Pagina 1 van 1

E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 21:45
door EJH405
Er zijn al een paar mensen die uitgevonden hebben dat hun 205 of 405 niet lekker loopt op e10 brandstof. Ook is bekend dat het schadelijk kan zijn voor sommige kunststof en aluminium onderdelen.

Langzamerhand wordt e10 ons opgedrongen ipv euro95 (e5), vroeg of laat is het een keer kiezen tussen stilvallen of e10 tanken. Er zijn middelen in de handel die de negatieve effecten zouden moeten oplossen, 1mililiter per liter e10 is genoeg. Zou perfect zijn, maar klinkt haast te mooi om waar te zijn. Wat zouden we er in realiteit van moeten verwachten?
http://www.eurol.com/nl/2-producten/7660-eurol-petrol-e10-improver.html

En wat zou er zoal mis gaan in een TU of XU motor oiv E10 en wat valt eraan te doen? Schot voor de boeg:
* Brandstofleidingen worden aangetast, lossen op: vervangen door geschikte slang, meestal goed te doen.
* Brandstoftank wordt poreus en gaat lek: tank uitbouwen, ophangen in een roterende opstelling en dan inwendig coaten met een beschermingslaag?
* Injectoren, kunnen die ertegen?

Re: E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405

BerichtGeplaatst: 07 dec 2018, 22:58
door A.B.203
Kom dit middel van Eurol hier voor het eerst tegen. Zou het ook gewoon in combinatie met loodvervanger gebruikt kunnen worden ?

Re: E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405

BerichtGeplaatst: 08 dec 2018, 00:13
door RobinHoed
A.B.203 schreef:Kom dit middel van Eurol hier voor het eerst tegen. Zou het ook gewoon in combinatie met loodvervanger gebruikt kunnen worden ?
Denk het haast wel. Je hebt zelfs 3 in producten volgens dit artikel
https://amklassiek.nl/ethanol-killers/2018/02/20/




Sent from my SM-A750FN using Tapatalk

Re: E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405, 309, 306, 406

BerichtGeplaatst: 24 jan 2021, 18:50
door EJH405
Nadat ik een fransoos gesproken had die zijn XU10J2 al geruime tijd probleemloos op E10 reed, ben ik dat ook maar eens gaan doen in een 405 uit 1994 met XU7JP motor. Na ca 15.000km zonder problemen durf ik wel te zeggen dat deze auto/motor er prima tegen kan. En dat geldt dus ook voor de XU10J2, de grotere broer van de XU7JP. Ik denk dat scheelt dat de tank van kuntstof is ipv metaal en dat het een voor zijn tijd vrij moderne motor was (multipoint injectie). De slangen onder de auto zijn van plastic, het is bekend dat dat meestal wel tegen E10 kan. Maar ook de rubber slangen naar de injector-galerij blijven prima.

Verder kwam ik de tip tegen om een beetje kettingzaakolie bij de brandstof te gooien als je je zorgen maakt over E10.

Over TU motoren heb ik nog geen idee. En ik geef geen garanties.