betreffende onderventiel niet afgebeeld, maar bevindt zich ook onderin de vlotterkamer. De afbeelding wijkt v.w.b. het verrijkingmechanisme aan de linkerzijde iets af van mijn carburateur.

Verder is het uiterst belangrijk dat je geen miniscuul kogeltje mist zoals die onder de accelleratiepompinjecteur (i op de bovenste tekening), en dat spiraalveren en/of membraam van het verrijkingmechanisme schoon, in goede staat en op de juiste manier zijn aangebracht.

Heel specialistisch werk aan zo'n fijngevoelig apparaat, ik hoop dat het je lukt of dat medeforummers je kunnen adviseren. Sterkte, groet, M.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2006, 23:43
door jeroen104
Marcus,

Bedankt voor de tekeningen. Altijd handig om te hebben. Ik ga morgen proberen die rubber afdichtring te krijgen van het vlotterventiel te krijgen en hoop dat het dan opgelost is.

Het is idd het ventiel van de eerste foto. Mijn carburateur (xw3 motor) is exact dezelfde als die van de 205 (xw7) volgens mij. Allebei de solex 32.

Gr. Jeroen.

p.s. ik sta elke keer weer te kijken van de informatie en moeite die je geeft. Afbeelding

BerichtGeplaatst: 02 mei 2006, 12:53
door M. van der Meulen
Is maar een kleine moeite. Daar is dit forum toch voor? Met een eigen scanner zijn afbeeldingen gauw gemaakt, opgeslagen en gepost in een bericht. Mijn voorraad afbeeldingen groeit zodoende al aardig. De layout en de tekst een beetje begrijpelijk en overzichtelijk vormgeven kost de meeste tijd, maar niet onoverkomelijk. Bovendien zou ik ook blij zijn met op zijn minst wat morele ondersteuning als ik tegen eenzelfde probleem zou aanlopen. Je wilt zó graag dat het allemaal werkt, en dan loop je vast op misschien een l-lig kleinigheidje, heel frustrerend! Misschien wel handig het juiste type carburateur even vast te stellen, vanwege het inkopen van de juiste onderdelen.

Veel succes, groet, M.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2006, 22:00
door jeroen104
Zo,

vandaag rubbert ringetje kunnen krijgen bij een doe het zelf zaak. De bodemklep is nu goed. De benzine blijft netjes in de vlotterkamer staan. Ik vol goede hoop op weg naar de apk, omdat hij als hij warm was ook gewoon startte. Halverwege.....niks meer....mijn reactie: &%$#*&^*&(*&(

toen gekeken naar de volgende oorzaak. Af en toe geen vonk.......alles nagekeken en tot de conclusie gekomen dat de condensator op de ontsteking wel eens kaduuk kon zijn omdat de contactpunten ook iets verbrand waren. Contactpunten had ik trouwens al vervangen een tijdje geleden.

toen weer proberen met nieuwe condesator (wat de wereld niet kost)....weer niet starten na een tijdje lopen. Maar nu start hij ook niet na een paar seconden gelopen te hebben. Hij verzoop weer. Hij pakt wel sneller nu bij de 1e keer starten dus dat is alleen maar mooi meegenomen.

Mijn vader en ik vermoedden nu de vlotternaald. Die blijft waarschijnlijk hangen ofzo.

Ik moet nu toch echt eerst een carburateurrevisiesetje (3 keer woordwaarde) zien te krijgen.....

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 02 mei 2006, 22:35
door M. van der Meulen
Ik hoop dat je net zoveel succes hebt als ik vanmiddag, na alle schoonmaakwerk aan het brandstofsysteem van mijn 104. Kostte nogal wat tijd, maar ik kreeg het mooie weer kado, en alles werkt nu naar behoren, alleen een nieuwe tankvlotter aanschaffen geloof ik. Veel van geleerd, het brandstofsysteem kan ik zo langzamerhand wel dromen. Ik ben zorgvuldig van alle afstellingen afgebleven, want de motor draait prima. Wens jou hetzelfde!

Groet, M.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2006, 23:33
door jeroen104
Haha, je had er inderdaad mooi weer bij. Ik heb mijn GTi na het avondeten even gewassen en gepoetst, echt hobbyweer!

Dat je het brandstof systeem nu kunt dromen geloof ik graag. Maar door alle euvels ken je de 104 binnen de kortste keren van binnen en buiten.

Er is nog maar weinig waar ik niet met gereedschap bij heb gezeten.....mooi dat je het schoon hebt gekregen. Is er geen kunststof tank te krijgen voor de 104? Nooit meer last van roest!

Ik moet zeggen dat die van mij 8 jaar stil heeft gestaan (wel af en toe naar binnen en buiten gereden) maar geen last heeft van troep in het brandstofsysteem.....(heb net afgeklopt op houten tafel :wink: )

Gr. Jeroen

BerichtGeplaatst: 03 mei 2006, 12:33
door M. van der Meulen
Zolang je de wagen met volle tank wegzet schijnt dat ook geen probleem te zijn, een bijna droge tank is een ander verhaal. De eventuele coating gaat schilferen, het vlotterhuis kankert ook langzaam weg of gaat vast zitten. Ik wil het nu eerst een tijdje aanzien en kijken hoe een en ander in de praktijk gaat verlopen, alleen een nieuwe vlotter aanbrengen zodat ik tenminste de benzinevoorraad in gaten kan houden.

Groet, M.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2006, 16:26
door jeroen104
startprobleem opgelost!

Vlotternaald deed zijn werk dus niet meer/niet goed. Ik heb er 1 kunnen krijgen voor 8 euro bij Willem Driessen hier in Hengelo.

Ik ben blij dat ik het setje van 63,50 niet genomen heb. Dit revisiesetje was namelijk zonder vlotternaald. Daarna kwamen ze met een ander revisiesetje aan incl vlotternaald voor 94 euro......(wat ik uiteraard niet gedaan heb)

Nu zo snel mogelijk APK erop. Het is me alleen niet echt gegund want nu blijkt het ruitensproeierpompje het niet meer te doen....Dus morgen maar 1 van de sloop halen....

Gr. Jeroen.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2006, 07:39
door Rudie_Krämer
T zijn soms de kleine dingen die het um doen.

Gelukkig is het opgelost ( ruitensproeiers van 104 hebben bijna allemaal kuren)

Nu maar genieten van je 104tje


Ik ben nu bezig met reviesie van 1360 motor (de slag is te groot waardoor zuigers gaan scheuren = probleem bij die motor)