Pagina 5 van 30

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 25 mei 2012, 21:49
door Rudie_Krämer
Je hebt van mij een set complete McPhersons gekregen, maar heb je een prachtig voorbeeld om naar te kijken :wink:

Ik ben morgen in de sleutelruimte en zal ff kijken of ik een gedemonteerd exemplaar heb liggen, dan schiet ik wel wat foto's

GrR

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 25 mei 2012, 22:21
door MarcoPeus
Ow ja! Niet aan gedacht. Die kan ik natuurlijk goed gebruiken als referentie.
Thx

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 09 jun 2012, 15:15
door MarcoPeus
Deze week bericht gehad van de restaurateur. Body staat bij de spuiter en de losse delen moeten nog afgewerkt worden. Dat gebeurt de eerste week van Juli en dan duurt t nog ongeveer 2 weken voordat hij klaar is. Vanaf eind juli kan het grote opbouwen beginnen.
Helaas de laatste 2 weken erg druk geweest met werken dus is de veerpoot blijven liggen tot ik meer tijd heb.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 17:05
door MarcoPeus
Vandaag wat vrije tijd kunnen besteden aan de veerpoten van de 104. Eerst maar eens een deel van de rest van de onderdelen uit de opslag gehaald zodat ik de tweede poot ook kon voorzien van een nieuw lager en Rudie zijn setje zsm terug kan krijgen. Alleen hopen dat ik t goed gedaan heb zodat het niet meer los hoeft :roll: . Gemerkt dat ik geen vet op de lagers van de eerste poot heb gedaan, niet vergeten dus!
Weer ervaren dat het heel belangrijk is om goed, passend en voldoende gereedschap te hebben. Dat (de)montage gereedschap heeft zijn dienst wederom bewezen (nogmaals dank Rudie). Easy as 1-2-3.
Nieuw lager er middels een ratel ingezet die na 10 keer draaien geen zin meer had en blokkeerde. Waarschijnlijk vond hij t verlengstuk in de vorm van een stofzuigerstang niet zo plezant. Gelukkig nog een reserve gevonden van een betere kwaliteit.
Nog even de boutjes gestraald in mijn eigen straalkast en daarmee de achterplaatjes van de remschijf gemonteerd.
Volgende stap wordt de veerschotels met veer monteren maar ik blijf huiverig om die veerklemmen te gebruiken. Om me heen eens gevraagd maar nog geen eigenaar van een prof. klem gevonden. Wordt denk ik een nieuwe dus. Toch maar even geprobeerd maar door de lengte van de veer en de te korte bouten in de verenklem kan ik met die set niks beginnen.
Veerpoot lagers lijken me vol zand en troep zitten op t eerste gezicht, eens kijken of ik daar nog iets mee kan. Die kunnen niet uit elkaar om schoon te maken zo te zien.
Is het trouwens mogelijk om de lagers in een draagarmpje te vervangen? Ze zijn los leverbaar dus je zou denken van wel, ik heb ze er nog niet uitgekregen helaas.

Aanschouw hierbij het duo veerpoot Dhr Linker Veerpoor en Mevr Rechter Veerpoot :D
Afbeelding

Wordt vervolgd natuurlijk

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 19:25
door tout est beau avec une...
Ga niet zitten klooien met die levensgevaarlijke losse veerspanners Marco, dan komen we je met een beetje pech nooit meer tegen op dit forum! :(
Nieuw kopen voor 1 keer gebruiken is misschien wat gortig, maar je moet ze toch wel ergens kunnen lenen.
Zelf heb ik wel een goede veerspanner maar ja, dan hebben we een afstandsprobleem.

Veerpootlagers met zand en andere troep hoef je niet weer te monteren, vervangen voor nieuwe dus , als je ze nog kunt krijgen.
Misschien kun je ze uitspoelen met wasbenzine of remmenreiniger? Moet je wl weer zien dat je ze daarna weer kunt voorzien van nieuw vet.

De rubberbussen in de draagarmen vervang je normaliter met behulp van een pers.
Dit doe je ook met wiellagers, dus misschien kun je een vergelijkbare trekker knutselen?
Succes,

M.Vr.Gr.Marco.

(ps. zien er wel gaaf uit die veerpoten)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 19:35
door MarcoPeus
Dank je naamgenoot, ik heb er dan ook veel zweet om laten vloeien en behoorlijk wat gereedschap moeten kopen en lenen.
Helaas woon je wat ver weg anders zou ik wel op komen rijden. Maar dan zou ik ze ook via t magazijn kunnen lenen, dat is dichterbij.

Met die klemmen gaat t best goed maar ik krijg ze gewoon niet ver genoeg in elkaar geschroefd omdat de bouten te kort zijn.
Die veerpoot lagers kan ik niet meer uitspoelen, de straler/spuiter heeft die vol zand geduwd en dan overgespoten met alle troep er in net zoals de wiellagers, ZUCHT! Wordt nooit meer iets ben ik bang.
Op zoek naar nieuwe dan maar. Er zitten er op de 2 veerpoten die ik van Rudie heb gekregen maar dat zijn andere dan die, die ik heb.
Correct me if i'm wrong maar die lagers krijg je niet open hè?

Ik heb een uitdeukset ooit een gekregen van iemand en daarmee heb ik geprobeerd die rubbers uit te persen, helaas zonder succes maar wel met veel druk. Eens proberen met die draagarmpjes die ik van Rudie heb. Als die wel goed gaan pak ik er 2 van die , uitpersen, stralen, spuiten, nieuwe rubbers klaar. Ik denk dat die van mij gewoon wederom gestraald en gespoten zijn zonder af te dekken. De fusee is wel afgeplakt geweest gelukkig. Rubbers zien er trouwens nog best goed uit.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 19:53
door 403diesel
Draagarmrubbers zaagik ook wel uit bij gebrek aan een pers.
Gat boren in het rubber, zaag erdoor en zagen maar. Wel goed recht zagen en op tijd stoppen. Een tikje met een drevel is dan voldoende.
Nieuwe inpersen met doppen en een bankschroef.
Een pers is wel veel makkelijker maar het gaat.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 19:59
door tout est beau avec une...
De veerpootlagers krijg je inderdaad niet los zonder ze te slopen dus helaas!
De draagarmrubbers zitten in een metalen bus, daarop persen dus.
Je kunt ze inderdaad ook doorzagen, wil prima maar is wel een kl**teklus, maar je moet wat.

M.Vr.Gr.Marco

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 20:04
door MarcoPeus
Oke, ik wist niet dat ze in een metalen bus zaten, dan zal ik eens proberen die vrij te maken van (grond)lak en dan nog eens te persen met die uitdeukset.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jun 2012, 23:35
door joospeugeot
veerspanner heb ik. ligt momenteel in heerlen gelukkig

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 11 jun 2012, 00:17
door Harrie
doorzagen van oude silentblocks werkt prima, en afhankelijk van maat en toepassing
is het slecht tot redelijk goed te doen. Meestal zit er roest tussen, en pers je met
een pers soms het silentbloc alleen maar vaster !
Na demontage het gat effe schuren en schoon maken, en een beetje olie/vet er in,
dan is de montage van het nieuwe silentbloc een makkie, en: belangrijker: roest niet meer vast.
grt, Harrie

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 09 jul 2012, 20:20
door MarcoPeus
Weet iemand of ik deze verenpers kan gebruiken om mijn 104 veren zo ver in te drukken zodat ik de veerpoot kan afmonteren?
http://www.jpepping.nl/?page_id=43
Er staat bar weinig info bij verder en de verkoper zal wel zeggen dat het past totdat ik m betaald heb en hier heb staan.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 09 jul 2012, 21:10
door lionceau
Hmm, lijkt me niet geweldig. Je wil de mooi gespoten onderdelen natuurlijk niet meteen weer beschadigen.
Volgens mij gaat er niets boven de originele Peugeot (Fenwick) spanner.
Voor dat geld kan je ook de benzine betalen om bij mij langs te rijden. :lol:
Dan help ik je effe en zitten alle 4 de dempers zo weer in elkaar.

Suc6!!!!!

Gr.

T

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012, 00:46
door tout est beau avec une...
Lijkt me ook niet echt wat, maar Joos had er 1 in Heerlen liggen.
Dat is voor jou toch mooi in de buurt?

M.Vr.Gr.Marco

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012, 07:54
door MarcoPeus
Die is veel te klein, heb m gezien.
De 104 heeft zoals je weet hele lange veren, zeker als ze ontspannen in volledige lengte liggen.
Dr is een zekere Willem in Overijssel die heeft en 104 verenklem liggen samen met nog een hele stapel gereedschap voor de 104 maar hij vraagt er erg veel geld voor vind ik.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012, 14:51
door MarcoPeus
Vandaag eindelijk het verlossende woord:

DE 104 IS GESPOTEN EN KAN OPGEHAALD WORDEN!!!!!! :D

Afbeelding

Gelukkig is t mooi weer de komende tijd :roll:

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012, 16:14
door 403diesel
MarcoWetzels schreef:Vandaag eindelijk het verlossende woord:

DE 104 IS GESPOTEN EN KAN OPGEHAALD WORDEN!!!!!! :D

Afbeelding

Gelukkig is t mooi weer de komende tijd :roll:


Ha, die is zo geel als onze Kever groen is :mrgreen:
Gaaf kleurtje hoor. Past helemaal in het tijdsbeeld van de auto.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012, 16:20
door MarcoPeus
Originele kleur 1471 inderdaad, past bij de jaren 70 look zoals ook t oranje en groen dat er in die tijd geleverd wordt (zoals bij jou kevertje)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012, 16:36
door eas1964
erg mooie kleur !!

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012, 18:53
door jan-03
Mooi Marco.. Daar mag je trots op zijn.... Eens kijken wie hem als eerste heeft afgebouwd..
gr Jan.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012, 20:34
door lionceau
Hahahahaha Wedstrijdje??? (ik hoop volgend jaar rond deze tijd klaar te zijn. Als er geen Camper project tussen door komt)

Die knakker vraagt een stevige prijs voor het gereedschap. Daarvoor zal hij het niet snel kwijt raken.
Zoveel 104 lief hebbers zijn er ook niet. (en die er zijn die hebben het gereedschap al) Dus ik zou gewoon lager bieden.

Die van mij staat nog steeds bij de spuiter.
Geen tectyl en openliggende electra lijkt me niet handig om mee door de regen te gaan. :twisted:

Suc^

Gr.

Tjard

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012, 21:14
door MarcoPeus
Liever geen wedstrijdje nee. om diverse redenen niet:
1, ik wil dat t allemaal goed in elkaar gezet wordt en me niet haasten
2, jij bent vast sneller want die van jou staat al deels in elkaar
3, ik heb 0,00000 ervaring en monteurs kennis dus in elkaar zetten wordt een hele lange en moeizame leerschool. Gelukkig zitten er veel kundige en behulpzame mensen in t forum die met raad bijstaan.

Ik heb er voor gekozen om er geen tectyl en andere troep meer op te zetten maar gewoon rondom epoxy onderlaag en aflakken in de kleur van de auto, hij is dus heel erg geel op alle delen :mrgreen:

Inderdaad vraagt die man erg veel geld voor die gereedschappen. ik heb m al 275 geboden incl. verzendkosten maar daar heeft hij niet op gereageerd.
Helaas heb ik totaal geen gereedschap voor de 104 behalve dan het geleende wiellager(de)montagesetje van Rudie (ligt nog netjes opgeborgen te wachten op een ritje van mij richting Berkel en Rodenrijs, terug naar de eigenaar)
Ben nu naarstig op zoek naar een verenklem zodat ik de veerpoten kan afmaken. Laat die man dat nu hebben............ :?

Heb me vandaag wel gerealiseerd dat ik de raamgeleiders van de achterste portieren niet heb mee laten stralen en spuiten door de spuiter :evil: . Nu is stralen niet t probleem, dat kan ik in mijn eigen kast wel maar in de juiste kleur spuiten zal wel weer een drama worden (als er al geen herstelwerk aan zit). Staat natuurlijk geen enkele spuiter op te wachten om 2 van die flutdeeltjes in kleur te zetten. Zal me wel een bom duiten gaan kosten in vergelijking tot de hele auto.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012, 21:52
door jan-03
Geen wedstrijdje maar wel leuk om te zien voor ons kijkers wat de vorderingen zijn in het Noorden en in het Zuiden.. :D
Veel plezier bij het opbouwen..
gr Jan.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012, 21:58
door joospeugeot
die raamgeleiders zijn toch zwart ???

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012, 22:23
door 403diesel
MarcoWetzels schreef:Heb me vandaag wel gerealiseerd dat ik de raamgeleiders van de achterste portieren niet heb mee laten stralen en spuiten door de spuiter . Nu is stralen niet t probleem, dat kan ik in mijn eigen kast wel maar in de juiste kleur spuiten zal wel weer een drama worden (als er al geen herstelwerk aan zit). Staat natuurlijk geen enkele spuiter op te wachten om 2 van die flutdeeltjes in kleur te zetten. Zal me wel een bom duiten gaan kosten in vergelijking tot de hele auto


Mochten de gelijders niet zwart zijn, wil ik ze eventueel wel ff voor je spuiten als je een keer in de buurt bent. Ik neem aan dat ze wel in m'n cabine van 1m3 kunnen? Heb je een pot lak/restje meegekregen?

Zelf schuren/stralen :!: Als ik ergens een hekel aan heb....