Pagina 1 van 1

Milieubewust, kunnen oude diesels ook op bio-diesel?

BerichtGeplaatst: 19 jun 2007, 22:58
door Katy & Chris
We hebben (eindelijk) onze bus weer terug en ze rijdt super! eh diesel, maar kan het ook BIO diesel zijn? In het kader van een beter milieu begint bij de J7? Wie heeft hier een zinnig antwoord op of heeft zijn diesel aangepast aan BIO Diesel?

grt

BerichtGeplaatst: 19 jun 2007, 23:07
door Edzo
kijk hier eens............. maken we onderwerpen 'Sticky' en worden ze nog over het hoofd gezien....:wink:

>>>>>>>> http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3096

Er staan in hetzelfde hoofdstuk nog wel 5 meer topics over dit onderwerp. Zoekfunctie gebruiken??

Afbeelding

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

BerichtGeplaatst: 19 jun 2007, 23:17
door Katy & Chris
Ja maar, ......sorry voor de simpele vraag maar hoe zit het met dat spul dat je bij de pomp kan tanken (in duitsland) BIO Diesel dus geen slaolie of zo? Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je het zomaar in je tank storten en hoe lang rijd je ermee zonder ingewikkelde ombouw gedoe.

Simpel doch effectief?

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

BerichtGeplaatst: 19 jun 2007, 23:30
door Katy & Chris
Het gaat om J7's, oude J7's ...........met BIO DIESEL... of mensen DAAR ervaring mee hebben op deze J7/J9 forum, heb andere sticky's gelezen en werd er niet wijzer van voor J7's.

Mogen dingen ook gewoon simpel zijn? simpele vraag met simpel antwoord?

Rijden met een Patatkar

BerichtGeplaatst: 19 jun 2007, 23:37
door jan eend +
Hamoi. Bram (forumnaam Brownie) weet er veel van. Bij zijn profiel kun je de PPO-webstek vinden om alvast in te lezen. . . :mrgreen: 404 , 504 , 505 en 604 hebben vergelijkbare motoren als de J7 :D Suck6&groetz, Vanjan.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2007, 23:52
door Edzo
ik hoop dat je alle knipogen in mijn antwoord hebt gezien, als je het met zoeken of de zoekfunctie nog niet hebt kunnen vinden, succes ermee! Janeend is al bezig :wink:

BerichtGeplaatst: 19 jun 2007, 23:55
door Brownie
Biodiesel is geen probleem, kan zo in de tank. Ik twijfel wel een beetje aan het milieuvoordeel door de hoeveelheden minerale methanol die bij produktie gebruikt wordt. Daardoor is het ook aggresiever dan diesel. Als je vaker van plan bent biodiesel te tanken, moet je je rubberen brandstofleidingen vervangen door benzinebestendige leidingen, anders lossen ze op op den duur.

Maar pas in Duitsland wel op. Ook pure plantaardige olie (vaak "rapsöl") is aan de pomp verkrijgbaar en dat is minder risicoloos in een onaangepaste motor.

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

BerichtGeplaatst: 20 jun 2007, 19:10
door Katy & Chris
Dank je wel Brownie, slangen vervangen moet te doen zijn.

We hebben ook een site gevonden waarop je leert hoe je je eigen BIO diesel kan maken, tis in het engels maar moet voor velen geen probleem zijn. http://www.journeytoforever.org/biodiesel_make.html


gegroet...

K&C

BerichtGeplaatst: 20 jun 2007, 19:41
door Brownie
In Nederland zit ook een bedrijf die apparatuur ervoor levert: http://www.bioking.nl/

Zij organiseren zelfs cursussen in ‘s-Gravenpolder zodat je thuis met een zelfgemaakte opstelling ook aan de slag kan. Echte apparatuur is nogal prijzig.

Maar als het echt om het milieu gaat, kun je toch beter voor PPO gaan, is mijn mening. Als je slangen kan vervangen, kun je ook wel een PPO ombouw doen.

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

BerichtGeplaatst: 20 jun 2007, 19:51
door Katy & Chris
Wow dat zijn grote apparaten op die site, had altijd het idee dat het meer zou lijken op die oude illegale stokerijtjes... :D enfin, nog wat ruimte in de tuin...

