Pagina 24 van 30

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 06 sep 2013, 19:26
door Rudie_Krämer
Zo niet te beoordelen, maak een zootje photo's, ook van de binnenzijde van de naaf
GrR

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 06 sep 2013, 21:01
door Harrie
hoi Marco, 104 heeft 2 verschillende aandrijfassen, met "dikke" homokineet en dunnere uitvoering,
( vorm is anders ; oude uitvoering versus nieuwere uitvoering ) en is niet uitwisselbaar.
ik vermoed dus, dat je de verkeerde aandrijfassen hebt. grt, Harrie

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 06 sep 2013, 22:35
door MarcoPeus
Het gekke is dat de originele aandrijfassen ook niet in de originele naven passen................... :shock: :? :cry:
Terwijl dit wel zo gezeten heeft ooit, rararararara hoe kan dat.
Gelukkig heb ik ooit uit het onderdelen magazijn in B&R (thans in Workum) 2 veerpoten van een 104 gekregen. Van cie ga ik nu eens even de naven passen en kijken of daar de as wel in past. HEEL vreemd allemaal.
Wederom ONGELOFELIJK hoeveel verschillende onderdelen er zijn gebruikt voor een zeer laagschalig geproduceerde auto.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 06 sep 2013, 23:46
door jan-03
MarcoWetzels schreef:Het gekke is dat de originele aandrijfassen ook niet in de originele naven passen................... :shock: :? :cry:
Terwijl dit wel zo gezeten heeft ooit, rararararara hoe kan dat.
Gelukkig heb ik ooit uit het onderdelen magazijn in B&R (thans in Workum) 2 veerpoten van een 104 gekregen. Van cie ga ik nu eens even de naven passen en kijken of daar de as wel in past. HEEL vreemd allemaal.
Wederom ONGELOFELIJK hoeveel verschillende onderdelen er zijn gebruikt voor een zeer laagschalig geproduceerde auto.

huh, die eerste zin zal niet kloppen Marco.. Wel in jouw beleving maar lijkt me niet waarheid..
De voiture is ooit orgineel rijdend de fabriek uitgereden.. :D
Dat er veel aan is gewijzigd is alleen een teken dat ze steeds toch wilden verbeteren of concurerender in de markt wilden staan...
Onderdelen in Workum staan nog steeds ongewijzigd in de pallets en bananendozen..
Druk doende met van alles waaronder voiture-sleutelverbeteringen en woningverbeteringen.... En ook nog een inkomen verdienen en naar meetings en ook naar de club.. Morgen even naar lelystad..
gr jan

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 00:17
door 403diesel
Hoi Marco,

Je was je originele stuurhuis toch ook kwijt? Naven komen vast boven water.

Groet, Serge

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 07:38
door jan-03
Je had de voiture toch zelf uit elkaar geschroeft?
Ik bedoel je hebt haar toch niet in onderdelen gekocht dus zal er toch een ergens een setje zijn die past..
gr jan

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 08:27
door MarcoPeus
Ik heb de auto voor 80% uit elkaar gehaald, achteras voorveerpoten subframe e.d. zijn in Ede uit elkaar gehaald en in delen naar me terug gekomen.
Die voorpoten en achteras zijn ook nog eens deels uit elkaar gegaan om gestraald en gespoten te worden.
De naven heb ik met de oude remschijven er nog op terug gekregen, de remklauw was gedemonteerd en bewerkt.

huh, die eerste zin zal niet kloppen Marco.. Wel in jouw beleving maar lijkt me niet waarheid..

