Pagina 3 van 30

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 29 maart 2012, 18:54
door MarcoPeus
Net zelf even gebeld over de stand van zaken betreffende mijn 104. Begon me toch wat ongerust te maken.
Ik mag al een hele lading onderdelen gaan halen die klaar zijn na stralen/poedercoaten/spuiten enz, veerpoten, subframe, draagarmen enz. Komt goed uit, dan kan ik al veerschotels en schokdenpers voor achter gaan zoeken en het geheel in mekaar gaan zetten.
Volgende week maar eens met een ruime auto de hele handel gaan inladen en richting het zuiden mee nemen. Ben benieuwd :!: Groot voordeel, er is niets meer smerig dus ik krijg geen vieze handen/kofferbak meer :D
Foto's volgen nog.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012, 20:37
door MarcoPeus
Vandaag eindelijk tijd kunnen vrijmaken om naar Ede te gaan. Gestraalde motorkapscharnieren meegenomen zodat de restaurateur verder kon.
Kofferbak vol met schone en strakke onderdelen mee terug genomen dus het opbouwen kan gaan beginnen :D
Body staat er nog gedeeltelijk in de plamuur/epoxy bij maar de rotte plekken zijn weg en alles kan in de komende 2 weken gespoten worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012, 22:19
door jan-03
Grondige aanpak!!! Daar zul je veel plezier van krijgen.
gr jan.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012, 22:57
door Harrie
oh-jee, dat wordt een nieuwe 104 !
netjes Marco !
idd grondig, maar dat is meestal de enig juiste manier.
grt, Harrie

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 28 apr 2012, 00:12
door tout est beau avec une...
Gaat goedkomen, Marco!
Wat heb je er trouwens voor een dak inzitten, is dat een vouwdak?
Het gat lijkt me zo groot.

M.Vr.Gr.Marco.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 28 apr 2012, 00:28
door 403diesel
Ook de carosserie ziet er netjes uit.
Nog even en je kunt weer gaan opbouwen. Dat is het leukste werk.
Was gezellig vanmiddag.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 28 apr 2012, 07:23
door MarcoPeus
tout est beau avec une... schreef:Gaat goedkomen, Marco!
Wat heb je er trouwens voor een dak inzitten, is dat een vouwdak?
Het gat lijkt me zo groot.

M.Vr.Gr.Marco.


Dat is een schuifdak wat op de carosserie ligt. Was al ingebouwd toen ik m kocht. Schuift in een soort cassette naar achteren. Als je t gat zo ziet lijkt t alsof er zo'n vouwdak in zit wat op een Fiat 500 zit. Maar dat is t niet.

@Serge: Was inderdaad gezellig en ook geweldig om je 2 projecten (en hond) te mogen aanschouwen. De Bachee loopt heel erg mooi en start perfect in 1 keer. Maar wat een werk. Petje af hoor.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 14:31
door MarcoPeus
Gisterochtend maar alle schone en glanzende onderdelen van de 104 in een huuropslag gelegd (garage puilt een beetje uit momenteel :roll: )
Kan niet wachten om te beginnen aan de opbouw/montage. Volgende week maar eens op zoek naar een verenklem en dan de voortrein in elkaar gaan zetten. Nieuwe bandjes om de velgen dan is dat klaar om gemonteerd te worden als de koets terug komt achter een week of 2

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 21:08
door leo dicabrio
kijk kijk, ziet er erg goed uit 8) 8)
groeten leo

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 21:19
door chr.
Mooi hoor, ben benieuwd hoe de auto er uit komt te zien.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 30 apr 2012, 08:58
door lionceau
Mooi, zo is het de beste manier van restaureren.
Het kost wel wat tijd en geld maar dan heb je wel een hele mooie 104.

gr.

suc6

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 30 apr 2012, 12:43
door MarcoPeus
Die mening deel ik Lionceau maar mijn vrouw helaas maar gedeeltelijk. Gelukkig had ik de auto al lang voordat ik mijn vrouw had (en zij mij) en wist ze waar ze aan begon :mrgreen:
Schatkist is redelijk gevuld na 20 jaar sparen voor deze restauratie en de bodem is in zicht maar ik denk dat ik t ga redden. Daarna weer 20 jaar sparen voor mijn 404 :(

Nog een plaatje van mijn motorkap scharnieren vóór en ná een rondje in mijn straalcabine.
Afbeelding

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 30 apr 2012, 19:01
door Harrie
prachtig !, Marco,
dat wordt straks een nieuwe 104 die beter is dan dat 'ie de fabriek verlaten heeft.

Vouwdak is waarschijnlijk Webasto. Staat er nergens een merkje of embleempje ?
grt, Harrie

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 30 apr 2012, 19:50
door MarcoPeus
Dank je Harrie,
Nee, is geen vouwdak maar een opliggend schuifdak. Als ik in de opslagruimte ben waar de andere peugeots staan zal ik een foto maken, daar staat het schuifdak namelijk klaar voor montage (mag wel na bijna 20 jaar).

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 05 mei 2012, 23:41
door BRAM
Marco,

Je pakt de restauratie wel heel grondig aan. Complimenten!!!

Volgens de omschrijving, denk ik aan een dakje, zoals ik jaren geleden in mijn 104 had.

Was volgens mij van Hollandia, in een zwart vnyl-uitvoering.????

Zie onderstaande foto.

Afbeelding


Groet, Bram

PS: je ben t toch niet mijn oude 104 aan het restaureren?

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 06 mei 2012, 14:52
door MarcoPeus
Het lijkt er heel erg op Bram maar volgens mij is mijn dak dikker. Maar t is wel 't zelfde principe.
Zo te zien is jouw oude 104 een 80er (GS-26-XJ) van t type GL? De mijne is een 78er van t type GL6 (44-VP-78). Gekocht van een dame van middelbare leeftijd uit Neerbeek op 10 sept 1993 en sindsdien in de garage gestaan. Dit jaar dus 19 jaar in bezit :roll: Met een beetje geluk heb ik m klaar tegen de tijd dat mijn aanschafdatum er aan komt.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 13:33
door MarcoPeus
Vandaag maar eens een poging ondernomen om een veerpoot in elkaar te gaan zetten.
Begint al goed, veerpoot is gestraald en gespoten met beide rubbers en t lager er nog in. Alle vettigheid van t lager heeft zich vermengd met allerlei troep en dat is overgespoten met primer en lak.
GRMBL!!! :?
Eerst maar eens die lak van de rubbers afkrabben....... Helaas dat lukt niet zonder t rubber te beschadigen. Nieuwe lagers (zijn toch niet meer te redden) bestellen dan maar, zitten nieuwe rubbers bij als t goed is.
Dan een ander probleem. Bout afgebroken bij demontage van de achterplaat zag ik en dat stukje bout zit er dus nog in blijkbaar. Ook overgespoten.
Bij Fabory dan maar een setje linkse tappen gehaald om t uit te draaien. Meteen maar een rechtse tappenset en snijolie gekocht.
Thuis gekomen, gaatje opboren naar 3mm en tap d'r in. Draai draai draai (met 1 hand om niet te veel kracht te zetten).......... draai................. KNAK! tap overgebroken GRRRRRRRRRRRRRRRRRR :evil:
Schijnbaar ken ik mijn eigen kracht niet.
En nu!?!?!?!? Tapstukje zit er nog in en dat is dus hardstaal!!!! NONDEJU!!! Boren, helaas, HSS boortje mag niet baten.
Ideeen iemand?

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 14:27
door tout est beau avec une...
Ik weet niet wat de ervaringen van andere forummers zijn, maar ik heb werkelijk nog nooit iets gehad aan een linkse tap.
De afgebroken bouten zijn niet voor niets afgebroken, die zitten dus vast.
Mijn stelling is: Een bout die je met een linkse tap kunt verwijderen had niet afgebroken hoeven worden!

Maar nu je probleem.
Kun je er niet vanaf de andere kant bij om uit te boren? Misschien kun je hem er dan vanachter uittikken.
Kun je niet net naast de tap een gaatje boren zodat hij los komt te zitten?
Voor de rest netjes uitboren, het liefst met een kolomboormachine en nieuwe draad in tappen.

Voor de toekomst.
Probeer de onderdelen zo kaal mogelijk aan te leveren, dus zonder rubbers en dergelijke.
Delen waar je geen lak op wilt hebben moet je goed afdekken. Gaten en schroefdraad ed.

M.Vr.Gr.Marco

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 15:07
door jan-03
Inzagen taprest met een klein 1mm snijschijfje.. Daar kun je dan weer een schroefbit in zetten om het eruit te draaien..
gr jan.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 15:15
door MarcoPeus
janbachee schreef:Inzagen taprest met een klein 1mm snijschijfje.. Daar kun je dan weer een schroefbit in zetten om het eruit te draaien..
gr jan.


Da's een goeie Jan, Dremeltje heb ik nog wel
@Marco, tsja ik heb de auto aangeleverd als rollend geheel en er niet bij stil gestaan dat de losse onderdelen gestraald en gespoten zouden worden terwijl nog gedeeltelijk samengebouwd. Foutje waarschijnlijk.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 15:47
door tout est beau avec une...
Ach ja, achteraf regeren is altijd makkelijk, daar om had er ook voor de toekomst bij gezet, en zo worden we steeds handiger! :D

@ Jan, Goeie tip Jan!

M.Vr.Gr.Marco.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 16:07
door MarcoPeus
Aldoende leert men.
Helaas is dit pas de eerste keer dat ik zoiets laat doen. De volgende keer weet ik dat dus.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 23:32
door 403diesel
Balen Marco. Ik heb er ook wel mee te maken maar nog nooit van gekomen een setje linkse tappen te kopen. Is altijd op andere manieren gelukt.
Bij bijvoorbeeld de boutjes van de voorschermen van de 403 sedan die in (de voorlopers van) lasmoeren gedraaid zitten ben ik al bij voorbaad gaan stoken als ze niet met redelijke kracht loskwamen. Scheelt altijd een hoop ellende. Ik weet niet of het een doorlopend gat is waar het eindstuk van de bout door de moer heen steekt? Anders zou je nog kunnen proberen na een nachtje in de WD40 de bout met een griptang door te draaien.
Het liefst warmstoken maar op een gespoten deel is dat ook geen optie.

Groet, Serge

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 12 mei 2012, 08:44
door MarcoPeus
Het is inderdaad een door en door gat maar de bout is afgebroken in t gat 0.5 mm onder de rand van het staal waar t gat in zit. Niks te grippen helaas. Had ik maar gewoon gat na gat na gat geboord steeds iets groter en dan het gat opgetapt. T is wat naamgenoot Marco al zei, die bout is niet voor niets afgebroken. Ik ha dniet gedacht dat die linkse tap zo snel zou breken. Ik heb nota bene nog met 1 hand gedraaid om de kracht te beperken maar helaas.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 12 mei 2012, 13:28
door MarcoPeus
GRRRRRRRR :evil: :evil: :evil:
Zo langzamerhand begin ik de p in te krijgen van die stomme veerpoot.
Boutgat krijg ik niet meer uitgeboord door stomme afgebroken linkse tap. Dat is zo hard dat staal dat ik al 1 boor gebroken heb en 1 bot.
Ook geprobeerd de resten er uit te tikken (rammen) maar dat mag ook niet baten.
Wiellager proberen te verwijderen, gaat ook niet. Zowel de binnenste als buitenste rubber zit muurvast. Ik weet ook niet hoe je die dingen moet los maken. Werkplaatshandboek laat alleen zien dat je de keering moet verwijderen. Ik hoop dat die weer bij de wiellagerset zit want hij is al behoorlijk beschadigd.
Kan alleen nog maar beter gaan.................. :?