Brownie, stook jij al zelf je eigen BIO diesel? :wink: maar serieus erg waardevol.

grt K&C

BerichtGeplaatst: 20 jun 2007, 20:03
door Brownie
Je kan zelf natuurlijk ook zo'n ketel in kleinere vorm maken. Een van de forumleden van ppo.nu heeft dat gedaan.
Maar voor mij geen biodiesel hoor, ik rijd alleen PPO. Ik overweeg nog wel over te stappen op gebruikte olie. Mits goed gefilterd mag dat geen probleem zijn. Vanuit milieu oogpunt is dat helemaal ideaal, je rijdt immers op afval! :D

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

BerichtGeplaatst: 20 jun 2007, 20:11
door Katy & Chris
Hoi Brownie, mag ik de link naar jou ppo berichten, ben vandaag kippig en kan niks vinden :? ....

Hoi!

BerichtGeplaatst: 22 jun 2007, 11:07
door besbre2003
Gebruikte olie of plantaardige olie werkt niet met en CAV of Roto/Delphi pomp :!: En Bosch pomp wel :!: Wel moet je en goede ombouw met verwarming over het koelwatersystem plaatsen. Er worden ook elektrische verwarmsystemen aangeboden...maar die werken niet..
Groetjes, besbre2003

Re: Hoi!

BerichtGeplaatst: 22 jun 2007, 11:17
door Brownie
besbre2003 schreef:Gebruikte olie of plantaardige olie werkt niet met en CAV of Roto/Delphi pomp :!: En Bosch pomp wel :!: Wel moet je en goede ombouw met verwarming over het koelwatersystem plaatsen. Er worden ook elektrische verwarmsystemen aangeboden...maar die werken niet..
Groetjes, besbre2003


Werkt niet is een groot woord. Hoger risico is het wel degelijk. Ik heb 50.000km probleemloos gereden met een 1-tanksysteem en een CAV pomp. Ik reed met elektrische verwarming en koelvloeistofverwarming op 50% PPO in een 1-tank systeem. Elektrische verwarming mits met genoeg vermogen werkt wel degelijk. Ik gebruikte bij koude motor totdat de koelvloeistof warm was. Het probleem blijft dat je risico loopt met de koude start omdat je de brandstof in de pomp niet kunt voorwarmen. Maar gebruik je een 2-tanksysteem met 50-75% PPO in de tweede tank, kun je betrouwbaar PPO rijden met een CAV/Lucas/Roto hoor. De grote jongens als Elsbett raden het af en verkopen geen systemen voor die pomp, maar dat is vooral omdat zij ook garantie op de motor geven.
Maar feit is dan een Bosch gewoon degelijker en betrouwbaarder is en dus meer geschikt voor PPO.

Zie ook www.ppo.nu

BerichtGeplaatst: 22 jun 2007, 11:57
door hugo
heb ook bijna een ton probleemloos op PPO gereden met een Citroen/Peugeot diesel.
's zomers 80% zonnebloemolie en 20% diesel; 's winters 50 om 50%.

volledig probleemloos, alleen wel vaker je brst filter vervangen (om de 7.500 km) en zorgen voor een verwarmd brandstoffilterhuis (van wat voor 'n auto dan ook...) en hopen dat je een Bosch-pomp hebt :wink:

PPO

BerichtGeplaatst: 24 jun 2007, 20:22
door besbre2003
Hoi allemaal!
Ik zal het niet doen met en Rotopomp/CAV.. :!: Bekijk es, hoeveel werk het is, de pomp bij schade te verwisselen. Bvb. bij en J7.. :shock: ..je hebt drie handen nodig.. :oops: ..
Groetz uut de Eifel, Ton

BerichtGeplaatst: 24 jun 2007, 21:28
door hugo
als de brandstoffilter verwarmd wordt door koelvloeistof en je verdund nooit meer dan 25% lijkt het me met zo'n pomp geen probleem.
maar je weet nooit.

ik zou een nieuw filter monteren en beginnen met 10% verdunning (dus 90% diesel). gaat dat goed dan verdun je 20%
enz enz.

totdat je het verschil merkt, stotteren, onregelmatig stationair lopende motor en dergelijke. dan weet je dat je te ver gaat.
lijkt me sterk dat dat dan al "te laat" is.

succes, Hugo