Pagina 8 van 12

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 22 feb 2014, 20:53
door M. van der Meulen
Ja, en die lage brug van Jarno heeft mij op een idee gebracht :D

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 01 maart 2014, 20:34
door Rudie_Krämer
Er werd hard gewerkt

Gino met z'n Ford
Afbeelding

Jarno met zijn vlonder
Afbeelding

Rudie met z'n rally en nieuwe motor
(geen Selfie gemaakt :lol: )

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 01 maart 2014, 21:05
door Gino
Ja, dit is m'n Ford.
Maar niet DE Ford..... :mrgreen:

Kaatje moet even wachten op een ander Ford exemplaar met wat roest.

Gino

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 15 maart 2014, 17:41
door tigg666
Dag,
ik heb met interesse je verhaal gelezen over de sleutelruimte in Lexmond.
Ik vroeg me af of jullie nog op zoek zijn naar een derde huurder? Ik Ik ben namelijk op zoek naar een sleutelruimte in Lexmond om aan mijn pickup te werken. Of weet je misschien iemand die mij aan een sleutelruimte in de omgeving van Lexmond kan helpen?

Met vriendelijke groet, John Brown.
tigg666@gmail.com
06-42118205

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 15 maart 2014, 21:29
door Gino
Hoi John,

Nee, we hebben geen plek meer over.
Zoals nu de indeling is hebben we niets meer over.

Succes met je zoektocht !

Gino

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 16 maart 2014, 11:36
door tigg666
Dag Gino,

dank voor je snelle reactie op mijn vraag.
Ik ga verder met mijn zoektocht.
Vriendelijke groet, John Brown.

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 19 maart 2014, 20:43
door Gino
Da's nou gewoon ook weleens lekker :

Zómaar een dagje vrij op een doordeweekse dag ! :mrgreen:
Zonnetje erbij.

Kersje op de taart :

Het was een drukte van belang :
Afbeelding

Maar ik ging noest aan de arbeid.
De onderkant van mijn cruiser eens in de menie zetten.

Afbeelding

Kortom: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 23 maart 2014, 10:31
door Rudie_Krämer
De rally is klaar voor haar eerste run, dus tijd voor andere zaken. De hydraulische stapelaar had twee lekke cilinders en totaal versleten slangen dus tijd voor revisie. Cilinders laten voorzien van nieuwe afdichtingen en de slangen had ik een paar weken opnieuw laten maken. Tijd om het allemaal weer in elkaar te zetten.
Eerst alle gelekte olie en absorptie materiaal ( zaagsel) weg gehaald en de zaak vetvrij gemaakt. Tijd voor een fris kleurtje
Afbeelding
Helaas kwam ik er achter dat ze de verkeerde koppelingen aan de slangen hadden gezet :evil: Het was wel conisch draad en van de goede maat, maar aan een zijde zitten ze vast vergelijkbaar met remslangen, een hoedje in de draaiende wartel. Ja en dat zat bij de nieuwe niet :x. Ik kon dus op gegeven moment niet verder en het was al te laat om aan de nieuwe motor te beginnen met het natrekken van de cilinderkop.
Nou ja een keertje niet zo laat thuis.
Toch wel lekker om een project dat ook alweer zo lang staat te wachten te gaan afmaken :wink:

GrR

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 23 maart 2014, 12:33
door jan-03
Een klus beginnen is een stuk makkelijker dat een klus afmaken Rudie.. :D Het valt meestal tegen.. Maar elke vordering is er eentje..
Je hoeft straks niet meer te zoeken om de stapelaar.. Dat kleurtje valt wel op...
gr jan

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 25 maart 2014, 23:22
door Harrie
het lijkt wel fluoriserende verf, zo ja, dan kun je 'm ook in het donker vinden :mrgreen:

wel jammer dat de koppelingen van de slangen niet de juiste zijn.. ga je er mee terug naar de leverancier, Rudie ?

grt, Harrie
jan04 schreef:Een klus beginnen is een stuk makkelijker dat een klus afmaken
mee eens, Jan

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 30 maart 2014, 13:30
door Gino
Het was zaterdag zulk lekker weer.... :mrgreen:

Heb niet zoveel gedaan.
Even een onderzoekje onder de 205 ( met 104 techniek, want XW blok).
De rechter steekas is versleten, want rakketakt in de bocht naar links.

Wél een mooie nieuwe schakelstang :

Afbeelding

Nog gewoon bij de Peugeotdealer te bestellen. Hoe is het mogelijk na 27 jaar !

Omdat ik toch wat aan het tuttelen was heb ik een proefopstelling gemaakt.
Een CRASH CART als hulpje bij mijn lasaktiviteiten bij de brug.

Een overtollig gereedschapswagentje heb ik hiervoor in bezit genomen :
Alle las- en slijpbenodigdheden onder handbereik :

Afbeelding

En een lamp met arm gemonteerd. Ik heb er een E27 fitting LED lamp ingedaan.
Die rammelt niet zo snel stuk als een gewoon peertje of een spaarlamp.
Kijken of dit in de praktijk een meerwaarde oplevert . :mrgreen:

Afbeelding

Toen was de lokroep van het zonnetje te verleidelijk..... :D

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 30 maart 2014, 23:49
door Harrie
mooi heh, zo'n 205 :-)
en die gereedschapwagen levert een georganiseerde en opgeruimde werkplek op,
en je grijpt zelden mis, als jezelf ( en anderen in dé sleutelruimte ) wat discipline oplegt.
goed bezig, Gino :wink:
en tijd maken voor genieten van de zon en wat lekkers is goed, je kan niet altijd onder de brug staan :wink:
grt, Harrie

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 31 maart 2014, 08:41
door jan-03
Ik ga geen foto's maken van mijn werkplek(ken)... :mrgreen: Netjes Gino..
Zo kunnen wij zien hoe het hoort...
Volgende week maar een plaatje van een schroeiende lastoorts "on the job" :mrgreen:
gr jan

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 13 apr 2014, 10:52
door Rudie_Krämer
Gisteren behoorlijk aan het opruimen geweest en 4 laden blokken leek weten te krijgen. Ik ga die dus weggooien, maar misschien voor de snelle beslisser

Niet voor in het huis te gebruiken want ze zijn al jaren in de sleutelruimte in gebruik en vertonen dus aanzienlijke gebruikssporen :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nu weer en tafel leeg weten te krijgen om een begin te gaan maken aan het monteren van de reserve rally motor

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 13 apr 2014, 15:19
door Gino
Steekassendag !

De aandrijfas van mijn 205 (104 techniek, want XW7 motor) rechts was slecht.
Bij nader onderzoek was links ook niet fris meer.

Ik was opzoek gegaan naar nieuwe, maar die bleken voor het oude type toch zo'n 130 euro per stuk te zijn.
Dus dat gaf voor mij de doorslag om gebruikte te zoeken.

Via de onderdelenlijn vond ik deze set in Zeeland, en voor 10 euro porto extra lagen ze thuis in de gang.

Afbeelding

Ik kreeg een net setje met goede ashoezen.
Het loshalen van de fusee via de Vraagbaakmetode was wat lastig. Deze schrijft het delen van de Macpherson veerpoot voor, en de schroefveer inklemmen.
De fuseekogel wilde niet uit het fusee. Dus de stabilisatiestang en de ophanging van de triangel losgehaald, en dat ging prima ! :mrgreen:

Afbeelding

De oliekering was een ander verhaal. Die had het wel naar zijn zin op zijn plekkie. Is volgens mij nog nooit los geweest na fabrieksmontage, zo'n 27 jaar geleden. :D
Die heb ik voorzichtig willen verwijderen, maar uiteindelijk met een waterpomptang eruit moeten trekken !

Afbeelding

Afbeelding

Nu kon ik de nieuwe keerring plaatsen.

HET GEREEDSCHAP VAN DE DAG :

Handige harrie Rudie heeft hiervoor een mooi stukje alu gedraaid.
De keerring past er goed op en de neus van de alu stift past in het differentieel.
Dus scheef erin slaan is onmogelijk, zelfs voor mij ! :mrgreen:

Afbeelding

Ging prima. Hier een foto onder de auto :
Met een hamer kon ik de keerring mooi in positie plaatsen .
TOP stukkie speciaal gereedschap !

Afbeelding

Jarno had een fijne zware momentsleutel, dus de centrale moer kon ik mooi op 230 Nm zetten, volgens voorschrift.

Afbeelding

Op weg naar huis was ik het gerakketak in de bocht kwijt, aktie geslaagd.

Maar het is wél stil in de auto, nu......... :mrgreen:

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 13 apr 2014, 16:44
door joospeugeot
\

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 13 apr 2014, 17:20
door Rudie_Krämer
Ik ben niet zo handig :lol:
Mijn tool is zels voor iemand met twee linkerhanden ideaal, in twee slagen zit de keerring goed op zn plaats. Ik ben dol op het maken van tooltjes :lol:
De 104 heeft gelukkig twee dezelfde voor links en rechts dus een tool was voldoende

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 15 apr 2014, 00:25
door Harrie
zo'n keerring-stempel is ideaal, zeker zo'n zelfgemaakte die in het diff centreert, TOP-draaiwerk, Rudie !
je hebt weer een mooie klus geklaart, Gino, en , inderdaad, zo'n oude keerring kan VAST zitten... :mrgreen:
grt, Harrie

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 15 apr 2014, 08:15
door jan-03
Deze heb ik ook al eens vervangen bij de 304 was het volgens mij.. Ook erin getikt voorzichtig met een passende rondstaal.. (opvulring) ..
Zit als gegoten weer Gino..
Deze assen zijn dan van hetzelfde type als mijn brabander? Of zijn er nog meer uitvoeringen..
Brabander is type '81 volgens mij... Jan 1983 ...
De nieuwe die je kon kopen waren wel orgineel?..
gr jan

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 15 apr 2014, 08:35
door EH Autoservice
Aandrijfaskeerringen gaan bij mij met een (groot :mrgreen: ) breekijzer in 1 soepele beweging er uit :lol:

Monteren net als Joos : met een kunststof hamer er zo in , uiteraard eerst voorzien van een likje Molykote vet 8)

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 15 apr 2014, 18:22
door Gino
De steekaskeerringen wilde ik er ook met een bandelichter uitwippen, in eerste instantie.

Echter de rechterzijde (vlgs mij nog nooit vervangen na nieuw) wilde er NIET uit.
Stuk wel, maar niet eruit.

Dus daarna met de tang eruit gehaald, maar na wat ernstige overreding . :mrgreen:

De andere kant was er zó uit.

@ Jan-04

Alle XW motortjes van de 104 en 205 hebben dezelfde keerringen.
Deze zijn links en rechts gelijk. Zelfde diameter, want dezelfde steekassen.

De latere 205 versies motoren (TU) hebben een andere bak, met een lange- en korte steekas.
De dikte van de keerringen is verschillend. De grote is gelijk aan de XW motoren, de kleine past NIET.

Ik heb mijn setje gewoon via de automaterialenhandel besteld.
Maar LET OP :

Bij mijn leverancier stond de set verkeerd in de computer. Besteld als XW, maar geleverd als TU..... want dat gaat dus ook weleens fout :mrgreen:

Is gewoon leverbaar, dus.

Succes. Gino

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 20 apr 2014, 09:48
door Rudie_Krämer
Lekker in de zon kunnen bijpraten, met een TomPoes als traktatie ( Jarno :wink: )
Heelijk zonnetje erbij dus het was weer goed toeven in Lexmond.
Afbeelding

Afbeelding
Maar toch wel wat gedaan:

Gino had weer een update van zijn laskar :mrgreen:
Afbeelding

Jarno heeft de hydraulische lift weer operationeel gemaakt
Afbeelding

Bewijs:
Afbeelding


Ik heb flink opgeruimd en ben nu al in totaal 10 ladenblokken kwijt ( wow ik kan het zelf bijna niet geloven :shock:) gelijk de oudmetaalboer gebeld en die heeft de hele handel meegenomen en zo langzamerhand begin ik te ZIEN dat ik ruimte krijg. Het zal niet lang meer duren en dan heb ik mijn 4 tafels leeg en kan ik met de reserve rally motor beginnen. Nu de lift weer klaar is kan ik de nieuwe motor verder gaan afmaken: kop natrekken, kleppen stellen en controleren of de versnellingen goed werken. Daarvoor heb ik het schakelmechanisme voor nodig, maar die heb ik nog niet kunnen vinden :cry:
GrR

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 20 apr 2014, 12:28
door Harrie
leuk, wát een geweldig TEAM :D
mooie, nuttige vorderingen :wink:
en tijd maken voor effe genieten van de zon met een bakkie koffie is noodzakelijk 8)

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 20 apr 2014, 12:39
door MarcoPeus
Stik jaloers op zo'n leuke sleutelzaterdag elke week. Beetje ouwehoeren, lekker bakkie, samen sleutelen/opruimen/reviseren, gezelligheid ten top.

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

BerichtGeplaatst: 20 apr 2014, 13:31
door Rudie_Krämer
:mrgreen:

De zomer moet nog beginnen :P

GrR