Toch is t zo Jan, Joos was er bij en kan mijn opmerking bevestigen, we krijgen de as er gewoon niet in.
Nu zou t zo kunnen zijn dat er in het verleden een nieuwe naaf in is gezet van het smallere type zoals Harrie al zei maar dan zou de as ook vervangen moeten zijn en dat is niet zo want de oude assen passen er ook niet in, alhoewel, we hebben maar 1 as geprobeerd, kan natuurlijk dat het net die andere as was. Morgen maar eens snel terug gaan om te proberen. De reserve poten komen goed van pas denk ik. Die ga ik maar inzetten.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013, 13:18
door MarcoPeus
Nou, vandaag nog even bliksembezoek gebracht aan de sleutelruimte om de naaf te inspecteren en eventueel te vervangen met een sloop exemplaar.
Hoe ik ook paste en mat, die nieuwe as gaat er echt niet in. Die is gewoon te dik. De originele assen passen er ook niet in. :shock: :? :cry:
Ik heb nog geprobeerd de naven te schuren om eventuele braampjes aan de hals eraf te halen maar dat mocht niet baten. Het verschil is echt enorm (een halve mm).
Toen de sloop naaf maar gepakt en die verwijderd van de veerpoot. Schijf eraf, grrrr bleef een stuk lager zitten dat ik er dus niet meer vanaf krijg zonder trekker die ik niet heb :evil:
Passen dan maar, as past er bijna in. Tijdens t loshalen is er een braampje ontstaan, die heb ik weg geschuurd en de as zit als gegoten.

De vraag is nu: waarom passen de originele assen/naven niet op elkaar?? Heeft altijd zo gezeten, nu niet meer. Is het wel de originele naaf?
Zucht, en toen wilde mijn zoontje weer naar huis en kon ik mijn sleutel uurtje weer vergeten. :roll: :cry:

Deze week maar een trekker gaan halen om die lager kraag te verwijderen van de naaf zodat ik die sloop naaf kan gebruiken om alles te monteren. Ik blijf t vreemd vinden.

Ook had ik al een begin willen maken met de tank onder de auto schroeven maar de grote bout die aan de rechterkant zit (links ligt de tank op 2 steuntjes) is te verrot om opnieuw te gebruiken. Nieuwe meenemen van thuis dan maar.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013, 13:30
door Gino
Geduld, zo beweert men, is een schone zaak !

Echter, soms kan het lelijk tegenzitten. Ik word al een beetje kriegel van jouw avonturen door het lezen alleen.... :mrgreen:

Maar houd moed !

Gino

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013, 13:37
door MarcoPeus
Dank Gino,
Moet houd ik zeker, ben nu al zo ver (ahum :roll: ) dat opgeven er niet meer bij is. Uiteindelijk gaat t toch lukken.
Wordt alleen zo moedeloos van zoveel stomme dingen die je telkens tegen komt.
Volgende week maar verder.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013, 15:43
door jan-03
Gelukkig dus toch een passende gevonden!
De 104 is voor de elite onder de sleutellaars moet je maar denken marco!
Jij bent nu al het punt van " no-return " al voorbij dus kun je alleen nog maar door bijten!
Komt nog voor je abraham in orde moet je maar denken!
Daar ben ik al jaren voorbij :wink:
Gr jan

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 09 sep 2013, 20:23
door lionceau
Harrie schreef:hoi Marco, 104 heeft 2 verschillende aandrijfassen, met "dikke" homokineet en dunnere uitvoering,
( vorm is anders ; oude uitvoering versus nieuwere uitvoering ) en is niet uitwisselbaar.
ik vermoed dus, dat je de verkeerde aandrijfassen hebt. grt, Harrie


Klopt niet helemaal!
Het verschil tussen de twee types aandrijfassen zit hem in de diameter van het vlak waar de vetkeering van het wiellager op afdicht.
De assen zijn uitwisselbaar met alle types fusees MITS je de juiste vetkeering monteerd. (deze keering zat waarschijnlijk bij jouw wiellagerset.)
Als je een kleine vetkeering gemonteerd hebt en je probeert er een grote as in te krijgen gaat dat natuurlijk niet lukken. :evil:
Andersom dicht de vetkeering niet af en gaat je wiellager niet lang mee.

Suc6

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 09 sep 2013, 22:51
door joospeugeot
nou, die keerring hadden we ff ernaast gelegd en zonder keerring paste de as dus ook niet.
daar zat t niet in.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2013, 06:43
door MarcoPeus
Het verschil zit m echt in de naaf. De verdikking in de as (net achter de kartels) gaat gewoon niet in de naaf (de originele dan), een sloop naaf gepakt, en daar past ie (met een beetje aanmoedigen) wel in.
Snap er niets van, originele assen en naven passen niet op elkaar terwijl t wel altijd zo heeft gezeten.
Als ik met de schuifmaat meet, zie ik ook een miniem verschil tussen de dikte van de as en het gat van de naaf. HEEL vreemd.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2013, 08:21
door jan-03
Kun je foto's maken Marco.. Wij mannen zijn visueel ingesteld om onderdelen van de dames te inspecteren... :mrgreen:
De ervaren 104 sleutelaars komen dan vast met een plausebele verklaring..
gr jan

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2013, 09:39
door MarcoPeus
Ik zal deze week even kijken en wat foto's maken en plaatsen.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 14 sep 2013, 17:19
door MarcoPeus
Aangezien ik vandaag in de sleutelruimte was om de autotrailer te halen en een machine op te laden op de trailer besloot ik even te kijken naar de aandrijfassen en de dikte van het asgedeelte dat ik de keerring van t lager valt. Helaas had ik geen schuifmaat bij de hand maar ik vermoed dat de oude assen dikker zijn dan de nieuwe en dus passen de keerringen niet goed om de aandrijfas........... :roll: :cry: :evil:
GODVERBOODHETVLOEKEN wat word ik strontziek van die verschillende onderdelen allemaal.
Nu is de kans dat het verkrijgen van de juiste keerringen natuurlijk samen hangt met het kopen van een nieuw lager en dat past natuurlijk weer niet in de veerpoot enz enz enz enz enz. Dus heb ik alles voor niets gerepareerd en vervangen en kan ik vanaf 0 weer beginnen. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHH :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 14 sep 2013, 19:44
door Gino
Boeh,

Het valt allemaal wel, maar niet mee.... :mrgreen:

Succes met alles,

Gino

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 14 sep 2013, 19:49
door jan-03
MarcoWetzels schreef:Ik zal deze week even kijken en wat foto's maken en plaatsen.

Reminder! :D
Gr jan

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 14 sep 2013, 19:55
door MarcoPeus
Ow ja, Ben er morgen toch om een rode loper te reinigen dan zal ik meteen wat foto's maken.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 14 sep 2013, 23:15
door Harrie
MarcoWetzels schreef:Ow ja, Ben er morgen toch om een rode loper te reinigen dan zal ik meteen wat foto's maken.

beste Marco, easy :wink: Als je er morgen bent, meet dan eens de maat van de keerring op, die in de naaf zit, aan aandrijfas-zijde.
Er zijn 2 verschillende, wellicht heb je er de verkeerde er in zitten, dan past de aandrijfas niet...
3345-20 is 48 mm x 72,7 mm x 10 mm
3345-24 is 54 mm x 72,7 mm x 9 mm

Je ziet het al, 6 mm verschil in doorsnede, "dikke" en "dunne" aandrijfas !!!
Als de flens van de aandrijfas 54 mm is , en de keerring 48 mm, moet je dus even 2 keerringen 3345-24 scoren. :wink:
succes :wink: met vr. groet, Harrie

EDIT: ik las even een rits post's terug,, dat je al gepast had zonder keerring, bedoel je daarmee de keerring in de naaf ?

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 15 sep 2013, 00:34
door joospeugeot
de keerring waar de homokineet in zit. had ik al eruit gehaald. maar dat was wel zichtbaar geweest.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 15 sep 2013, 09:41
door jan-03
MarcoWetzels schreef:Ow ja, Ben er morgen toch om een rode loper te reinigen dan zal ik meteen wat foto's maken.

Krijg je hoog bezoek?
gr jan

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 15 sep 2013, 09:51
door MarcoPeus
janbachee schreef:
MarcoWetzels schreef:Ow ja, Ben er morgen toch om een rode loper te reinigen dan zal ik meteen wat foto's maken.

Krijg je hoog bezoek?
gr jan


Ja, ikzelf :mrgreen:

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 15 sep 2013, 09:59
door jan-03
MarcoWetzels schreef:
janbachee schreef:
MarcoWetzels schreef:Ow ja, Ben er morgen toch om een rode loper te reinigen dan zal ik meteen wat foto's maken.

Krijg je hoog bezoek?
gr jan


Ja, ikzelf :mrgreen:

oh bij je op de oprit en dan in een keurige limburgse combinatie met gepoetste leren stappers?? :lol:
gr jan
ps vergeet je camera niet mee te nemen.. :wink: