Revisiewerk 104SL

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Revisiewerk 104SL

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 feb 2006, 19:02

Zoals in een eerder bericht geschreven ben ik bezig een 104SL uit '78 op te knappen. Te zien op het kenteken is de wagen op 17-11-2003 voor het laatst gekeurd. Op enig moment in het jaar daarna is als gevolg van koelvloeistoflekkage de motor vastgelopen. Tot april vorig jaar (op 23 april naar Nederland gehaald) heeft de 104 in een schuur stilgestaan, wat het inwendige van de motor natuurlijk geen goed heeft gedaan. Zo waren allerlei voor hergebruik geschikte onderdelen, b.v. de kleppen en klepzetels door vochtinwerking aangetast. De motor is inmiddels gereviseerd met een aantal nieuwe onderdelen, zoals pakkingset, zuigerveren, distr. ketting en spanner, lagerschalen en drukgroep. Krukas, drijfstangen, zuigers, bussen en versnellingsbak zijn afkomstig van een gesloopte XW7 motor uit een 205. De motor is weer gemonteerd, de wagen staat nu bij het revisiebedrijf voor montage van oliefilter, afvullen met olie en afstelwerkzaamheden. Ik hoop dat binnen twee weken de eerste rit kan worden gemaakt. Ter illustratie een aantal foto's van het revisiewerk, zoals (roestige) originele delen, de twee versnellingsbakken, gereviseerde kop, en gedemonteerde delen van de XW3 en XW7. Al met al een hele klus, kostbaar ook, maar ik hoop dat alle inspanning binnenkort beloond zal worden met heerlijke toerritjes komend voorjaar!
Graag wil ik bij deze 104 liefhebbers uitnodigen om foto's, tekeningen en technische data waar niet iedereen zomaar over kan beschikken op dit forum te plaatsen, zodat het misschien iets gemakkelijker wordt de 104tjes op de weg te houden. Heeft iemand b.v. een lijst met verfcode's uit 1978? Groet, M.
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/revkop104.jpg[/img]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 feb 2006, 21:23

Hier Rudie, ook een grote 104 liefhebber.
Je bent denk ik een van de weinigen die nog zo ver gaat om een 104 op te knappen (ik zelf ook nog steeds).
Ik heb behoorlijk wat info van de 104, dus vraag maar.
Ik heb de folder voor me liggen en ik zie op de voorkant de gele, oranje (1405KH) en de groene.
Ik zal eens zoeken naar kleurcodes

Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

laknummers

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 feb 2006, 22:17

Onder het topic "carrosserie en interieur" heb ik op 1 februari een lakkaart gepost, met kleurvoorbeelden 1978 in combinatie met de aangeboden interieurstoffering. Deze kaart, in mijn bezit, bevat alleen de franse kleurnamen, geen kleurnummers. Ik weet het nummer van mijn eigen 104, deze is 1537 BK "Beige Perlé Metallisé", jou oranje kleur 1405 KH wordt "Mandarine" genoemd, en is te zien op een folderfoto met geopende motorkap, maar de overige kleurnummers zijn mij niet bekend. De franse benamingen zijn "Blanc Alaska", "Blue Régence", "Rouge Amarante", "Vert Doré Metallisé", "Rouge Persan"en "Jaune Primevere". Let wel, deze acht kleuren waren beschikbaar voor de 104-modellen van dat jaar, overige modellen van Peugeot hadden de voornoemde en nog aanvullende kleuren. Ik verwijs je naar de kaart. Op de '77 er en '79 er folders worden 104-tjes met deze kleuren getoond, persoonlijk vind ik, buiten de kleur van mijn eigen wagen, de "Blue Régence" en "Rouge Amarante" heel aantrekkelijk om te zien, maar smaken verschillen natuurlijk. Ik hoop dat een lezer die over de kleurnummers beschikt deze op het forum plaatst zodat alle forumgebruikers er hun voordeel mee kunnen doen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Gilletti » 19 feb 2006, 23:11

Hier kun je op diverse manieren naar kleureninformatie zoeken:
http://www.shcolor.info/
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Revisiewerk 104SL

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 feb 2006, 18:11

Vanmiddag een vrij uurtje opgenomen en op bezoek geweest bij het revisiebedrijf. De montage was in principe klaar, de motor wou ook wel starten (wat heb ik daar naar uitgezien!) maar nog niet op eigen kracht doorlopen. Het lijkt erop dat de originele benzinepomp niet meer werkt en dat bij de tankvlotter iets vastzit. Zal een gevolg zijn van het lange stilstaan denk ik. Ook zat de doorvoer vanuit de tank naar de benzineleiding verstopt, deze doorgeprikt en met perslucht doorgeblazen, en weer proberen. Bij de startpogingen liep het benzinefilter nog niet vol, dus wellicht toch een pompprobleem. Pomp van de XW7 gehaald, deze wordt morgen gemonteerd. De motor laat als 'tie even draait al echt het vertrouwde 104-geluid horen, dus ik verheug me ontzettend op de eerste rit, misschien dat het morgen wil lukken!

Bedankt voor de reactie m.b.t. de laknummers. Via het forum kom je verder, en andere lezers kunnen er ook kennis van nemen
Ik heb nog geen recente foto's van mijn 104, dat wil zeggen in gewassen en gepoetste staat, hoop deze binnenkort te plaatsen. Groet, M.[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/104caaham.jpg[/img][/img]
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 05 apr 2006, 18:31, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

revisie 104SL

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 feb 2006, 20:07

Revisiegebeuren aan mijn '78er SL, vervolg.

Startpogingen waren tot dusver niet succesvol, de motor slaat wel aan maar wil niet blijven lopen. De brandstofpompen van 104 en 205 zijn nu uitgewisseld, de problemen vanuit de tank zijn echter nog onvoldoende verholpen. Later deze week wordt de tank geleegd en verwijderd om de doorvoer en vlotterhuis te inspecteren. Daarnaast is het niet zeker of de carburatie zélf goed functioneert. Derhalve de 205-carburateur erbij gehaald om te onderzoeken of deze eventueel uitgewisseld kan worden.
Nog even geduld oefenen!

Ondertussen ga ik door met speuren naar nuttig nieuw of reservemateriaal. Vandaag binnengekomen een exemplaar van het regelmechanisme van de koplampen. Altijd van die kleine, kwetsbare, en vastroestende en/of afbrekende onderdelen. [img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/kopl.jpg[/img][/img]

Op E-bay.be staan nog een einddemper en uitlaatpijp die ik op termijn kan gebruiken, waarvan porto duurder is dan het materiaal zelf! Ik heb ook nog wel even de tijd, de uitlaat onder de wagen is nog stevig genoeg om door de keuring te komen. Ik reken erop dat aankomend weekend de auto wil rijden, of anders komende week. Wordt vervolgd, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

revisie 104SL

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 maart 2006, 19:59

Vanmiddag het revisiebedrijf bezocht. Er wordt (tussen de grote klussen door, b.v. aan een prachtige Triumph TR6) steeds doorgewerkt aan de 104. De 205-carburateur (typenummer is mij niet bekend) is al geplaatst, en men was bezig met het afstellen ervan. De toevoer vanuit de tank is nu opgelost. Bij de vlotter was het filter helemaal vervuild en ingedroogd. Bij de pomp is een nieuw filter gemonteerd. Nu dus carburatie regelen en de ontsteking nieuw afstellen. Als de motor goed wil draaien komen de volgende stappen, zoals controle koelsysteem, de thermostaat en koelventilator. Daarna afstellen van koppeling en schakelverbindingen naar de pook. Wanneer genoemde mechanica en de nodige electronica in orde zijn wordt het tijd voor een eerste proefrit. In elk geval nodig om de remschijven en -trommels schoon te rijden, deze zullen na zo'n lange tijd stilstaan niet de juiste kleur en glans vertonen. De achterremmen moeten sowieso een keer los ter controle van de remvoering en om alles even schoon en gangbaar te maken. Wordt vervolgd, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Succes toegewenst

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 maart 2006, 21:13

Mocht de auto lopen en gekeurd zijn, ben je welkom op de elfde peugeot 104 meeting van de PCN
http://home.hetnet.nl/~peugeot-104/bijeenkomsten.htm
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Vervolg revisiewerk

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 maart 2006, 11:11

De revisie van mijn 104 SL verkeert nu in een afrondend stadium. Het heeft heel veel moeite gekost de brandstoftoevoer, carburatie en ontsteking in orde te krijgen. Kennelijk zit er in de electronica nu nog een of ander mankement wat ertoe leidt dat de motor na het starten op een gegeven moment steeds langzamer gaat lopen en vervolgens afslaat. Volgens zeggen zou de motor op zich draaien als een naaimachientje wat al prettig is te weten, om de oorzaak te ontdekken van de storing was men onder het dashboard de bedrading aan het controleren naar o.a het contactslot.

Het bedrijf heeft mij echter verzekerd dat men in week 13 de zaak wil afronden zodat de eerste testrit kan worden gemaakt. Het wordt onderhand ook tijd, de winter is hopelijk nu wel zo'n beetje voorbij, de pekel van de weg, en het voorjaar lokt!

Groet, M.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/104SLfolder79.jpg[/img][/img]
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Revisiewerk 104 SL

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 apr 2006, 00:12

Eindelijk, ze doet het!!!!!! Hier heb ik bijna een jaar op moeten wachten!

Vanmiddag rond 5 uur hebben m'n dochter en ik de 104 naar huis gesleept
achter de BX, er mee rijden ging niet omdat de uitlaatsteun nog vastgezet moest worden, de V-snaar gespannen, de koppeling afgesteld en alle systemen gecontroleerd.

Vroeg in de avond voorzichtig de eerste paar kilometers gereden, richting Waterhuizen en weer terug, daarna de koplampen nog afgesteld want die stonden veel te hoog. Later een tweede rit gemaakt en dat was even schrikken! Langs het Winschoterdiep vlak voor Groningen had de 104 er plotseling geen zin meer in, de motor sloeg af bij het Bastion Hotel op een tamelijk ongelukkige plek, na veel starten toch weer aan de praat gekregen. Terugrijdend ging het nog tweemaal mis, kon nog net de B-weg oprijden, en daar sta je dan in het donker in je eentje!

Ik kon niks ontdekken voor wat betreft de oorzaak, er dan zit er eigenlijk niks anders op dan óf een hele tijd te wachten alvorens nog een poging te doen óf maar een uur te gaan lopen! Ik koos voor starten, en gelukkig met succes, de motor bleef draaien, vreemd genoeg maakte wel of geen choke gebruiken helemaal geen verschil. Moet je het er in zo'n geval op gokken de wagen via de provinciale weg naar huis te rijden, of is het beter de wagen onbeheerd een nacht te laten staan en een dag later weg te slepen?

Toch liever rijden en de 104 weer veilig thuis, het is nog gelukt ook, geen problemen meer gehad pfffffffff!. Thuis alle zekeringen verwijderd en stuk voor stuk herplaatst om te kijken hoe de stoppenkast is ingedeeld. Bleek een beetje anders in elkaar te zitten dan het instructieboekje laat zien. Eerst ging bij het starten ook meteen de stadsverlichting branden, daarna bleef de motor gewoon draaien toen ik bij brandende verlichting de contactsleutel omdraaide.

Nu lijkt alles weer naar behoren te functioneren. Ventilator, wissers, sproeiers, achterruitverwarming, claxon, aansteker, klokje, en alle verlichting. Achteruitrijlamp wil ik zelf monteren en een mistachterlicht.

De motor geeft een prachtig geluid, echt als een nieuwe machine, met het bekende jankende 104 geluid! De koeling werkt ook perfect, het was toch even spannend of de ventilator op tijd aanspringt want ik heb de originele radiator en thermocontact gebruikt, wel is een nieuwe thermostaat gemonteerd.

Dat de wagen lang heeft stilgestaan kun je wel merken, de remmenschijven en trommels zijn nog niet mooi schoon, het onderstel maakt kreunende geluiden, en de zijruiten draaien veel te zwaar.
Maar ze rijdt in elk geval weer, en zo blijven er nog een paar leuke klusjes over voor het komend voorjaar!

Kan nu dus de een afspraak maken bij de RDW voor keuring en een nieuw kenteken en dan lekker toeren! Dit kind heeft nieuw speelgoed!!!!!!!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 08 apr 2006, 00:37

klinkt goed allemaal!! ben wel nieuwsgierig aan het worden, wellicht dat we elkaar wel eens zien rijden, zover wonen we ook niet van elkaar af, en ik kom vaak in Groningen, dus wie weet.

Ik ben inmiddels ook in het bezit van een oud type 205 CT, met een zelfde motor, (bijna dan, is een XY8) dus mss. kunnen we elkaar nog eens bijstaan als e.e.a. niet lekker loopt...... en inderdaad, karakteristiek geluidje he?? :D

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

104 SL

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 apr 2006, 09:58

Vast wel, Middag, Humsterland, noordelijk Westerkwartier, Lauwersmeer behoren tot mijn favoriete plekjes om te bekijken! Landschap zichtbaar gevormd door inwerking van de zee, oude dijken, wierden Ewer, Kenwerd, Frytum, Ranum, mooie boerderijen, prachtig Reitdiep waar je zuidelijk van Ewer heerlijk aan de waterkant kunt zitten, zwemmen, bootje kijken, zicht op Electra, het plaatje spreekt voor zich.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/Ewer.jpg[/img][/img]

Met een klein maar comfortabel wagentje dubbel plezier! Over een paar weken is het hopelijk zo ver.

De 104 wil weer draaien dankzij de interne motoronderdelen van een 205.
In eerste instantie was het de bedoeling het hele blok over te plaatsen totdat bleek dat onderaan de cylinderwand geen tapeinden waren meegegoten ter bevestiging van de traverse voor de motorsteun. Dat was wel even balen want zoals te zien in het Haynes reparatieboek voor de BX heeft de 1340 cc uitvoering die tapeinden nog wel. Je zou verwachten dat de fabriek die dingen gemakshalve gewoon zou laten zitten. Ik heb zelfs met de gedachte gespeeld om zo'n Peugeot/Citroën-blok te monteren, voor wat extra PK's en groter koppel. De hydrauliekpomp is apart op de voorkant gemonteerd, wordt aangedreven door een V-riem en is zó verwijderd.

Wel prettig dat veel delen zijn uit te wisselen, ook dat het type motor zovele jaren in productie is geweest, vanaf introductie in 1972 tot ergens in de tweede helft van de jaren '90 geloof ik, toen de 205 een nieuw type motor (TU?)kreeg. Nieuwe spullen kopen is daardoor niet altijd nodig, bij een sloper als Hoving in Hoogkerk/Vierverlaten of "Franse Auto" aan het Winschoterdiep is nog van alles beschikbaar.

Met carrosserie- en interieur delen is het wat lastiger, plaatwerk gaat misschien nog wel, verder blijft het speuren op internet en beurzen bezoeken als b.v die op mijn werk (bloemenveiling Eelde) welke jaarlijks het laatste weekend van november i.s.m. Autotron wordt georganiseerd. Zit altijd wat tussen, in hoofzaak de kleinere items, lectuur, gereedshap, miniaturen etc. Als de vrijdagmiddag tevoren de standhouders uitpakken heb ik vaak gelegenheid de winkel alvast te verkennen, één dag draai ik als BHV-er mee, een tweede dag kan ik zelf gaan zoeken. Op E-bay.fr schaf ik ook wel eens wat aan, prijzen incl. porto zijn meestal gunstiger dan op beurzen.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/RTA104.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/lExpert104.jpg[/img][/img]

Ik heb geboden op een Peugeot onderdelengids '78 Tous Types (vraagprijs 8 euro) waarvan de advertentie 18-04 afloopt. Kan altijd handig zijn. Was van plan vandaag wat kleine dingen op te knappen zoals de zwaardraaiende zijruiten, maar nu hebben we hier van dat vreselijke shitweer, ik kan niet binnen klussen jammer genoeg. Misschien een was- en poetsbeurt eerst.

En natuurlijk elke dag een paar keer het forum aanklikken om te zien of daar iets wordt gepost of aangeboden wat ik nodig heb of op reserve kan leggen.

Hoop over niet al te lange tijd eens richting Zuurdijk te komen om jouw Leeuwenstal eens te bekijken. De witte 205 was onlangs op het forum te zien met de 305GTX van Indranor t.g.v. de sloopstrooptocht in de provincie. Leuk en boeiend zo'n forum, jammer dat van de 104 niet veel berichten gepost worden. Bij technische klussen kun je van elkaar leren, ik meen dat het 104 Register van de Peugeotclub ook geregeld sleuteldagen organiseerd, ga ik vast eens naar toe.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/PieceDet.jpg[/img][/img]

Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 08 apr 2006, 11:00, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

104 Sl 1978

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 apr 2006, 10:48

Voor Rudie, Jeroen (en alle andere 104 addicten) .

Post eens wat nieuwe berichten, liefst met beeldmateriaal, welk type heb je, in welke staat, bouwjaar, kleur etc. wat heb je er aan gedaan, welke klussen moeten nog, ben je wel eens op een sleuteldag van het 104 Register geweest en hoe was dat? Wie heeft nog onderdelen liggen als b.v. nieuwe achterlichtkappen, scharnieren hoedenplank,hoe kun je verkleurde raamslingers en de verbleekte hoedenplank opknappen, overspuiten? Welke laksoort?

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/104caaham.jpg[/img][/img]

Groet, M.

PS. Vorige week een nichtje op de foto gezet.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/LNA.jpg[/img][/img]

Woont aan de Aquamarijnstraat in Groningen, Leeuwerikflat geloof ik. Leuk karretje.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 15 apr 2006, 10:51, in totaal 2 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 09 apr 2006, 01:40

goh, citroen LM ....toch?
Altijd welkom voor een bakje hier hoor! Ewer en Electra is hier om de hoek, dus......

bij 205 zijn de oude XV-XW-XY blokken vervangen door de TU-blokken in/rond 1987.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 apr 2006, 12:34

Een LNA om precies te zijn, geproduceerd van '78 tot '86, uitgerust met 652cc boxer.
Volgens RDW en origineel nederlandse wagen met een tweede kenteken.
Ziet er nog redelijk gaaf uit, mooie groene kleur, met en zwart-wit dambord interieur. Als mijn 104 officieel de weg op mag zet ik ze eens naast elkaar voor een nieuw plaatje. M'n oudste dochter woont in dezelfde flat, vandaar.

Gister in de vroege avond de 104 nog eens uitgelaten, ze heeft me op de A28 tussen Glimmen en Haren weer in de steek gelaten. Met behulp van een kennis naar huis gesleept. Thuisgekomen wilde de auto in een keer starten, stationair wordt er blijkbaar wel voldoende benzine aangezogen. Nu kon ik in elk geval de oorzaak zien: geen benzine in het filter, naar ik aanneem een aanzuigprobleem tussen tank en pomp. De pomp is nieuw, het filter ook, en het lijkt er verdacht veel op dat er troep in de tank en/of de leiding zit.

In het filter zit ook wat vliesachtige rommel, het kan best zijn dat de pomp bij wat hogere toerentallen onvoldoende brandstof kan aanzuigen. Als de motor vervolgens z'n voorraad tussen filter en carburateur heeft verbruikt is het op en sta je (na een keer of wat inhouden) natuurlijk stil. Bij rustig rijden en gematigde toerentallen is er niets aan de hand en lijkt de motor er steeds meer zin in te krijgen.

Deze week kijken of ik het zelf kan verhelpen, de tank zal er ondervandaan moeten en schoongemaakt, en de leiding doorgeblazen. Een nieuw filter is wellicht niet meteen nodig, dat kan bij de 1000km beurt ook nog.

Verder zullen de draagarmen en veerpoten een smeerbeurt nodig hebben en de bevestiging van de stabilisatorstang. Ook wil ik de remmen en de wiellagers inspecteren. Het geheel maakt, goed hoorbaar door de beperkte geluidsisolatie, wat kreunende en brommende geluiden tijdens het rijden, en dat hoort niet. De boel is niet versleten geloof ik, komt waarschijnlijk eerder van het lange stilstaan en gebrek aan of oud vet. Eventueel zal ik de lagers vervangen door nieuwe.

Het rijden vraagt bij de 104 aardig meer spierkracht als ik in de BX gewend ben, door het ontbreken van rem- en stuurbekrachtiging. De 104 stuurt lekker rechtuit, ook heel direct en precies, maar moet met kracht de bocht in gestuurd worden, en heeft bij het optrekken de neiging naar links te sturen, ook nakijken dus.

Al met al krijg ik er steeds meer schik in, zo'n oud karretje met karakter.
Ik beschik nog niet over een garage om er binnen aan te klussen, dus heb ik voor de werkzaamheden geschikte weersomstandigheden nodig, want ik wil zorgen dat ik rond Pinksteren het verhaal RDW, kenteken en verzekering heb afgerond.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jeroen104 » 09 apr 2006, 16:52

Ik zal binnenkort eens wat foto's maken van mijn 104 en een lijst maken van wat ik eraan gedaan heb.. Hij is bijna klaar voor de APK. Ik moet een smallere accu hebben, andere kentekenplaten en een rechterkoplampglas. Ik had ook last van het benzineprobleem waar jij mee te maken hebt.
Hij vulde het reservoir in de carburateur niet bij waardoor ik ook zo nu en dan stilstond....Het lijkt nu over te zijn, dus waarschijnlijk zat er vuil in de leiding.
Hij rijdt trouwens heerlijk rustig, maar voor het betere bochtenwerk pak ik toch de 205gti :wink:

Gr. Jeroen
jeroen104
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 apr 2006, 17:12

Groot gelijk, want daarvoor ben ik gebruiker geworden van dit forum. Je steekt altijd wat op van andermans ervaringen en gevonden oplossingen voor technische problemen bij het nodige restauratiewerk. Ik heb begrepen dat de XW7 kop inmiddels weer in bedrijf is en dat doet me plezier.

Vanmiddag, zolang het buiten droog bleef, heb ik van mijn 104 alle zijruiten weer normaal gangbaar gemaakt. Er zat veel te weinig (oud) vet in de geleide-rails, de scharnierpunten van het schaarmechanisme voorzien van ruim olie en de ruitsponningen ingespoten met een siliconen-spray. De portieren zelf zien er aan de binnenkant, ook de onderste naad, heel goed uit, en om dat zo te houden er een flinke scheut olie in laten lopen tot het door de openingen naar buiten liep. Ben benieuwd naar je volgende bericht.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 09 apr 2006, 17:21

heeft de 104 een gecoate tank?? Ik weet het dus niet, maar misschien iemand hier wel. Kan het zijn dat -als de tank gecoat is- de coating loslaat, en die de boel verstopt? Omdat je het over vliesachtig spul hebt......
Het is maar een ideetje.

Ik vroeg me al af, hoe jij die LNA gespot had.....de reden heb ik nu gelezen. Je moet er goed naar zoeken, hahaa......kwam er vandaag toevallig langs, even gekeken.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 apr 2006, 17:31

Zou best eens kunnen, dat van die coating. Ik zal deze week bij het revisiebedrijf even navragen, want ze hebben daar de tank ook al losgemaakt om de doorvoer naar de leiding vrij te maken. Ik ben er niet zeker van of ze de tank hebben schoongemaakt, niks over gehoord in elk geval. De boel zat ook toen al verstopt en de vlotter zat kennelijk vast omdat de brandstofmeter op "bijna leeg" bleef staan.

Dat is nu wel in orde, alleen de troep er nog uit want anders kan ik erop wachten dat het machientje een volgende keer dienst weigert. Kan/moet ik de tank opnieuw laten coaten of is schoonmaken genoeg, en hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 09 apr 2006, 18:00

pfff....da's een goeie vraag......het is tegenwoordig geloof ik wel 'trendy' om je tank te laten coaten bij een restauratie, maar of het nodig is......volgens mij als je hem goed gevuld houdt, en de auto met volle tank wegzet, (voor langere tijd) hoeft het niet zonodig, dan roest-ie niet vanbinnen.
Maar misschien zijn er mensen met andere/betere ervaring hier?

Schoonmaken kan je door hem stevig op een betonmolen vast te binden, een flinke hoeveelheid spaanplaatschroeven o.i.d. in de tank te gooien, en draaien maar......

Leuk apart topicje voor Technique?

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

revisiewerl 104 SL

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 apr 2006, 21:26

Niet helemaal volgens de regels, maar ja, stelen mag ook niet, eergister de 104 gebruikt voor woon-werk verkeer. Niets aan de hand, alleen starten met koude motor kost nogal wat tijd en heb ik er nog niet het juiste gevoel voor.

's Avonds de carburateur eens nader bekeken en toen bleek dat de gashevel, welke bij chokegebruik door de stelplaat van de choke ook iets meegenomen moet worden, geklemd zat onder genoemde plaat in plaats van erachter. Plaat losgehaald, kogeltje met veer, draaipunten enz. gesmeerd of van vet voorzien, en weer monteren.
Systeem werkt weer prima. Nog een rit gemaakt en ja hoor, wéér geen brandstof naar de motor. Om gek van de worden.

Met de BX naar huis gesleept, vandaag een halve middag mee bezig geweest. Can benzine gehaald, beetjes in de carburateur gegoten, en na veel gedoe en behulp van startkabels naar de BX uiteindelijk toch weer aan de gang gekregen. De zaak zit niet echt verstopt, maar kennelijk wel behoorlijk gruis/roest in de brandstof wat soms blokkeert. De tank eerst maar eens helemaal gevuld om te kijken wat het effect is. Misschien dat het een keer leegpompen van de tank en het filteren van de brandstof afdoende is. Zo niet dan zit er niks anders op en de tank uitbouwen en spoelen vrees ik.

Verder nog de voorremmen en de bevestigingspunten van de stabilisatorstang nagekeken. Met het aanbrengen van wat vet en het aandraaien van de bouten is dat dik in orde. Daarna voor het eerst de remtrommels en achterwiellagers bekeken. Prachtig schoon allemaal, de voeringen zijn zo te zien bij de laatste franse keuring vernieuwd, en zien er uit of ze er pas vorige maand zijn opgezet en lagers mooi in het vet! Onderstel, remmen e.d. heb ik richting RDW in elk geval géén omkijken naar!

Vanavond de 104 voor het eerst dit jaar een goede wasbeurt gegeven. Staat er weer mooi bij, als ik durf neem ik de auto mee naar Martiniplaza komende vrijdagavond, weet nog niet precies hoe laat.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

104 SL klaar voor de keuring

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 apr 2006, 20:52

Vandaag zo'n beetje het laatste werk aan de 104 gedaan.

Bij de laatste editie van de Autotron beurs in Eelde had ik een Cibié achteruitrijlamp gekocht, deze al eerder op de wagen gemonteerd maar de bedrading nog niet aangesloten.

Is nu netjes aangebracht en werkt perfect. Voeding van de lamp onder de vloerbedekking door, samen met de kabelboom, door het schutbord en onder de versnellingsbak door naar het ene contact van de schakelaar. Van het andere contact van de schakelaar naar de voeding van de temperatuurschakelaar op de radiateur, geheel in overeenstemming met de bedradingslayout van de Revue Technique.

Later wil ik nog een mistachterlicht aanbrengen, compleet met knop op de middentunnel. Kan ik de voeding ervan verbinden met de voeding van de aansteker. Een tuimelknop met controlelampje heb ik overgehouden van de ZS-restanten uit Boulogne. Gister bij de oldtimerbeurs in Groningen wel een nieuw mistachterlicht gezien, ook Cibié, maar deze vond ik net ietsjes te groot.

Sinds ik de tank een keer heb volgegooid nog geen motorstoring gehad, ook starten gaat prima, de motor wil wel graag een beetje op temperatuur zijn om te snorren als een kat.

Komende dinsdag de RDW in Groningen bellen voor een keuringsafspraak en aanvraag nederlands kenteken. Dan nog de platen en inschrijving bij de verzekering. Ik geloof dat het verhaal dan wel is afgerond en kan worden genoten van een toch wel bijzonder fijn karretje.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten