Heropbouw van de 104 begonnen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 sep 2012, 21:16

In het oude onderdelenboek ( de voorganger van de microfiche) staat dit onderdeel wel, hoofdstuk 5 pagina 50A.

Ik durf niet te zeggen of ik die nog heb (los liggen) . Ik heb veel van die spullen weggedaan, heb ik die oude McPhersons niet aan jou overgedaan, die waren toch compleet? Weet je zelf ook niet eens meer wat je in huis hebt :?: :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 11 sep 2012, 06:59

Die poten heb ik er naast gehouden maar dat zijn nieuwere modellen en daar zit geen rubber op.
Die wat ik van jou gekregen heb hebben de onderste veerschoten aan de poot vast zitten. Die van mij heeft de veerschotel los, de zogenaamde vaste veerpoot, die van jou is de meedraaiende veerpoot.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 sep 2012, 07:54

Dan is de kans dat ik daar nog iets van heb zeer gering, zeg maar nul :cry:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 sep 2012, 19:44

Misschien heb je zoiets nodig? Of delen ervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Set is afkomstig van mijn 104 toen een lager niet door de APK kwam wegens een vervormde naaf rechts. Ik zal je de oorzaak besparen :evil: Omdat mijn WPH nog steeds in Workum logeert :mrgreen: kan ik je de chronologische uitvoering er helaas niet bij leveren, maar zéker is dat dit een uitvoering is zonder meedraaiende veer, compleet met de veren ernaast. Verder in goede staat en met met nieuwe naaldlagers bovenin. Ik heb ze indertijd vervangen door de versie mét meedraaiende veren welke ik van Rudie kon overnemen, die ze op zijn beurt weer had uit de rode (SL)oper van Harrie :D Veerpoten met een historie dus :wink: Ik heb eventueel een goede set naven ook, dus zou je ze mbv je gereedschapkisten makkelijk weer compleet kunnen maken. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 11 sep 2012, 20:24

Dank voor de foto's Marcus.
De veerpoten zijn bijna gelijk zoals je op de foto's kunt zien. Mijn rubberen kraag is iets anders en de bovenste veerkom is anders.
Het enigste wat is mis is de rubberen ring die om de wit plastic "lagerschijf" zit waaroverheen de veerkom heen beweegt. Die kan ik niet goed zien bij jou.
Van Rudie heb ik 2 veerpoten gekregen die van een later model zijn en volledig draaiend zijn. Die zou ik eventueel ook kunnen inbouwen maar die zouden eerst helemaal gestraald en gespoten moeten worden. Ik ben echter voorstander van orginaliteit en wil die originele eronder hebben als t even kan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 sep 2012, 21:43

Zonder de boeken ben ik een beetje onthand, maar het blijkt de 2e uitvoering te wezen, afgaand op de chassisnummers welke op de micro-fiche staan. Hier wat gegevens:

de 1e serie op berlines vanaf chasisnummer 5.310.515 en coupé's vanaf 5.308.100, bij de ZL 5.473.208

de 2e serie op berlines vanaf '77 met chassisnummer 5.675.804 tot 7.182.579 behalve de S en Sundgau. en op de ZS vanaf 5.473.209 en ZL 5.473.815, bij de ZA tot 5.684.441 en bij de ZS tot 5.684067 en de Sundgau. In deze categorie valt mijn 104 ook.

de 3e serie op berlines vanaf 5.675.805 en de 7.182.580 behalve S en ZS.

Dan ben je er nog niet, want je hebt ook uitvoeringen voor verzwaarde vering met een afwijkende lengte van de schokdemperbuis tussen de kraag en de onderste plaat. Details heb ik nu niet beschikbaar, maar die staan uitgebreid in het WPH vermeld, bij de indentificatie van de verschillende voorvering types. Welke je onderling kunt uitwisselen hangt, HEEL BELANGRIJK, mede af van de toegepaste coniciteit voor de stuurkogels op de spoorstangen! Die heb je meen ik in 10 en 20%? In het WPH worden types ook onderscheiden met merktekens op de fusee, maar daarvan ben ik de details even kwijt. Zet dus alles goed op een rij voordat je een keus maakt. Ik had het geluk dat adhv chassisnummers exact was vast te stellen dat het zou passen allemaal, inclusief coniciteit en passing in de wielkast. Hieronder, van bovenaf gezien, de poot in onderdelen. Of buitenop de "vinger" voor de stuurkogel een merkteken zit is door de grote metalen schijf niet te zien, wel een boring aan motorzijde. Welke merktekens op de schroefveren staan heb ik nog niet bekeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 sep 2012, 10:28

Ik krijg uit je beschrijving het vermoeden dat het je gaat om de rubber ring die op de enigszins wazige 5e foto te zien is, dus die welke op het schijven-trio dat op de onderste plaat van de veerpoot rust :?:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 12 sep 2012, 12:28

M. van der Meulen schreef:Ik krijg uit je beschrijving het vermoeden dat het je gaat om de rubber ring die op de enigszins wazige 5e foto te zien is, dus die welke op het schijven-trio dat op de onderste plaat van de veerpoot rust :?:


Juist, dat is m. Die heeft Franzose ook niet meer (tenminste op Peugeot nummer zoekend)
Overigens, zou t kunnen zijn dat de veer er verkeerd om op zit? Zou dit de scheve bovenste veerschotel tot gevolg kunnen hebben?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 sep 2012, 14:26

Kan ik me niet voorstellen, al zullen ze waarschijnlijk, gelet op de positie van de gele en grijs-witte merktekens bij de mijne, gemonteerd gezeten hebben met de merktekens onderaan en op de buitenzijde. Ik kan op de vorm van de windingen of de uiteinden in elk geval geen verschil ontdekken. Jij hebt de jouwe ook helemaal opgekapt, en dan kun je de positie niet meer herkennen aan wat meer vuil of aanslag boven/onder. De veren zijn trouwens, naast de genoemde verschillen in de veerpoten, ook een item om op te letten. Als je de identificaties in het WPH raadpleegt zul je zien dat er nogal wat verschillende zijn.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 12 sep 2012, 14:30

Ja, dat klopt. er zijn namelijk wel 7 verschillende soorten veerpoten. Er staan er al 3 in een WPH dat ik op CD heb gekregen van Rudie.
Dikke kans dat de veer ook verschillend is. Wellicht niet 7 keer maar wel misschien 3-4 keer.
Ik ga die andere veer even ophalen uit de opslag en eens grondig inspecteren op verschil boven/onder.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 23 sep 2012, 12:47

Vanmorgen maar weer eens de zin in de 104 herbouw aangewakkerd en alle 104 onderdelen uit de opslag gehaald en naar huis gehaald. Alles netjes in een kast gelegd in de garage en daar vond ik waarempel de rubberen ring die ik mistte voor de voorveerpoot. :D Mooi kan ik weer verder.
GRMBL, :evil: Nu ben ik alleen de rubberen ring kwijt van de bovenste veerschotel aan de voorzijde en die van de achterste veerschotels heb ik dubbel.... Gelukkig heeft mijn sloper dezelfde veerpoten dus die zou ik kunnen demonteren. Alleen weer extra werk :-|
Ook alvast even gekeken naar de opbouw van de achter draagarmen/veerpoten. De schuim blokjes die ik van Rudie heb gekregen zal ik maar niet gebruiken, ook naar aanleiding van Rudie's advies. Zijn er trouwens ook 2 te weinig zag ik. Per veerpoot heb je er 2 nodig. Bij http://www.Zilenz.nl rubberen trillingsdempers besteld die precies zouden moeten passen. Alleen nog "even" het gat uitboren van M10 naar 14mm :wink:
http://www.zilenz.nl/trillingsdempers/cilindrische-tds/trillingsdemper-c
De prijs van de dempers is t proberen waard. Lukt t niet dan is t pech. Gebruik is ze onder mn werktafel.
Laatst bijgewerkt door MarcoPeus op 23 sep 2012, 16:38, in totaal 1 keer bewerkt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 sep 2012, 15:09

Ik heb laatst ook gezocht naar de rubberen ringen voor onder de veren, maar die zitten voor helemaal niet. Alleen bij de achterveren zitten die rubberen ringen. Of bedoel je die niet.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 23 sep 2012, 16:41

Ik heb in mijn werkplaatsboeken rubberen ringen staan die op de veerpootkom zitten geschoven waartegen de veer aangeklemt zit. Zowel achter als voor. Alleen beneden zitten er geen, boven wel.
Waarschijnlijk is er 1 in Ede blijven liggen, ik heb de hele garage op de kop gezet en nergens 1 gevonden. Wel voor achter heb ik er 3, voorzijde maar 1.
Ik ga er wel 1 van de sloper afhalen, dat is hetzelfde type veerpoot gelukkig.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 sep 2012, 17:21

als ik in het oude werkplaatshandboek kijk, zie ik inderdaag BOVEN een rubberen ring zitten, maar ONDER NIET. Ik weet alleen niet of jouw model ook zo in elkaar zit
Rubberen ring 5032-22 (sedan) is voor boven :!:

Misschien ben je niets kwijt

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 23 sep 2012, 18:30

Die rubberen ring zit inderdaad alleen bovenop. Ik heb er maar 1 helaas dus kom er 1 tekort.
Wel heb ik 3 rubberen ringen voor de achterpoot. 1 teveel dus.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 24 sep 2012, 15:41

Zucht:
Vandaag een achterremmen helemaal gedemonteerd, wat een troep, alles verroest, remcilinders helemaal rot, voeringen verroest, ankerplaat rot, veren verroest, klemmetjes verroest. Alles moet nieuw dus (was t plan sowieso al).
De lokale autoonderdelen markt bezocht MET gedemonteerde remschoen, remcilinder voor en achter:
"Welke Peugeot?? een 105?"
"nee, een 104"
:shock: "nooit van gehoord meneer, moeten we gaan opzoeken, hoe oud is de wagen?"
"34 jaar"
"nee, ik bedoel, welk bouwjaar?"
"(zeg dat dan) 1978"
"welk remsysteem zit er op"
"Geen idee, staat er niet op"
"dan wordt t moeilijk, komt u maar terug als u dat weet, mijn baas heeft alle oude boeken weggegooit en ik kan t niet meer opzoeken"
Onverrichter zake weer vertrokken.
Wat een janboel in die onderdelen markt allemaal. Er zijn zo veel verschillende merken/systemen/uitvoeringen/breedtes/diameters enz dat door de bomen t bos niet meer te zien is.
Op carpartsdirect.nl zijn er al 21 verschillende types remschoensetjes leverbaar voor de 104, 21 :!: En dat voor een 104 :shock:

Gelukkig wel al een lading RVS bouten en moeren kunnen regelen om de voortrein te kunnen monteren.
Straks maar eens een paar uur gaan stralen en spuiten aan die overgebleven delen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor risky » 24 sep 2012, 15:57

Topic op verzoek van marco verplaatst
groetjes
Dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 24 sep 2012, 16:46

Waarvoor dank Dirk.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 sep 2012, 17:51

Maak ff een fotootje dan herkenik het wel. Ik heb nog veel van die spullen liggen. Alleen remcilinders moet je wel nieuw kopen denk ik, maar wacht ff zaterdag af, in berkel schijnt een speciaal 104 winkeltje te zitten :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 24 sep 2012, 18:57

Dit is de nog in elkaar zittende achtertrommel.
Afbeelding

Montageplaatje is helemaal verrot en niet meer bruikbaar denk ik. Is dit een vereistte voor goed werkende remmen?
Afbeelding

Gedemonteerde remschoenen. Alles is verroest of geoxideerd. Veertjes e.d. zo goed als onbruikbaar.
Afbeelding

T probleem zit m niet zo zeer in t systeem welke gebruikt is (volgens mij Bosch achter, voor is ATE denk ik, met die vierkante remblokjes) maar meer in de verschillende types die gebruikt zijn.
Er schijnt 30mm, 32 mm en 40 mm brede remvoeringen te zijn, 20,6 en 22,2 mm remcilinders (ik denk dat die van mij 22,2 zijn) en dan is er nog onduidelijkheid over het te gebruiken materiaal afgaande op t chassisnummer. Mijn 104 heeft chassisnummer 7047368. Volgens het onderdelen systeem van carpartsdirect is een bepaald systeem alleen bruikbaar vanaf chassisnummer 5567080 en vanaf 7101910. Dat snap ik niet die redenatie. Beide staan vermeld met bouwjaar vanaf 9-77 beide voor de achteras alleen met verschillende chassisnummers.
Complete set voor net over de 100 euro compleet met cilinders, montage materiaal e.d. 22.2 mm cilindertjes bijgesloten dus. Bosch systeem.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 sep 2012, 19:29

Dit is Bendix/DBA en je kunt het meeste nameten. De remcilinders hebben wel 1 probleem, maar dat is volgens mij meer met Girling. De afstand tussen de uiteinden van de zuigers wil nog wel eens verschillen. De zuigers trekken bij het loslaten van de rem terug en als dat te ver is moet je een aantal keer pompen om ze weer op druk te krijgen. DAT is dus NIET de bedoeling.
Ik kan je hierover geen sluitend advies geven, is ook niet een maat die wordt opgegeven. Blijft dus een beetje een gok.

Wacht even met aankoop totdat je bij mij bent geweest :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 24 sep 2012, 20:23

OK en bedankt alvast
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor M. van der Meulen » 24 sep 2012, 21:28

Wellicht ten overvloede: ik pluk wat gegevens uit mijn RTA '76-'79 (GL6, SL, S en ZS) over de achterremmen van type DBA (HCSF). Trommeldiameter 180mm, afmetingen van de remschoenen 162 x 40 x 5mm, dikte voering + drager 7mm, en voor zover van belang staat er nog een kwalificatie bij: Ferodo 617. Remcylinders van 23,81mm. De remschoenen kunnen best van Bosch zijn, dat is bij de mijne ook het geval.

Het micro-fiche geeft bij jouw chassisnummer een leverbare kit bestaande uit 4 remschoenen + voering, 2 remcylinders en 4 trekveren met nummer 4241.30. Losse remschoenen + voering met nummer 4241.49. Het 1e onderdeel achter de ankerplaat (het versleten montageplaatje op de foto?) links nr 4221.22, rechts 4221.23, de vierkante plaat die daar weer tegenaan zit tegen de draagarm l+r nr 4221.24. Ankerplaten zelf: links 4211.38, rechts 4212.38.

De voorremmen van ATE / Tévès zijn makkelijk te herkennen aan de kruisveer bovenop de vierkante blokjes, op z'n plaats gehouden door 2 vanaf motorzijde ingetikte pennen.

Succes met de puzzel :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 24 sep 2012, 22:42

Dank je Marcus, die nummers zijn me bekend. Ik heb dezelfde RTA ongeveer al gaat de mijn alleen maar over de 5cv 104 (de 1.0 dus). Nummers zijn echter grotendeels gelijk.
Vraag me af of die montageplaat 4221.22+23 nog nieuw leverbaar zijn bij peugeot......
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 24 sep 2012, 23:33

bendix is overgenomen door bosch . dus bendix/bosch als systeem. bosch maakt natuurlijk ook gewoon remdelen zoals hitec/ferodo/trw etc etc.

gewoon ff bij gheuts
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten