Heropbouw van de 104 begonnen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 15 sep 2013, 12:49

:mrgreen:
Foto's gemaakt maar ik ga eerst naar t ziekenhuis en als ik terug ben komen de foto's online.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 15 sep 2013, 15:17

Nou, zoals beloofd de foto's

Allereerst de originele naaf met daarin de nieuwe as geschoven, verder dan dit gaat hij er niet in. Je ziet tussen de kraag (waar t vet op zit) en de naaf ca 1 cm ruimte.
Afbeelding

Hier heb ik de as er even uitgetrokken dan kun je zien waar de schoen knelt
Die verdikking net boven de tanden in de as, schuift normaal in de naaf, nu dus niet. Scheelt 1 mm, dit is dus hetzelfde met de originele assen.
Afbeelding

Hier zie je een naaf uit een reserve veerpoot die ik gedoneerd kreeg uit B&R.
Afbeelding
Hier schuift de as dus gewoon in de naaf, zit lekker strak. Let even niet op die lagerschaal, die moet ik er nog vanaf trekken.

Dit is de nieuwe as gezien vanaf de buitenzijde (naafkant)
Afbeelding

Hier is goed te zien dat de keerring die ik bij de lagers heb gekregen niet past, of liever gezegd, veel te groot is.
Ik heb al eens even gekeken of ik misschien een lager heb van een te oud model of assen van een te nieuw model maar ik kan geen andere vinden op diverse webwinkels.
Afbeelding

Wordt dus zaak om de juiste keerringen te krijgen, en dan gaan we natuurlijk weer richting het niet passen van de keerringen in de veerpoot enz enz enz enz.
Heeft iemand toevallig die kleine keerringen liggen? En zo ja, wil hij/zij ze dan even fotograferen met wat maten erbij?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 15 sep 2013, 15:51

Ik zal eens kijken . Ik heb een aantal vetkeerringen maar welk type????
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 15 sep 2013, 16:29

http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 15 sep 2013, 17:23

Laatst bij misterauto een aandrijfas besteld, maar kreeg de dag daarna bericht dat hij toch niet leverbaar was :twisted:
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor tout est beau avec une... » 15 sep 2013, 19:22

Harrie schreef:
MarcoWetzels schreef:Ow ja, Ben er morgen toch om een rode loper te reinigen dan zal ik meteen wat foto's maken.

beste Marco, easy :wink: Als je er morgen bent, meet dan eens de maat van de keerring op, die in de naaf zit, aan aandrijfas-zijde.
Er zijn 2 verschillende, wellicht heb je er de verkeerde er in zitten, dan past de aandrijfas niet...
3345-20 is 48 mm x 72,7 mm x 10 mm
3345-24 is 54 mm x 72,7 mm x 9 mm

Je ziet het al, 6 mm verschil in doorsnede, "dikke" en "dunne" aandrijfas !!!
Als de flens van de aandrijfas 54 mm is , en de keerring 48 mm, moet je dus even 2 keerringen 3345-24 scoren. :wink:
succes :wink: met vr. groet, Harrie

EDIT: ik las even een rits post's terug,, dat je al gepast had zonder keerring, bedoel je daarmee de keerring in de naaf ?


Zit ik van alles uit te zoeken en in te typen zie ik dat Harrie dat ook al heeft gedaan! :-)

Je heb al betaald voor 2 nieuwe assen, dus we gaan natuurlijk niet nog meer assen kopen!

Je ziet in de bijdrage van Harrie dus dat de buitendiameter bij beiden gelijk is, de binnendiameter wijkt af.

Ik denk dat je de keering met 54 mm. binnendiameter hebt en dat je 48 zou moeten hebben.
Meet dat eens even na of dat klopt.

Misschien hebben ze nog keeringen in het magazijn PCN , misschien kun je nog een gebruikte keering scoren in het B&R magazijn.
Maar wat misschien nog veel makkelijker is ga eens kijken bij een technische groothandel in aandrijftechniek met deze maten.
Grote kans dat je ze gewoon universeel kunt krijgen.

Succes!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 15 sep 2013, 19:37

lionceau schreef:Laatst bij misterauto een aandrijfas besteld, maar kreeg de dag daarna bericht dat hij toch niet leverbaar was :twisted:


Balen is dat he, ik heb dat al ZO vaak meegemaakt, ik snap niet dat die bedrijven niet gewoon hun voorraad actueel hebben. Zetten gewoon alles er op en laten je er voor betalen om na 1 dag te mailen met het bericht dat de onderdelen niet leverbaar zijn.
Ik ben benieuwd op die autopartsmarket.co.nl wel die dingen op voorraad heeft. Op de site is t wel te zien ja.

Marco, de maten van de keerring heb ik helaas niet genomen, m'n schuifmaat lag thuis om een nieuwe batterij te krijgen. Als ik er weer ben zal ik de schuifmaat meenemen om de maat te nemen.

Wederom blijken onderdelen van de 104 zeer divers en nét even anders te zijn dan wat je nodig hebt.
Aan de gegevens van Harrie te zien is de buitenmaat wel hetzelfde (72,7) zodat ik de veerpoot kan handhaven. Nu maar snel bestellen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 16 sep 2013, 15:16

Ik heb de kleine keerringen nog hier liggen, mocht je interesse hebben.....
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 18 sep 2013, 22:57

Zojuist 2 verse (kleinere) keerringen mogen uitpakken. Met dank aan Tjard, 104 officionado uit t hoge noorden. Mijn dank is wederom weer enorm Tjard.
Nu maar eens in de agenda gaan spitten wanneer ik die dingen in godsnaam kan monteren. #RETEDRUK
ALS ze dan eindelijk eens erop zitten, dan de sloopnaaf er op lepelen en de as er EINDELIJK eens in zodat Mariet op de grond kan staan en weggerold om de 405 op de brug te zetten voor zwaar verdiend onderhoud.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Harrie » 18 sep 2013, 23:59

pas die keringen eerst eens op die aandrijfassen, Marco, voordat je ze in de naaf zet.
meten = weten.
suc6 :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 19 sep 2013, 06:40

Goeie tip Harrie, zal ik doen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 19 sep 2013, 09:06

Harrie schreef:pas die keringen eerst eens op die aandrijfassen, Marco, voordat je ze in de naaf zet.
meten = weten.
suc6 :wink: grt, Harrie

Meten is weten ( Als je weet wat je meet!) :D
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 19 sep 2013, 09:55

:mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 19 sep 2013, 12:51

lionceau schreef:Meten is weten


geloof me, die kreet ik heb en marco vroeger veeeel te veeel gehoord
oh ja, door de jaren heen ben ik steeds meer vergeten :mrgreen:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 19 sep 2013, 14:07

Kan me de tijden nog herinneren Joos, ik heb nog iets langer daar gezeten en t nog vaker gehoord. :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 19 sep 2013, 14:11

:mrgreen:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 25 sep 2013, 16:36

Nou, eindelijke de keerringen d'r in gezet. Was nog behoorlijk wat werk, meer dan ik dacht.
Oude d'r uit trekken viel al tegen dus dan maar met grof geweld. Naaf vervangen door een passend exemplaar, assen d'r in. Klaar. Draait alsof op kogellagers......ow wacht, d'r zitten ook lagers in :mrgreen:
Alles zit nu strak en vast dus nu kan de 104 van de brug zodat ik aan de 405 kan werken voor wat onderhoud.

En nu, de spuitbus Fluid Film maar eens ter hand genomen en de naden en kokers aan de voorzijde voorzien van een laagje. Mooi spul, borrelt behoorlijk bij innevelen maar verspreid zich door de cappilaire werking vrij goed.
1 nadeel: HET MEURT ALS EEN ROTTEND SCHAAP. Na een uur ermee rond gelopen te hebben en tussendoor nog wat vast gezet te hebben heb ik behoorlijke hoofdpijn van de stank.

Ook geplaatst is de tank. Bleek nog een kleine uitdaging te zijn aangezien de montage gaten M6 leken maar toch M7 waren. Gelukkig had ik een voorraadje M7 boutjes dus dat was snel verholpen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 25 sep 2013, 16:39

MarcoWetzels schreef:Nou, eindelijke de keerringen d'r in gezet. Was nog behoorlijk wat werk, meer dan ik dacht.
Oude d'r uit trekken viel al tegen dus dan maar met grof geweld. Naaf vervangen door een passend exemplaar, assen d'r in. Klaar. Draait alsof op kogellagers......ow wacht, d'r zitten ook lagers in :mrgreen:
Alles zit nu strak en vast dus nu kan de 104 van de brug zodat ik aan de 405 kan werken voor wat onderhoud.

En nu, de spuitbus Fluid Film maar eens ter hand genomen en de naden en kokers aan de voorzijde voorzien van een laagje. Mooi spul, borrelt behoorlijk bij innevelen maar verspreid zich door de cappilaire werking vrij goed.
1 nadeel: HET MEURT ALS EEN ROTTEND SCHAAP. Na een uur ermee rond gelopen te hebben en tussendoor nog wat vast gezet te hebben heb ik behoorlijke hoofdpijn van de stank.

Ook geplaatst is de tank. Bleek nog een kleine uitdaging te zijn aangezien de montage gaten M6 leken maar toch M7 waren. Gelukkig had ik een voorraadje M7 boutjes dus dat was snel verholpen.

Je word al een aardige ervaringsdeskundige zo Marco!! :D
Goed bezig..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Harrie » 25 sep 2013, 17:56

mooi dat je weer vooruitgang boekt, Marco :wink:
Als je 104 straks gereed is, kun je er wel een boek over schrijven ( uit ervaringen ) :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 25 sep 2013, 19:17

:mrgreen:
Kan ik daarmee de restauratie bekostigen
:mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 28 sep 2013, 14:30

Effe lekker een uurtje knutselen in de werkplaats. Thuis had ik t ruitenwisser frame gestraald en gespoten en dat kon ik dan mooi even gaan samenbouwen en in de auto laden.
Bleek nog niet zo 1-2-3 gedaan want hoe ging dat ook weer in de paravan. Even puzzelen en passen en toen zat t er weer in.
Kabeltjes aansluiten, moertje vast en klaar.
Afbeelding

De plekken waar de anti-dreun platen zaten in t interieur had ik enige tijd geleden al schoon gemaakt en voorzien van wat primer.
2 weken geleden had ik op goed geluk een spuitbus gekocht waarvan ik dacht dat t de kleur redelijk benaderde. Vandaag dus de proef op de som.
Afbeelding
Ik zie bijna geen verschil. Handig dat Motip de Peugeot kleur Jaune Primavere in t gamma heeft opgenomen..... :mrgreen: Bedankt Motip!

Nu eerst een verjaardag, misschien morgen nog wat sleutelen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Harrie » 28 sep 2013, 17:45

p r a c h t i g ! :wink:
je hebt straks een beter-dan-nieuwe 104 SL, Marco :-)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Gino » 28 sep 2013, 17:58

Da's boffen met die kleur.
Nog (heel) oude voorraad, zeker.
Die kleur zullen ze nu niet veel meer omzetten.

Tis tegenwoordig alles zwart- antraciet -zilver wat de klok slaat...... :(

Waar is de tijd gebleven dat mensen een vrolijk kleurtje uitzochten voor hun auto ?
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 29 sep 2013, 17:07

@Harrie, dank voor je compliment, het is overigens een GL6, geen SL.

Gelukkig vandaag toch nog een paar uurtjes kunnen knutselen maar hoe verder ik kon, deste meer onderdelen lijk ik kwijt te zijn.
Klemmetjes om de leidingen van voor naar achter onder de auto te hangen mis ik, De beugel waar de dikke schakelstang in hangt is spoorloos verdwenen enz.

Wel nog wat andere zaken alvast kunnen monteren.
Zoals de tankvuldop en rubber manchet. Machet was mega vuil maar met wat korrelzeep en kraanwater weer helemaal schoon geworden.
De vulhals netjes vast gezet met nieuwe zelftappers en de pantina-rijke (originele) tankdop geplaatst :D
Afbeelding

De tank had ik van de week al gemonteerd maar nog geen plaatje erbij kunnen schieten. Nu dus wel
Afbeelding

Toen heb ik de hoofdremcilinder maar eens gepakt om te kijken of ik die al kon monteren. Die heb ik lang geleden als eens schoon gemaakt en gestraald/gespoten. Die zag er dus nog goed uit.
Ik heb een revisiesetje besteld bij Serie04 enkele maanden geleden maar dat was helaas de verkeerde, die gaat dus weer terug in de kast.
HRC uit elkaar gehaald, even kijken hoe t ook alweer ging en t zag er allemaal nog prima uit van binnen. Revisie is dus (nog niet) nodig.
Meteen gemonteerd (en kijken wie t eerste komt met de melding dat ik m er weer uit kan halen als de motor er in gaat :mrgreen: )
Afbeelding

Toen vond ik 't ruitensproeier tankje met slangen, pompje en sproeiers. Die schoon gemaakt, getest (ook handig) en gemonteerd.
Meteen de deksel van de paravan schoon gemaakt zodat deze ook dicht kon.
Afbeelding

En nadat ik dat had gedaan vond ik t tijd om de stuurkolom en t stuur eens te monteren. Kleine beloning op mijn dagje klussen vond ik zelf.
Afbeelding
Toen ik wilde draaien aan t stuur kwam ik echter tot de ontdekking dat het stuurslot erop stond :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Tegen diefstal he :mrgreen:

Maar zoals al gezegd, ik mis dus de klemmetjes waar de brandstofleiding en de remleiding in geklemd worden, zijn die nog te bestellen? en zo ja, heeft er iemand een bestelnummer anders snor ik het WPH wel op.
Remkrachtverdeler wilde ik ook monteren, zit links voor de achteras maar de bout die er doorheen moet om m vast te zetten mis ik. Zal iets van een M8x50 of 60 zijn dus die moet ik uit eigen voorraad gaan zoeken.
Ook mis ik nog een remslang, die van de remkrachtverdeler naar de linkerkant van de achteras. Nog even bestellen dus, kijken hoeveel websites 'm wel op voorraad hebben maar niet kunnen leveren :mrgreen:

Her en der nog wat Fluid Film kunnen spuiten (phoe dat spul stinkt me toch) in de kofferklep en de rubbers aan de zijkant en kogels van de gasveren gemonteerd. Ik kan echter maar 1 gasveer vinden dus die zal uit de sloper moeten komen.
Zoals gezegd, ik mis dus nog een behoorlijke partij onderdelen. Na mijn vakantie toch maar eens alles gaan uit sorteren en uit stallen om te zien wat we allemaal wel/niet hebben.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Harrie » 29 sep 2013, 17:34

MarcoWetzels schreef:@Harrie, dank voor je compliment, het is overigens een GL6, geen SL.
zet de emblemen er eens op dan.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
MarcoWetzels schreef:Toen heb ik de hoofdremcilinder maar eens gepakt om te kijken of ik die al kon monteren. Die heb ik lang geleden als eens schoon gemaakt en gestraald/gespoten. Die zag er dus nog goed uit.
Ik heb een revisiesetje besteld bij Serie04 enkele maanden geleden maar dat was helaas de verkeerde, die gaat dus weer terug in de kast.
HRC uit elkaar gehaald, even kijken hoe t ook alweer ging en t zag er allemaal nog prima uit van binnen. Revisie is dus (nog niet) nodig.
Meteen gemonteerd (en kijken wie t eerste komt met de melding dat ik m er weer uit kan halen als de motor er in gaat :mrgreen: )

Toen vond ik 't ruitensproeier tankje met slangen, pompje en sproeiers. Die schoon gemaakt, getest (ook handig) en gemonteerd.
Meteen de deksel van de paravan schoon gemaakt zodat deze ook dicht kon.

Afbeelding


en toen was de hoofdremcylinder weer verdwenen... :roll: :roll: :roll: :cry:
:P
serieus: de HRC zit straks een beetje in de weg als je de motor er in wilt takelen... dus kan er nog weer uit ( 2 moertjes ).
Nu is het wel handig als je de remleidingen gaat monteren.
Nummer van de klemmetjes stuur ik je wel per PB, liggen trouwens ook op voorraad in Maasbommel.
mooi werk, Marco. :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten

cron