Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Harrie » 21 maart 2009, 00:52

marcel104 schreef:Tja, mooi weer dus het begint weer te kriebelen.
Had hem zondag al weer aan de loop gebracht. 3x starten en lopen, na 5 maanden stil staan vind ik dat netjes dacht ik zo. Remmetjes mooi los niks mis mee.
Vandaag maar even gewassen en gepoetst en maar even bij langs gelopen, en volgens mij kan ze er deze lente/zomer weer tegen aan.
Ze blijft mooi: <foto's. Groet Marcel

geweldig mooi Marcel! schitterend! Kamei voorspoiler zo te zien?
Plaatje :!:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor MvG » 21 maart 2009, 19:00

Niets specifieks gedaan, wel 200 km gereden :mrgreen: Zulk mooi weer (en een meeting in Gemert N-br.)


Afbeelding
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor LouisVerheij + » 21 maart 2009, 20:18

Marcel, kom je 10 mei naar het 104 evenement in Hoenderloo ? Kunnen we wel weer bij Zwolle afspreken.
Trouwens zie ik geen reacties meer van Marcus van der Meulen. Dus Marcus, waar zit je ?
Gele 104 GR
Avatar gebruiker
LouisVerheij +
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 jan 2007, 09:03
Woonplaats: Franeker

Berichtdoor Rudie_Krämer » 21 maart 2009, 20:59

Misschien is Markus al druk aan het inpakken cq verhuizen :P

Don't worry die vergeet het 104 gebeuren echt niet :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 maart 2009, 12:18

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen: Druk-druk!

Maar ik lees de 104-berichten nog elke dag hoor, nu en dan krijgt er eens iemand een PB-tje, maar posten had ik na een paar minder leuke opmerkingen op het forum een tijdlang niet zoveel trek meer in.

Ondertussen niet geheel stilgezeten, voorbereiding van de aanstaande verhuizing (ik hoop met koninginnedag over te zijn), begin deze maand met JD in de 104 nog helemaal naar Reims geweest, en gister naar een welbekende firma in het Brabantse Haaren, ook samen met JD, deze keer (met fris de kap naar beneden) in z'n heerlijk rijdende 304 Cabrio. Terug een touristische route gereden langs en net over onze oostgrens. Lekker ontspannen genieten als passagier, bedankt JD!

In Haaren de fraaie collectie voitures bewonderd, en in het magazijn voor mezelf wat boodschappen gedaan nu de 104-spullen er eigenlijk weg moesten. Nieuwe centerkap voor het stuurwiel, voorste uitlaatpijp, voorste schokbrekers, set remschoenen en de gereedschapkisten 8.032-ZX (motormontage) en 8.0526 ZW (achtertrein). Helaas na sortering aan de hand van de indexkaarten en het WPH niet geheel compleet, maar er zijn nog wat kisten achtergebleven waar ik richting Verhoeven nog naar wil informeren.

Afbeelding

Verder zitten er hulpstukken in uit andere kisten, waarvan ik, het WPH doorwerkend, dit koppeltje kon plaatsen als zijnde voor 104, 205 en 309.

Afbeelding

Déze verzameling echter niet. De vier staande 10cm bouten voor zuigerbusklemmen ter revisie van b.v. de krukas en drijfstangen van een ander motortype, twee dikke ongemerkte stempels, en de hulpstukken nrs 7.0615 K, 7.0615 EY, 7.0403 AA, vier boutsets, vier losse moeren en een stelschroef, naar ik vermoed voor gebruik in combinatie met afstel-meetklokken o.i.d. Misschien dat hier iemand het weet, kan ook later nog het al ingepakte 305 WPH eens doorsnuffelen, maar dan moet ik me wel héél erg vervelen :P

Afbeelding

Afbeelding

Of ik 10 mei naar de meeting kom kan ik niet voorspellen. Is op een dag tussen onze traditioneel drukste werkweken, dus met de verhuizing net achter de rug heb ik misschien helemaal de puf niet. Kan misschien als passagier? Groeten, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 22 maart 2009, 13:54

hoi Marcus,
tja, het veel gebruikte / essentiële gereedschap werd vaak buiten de kist bewaard,
aan het gereedschapsbord of zo.
De meeste kisten, die worden aangeboden, zijn dus incompleet, en juist dát wat je nodig hebt, zit er niet in.
.
Kisten werden voortdurend uitgebreid, dan krijgen ze een extra code bijv. toevoeging XX.
Dan komt er 205 gereedschap bij in in dit voorbeeld.
Als je een oude beschrijving v.d. kist hebt, staan die aanvullingen daar dus niet op.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor LouisVerheij + » 22 maart 2009, 19:53

Gelukkig Marcus is er nog. Ik vond het al wat stil op het forum. Waar ga je naartoe verhuizen. Blijf je in Haren wonen ?

De laatste tijd ben ik ook wat met de 104 bezig. Een goede radio ingebouwd. De bodem van binnen bekeken en die valt erg mee. Alleen wat oppervlakkige roest bij de bestuurder. straks ook nog de onderkant.

Afbeelding

Bij de achterwielen zitten 2 gaten. Die moet ik gaan dicht maken. De kokerbalken zijn goed. Gelijk in de tectyl gespoten.
Afbeelding

De stoelen zitten erg slecht. De rugleuning is erg slap. Die ga ik verstevigen. Weet iemand of er ergens goede bekleding te koop is ?

Afbeelding
Gele 104 GR
Avatar gebruiker
LouisVerheij +
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 jan 2007, 09:03
Woonplaats: Franeker

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 maart 2009, 21:07

@Louis:

Nee, Haren heb ik na twintig jaar wel gezien, ik zoek het hogerop, het wunderschöne Hoogeland met z'n eindeloze horizonten en vaak schitterende wolkenluchten. Leuk oud huis uit 1887, dichtbij het Lauwersmeer, garage voor twee niet te grote auto's, verwarmde werkhoek erin, dubbele carport, royale magazijnzolder erboven, precies wat ik zocht :wink:

Afbeelding

Succes met klussen, tijdig afgerond voor de meeting hoop ik? Behalve nieuwere bekleding kun je het misschien ook zoeken in een steviger vulling of straffere veren aan het binnenframe? Vooral op langere ritten prettig voor de onderrug. Eventueel uitwisselen met de door minder frequent gebruik meestal steviger gebleven vulling uit de bijrijdersstoel.

Bestaande bekleding kun je reinigen met speciale schuimmiddelen, maar afsponzen met een handwarme oplossing van water, allesreiniger of wasmiddel, en een beetje soda wil ook. Niet kletsnat gooien natuurlijk, want dan duurt het drogen van de schuimvulling ook veel langer. Daarna zo goed mogelijk droogdeppen met schone badhanddoeken, en verder van zichzelf laten drogen. Is een winderige voorjaarsdag heel geschikt voor! Heb ik twee weken terug ook gedaan, zonder de stof eraf te slopen, ik durfde al die klemmetjes onderaan niet los te werken uit vrees ze er niet meer fatsoenlijk op te krijgen.

Bekleding van de achterbank heb ik losgeritst (voorzichtig, het zit erg strak allemaal) en in de wasmachine gedaan, rugpaneel vanwege de kunstleren achterkant en de vulling ertegen op koude stand, die van de zitting op 30 graden, en traag centrifugeren. Goed resultaat, van de zittinggrendel eerst de popnagels uitgeboord, later met korte schroefjes door de zwarte onderstof heen weer op de kuip vastgezet. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 22 maart 2009, 21:53

M. van der Meulen schreef:@Louis:

Nee, Haren heb ik na twintig jaar wel gezien, ik zoek het hogerop, het wunderschöne Hoogeland met z'n eindeloze horizonten en vaak schitterende wolkenluchten. Leuk oud huis uit 1887, dichtbij het Lauwersmeer, garage voor twee niet te grote auto's, verwarmde werkhoek erin, dubbele carport, royale magazijnzolder erboven, precies wat ik zocht :wink:

.
GEWELDIG! mooi, gefeliciteerd! :D
M. van der Meulen schreef:Bestaande bekleding kun je reinigen met speciale schuimmiddelen, maar afsponzen met een handwarme oplossing van water, allesreiniger of wasmiddel, en een beetje soda wil ook. Groet, M.

Louis heeft de rugleuning er al af, die kan dus in de wasmachine ( als hij de stalen stangetjes ook uit de toogjes heeft gehaald ).
.
Bekleding zit idd met krammen. Die kun je alleen plaatsen met een speciale tang, want je moet vaak kracht zetten.
Ziet er uit als een combinatietang, maar dan met gleufjes in de bekken, waar de kram in past.
Met een dremel zou je zelf zo'n tang kunnen maken.
Oude krammen kun je soms hergebruiken, als je ze netjes terugbuigt met 2 punttangen.
De sterkte is er dan wel wat uit, dus voor vastzetten O.K., voor aanspannen van toogjes niet.
Nieuwe krammen zijn erg prijzig vreemd genoeg, in 1992 heb ik nieuwe gekocht bij de dealer en me een hoedje geschrokken van de prijs!
Ze zitten aaneengelijmd als een staafje nietjes voor je nietmachine.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 22 maart 2009, 21:59

