Is al weer anderhalve maand geleden zie ik, dus de hoogste tijd om hier weer wat te schrijven. Gister met de 104 en een fatsoenlijke aanhanger erachter (was de eerste keer zo) naar Delft afgereisd om "voor later" een voormalig 205-blok op te halen bij onze welbekende "typegrootgrutter"
Heenreis verliep zelfs vlotter dan verwacht, had alleen de pech dat ik pas vanaf Harderwijk in de slipstream van een grote vrachtwagen kon meeliften. Lekker brandstof-economisch rijden zo. De 104 had duidelijk weer zin in zo'n lange trip, bovendien het was er tegen verwachting in mooi weer voor.
Aangekomen even moeten wachten voor het XY8blok op het subframe stond en we het met behulp van een kettinglier op de aanhanger konden laten zakken. De vrijgekomen plekken achter de Benneton (er was tegelijkertijd nóg een klant) werden moeiteloos weer ingenomen door ander snoepgoed, want zo werkt het daar in Delft
Met twee spanbanden het geheel goed vastgesjord, de losse delen in de kofferbak, net erover en weer terug naar het noorden. Eveneens voorspoedig verlopen terugreis, onderweg comfortabel schuilen achter een Hongaar, met een lekkere constante snelheid doortuffen zo. Ik hoefde pas bij afslag Hoogeveen de rem te gebruiken, en er onderweg niet over in te zitten van "wie zal ik nú weer eens inhalen" want met deze extra massa heb je met 57pk (of wat daar aan de wielen nog van over is
) niet veel om bij te zetten.
Om vijf voor zes thuis, lading eraf, aanhanger retour (kostte maar 15 euro inclusief gebruik van net, disselslot en afkoop eigen risico) en blok op een kleine pallet in de schuur plaatsen. Binnenkort uitzoeken hoe het zit met alle aansluitingen, want dat ziet er met deze 1360cc en twee Webers toch wel iets anders uit als bij een XW3/7 motor
Inmiddels al ontdekt dat er een vacuumslang op zit voor de rembekrachtiger, en een retour aansluiting in het brandstofsysteem. Mettertijd alles wat nalopen om de details te leren kennen, de afneembare aggregaten eraf, en voorzover nodig de boel wat reinigen. Het goede driepunts subframe ook opknappen, één carburateur weer compleet maken. Afstellingen en dergelijke kan ik waarschijnlijk beter eerst laten voor wat het is. Zo los is goed te zien hoe vernuftig compact het geheel is geconstrueerd eigenlijk.
Rudie nogmaals bedankt, groet, M.