Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor jospop » 08 dec 2008, 22:52

@ M: Dat ziet er zo al een stuk beter uit dan in de advertentie.
Let op met de inbussen in de schijven die zijn waarschijnlijk ook gelijmd en dus niet zo simpel los te krijgen. Ik zou ze eerst flink kruipoliën en dan goed laten schrikken met een hamer.
Voor wat betreft de roestige schijven: Wel bewaren! Je kan ze altijd schoon (laten) draaien als ze nog genoeg dikte hebben.
josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 dec 2008, 19:50

Hoi Josse,

Die imbusbouten laat ik maar mooi een tijd "sudderen" voordat ik eraan begin. Horen waarschijnlijk met een stevig koppel aangedraaid ook. In WPH niks over "lijm" kunnen vinden, wél de Loctite Frein Filet Normal om remklauwen mee op de fusee te monteren. Moet dat ook bij de schijven?

Die roestige hebben beide nog +/- 8mm, en zijn daarmee officieel eigenlijk al niet meer te handhaven. Is met die dikte ook niet erg rendabel meer, gelet op de van zichzelf toch al omvangrijke klus bij schijfvervanging. Dan moet de naaf er binnen de kortste keren nóg een keer af :?

De vorig jaar op de originele poten vernieuwde schijven hebben sinds die keuring nog maar heel weinig kilometers gedraaid en zitten dicht bij de originele dikte van 10mm. Ik heb eventueel een doosje met gloednieuwe :wink: 8) Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 dec 2008, 20:02

Schijven zitten ook geborgd met Locktite

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 dec 2008, 20:32

Merci, zal er rekening mee houden. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 dec 2008, 21:57

Een halve middag "Creatief met kurk" :mrgreen: , in dit geval op maat geknipte reepjes polyurethaan en de bekende zelfklevende tochtstrips, en het Gelbon kachelhuis is weer als nieuw.
Schoongeblazen radiateur er rammelvrij ingezet, thermostaat-voeler er tegenaan, de drie regelkleppen erin, de vier verende nokken voor de twee halve-maan-vormige regelknoppen gesmeerd, toen kon het deksel erop. Om lekkage te voorkomen komt er voor gebruik nog een nieuwe rubber afdichtring tussen kraan en radiateur, had ik even geen passend exemplaar voor beschikbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 dec 2008, 14:12

Vanochtend de schijven los kunnen halen nadat de imbussen een weekje in de kruipolie hadden gestaan. Imbussen zitten inderdaad met Loctite vastgezet, goedje lijkt een beetje op gedroogde Tipp-ex :wink:

Afbeelding

Erg tevreden met deze gave set voornaven, zonder beschadigingen of bramen op het pasvlak voor de aandrijfassen. Mooi gladde spiebanen en tapeinden voor de wielbouten ook. Met een schijf 3M Scotch-Brite op de boormachine oppervlakkig gereinigd. De bouten zijn alvast gebruiksklaar.

Afbeelding

Wat ik met deze jongens ga doen weet ik nog niet, voldoen qua dikte zoals gemeld nog maar zuinig aan de norm. Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 dec 2008, 20:27

Zoals gemeld heb ik in maart uit Reims twee nieuwe Cipa chroomspiegels meegebracht, kon echter het rechter exemplaar net niet voldoende draaien om goed zicht te hebben vanaf de bestuurdersplaats. Vandaag de kop vervangen door de oudere linkerspiegel, nu is het perfect. Chroom van de oude is kennelijk ook een stuk beter van kwaliteit als de nieuwe, daar komen de eerste roestspikkels al op tevoorschijn :evil:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2009, 19:35

Is al weer anderhalve maand geleden zie ik, dus de hoogste tijd om hier weer wat te schrijven. Gister met de 104 en een fatsoenlijke aanhanger erachter (was de eerste keer zo) naar Delft afgereisd om "voor later" een voormalig 205-blok op te halen bij onze welbekende "typegrootgrutter" :mrgreen: Heenreis verliep zelfs vlotter dan verwacht, had alleen de pech dat ik pas vanaf Harderwijk in de slipstream van een grote vrachtwagen kon meeliften. Lekker brandstof-economisch rijden zo. De 104 had duidelijk weer zin in zo'n lange trip, bovendien het was er tegen verwachting in mooi weer voor.

Aangekomen even moeten wachten voor het XY8blok op het subframe stond en we het met behulp van een kettinglier op de aanhanger konden laten zakken. De vrijgekomen plekken achter de Benneton (er was tegelijkertijd nóg een klant) werden moeiteloos weer ingenomen door ander snoepgoed, want zo werkt het daar in Delft :mrgreen: Met twee spanbanden het geheel goed vastgesjord, de losse delen in de kofferbak, net erover en weer terug naar het noorden. Eveneens voorspoedig verlopen terugreis, onderweg comfortabel schuilen achter een Hongaar, met een lekkere constante snelheid doortuffen zo. Ik hoefde pas bij afslag Hoogeveen de rem te gebruiken, en er onderweg niet over in te zitten van "wie zal ik nú weer eens inhalen" want met deze extra massa heb je met 57pk (of wat daar aan de wielen nog van over is :roll: ) niet veel om bij te zetten.

Om vijf voor zes thuis, lading eraf, aanhanger retour (kostte maar 15 euro inclusief gebruik van net, disselslot en afkoop eigen risico) en blok op een kleine pallet in de schuur plaatsen. Binnenkort uitzoeken hoe het zit met alle aansluitingen, want dat ziet er met deze 1360cc en twee Webers toch wel iets anders uit als bij een XW3/7 motor :wink: Inmiddels al ontdekt dat er een vacuumslang op zit voor de rembekrachtiger, en een retour aansluiting in het brandstofsysteem. Mettertijd alles wat nalopen om de details te leren kennen, de afneembare aggregaten eraf, en voorzover nodig de boel wat reinigen. Het goede driepunts subframe ook opknappen, één carburateur weer compleet maken. Afstellingen en dergelijke kan ik waarschijnlijk beter eerst laten voor wat het is. Zo los is goed te zien hoe vernuftig compact het geheel is geconstrueerd eigenlijk.

Rudie nogmaals bedankt, groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jan 2009, 19:40

Malle Pietje in z'n winkeltje :mrgreen:

Arbo-technisch-verantwoord klimmen :?:

Mooi spul allemaal hè :P

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2009, 19:49

Pas maar op, je zal op je rug kletteren en met gebroken ledematen in je eentje een hele dag op die kouwe vloer liggen en de grote deur nog open...... :shock:

Ik hou het zoals gezegd wat bescheidener, maar wat spullen hebben liggen heeft zo z'n voordelen, er te veel van hebben doet je vergeten wát er zoal is en waar het ligt. Dan krijg je dus deze acrobatische toeren om het terug te vinden.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Gino » 26 jan 2009, 20:33

Bij ons in de keuken hangt de spreuk :

"BETER MEE VERLEGEN DAN OM VERLEGEN"

Persoonlijk ben ik blij dat Rudie veel op voorraad heeft, ik doe zelden een tevergeefs beroep op zijn 'voorraadkast'.

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor lionceau » 26 jan 2009, 21:35

Ik ben weer eens aan het zagen geweest weer veel roest verwijderd.
Laatst bij www.lowendokter.de wat fris plaatwerk op de kop getikt. Wel een beetje een afzetter, maar hij heeft veel en reageert snel. Binnen een paar dagen had ik mijn spullen al binnen.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2009, 22:01

Mooi! En wat is de planning, dit jaar nog alles qua carrosserie klaar hebben? Zou mooi zijn, want dan kun je de coupé na lange tijd weer op de wielen zetten en daarmee de garage wat flexibeler gebruiken. Aan de andere kant, het hele onderstel onder handen moeten nemen zal ook het nodige vergen vermoed ik. En dan nog b.v. de remleidingen, stuurinrichting en vering....Had je het blok ook helemaal gedemonteerd ingepakt of was dat niet nodig?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor lionceau » 26 jan 2009, 22:12

De planning was om nu klaar te zijn met de carrosserie.
Maar omdat ik steeds meer ellende tegenkwam loopt dat wat uit. (Vader worden kost ook best veel tijd trouwens)
Ik heb in tussen ook veel nieuwe onderdelen verzameld. Veel kleine onderdelen laten verzinken en poedercoaten. Als de carroserie klaar is kan ik hem weer snel op wielen hebben.
De motor is goed maar gaat zeker uit elkaar voor een goede schoonmaak beurt en nieuwe pakkingen. ik overweeg nog om de 1219cc te vervangen voor een 1360.Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Harrie » 26 jan 2009, 22:53

wel een stel zéér fanatieke 104 sleutelaars en restaurateurs :mrgreen:
goed en leuk om te zien!
Mooie werkplaats heb je, Rudie!
En lionceau heeft het ook goed voor elkaar, mooie brug en een grondige aanpak!
bravo! :mrgreen:
leeuwebrul (c); Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 jan 2009, 06:06

1219 cc :?: Dan is het originele blok al eens uitgewisseld dus, zelf gedaan, of zat deze er al in? Misschien heb je het genoemd toen we met mijn achterdempers bezig waren, maar staat me niks meer van bij. Oorspronkelijk blok (121/XW3S?) is nog wel aanwezig?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor lionceau » 27 jan 2009, 07:55

Het 1219cc blok komt uit een Renault 14TS.

De originele 950cc motor staat onder mijn werkbank, die komt er nooit meer in maar weggooien kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 jan 2009, 18:56

Groot gelijk om alle oorpronkelijke delen er compleet bij te houden, je weet maar nooit. Maar hoe hou het een beetje in orde om alles inwendig niet vast te laten bakken? Ik stel me met het net aangeschafte XY8-blok voor om er nu en dan wat olie in te doen en onder op te vangen en na verwijdering van de bougies met enige regelmaat een slinger aan de krukaspoelie te geven. Zolang waterpomp en dynamo er nog op zitten ook goed voor deze delen en de v-snaar wellicht.

Om alles schoongemaakt naar boven te krijgen in mijn lekker droge slaapkamermagazijn zou ik de bak, koppelingshuis, startmotor, dynamo, spruitstuk met de carburateurs, het subframe en de kop eerst moeten losnemen om het te kunnen tillen en dat gaat wel wat ver, en brengt nodeloos extra werk mee vanwege de pakkingen en keerringen. Een niet gebruikte motor wordt al heel snel wit van de corrosie, zeker in mijn onverwarmde schuur, en laat langzaamaan allerlei tapeinden dichtgroeien. Is sprayen met vaselinenevel een optie? Misschien nog inpakken met plasticfolie? Sowieso alle openingen stofdicht afsluiten.

Er zit ook nog wat koelvloeistof in, dit helemaal verwijderen, of nu en dan doorspoelen? Of juist helemaal droogmaken? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 30 jan 2009, 18:03

Even een vraag, en vast wel iemand die het weet: rechtsvoor, onder aan het distributiedeksel, zitten op het XY8-blok drie stevige bouten om bij de montage in de 205 de voorste motorsteun aan te bevestigen. Nr 1 is dat op bijgaande foto uit het 205 Haynes Manual.

Afbeelding

Vraag: is het van belang hier weer (kortere) bouten en moeren op te zetten (bij gebruik in een drie-punts 104 subframe bedoel ik), om ter plaatse olielekkage via de onderkant van het deksel uit te sluiten? Zie ter orientatie de foto van de complete rechter zijkant in een eerdere post alhier. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 jan 2009, 19:58

Als ik dat zo zie, zitten de "normale" dunne M7 boutjes er vlak naast.
Olielekkage daar bij de distrubutiedeksel is meestal geen probleem. Veelal op andere plaatsen.
Volgens mij is het niet noodzakelijk, maar kwaad kan het nooit

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Sleutelen op zaterdag

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 maart 2009, 18:54

Het sleutelhok met 3 104tjes in reparatie :shock:

Afbeelding

Het 104-team heeft weer een heerlijke zaterdag achter de rug

Afbeelding

Piet heeft mijn nieuwe ZS ver-perfectioneerd, de gaskabel vervangen, het pedaal in een andere stand gezet en de koppelingshevel erafgehaald en van vet voorzien. Hij rijdt nu gewoon heerlijk, ik kan er weer soepel mee rijden. Bedankt Piet :wink:

Gino in ik hebben de Benneton aangepakt, het subframe gemonteerd, de wielophanging en de vering weer op z'n plaats gehangen. De remleidingen opnieuw aangelegd en dat laatste ging niet zo soepel. Bij het vastdraaien van de wartels het verdeelblok aan gort gedraaid :cry: / Gelukkig had ik nog een reserve exemplaar ( heerlijk hoor een eigen magazijn :mrgreen: )

Meer foto's op het eigen draadje van de Benneton.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 15 maart 2009, 00:12

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
hier kan ik van genieten, geweldig!
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor marcel104 » 20 maart 2009, 15:53

Tja, mooi weer dus het begint weer te kriebelen.

Had hem zondag al weer aan de loop gebracht. 3x starten en lopen, na 5 maanden stil staan vind ik dat netjes dacht ik zo. Remmetjes mooi los niks mis mee.

Vandaag maar even gewassen en gepoetst en maar even bij langs gelopen, en volgens mij kan ze er deze lente/zomer weer tegen aan.

Ze blijft mooi:

Afbeelding

Afbeelding

Groet Marcel
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Berichtdoor Steven » 20 maart 2009, 16:20

Omdat ik zondag met de Belgische Peugeotclub een uitstap heb is het er eindelijk van gekomen om de nieuwe dynamo te plaatsen; de batterij laadt nu weer zoals het hoort.
Bedankt hé Harrie.
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor MvG » 20 maart 2009, 19:11

wat een prachtige 104, Marcel!!
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten