Heropbouw van de 104 begonnen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 30 sep 2012, 10:59

Omdat ik helaas niet naar Rudie kon gaan (beterschap kerel) ben ik thuis maar wat verder gegaan aan het opknappen van de ankerplaten van de trommelremmen.
Wat een bende op die dingen. Remvloeistof heeft weelderig gelekt denk ik en de roest heeft de overhand gehad. Na alles gedemonteerd te hebben, een rondje straalkast. Helaas heeft mijn compressor niet veel vermogen en moet ik elke 2 minuten enkele minuten wachten totdat hij op druk komt. Eens kijken of ik een klein compressortje kan bijplaatsen met een T stuk om meer lucht te krijgen.
De laag bitak op de achterkant maakt t ook moeilijk om te stralen. Eerst voorstralen, bitak schrapen, weer stralen, nog wat schrapen enz.
Echter na 1,5-2 uur stralen-schrapen komt de anker plaat er schoon uit. Nog even ontvetten en dan een laagje grondlak en afwerken met zwart gloss.
Zie hier oud en nieuw naast elkaar :D
Afbeelding
Nu de andere nog en dat klusje is ook alweer klaar.

Van de week nog even een adresje aangeboord om schijfjes rubber te laten maken voor de stabilisatorstang. €2,50 per stuk slechts.
Eveneens de rubbers van de achterdempers binnen gekregen. Die moeten wel nog uitgeboord worden naar 10mm. Hels karwei zonder kolomboor/klem. Van de week maar even langs een klant gaan die dat heeft.

Weet iemand trouwens wat de functie is van dat wit rubberen dopje in de ankerplaat? Van achteren te verwijderen maar ik weet niet zeker of ik nieuwe moet gaan zoeken aangezien de originele rot/kapot zijn.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 30 sep 2012, 11:10

Netjes hoor.. Reinigen zit je in het bloed Marco.. Ja voor stralen heb je een aardige compressor nodig..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 30 sep 2012, 11:13

janbachee schreef:Netjes hoor.. Reinigen zit je in het bloed Marco..

:mrgreen: Hoe kom je daar nu bij :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 30 sep 2012, 12:32

MarcoWetzels schreef:Van de week nog even een adresje aangeboord om schijfjes rubber te laten maken voor de stabilisatorstang. €2,50 per stuk slechts.Eveneens de rubbers van de achterdempers binnen gekregen. Die moeten wel nog uitgeboord worden naar 10mm. Hels karwei zonder kolomboor/klem. Van de week maar even langs een klant gaan die dat heeft.


Een gat boren in rubber is, afhankelijk van de hardheid van dat rubber, niet fatsoenlijk met een gewone boor te doen. Boor vreet erin en je trekt de boel stuk.
Je kunt proberen het rubber te bevriezen maar ik denk dat het dan echt koud moet zijn (stikstof??)

Ik heb ooit voor een project eens 10 mm gaten in siliconen stoppen moeten boren en zat met hetzelfde probleem. Ik heb er een soort veredelde appelboor voor gemaakt. Die moet ik nog ergens hebben liggen.
Mocht je er niet uitkomen stuur de rubbers maar op of ik stuur je de boor.

Wat betreft het koppelen van de compressors, je zult er altijd eentje hebben die eerder afslaat dan de andere. Je moet er dan een beetje op letten dat degene die het laatst afslaat niet constant staat te draaien als je weer lucht afneemt.

De ankerplaatjes zien er super uit zo.

Het helpt enorm als je ze van tevoren een tijdje in een emmer koudontvetter laat liggen; de bitak lost dan op. Ik maak er ook altijd m'n tectylspuit mee schoon.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Gino » 30 sep 2012, 12:34

Rubberen dopje in de ankerplaat lijkt me een afsluiting van een inspectiegat in de ankerplaat.

Is bedoeld om vuil buiten te houden, maar weglaten lijkt me niet een groot probleem...... :wink:

Grtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 30 sep 2012, 13:16

Misschien een beetje zwarte kit in het gaatje en dan van 2 kanten even met de natte vinger iets aandrukken.. wel eerst een beetje vet rondom het gaatje..
dan kun je later het er ook weer uitdrukken.. Heb je een nieuw rubbertje..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor RondeB » 30 sep 2012, 17:12

Een gat boren in rubber is, afhankelijk van de hardheid van dat rubber, niet fatsoenlijk met een gewone boor te doen. Boor vreet erin en je trekt de boel stuk.
Je kunt proberen het rubber te bevriezen maar ik denk dat het dan echt koud moet zijn (stikstof??)


Boren in rubber gaat goed met een papierboor, wel ff opletten dat 't allemaal niet te warm gaat worden anders smelt de heleboel vast.
Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 14:55

:evil: ZUCHT!!!
Vandaag de 2e ankerplaat gestraald en gespoten.
Gisteren nieuwe remonderdelen binnen gekregen, dat begon al goed. Remschoenen, remcilinders achter, reparatiesetje remklauw voor, montagesetje remschoenen, montage setje remblokjes, 2 remslangen voorzijde en vort met de geit.
Bij aankomst bleken de remschoenen geleverd zonder de handremhendels, dacht dat die er bij kwamen. Oude stralen en spuiten dan maar.
Remcilinders voor zijn met geen mogelijkheid uit elkaar te halen. Heb ze al dagen laten weken in WD40/olie/kruipolie. Het engiste wat me gelukt is tot nu toe is het indrukken van de cilinder. Aangezien ik een revisiesetje heb moet de zuiger wel los van de cilinder.
Montagesetje remblokjes bleek niet meer voorradig. Oude dan maar hergebruiken of ergens anders bestellen, weer zoeken.
Dan maar verder met de remcilinders................. GVD!!!! Die passen niet. Montagegaten in de ankerplaat wijken enkele mm per kant naar buiten af.
Afbeelding
NIKS MAAR DAN OOK NIKS GAAT GOED!!!!! :evil:
Tot nu toe valt me het zoeken naar onderdelen heel erg tegen. Niks is leverbaar en wat leverbaar is past niet of blijkt toch niet leverbaar.

Enkele vragen:
Zijn er verschillende BOSCH/BENDIX systemen gebruikt op de 104 achterremmen? Kan nergens iets vinden.
Heeft iemand een andere bron voor passende remcilinders achterzijde (nu besteld bij winparts)?
Weet iemand hoe je de zuiger uit elkaar krijgt van de remklauw? Draaien lukt me niet, trekken is niet te doen, alleen indrukken ging enkele mm's.

Ik heb t extra goed nagekeken. Remschoenen zijn van BOSCH/BENDIX en dat is gelijk, tenminste zo lijkt t als ik ze naast elkaar houd.
Voor zit er ATE op en achter BOSCH/BENDIX dus zou je zeggen dat je dan passende onderdelen krijgt als je daarvoor besteld.

Tot nu toe gaat alles fout. Overal waar ik aan werk blijf ik steken op iets dat niet leverbaar is of wat ik niet vervangen/gemaakt krijg.
Voorveerpoten ontbreekt een rubberen ring aan, kan er 1 niet afmaken
Achterveerpoten krijg ik de rubbers niet op 10mm geboord door gebrek aan boorkolom/papierboor.
Achterremmen, verkeerde remcilinders
Voorremmen, ontbrekende montageset.

Volgende week moet ik naar alle waarschijnlijkheid de trailer leeg hebben omdat hij ingezet moet worden op een werk. Tot nu toe kan dat alleen door de body te dragen met 3-4 man. Had m liever laten rollen.

ZUCHT!
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 04 okt 2012, 15:45

Balen man,wel heel herkenbaar :evil:
wielremcilinders die niet passen voeringen enz
dat is altijd leuk als het ff op een avondje wil regelen en je hebt de boel net uitelkaar en je ondekt dat je het verkeerde spul hebt...
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 16:17

Ergste is nog dat de delen die ik wel kan krijgen hetzelfde uitzien en dus ook niet gaan passen waarschijnlijk. 'T gaat dadelijk zover komen dat ik de ankerplaten moet vervangen en dan is mijn straal/spuitwerk voor jan met de korte achternaam geweest. GRRR
Gaten "bij" boren lijkt me geen slimme/veilige oplossing.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 04 okt 2012, 16:44

MarcoWetzels schreef:Ergste is nog dat de delen die ik wel kan krijgen hetzelfde uitzien en dus ook niet gaan passen waarschijnlijk. 'T gaat dadelijk zover komen dat ik de ankerplaten moet vervangen en dan is mijn straal/spuitwerk voor jan met de korte achternaam geweest. GRRR
Gaten "bij" boren lijkt me geen slimme/veilige oplossing.

Als ze op de mijne passen Marco dan heb je het gedaan voor Jan met een wat langere achternaam en dat is toch ook een heerlijk idee!! :D
Ik ga de auto van Dirk nog halen maar daarna is mijn transporter wel een poosje beschikbaar Marco..
Kan je gelijk hier even sneupen over er wat bruikbaars voor je is hier... :roll:
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 17:01

Ben er over aan t denken om een Toyota Dyna te huren met meubelbak en laadklep die week dat ik de trailer nodig heb. Mooi overdekt werken, droog in/uit laden. Zal wel even kijken wat ik doe.
Die cilinders die ik heb zijn voor een BOSCH/BENDIX systeem Jan, hart-hart afstand van de montagegaten is 32mm, die van mij heeft 25mm nodig. Kun je daar wat mee anders gaan ze terug naar Winparts.
Ben wel weer op t goede spoor, mijnautoonderdelen.nl heeft de handremkabels, juiste cilinders, montagesetje remblokken en remslangen op voorraad. Meteen maar even bestellen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 04 okt 2012, 17:01

MarcoWetzels schreef:Ergste is nog dat de delen die ik wel kan krijgen hetzelfde uitzien en dus ook niet gaan passen waarschijnlijk. 'T gaat dadelijk zover komen dat ik de ankerplaten moet vervangen en dan is mijn straal/spuitwerk voor jan met de korte achternaam geweest. GRRR
Gaten "bij" boren lijkt me geen slimme/veilige oplossing.


als ze niet leverbaar meer zijn oude gaatjes dicht lassen nieuwe gaatjes boren
Dit gaat toch steeds meer voorkomen dat er spullen niet meer leverbaar zijn voor onze oudjes
op mijn 505 heb ik remcilinders zitten van een 305 breake lol
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 04 okt 2012, 17:04

Is de buitenwerkse maat van de remcilinder wel hetzelfde? Anders krijg je de trommels er niet op..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 17:07

Dirk, ben ook bang dat het steeds meer die kant op gaat ja. Maar ik heb er net 2 nieuwe besteld bij mijnautoonderdelen samen met andere delen.
Jan, de maat was tzelfde ja. Je hebt schijnbaar 2 systemen op de achterremmen. Bosch/Bendix en TRW en in die Bendix heb je nog 2 lengtes van cilinders. Ik heb de kortere BOSCH/BENDIX (hoop ik)
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/peugeot/104-5-drs-00-1972-00-1988/11-gl6sl-07-1976-08-1982-42kw?pid=4&menucode=33&partcode=1123
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 04 okt 2012, 17:08

janbachee schreef:Is de buitenwerkse maat van de remcilinder wel hetzelfde? Anders krijg je de trommels er niet op..
gr jan.


Ja je moet wel weten waar je mee bezig bent jan
gewoon de oude cilinders meenemen naar een onderdelen boer zijn veel cilinders die op elkaar lijken.
wel even de binnen dia meter in de gaten houden,maar dat kan ik berekenen.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 04 okt 2012, 17:13

MarcoWetzels schreef:Dirk, ben ook bang dat het steeds meer die kant op gaat ja. Maar ik heb er net 2 nieuwe besteld bij mijnautoonderdelen samen met andere delen.
Jan, de maat was tzelfde ja. Je hebt schijnbaar 2 systemen op de achterremmen. Bosch/Bendix en TRW en in die Bendix heb je nog 2 lengtes van cilinders. Ik heb de kortere BOSCH/BENDIX (hoop ik)
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/peugeot/104-5-drs-00-1972-00-1988/11-gl6sl-07-1976-08-1982-42kw?pid=4&menucode=33&partcode=1123


Ik bestel nooit wat online,is altijd gezeur dat je het verkeerde krijgt..
Je kan beter de oude wielremcilinders onder je arm nemen en ff langs de bij de betere automatrialenzaak gaan.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 17:14

Ja, dan lees mijn bericht hiervoor ergens maar eens........ "Een 106 meneer???" "Nee, een 104"............... Wilde niks bestellen omdat het allemaal te verschillend was en besteld was besteld, namen niks terug.
Was een zeer gerespecteerde zaak, Was! Heb er nu een raar gevoel bij.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 04 okt 2012, 17:17

Hmm ik kon ze zo bestellen voor de rode belg is het verkeerd dan terug en mogen ze verder zoeken :mrgreen:
ik vraag toch niet om het verkeerde,toch?
maar als je mij de maten door geeft kan ik ze wel voor je bestellen hoor
ik weet dat ze leverbaar zijn..
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 17:19

Hij vertikte 't om iets te bestellen zonder dat ik m kno aangeven wat ik nodig had. Ik had notabene nog de oude troep bij me zodat hij kon kijken/meten/vergelijken. Wist m te vertellen dat het Bosch systeem was maar toch vertikte hij t.
Ik moest maar terug komen als ik alle onderdeelnummers en maten wist. Ja, dan was in inderdaad ver genoeg ja.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 04 okt 2012, 17:23

De deur daar achter je dicht doen en nooit meer terug komen :twisted:
volgens mij moet je de H23390 hebben 22,2 mm toch makkelijk hè Hbase
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 04 okt 2012, 17:25

Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 17:41

Die dus juist niet, dat is die wat ik nu heb. Ik moet montageafstand 25mm hebben, niet 32mm
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 04 okt 2012, 17:45

Dan heb je dezelfde als ik! 25 mm h.o.h.voor de remtrommels achter in ieder geval...
Dus de 32 mm past bij mij ook niet.. De mijne is van 1972.. Ik dacht dat die van jou veel jonger was..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 04 okt 2012, 17:51

ik heb het over de binnen diameter van de remcilinder Marco :mrgreen:
De binnen diameter bepaald je remkracht in dit geval 22.2 mm
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast