Pagina 1 van 1

J7 op LPG

BerichtGeplaatst: 01 dec 2016, 16:15
door Sapeur_pompier
hoi Peugeot'ers!

aller eerst, ik weet niet of dit topic goed geplaatst heb, misschien moet hij wel bij motoren of juist bij subgroep J7..

maar goed, over een week of 2 ga ik hem eindelijk halen, mijn J7 uit 1975. zodra ik ze heb, zet ik er nog wel foto's van op. het betreft een benzine uitvoering met de welbekende 404 motor. (1.6 neem ik aan)
precies 40 jaar oud, helemaal interessant om dus gas in te leggen. hiervoor al een oldtimer gehad, MTS gedaan en heb een eigen werkplaats. ik kan dus redelijk wat maar ben leek op het gebied van peugeot.
ook heb ik nog nooit gas ingebouwd. wie heeft hier ervaring mee? ik ben al een paar dagen thuis (gescheurde enkelband :roll: ) op het internet aan het struinen naar informatie over de onderdelen, welke gekeurd moeten zijn en welke niet.

wat mijn vragen zijn:
kan ik een set kopen van marktplaats en die zelf inbouwen? of krijg ik dan gedoe met de rdw vanwege het Goedkeuring: E20 67R-01 1009 etc.
heeft iemand nog een set voor deze motor wellicht?
is er iemand met ervaring van frans kenteken op benzine naar nederlands kenteken op gas?

bedankt,

MVG Max.

Re: J7 op LPG

BerichtGeplaatst: 02 dec 2016, 00:53
door 403diesel
Niet (meer) echt op de hoogte van de regels.

Er zijn eisen ten aanzien van het inbouwen en vroeger mocht de gastank niet ouder zijn dan 5 jaar bij het keuren bij de rdw.

Verder zijn de cilinderkoppen standaard niet uitermate geschikt voor gas dus regelmatig kleppen stellen of geharde gaszittingen monteren. Ontsteking kan iets vroeger, bougies iets kouder of gasbougies.

Re: J7 op LPG

BerichtGeplaatst: 02 dec 2016, 09:55
door Frank.04
Zelf gas inbouwen is een beetje tricky vanwege de uitgebreide regelgeving.

Het scheelt als je een goede band hebt met een LPG-inbouwer, die je op de rit zet en wellicht de auto voor jou aanmeldt bij de RDW; anders is een gang naar de RDW onvermijdelijk.

Globaal zijn er drie zaken belangrijk:

1) de componenten moeten de juiste typegoedkeur hebben (tank, verdamper, afsluiters etc.)
2) de componenten mogen niet te oud zijn (leiding, slangen etc.)
3) de inbouwvoorschriften moeten nauwgezet worden gevolgd (dikte boute, grootte revetten, afstand beugeltjes, doorvoertules etc.)

Als je het nooit eerder gedaan hebt is dat best een uitdaging, hoewel het technisch niet zo veel voorstelt.

Alternatief is tijdelijke inbouw naar geheel eigen inzicht op modulaire basis, voor de perioden tussen de APK-keuringen in.

Zelf zou ik zoiets natuurlijk nooit doen!

Re: J7 op LPG

BerichtGeplaatst: 02 dec 2016, 15:22
door Sapeur_pompier
403diesel schreef:Verder zijn de cilinderkoppen standaard niet uitermate geschikt voor gas dus regelmatig kleppen stellen of geharde gaszittingen monteren. Ontsteking kan iets vroeger, bougies iets kouder of gasbougies.

ik heb dat ook gehoord ja, gas bougies ken ik niet. maar google vast wel. bedankt!

Frank.04 schreef:Het scheelt als je een goede band hebt met een LPG-inbouwer, die je op de rit zet en wellicht de auto voor jou aanmeldt bij de RDW; anders is een gang naar de RDW onvermijdelijk.

ik ken iemand die mij wel wil helpen met inbouwen, die heeft dit vaker gedaan bij deze motor. alleen qua regels en onderdelen kopen tast ik nog in het duister.

terug komend op de 3 zaken:

1, letterijk alle componenten? en ik hoorde iets over een certificaat van de tank?
2, weet iemand hoe oud? ik las de gas slang maximaal 1 jaar, maar tank hoor ik weer verschillende dingen over.
3, die eisen lijst heb ik gezien, dat moet lukken.

het lijkt me ook naast een kosten besparing fijn om zelf te weten hoe alles precies zit en werkt en vind het leuk om te leren. volgensmij een kunstje die je maar 1x hoeft te leren.

Frank.04 schreef:Alternatief is tijdelijke inbouw naar geheel eigen inzicht op modulaire basis, voor de perioden tussen de APK-keuringen in.

Zelf zou ik zoiets natuurlijk nooit doen!

natuurlijk niet! :wink:

Re: J7 op LPG

BerichtGeplaatst: 04 dec 2016, 09:15
door Ivovanduijn
Bij keuze van de tank is voor mij belangrijk om een zo groot mogelijke te kiezen zodat je (vooral met een j7) niet van tankstation naar tankstation hoeft te rijden. Je komt dan waarschijnlijk op een specifiek model uit die tweedehands met de juiste leeftijd niet makkelijk te vinden is. Ik zet ook 80% vulbegrenzer vast ook weer om de actie radius te vergroten.
Inbouwen is niet heel ingewikkeld maar laten doen bespaart je het gedoe. Alleen het laten keuren bij de RDW kost je op zn minst al een ochtend en als het tegen zit nog een keer terug. Als je het laat doen kost het 1200 euro, als je de spullen koopt 600 euro en de keurkosten.
Wat al eerder gezegd is is dat je je kop in no time kapot hebt dus een koprevisie van 500 euro moet er eigenlijk ook bij op tellen.
Als het eenmaal voor elkaar is is het allemaal dik waard, tanken is dan leuk en de keus om een flink blokje om te gaan niet zo moeilijk.
Succes en veel plezier met je J7