Pagina 3 van 10

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 20 jan 2014, 19:43
door eas1964
zeker ook heel mooi , maar grote achterklep ... :mrgreen:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 20 jan 2014, 19:51
door lionceau
Maar ook een grote motor :wink: :-) :lol:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 20 jan 2014, 19:54
door eas1964
groot is niet altijd beter :roll: :lol:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 20 jan 2014, 20:00
door lionceau
Klopt daarom heb ik een kleine 104 coupe met een grote motor :lol: :lol: :lol:
Sorry voor de vervuiling op dit topic :oops:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 20 jan 2014, 22:37
door M. van der Meulen
:D

Ik neem het advies van mijn garagist ter harte om de S eerst maar eens net zo kaal te plukken als de GL. Nog te gaan dan: rolplaat klaarmaken (om het blok of hele voortrein op te zetten), hemeltje, achterklep, en schuifdak met sponning uitbouwen, en de achterwielophanging moet er nog onder vandaan.

Als dat achter de rug is rondom de roestborstel aan het werk zetten, zodat nauwkeuriger te beoordelen is waar welke actie nodig is. Ik zal me de komende weken niet vervelen :lol: Benieuwd hoeveel borstels erdoor gaan voordat-ie schoon is :wink:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 21 jan 2014, 00:06
door jan-03
Afbeelding
Hier de Gl motor van de witte.. Staat ook op wielen.. :mrgreen:
Karretje wat ik je liet zien past het 104 blok perfect op..
gr jan

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 24 jan 2014, 20:55
door M. van der Meulen
Ik heb het gezien; krukje erbij en sleutelen maar 8)

Deze week even kalm-aan gedaan, vanwege de kou, en om m'n erg pijnlijke handen en vingers wat te sparen. Wel binnen het klein-materiaal gesorteerd en in bakjes gedaan, en verder de overgebleven grotere onderdelen schoongemaakt en bij de voorraad gestopt. Daar zitten, naast goede zonnekleppen en een bij nader inzien toch onbeschadigd kapje van het binnen-lampje (!), het motorkapslot en goede trekkabel, en een binnenkabel met stift en goede bajonetring bij van de snelheidsmeter, waarmee ik misschien iets in die van de SL kan omruilen, want die gaat niet helemaal lekker.

De kachel blijkt van fabricaat Seima. Dit type (aparte kraan ook) nog niet eerder van dichtbij gezien. Moeten nog nieuwe tochtstrippen op, maar dat kan nog wel als-tie weer gebruikt gaat worden. Eerst maar in de voorraad gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Eergister met hulp van twee medewerkers van de overburen het casco van de trailer getild en strak voor de garagedeur op vier oude banden gezet, zodat 's middags de trailer terug kon naar z'n rechtmatige eigenaar in Workum. Mocht er later toch wat sneeuw vallen kom ik 's ochtends tenminste een beetje vlot weg met de daily-diesel.

Om in het linker achterportier van de S de rotte ruitstrip te kunnen vervangen, bij Jan gekeken in welke staat die in het daar gestalde linker portier van de GL verkeerde, maar deze bleek aan één kant helaas ook rot. Voor de zekerheid toen maar een voorportier meegenomen, voorzien een goede strip, maar die past met z'n veel dikkere geleide banen niet op de kleine wieltjes van het bestaande bedieningsmechanisme. Voor en achter het draaisysteem uitwisselen wil ook al niet, dus we blijven zoeken :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Als pleister op de wonde kwam vandaag een in goede staat verkerend compleet rechter achterlicht binnenrollen, met een kap van Frankani, ter vervanging van het kapotte exemplaar op de S.

Afbeelding

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 24 jan 2014, 21:08
door Rudie_Krämer
Wat voor raammechanisme zoek je: bolletjes of diabolo's, links of rechts?

Ik heb volgens mij ook nog wat bewaard.

GrR

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 24 jan 2014, 21:27
door M. van der Meulen
Een diabolo, oftewel "holle" wieltjes, voor het portier linksachter is het. Strippen zijn links en rechts gelijk, er kan hoogstens verschil zitten in de dikte van het klemrubber, lees ik in de Servicebox, voor een ruitdikte van 4 of 5 mm.

Mechanisme in het portier is goed, bovendien nu eentje op reserve, gered uit het gedeukte achterportier van de GL. Groet, M.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 26 jan 2014, 20:46
door Gino
Hoi Marcus,

Nu wordt er elders op het forum een gave S aangeboden voor eur. 2750,-
Ik denk dat je met de restauratie van jouw S, met of zonder ander chassis en daarna spuiten nóóit onder dit bedrag zult komen.

Nu is de zoektocht naar spulletjes en de klussen eromheen ook ( een groot deel van) de hobby.

Zo zie je nooit een S, nu zijn de op elke hoek te vinden......... :mrgreen:

Gino

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 jan 2014, 18:03
door M. van der Meulen
Vooral het noorden is op dit vlak goed bedeeld :D

Ik hou van zoeken en proberen, geeft bij succes direct voldoening. Hou ook enorm van uitgeven (Crisis? Hoezó crisis...! :P ), maar nóg een S wordt toch wat teveel van het goede. Misschien een eigen museum of showroom beginnen 8)

Dit weekend wat onderdelen behandeld en opgeborgen, de GL portier met verkeerde ruitstrip weer in elkaar gezet, en de eerder gekochte sterke betonplex plaat voorzien van stevige wielen. Inmiddels staat het XY8-blok met 5-bak erop, zodat ik mettertijd het geheel rondom kan inspecteren, reinigen en prepareren.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 jan 2014, 20:54
door Rudie_Krämer
Markus, dit is wel een 205 uitlaatspruitstuk, je zult die van jouw auto moeten overzetten. Dat S spruitstuk heeft ook een speciale uitlaat nodig, of heeft die van jouw een enkele uitlaatpijp vanaf het spruitstuk.
Zo ja dan heeft alleen de ZS zo'n afwijkende uitlaatpijp.

GrR

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 jan 2014, 22:32
door M. van der Meulen
Dit spruitstuk heeft zó 'n dikke flens dat geen enkele 104-uitlaat erop past.

Op de 1124 cc S zit vooraan een dubbele pijp welke zonder klemverbindingen eindigt in de voorste demper. Zie de tekening in de Servicebox, hoofdstuk 1, blad 17 A 08. Wagens met XW7 motor blijken een soortgelijk systeem te hebben, bij vervallen van de voorste demper overigens.

De ZS kreeg een slankere eerste demper mee, maar welke voorpijp daarop komt wordt uit dezelfde tekening niet erg duidelijk.

Weet nog niet of het aanbevelenswaardig is (om de prestaties niet nadelig te beïnvloeden) voor de uitlaat deels 205 materiaal te nemen qua buisdiameter of dempersoort, en wat er daarvan zou passen.

Had voorlopig in gedachten het spruitstuk uit te wisselen als dat goed op de tapeinden past (én ik ze fatsoenlijk los krijg natuurlijk), en daarmee de bestaande ophanging, van voor af gezien, via de traditionele steunbeugel aan het differentieel, het lange tapeind bij de rand van de koffervloer en het dubbele ophangrubber van de einddemper te handhaven, mede vanwege de hitteschilden voor- en achteraan en de speciale warmtecollector bij het spruitstuk.

Vraag me ook af of dit kleppendeksel, met de langere buis voor olie bijvullen, voldoende ruimte heeft tegen het schutbord, heb jij daar ervaring mee? Vanwege die pijp en de forsere carburateurkap vervalt misschien de mogelijkheid om het reservewiel weerbovenop de motor te leggen?

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 jan 2014, 22:46
door Rudie_Krämer
Bij de 205 ligt de band niet op het blok, als je dat wilt behouden zal je de kleppendeksel ook moeten uitwisselen.

De zs uitlaat met de dubbele pij is niet hetzelfde als de latere uitvoering met een lange dubbele pijp zonder tussendemper.

Als je er niet mee gaat racen dan zou ik je S uitlaat met spruitstuk gewoon gaan gebruiken. Je hebt iets meer tegendruk en zal je iets vermogen verliezen, maar die 80 pk (als die er nog in zitten komen toch pas vrij bij hogere toeren.
Ben je een racer :?:

Zet de tapeinden maar eerst goed in de wd40, die oude tapeindjes willen nog wel eens afbreken, hè het wel eens gehad maar bijna nooit hoeven uitboren. Heb wel eens een afgebroken tapeind gewoon laten zitten en met een minder rondgereden :lol:

GrR

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 jan 2014, 23:05
door M. van der Meulen
De 205 heeft z'n reservewiel onder de kofferbak weet ik, en bovendien een knots van een ouderwetse stofzuiger als luchtfilterhuis voorin :lol: Maar van zichzelf geen probleem dit kleppendeksel te handhaven, qua ruimte tegen het schutbord? Nog wel benieuwd hoe ik in verband daarmee met de slangen van het koelsysteem uitkom, maar dat zie ik later wel.

Bij de SL gaat het reservewiel praktisch altijd in de kofferbak mee, zeker op bloedje-hete zomerdagen.

Ben geen racer, maar als de omstandigheden ernaar zijn hou ik wel van opschieten, en erger me kapot aan bestuurders die tergend langzaam inhalen, uit doodsangst meteen geëlektrocuteerd te worden als ze efkes ook maar één streepje boven de 120 of 130 raken :mrgreen:

Goede tip, ik zal de tapeinden flink laten sudderen, want dat heeft bij de uitlaatbouten van de S ook enorm geholpen :idea: Zaterdag hier en daar wat rond het blok schoongemaakt, ik vond nog een tapeind in één van de motorsleuven. Kan nog van pas komen :wink: Groet, M.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 jan 2014, 23:16
door jan-03
Zo Marcus, als ze beide klaar zijn maar eens naast elkaar over de autobhan.... De rode Belg en de super SSSSSSSSSS.. :mrgreen:
gr jan

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 28 jan 2014, 18:23
door M. van der Meulen
Maak ik me niet ongerust, bij jouw wisselende keuzemenu aan versnellingen grote kans dat je het stuurwiel in je maag krijgt, omdat-ie in z'n achteruit stond... :lol: :mrgreen:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 28 jan 2014, 23:35
door jan-03
Ha ja zou zo maar kunnen.. Ben nog wel ff bezig geweest met die versnellingen maar kom daar niet uit..
Met de hand de bak bedienen wil niet..
Althans niet zo rap als ik wil, dus ik laat dit eerst maar zo.. Volgens mij heb ik nu 4 versnellingen zonder achteruit.. :D Dus geen risico.. :lol:
Ik heb er ook geen 5 nodig om haar de weg op te krijgen..
De andere 2 ben ik ook nog druk doende mee..
gr jan

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 29 jan 2014, 19:25
door edwin ss50
Ik gebruik altijd de vlampijp van de 205 en las hem dan aan de 104 pijp.
Ik zet er dan ook vaak een middendempertje bij onder ivm het gebrul van de motor.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 30 jan 2014, 18:04
door lionceau
edwin ss50 schreef:Ik gebruik altijd de vlampijp van de 205 en las hem dan aan de 104 pijp.
Ik zet er dan ook vaak een middendempertje bij onder ivm het gebrul van de motor.

Klinkt alsof je het al tientallen keren gedaan hebt :D

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 09 feb 2014, 14:54
door M. van der Meulen
Dit weekend hoofdstuk 13 van het WPH erbij om te kijken hoe ik het schuifdak eruit kon krijgen. Eerst bij het hemeltje met behulp van een föhn rondom de gelijmde randen en de witte bekleding van de voorruitstijlen en C-stijl heel voorzichtig los gepeuterd. Boven de achterbank zit het hemeltje m.b.v. twee metalen strips en vier torkjes aan het frame voor het schuifdak vast. Hier dus geen spanbeugels en nylon kniestukjes die het materiaal op spanning moeten houden.

Met het dak iets open voorzichtig de beklede onderplaat losgetrokken, en de hardboard plaat boven de achterkant eruit. Toen de vier moertjes van de voorste en zes van de achterste geleiders losgeschroefd, waarna met het dak bijna dicht de dakplaat eruit getild kon worden. Die is in goede staat, maar moet onder het afsluitrubber wel ontroest en behandeld worden.

Het hele schuifdakframe kan er eventueel ook nog uit om het schoon te maken en opnieuw te smeren, maar dan moet ik eerst weten of het uiteinde van de kabelmantel links onder het dakframe nog ergens vast zit, of dat-ie er gewoon los bovenin ligt. Die kabel gaat boven het linker voorportier naar binnen, zie 3e en 4e foto.

Alles is compleet en onbeschadigd, maar het wordt later wel een priegelwerkje om het hemeltje er weer strak in te krijgen vrees ik. Maar liever heel bewaren dan brandplekken maken of er tijdens het klussen doorheen te prikken. Afvoer linksvoor zichtbaar dicht met troep, het materiaal is hier en daar dan ook nat geweest, en langs de A-stijlen heeft het ook gelekt. Een weggekropen Lieve-Heers-beestje wat ontijdig ruw uit z'n winterslaap gehaald :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 09 feb 2014, 19:01
door Gino
Bij jou onder het schuifdak is het al lente ! :mrgreen:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 09 feb 2014, 20:52
door jan-03
Goed bezig Marcus... :wink:
Gr jan.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 09 feb 2014, 21:30
door M. van der Meulen
Laat in de middag nog even rond de motor bezig geweest. Kabel van de snelheidsmeter uit het differentieel getrokken, de hrc en de vacuümtrommel uitgebouwd, en de schakelstangen vanaf de pook losgemaakt. De onderlinge verbindingen hiervan kennelijk al vrij ver uitgesleten, want de boel werd op z'n plek gehouden met een stuk of zes ty-rips. Poging om de aftapbout voor de koelvloeistof onder het cilinderblok los te krijgen opnieuw mislukt. Tjonge wat zit dat kreng vast, en te weinig ruimte om kracht te zetten :evil: Dan later maar los halen op moment dat het blok vrij in de takels hangt....Ondertussen de moeren van het spruitstuk ingespoten met kruipolie, kunnen ze alvast wat sudderen.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 09 feb 2014, 22:09
door Harrie
heej noeste werker :-) goed bezig :wink:
M. van der Meulen schreef:Het hele schuifdakframe kan er eventueel ook nog uit om het schoon te maken en opnieuw te smeren, maar dan moet ik eerst weten of het uiteinde van de kabelmantel links onder het dakframe nog ergens vast zit, of dat-ie er gewoon los bovenin ligt. Die kabel gaat boven het linker voorportier naar binnen, zie 3e en 4e foto.
Dat is nergens aan bevestigd, dit is de uitloopbuis, als het dak open is,
moet de gekartelde kabel, die de bedieningsmolen voorbij is, ergens heen, in die buis dus.
Schuifdak kan er dus uit :wink: grt, Harrie