LouisVerheij schreef:De laatste tijd ben ik ook wat met de 104 bezig. Een goede radio ingebouwd. Bij de achterwielen zitten 2 gaten. Die moet ik gaan dicht maken. De kokerbalken zijn goed. Gelijk in de tectyl gespoten.

heej, zo'n Sony heb ik ook in de 406... :?
als je de uiteinden van de kokerbalken moet dichtlassen, vliegt je tectyl in de fik..
bovendien moet het te lassen deel blank en schoon zijn...
of ga je er een prop oud papier in stoppen?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor lionceau » 23 maart 2009, 09:49

Hoi Marcus,

Gefeliciteerd met je nieuwe huis.
Mooie sleutel ruimte en magazijn erbij dus! :lol:

Ik kan je een copie sturen van het boekje Outillages speciaux voor de 104(documentation provisoisre 09 1972) hier staat heel duidelijk per kist met plaatjes en omschrijvingen in welk gereedschap er in hoort.
Latere toevoegingen staan er natuurlijk niet in maar die zijn goed uit de WPH's te halen en voor de 104 zijn het er niet zo veel.

In mijn eigen kisten zitten een paar dingen die ik niet kan plaatsen, maar die zijn voor de 2 cilinder LN/LNA en visa modellen denk ik. Ik heb een aantal kisten van een Citroen dealer gekocht vandaar.
Ik heb ook een paar dingen dubbel, dus als je me laat weten wat je mist kan ik eens kijken.
Het is zo lekker werken met dit gereedschap.
Ga je het blokje dat je bij Rudie vandaan hebt reviseeren?

Die andere nummers kan ik ook niet plaatsen, ik heb hiet nog een paar koffers voor XU en TU motoren staan maar daar horen ze ook niet in.

Gr.

Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor marcel104 » 27 maart 2009, 18:12

Ja 10 mei staat wel op de planning maar moet eerst even afwachten of ik vrij ben qua werk.

Een radio, ja die heb ik ook nog ingebouwd, geen nieuwe maar een oudje:

Afbeelding

Gr Marcel
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 maart 2009, 13:43

@lionceau:

Hee, daar viel zojuist je boekje met speciaal gereedschap voor de 104 op de mat. Envelop vanwege het aanhoudende shitweer enigszins doorweekt, maar de inhoud gelukkig nog droog. Leuk om in het WPH te hechten, of er een apart mapje voor te maken, dus ik hoop er nog veel plezier aan te beleven. Hartelijk dank! Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Krammetjes

Berichtdoor LouisVerheij + » 29 maart 2009, 20:37

De krammetjes heb ik niet meer nodig gehad. Met kleine tieraps lukt het ook. Die kun je ook nog aardig op spanning trekken. Druk bezig hem klaar te hebben deze week. Het wordt mooi weer, dus deze week wil ik er weer in rijden.

Afbeelding
Gele 104 GR
Avatar gebruiker
LouisVerheij +
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 jan 2007, 09:03
Woonplaats: Franeker

Berichtdoor MvG » 29 maart 2009, 21:34

ik zou als ik jou was toch de krammetjes weer gebruiken. Tywraps trekken los als je er voldoende kracht op zet is mijn ervaring. Zeker als het een beetje als een hevel werkt.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 apr 2009, 21:21

Het was de bedoeling Karel Verhoeven vandaag nog eens te bezoeken, maar vanwege een verlate start vanuit Groningen en de dichte mist vanochtend, én afspraak thuis om vijf uur, er toch maar vanaf gezien.

In plaats daarvan naar sloperij Hovingh in Vierverlaten gereden, en van de aldaar sinds jaar en dag wegvegeterende blauwmetallic Samba een aantal nuttige onderdelen gesloopt. Ventilatorhuis, plastic clips voor de trekstangen van de portiergrendels, de nog compleet aanwezige vulslang voor de tank (joepie!), en de ruitensproeierpomp. Kan nog eens gelegen komen.

Van een Visa 1100 RE de Solex 32 PBISA 12 carburateur met luchtcollector en slangen. Inmiddels ook al opgefrist met een nieuw pakkingsetje uit mijn magazijn voor dit type. Is dezelfde als op mijn 104, dit voorjaar wil ik ze uitwisselen want hij vertoont soms wat kuren met stationair-loop en optrekken.

Ook het ventilatorhuis is klaar voor montage, voorzien van nieuwe polyurethaan tochtstrips. Bij de 104 is in het verleden de ventilatormotor met verkeerd materiaal bevestigd, er mist een afstandsbusje om de motor rammelvrij op het huis te zetten. Nu is de boel weer mooi compleet. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor ollie » 01 apr 2009, 21:50

...
Laatst bijgewerkt door ollie op 12 jan 2016, 11:02, in totaal 1 keer bewerkt.
ollie
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 20 jan 2008, 18:59
Woonplaats: overijssel

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 apr 2009, 22:18

Ja, vroeger, nu totaal rot, voorruit en portier rechtsachter ontbreekt al een hele tijd, dus wég interieur. Voornaven zaten er nog wel op, de veerpoten inmiddels verdwenen. Blok lag er ook nog in, een 109 P als ik het goed gezien heb. Ze hebben er een stuk of wat staan, soms ook C15's, maar daar is doorgaans niet veel meer van over, volledig opgereden.
Lekker rustig daar op het terrein trouwens, bij een andere wagen zat in een koplamp-opening zelfs een vogelnestje..... :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 apr 2009, 17:59

Vandaag naar Verhoeven geweest om te proberen de gekochte gereedschapkisten compleet te krijgen. Helaas, niets te vinden, nog van ander types enkele nagekeken, ook daar geen ontbrekende hulpstukken. Ter compensatie mocht ik kist 8.0705 (stuurinrichting) voor nop meenemen. Geen slechte deal blijkt, want deze is zelfs meer als compleet. Alles wat erin hoort te zitten is aanwezig (geen indexkaart meer helaas), verder twee kleinere zwarte kunststof stempels, en één dikke en flink gebruikte stalen met letter B, zonder kistnummer overigens.

Omdat-ie al zo lang op het lijstje stond heb ik verder het microfiche-apparaat gekocht, een lange pijp met middendemper voor de SL, en twee folders. Kofferbak vol dus, over anderhalve week kan ik de hele zwik verhuizen....Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

wat heb ik vandaag aan mijn 104 gedaan/laten doen?

Berichtdoor 104 S » 08 apr 2009, 20:18

Oké, niet alles zelf gedaan (alleen de balk met zwenkwieltjes gemaakt) maar er is al iets gebeurt:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

nu gaat er gelast worden
Avatar gebruiker
104 S
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 25 jun 2006, 20:03
Woonplaats: Breda

Roest

Berichtdoor Gino » 10 apr 2009, 18:08

Het was vandaag lekker weer. Ik dacht even mijn iets afgeknabbelde spatbordrandje LA aan te helen.

Dat viel dus tegen..... :mrgreen:

Als je gaat pulken, wordt het steeds een grotere uitdaging....
Er moest een hele nieuwe hoek in gelast worden.....
Ik was begonnen, dus doorgaan maar.

De boel afgekit en tectyl erop. :D

De roest gaat zijn gang, dat blijkt wel weer.

Grrtzzz Gino

Afbeelding


Afbeelding[/url]
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 apr 2009, 18:16

Als je wilt leren lassen, dan heb je aan een peugeot 104 een waardige uitdaging :mrgreen:

Bekend hoekje :lol:


Een les voor de volgende keer, kijk uit met peuteren :wink:
Ik peuterde op het zelfde plekje iets verder :shock:

Afbeelding

Je weet inmiddels waar je dan aan begint

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 apr 2009, 13:00

Ventilatorhuis uitgewisseld, het raammechanisme rechtsvoor gesmeerd en de kogelrail nieuw ingevet. Links in het achterportier zo'n makkelijk brekend plastic klemmetje op de trekstang van het slotmechanisme vervangen, wou niet meer op slot omdat de trekstang aan de slotkant was losgesprongen.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

ashoesrubber Links

Berichtdoor Gino » 09 mei 2009, 20:24

Van mijn groene 104 was het linker ashoesmancet slecht.

Het simpelste is de kompleete aandrijfas te vervangen.

Maar :waar vind je de grootste verzameling 104 onderdelen ?

Juist, in Delft bij Rudie. :D

Dit klusje kon ik mooi combineren met wat hulpsleutelwerk aan de benneton van Rudie. (zie onderwerp Benneton aldaar).

Het groene autootje is blij met een goed sokje.... :mrgreen:

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

veerkoker RA

Berichtdoor Gino » 15 mei 2009, 18:30

Ik had al eerder gezien dat de veerkoker RA aandacht behoeft.

Via de kofferbak was te zien dat er onder de rechterzijkant van de hoedeplankvleugel in deze koker een slechte plek zat......

Helaas geen camera in de buurt dus geen plaatjes van dit herstelwerk.
Maar er was weer flink laswerk nodig om dit te fiksen.

Op het werk hebben we een fijne 380 volts miglasser, dus die mocht me helpen..... :mrgreen:

EEN 104 IS NOOIT AF.................. :D

Maarreh, is mijn 104 nu zo slecht, of zijn die van jullie nou zo goed ? :wink:


Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten