Vandaag eindelijk weer eens een ouderwets dagje kunnen sleutelen.
Begonnen met het blok, eerst de kleppen gesteld. Ze stonden redelijk goed, maar hier en daar nog een klepje moeten bijstellen. Ik heb wel gezien dat het lange staan nogal wat corrosie op de tuimelaars en nokkenas had veroorzaakt. Ik zal als de motor warm is gelopen toch maar gelijk de olie vervangen dan loop ik niet de kans dat het roest voor slijtage kan gaan zorgen.
In de bak met schakelhevels moeten zoeken naar een passen exemplaar. Niet alleen van de 104 heb je twee uitvoeringen, maar ook van de Visa en de Peugeot 205 heb je verschillende uitvoeringen.
De rotorkap een beetje opgelapt, was wat gecorrodeerd.
Ik had tijdje geleden het spruitstuk vervangen maar de tapeinden nog niet aangedraaid. Daarna maar alles nagelopen. De aandrijving van de snelheidsmeter zat niet goed gepositioneerd, altijd een lastige klus, soms zijn die bussen nauwelijks in beweging te krijgen en als je dat moet doen als de motor erin licht, dan kan je je lol op. Mocht je dan geen speciale tang ervoor hebben dan is het helemaal feest. Gelukkig kan ik het nu op een andere manier doen
Vervolgens de fusees en stuurkogels vastgelijmd met locktite. dat maat het losmaken een stuk aangenamer, want meerdraaien zit er dan niet bij. Ik heb al zo vaak gehad dat die krengen mee gingen draaien en soms heb ik ze zelfs stuk moeten slijpen. Oplossing Locktite: nooit meer problemen gehad
Zo het blok is nu klaar voor de auto
Nu kon ik aan de auto beginnen, eerst alles eruit gehaald, de stofzuiger er doorheen gehaald en vervolgens de persluchtspuit erop gezet.
- Pedalen stelsel erin gezet
- Rembekrachter gemonteerd
- Kachel gemonteerd
Ik zag dat de paravan toch weer behoorlijk vol zat met slijpsel en stof dat ik toch maar heb besloten de zaak schoon te maken en weer opnieuw inde tectyl te zetten. Gelijk nog een stel andere punten vol tectyl gespoten
Toen kwam het frustrerende deel, zoeken naar rubbertjes dopjes, boutjes moertjes, onderdeeltjes die ik toch miste. Ik ben daar veel tijd meer verloren.
Soms weet ik ook niet meer hoe het met dit model ook al weer zat. Neem nou de kabelboom, die is toch aanzienlijk anders dan die van de nieuwere modellen. Een deel van de ruitenwisser kan ik niet helemaal thuisbrengen. Is nu niet zo belangrijk, ik wil heb binnenschutbord klaar hebben zodat de motor erin kan en de auto kan gaan rijden. Elektronika kan later.
Het rubbertje van de snelheidskabel mis ik en er zitten daar nog twee gaatjes waar iets doorheem moet, maar wat
Nelly is het het zelfde jaar, daar maar eens kijken
Ondanks het vele zoeken toch een aardig eind opgeschoten