Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor Donky » 31 jan 2013, 22:09

Hallo,

Wij hebben een boot gekocht waar een Peugoet Indenor DTP-70 (motornummer 3123678) staat.
Nu willen wij de motorolie verversen en weten we niet precies wat hier het beste geschikt is.

Nu hebben we een technische handleiding bij de motor die verteld dat er dit smeermiddel in behoord.
Motor: MIL-L-2104 C, API-CD, SAE 30
GULF: DS30
SHELL: RIMULA CT
BP: BP Vanellus C3

Praten we hier over een minerale olie ,half synthetische of vol synthetische olie?
En volgens mij is het temperatuur traject bijv 15w40 waarbij de olie zijn viscositeit behoud?

Nu start de motor slecht met een koude start en vonden we de brandstofleiding erg lang alvorens deze bij de mechanische brandstofpomp komt (ca 8m).
Zou dit de startproblemen kunnen veroorzaken (buiten de gloeibougies zie mijn andere topic) omdat de motor wat langer nodig heeft brandstofdruk op te bouwen?

Iemand ervaring met deze Peugoet motoren?
Zie ook mijn andere topic
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=49&t=22338
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=49&t=22343

Hier nog wat foto's van de motor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Donky op 04 feb 2013, 23:22, in totaal 2 keer bewerkt.
Donky
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 jan 2013, 00:41

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor 403diesel » 01 feb 2013, 00:13

De motorcodering (typeaanduiding) is bij deze motoren anders dan bij de motoren zoals die in auto's gebruikt zijn. De DTP-70 kende ik nog niet maar dit zal een XD(P)2 of XP(P)3 zijn met resp. 2,3 en 2,5 liter cilinderinhoud. Ook de brandstofinspuitpomp kan anders zijn op details zoals afregeltoerental en regelateur.
Het opgegeven nummer is niet het motornummer; het motornummer staat ingeslagen (dus niet ingegoten) aan de linkerkant (gezien vanaf de achterkant van de motor) op één van de 3 schuine vlakjes direct onder de cilinderkop.
Wat betreft de olie, ik zou er zeker geen vol synthetische olie in gooien.
Ik gebruik voor mijn indenor's Kroon olie classic 20W50. Je zou, als de conditie van de motor goed is iets dunner kunnen nemen bijvoorbeeld 15W40.

Wat de brandstofvoorziening betreft:
In de brandstofinspuitpomp zit al een aanzuigpomp. Dit is voor auto's voldoende met een brandstofleiding van ongeveer 2 tot 3 meter en een enkel filter ertussen.
Ik meen op de foto's te zien dat er bij jou al een extra brandstofopvoerpomp is gemonteerd; deze zit aan de andere kant van de brandstofinspuitpomp ergens onder het uitlaatspruitstuk. Deze pomp wordt door de nokkenas aangedreven.
Deze opvoerpomp is juist extra gemonteerd om de bij schepen extra weerstand door langere brandstofleidingen en vaak extra filters te compenseren. Dit zou als alles in goede staat is dus geen probleem mogen geven.
Het komt voor dat de membranen van deze opvoerpompen gaan lekken waardoor je lucht in het brandstofsteem krijgt. Het lijkt me niet heel waarschijnlijk, maar het kan. Je kunt een (stuk) doorzichtige slang monteren vlak vóór de brandstofinspuitpomp om te zien of je ergens een luchtlek hebt.
Ik zou zeker je brandstoffilters controleren, de al eerder besproken gloeibougies (o ja, denk er aan dat je deze bij monteren niet te vast zet).
Verder zou ik de klepspeling controleren. Als deze te strak staan gaat het ook niet lekker. Als je motor loopt kun je eens kort de olievuldop eraf halen en kijken of er veel damp uit blaast.
Als dit het geval is: compressie meten.
Ik ben er inmiddels wel achter dat deze motoren, zeker de oudere typen, hun compressie echt nodig hebben met starten bij kou, evenals een goede accu en startmotor.
Als de compressie laag is en de kleppen staan goed: niet in de winter varen en alvast langzaam gaan sparen voor een revisie ben ik bang.

Groet, Serge
Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor Donky » 01 feb 2013, 18:56

Serge,

Bedankt voor je reactie :D

Ik zal dit weekend nog eens kijken naar het echte motornummer.

De brandstofpomp opvoerpomp zit inderdaad rechts op het motorblok onder het uitlaatspruitstuk.
De filters zijn door de verkoper vervangen omdat de boot lange tijd heeft stilgelegen en er vervuiling in de brandstoftank was (dit is ook gereinigd). We hebben de motor een aantal keren op vol vermogen gehad ,en dit geeft geen problemen waardoor de brandstof toevoer dan wel in orde mag zijn dacht ik. Alleen dacht ik dat de lengte het problemen zou kunnen geven met druk opbouwen met de koude start.

Gr. Mark
Donky
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 jan 2013, 00:41

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor Donky » 04 feb 2013, 23:14

Serge,

Ik heb het echte motornummer gevonden en dat is 3123678 ,misschien wijst dit nummer naar een bepaalt type?
Ook heb ik een 2tal pagina's van de technische gegevens geplaatst ,misschien herkent iemand het type motor?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr.Mark
Donky
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 jan 2013, 00:41

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor joospeugeot » 05 feb 2013, 01:55

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 21 jan 2016, 22:42, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor 403diesel » 05 feb 2013, 10:45

Is idd een XDP90 als ik het zo zie.
Dit zou aangegeven kunnen staan op één van de andere vlakjes als waarop ook het motornummer staat:
Motorcode 113 = XD88
115 = XD90
Ik heb geen idee of dit alleen op de motoren werd ingeslagen die peugeot zelf gebruikte of ook op de gemariniseerde.
Trouwens grappig om te zien dat er geen verschil is in de DTP-50, 62, en 70.
Het lijkjt erop dat alleen de pomp opgedraait is.
Wij hebben dus ooit in onze tjalk een DTP-62 gehad met een max toerental van 3400 rpm.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de originele toerenteller wordt aangestuurd. Was dit niet met een pulsgever op de nokkenas? Heb je daar eventueel foto's van?

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor Donky » 05 feb 2013, 19:37

De pulsgever zit bij de as van de brandstofpomp.

Afbeelding

Afbeelding
Donky
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 jan 2013, 00:41

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor degorn » 06 apr 2013, 20:50

Hoi,

Volgens mij hebben jullie een "Doerak" gekocht, iets van 7.80.
Klopt dat ? :D Een super schip.
Deze schepen zijn indertijd vaak afgeleverd met dit type Peugeot motor.
Er is dan ook veel info te vinden op de website van de Doerakclub als je lid bent.
Kost maar € 25,00 per jaar en ze hebben een hele goede technische commissie.
Ook kun je dan diverse dossiers inzien met veel info.

mvg
degorn
degorn
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 apr 2013, 20:44

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor Donky » 09 apr 2013, 20:35

Degron,

We hebben geen Doerak gekocht maar een De Wit Kruiser.
Ik had idd al begrepen dat deze motoren veel in de Doerak geplaatst is ,misschien een lidmaatschap aan wagen.

Zie hier mijn voorsteltopic : http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=22332
Donky
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 jan 2013, 00:41

Re: Peugoet Indenor DTP-70 motorolie?

Berichtdoor degorn » 09 apr 2013, 20:42

Hoi,

Een mooi schip hebben jullie.
Lid worden van de Doerakclub zal niet gaan omdat je dan in bezit moet zijn van een Doerak. :!:

mvg

Degorn
degorn
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 apr 2013, 20:44


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten