Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
404 schreef:Jan, ik heb een kop liggen van een 2-liter die aangepast is op loodvrij, interesse?
Tom schreef:Ik tank nu 98; meestal ongelood en af en toe met loodvervanger; gewoon euroloodvrij 95 scheelt toch al aardig wat...
Marcel schreef:Vanaf 1977 hebben ze de compressie opgeschroefd van 8,35 naar 8,8 en *mijn inziens* zal dan een octaangetal van 95 niet meer voldoende zijn.
Maarten Deen schreef:Marcel schreef:Vanaf 1977 hebben ze de compressie opgeschroefd van 8,35 naar 8,8 en *mijn inziens* zal dan een octaangetal van 95 niet meer voldoende zijn.
Ik ben geen autotechnicus maar volgens mij kun je met 8,8:1 nog best RON95 tanken. Ik heb een Volvo 340 1.4 gereden, die heeft een compressieverhouding van 9,25:1 en die loopt zonder probleemen op RON95.
Goudenleeuw schreef:Maarten Deen schreef:Marcel schreef:Vanaf 1977 hebben ze de compressie opgeschroefd van 8,35 naar 8,8 en *mijn inziens* zal dan een octaangetal van 95 niet meer voldoende zijn.
Ik ben geen autotechnicus maar volgens mij kun je met 8,8:1 nog best RON95 tanken. Ik heb een Volvo 340 1.4 gereden, die heeft een compressieverhouding van 9,25:1 en die loopt zonder probleemen op RON95.
Heeft ook niet alleen met compressie te maken, ook met afregelen van ontsteking. Mijn Volvo 850 (compressie 10:1 en een beetje) kan op minimaal RON91 lopen. Niet fijn, maar motormanagement kan dat dus bijregelen. Normaal is 95, en op 98 loopt ie zuiniger, maar op LPG weer goedkoper
Evert G.D schreef:Wel beeld ik me in dat als ik een paar keer in Frankrijk loodhoudend heb getankt, de motor wat soepeler loopt, al kan het ook het goede Franse gevoel zijn.
Maarten Deen schreef:En super98 heeft een oude Peugeot echt niet nodig.
JT schreef:Kan iedere auto profijt hebben van 98 i.p.v. 95?
Goudenleeuw schreef:JT schreef:Kan iedere auto profijt hebben van 98 i.p.v. 95?
Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast