Welke olie in differentieel 505 GTi??

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Welke olie in differentieel 505 GTi??

Berichtdoor Indium » 22 maart 2009, 13:26

Volgende week ga ik voor het eerst zelf mijn 505 GL op de brug zetten en o.a. proberen alle oliën te vervangen en alle smeernippels vol te spuiten met nieuw vet (m.u.v. stuurhuis want ander soort vet, komt volgende keer). Volgende maand wil ik hetzelfde proberen met mijn 505 GTi. Nu ben ik echter onzeker welke olie er in het differentieel van de GTi moet. De "Olving", Haynes en WPH zijn eenduidig over de olie die in het differentieel van de GL hoort: SAE 80W90. Die heb ik inmiddels op voorraad. Een GTi is echter uitgerust met een beperkt slipdifferentieel. Volgens een addendum van het WPH hoort daar SAE 90 in (Esso LSA90 nr 9731.56). De Haynes onderschrijft dit. In de Olving wordt er nergens over gesproken (gewoon 80W90 net zoals bij de GL) en ook bij de Brezan en een andere automaterialenzaak hadden ze er nog nooit van gehoord en/of konden ze het niet vinden. Ook op de website van Kroon oil staat dat er 80W90 in zou horen. Iemand een (gefundeerde) mening hierover? Zolang ik er niet uit ben, laat ik de diff-olie van de GTi nog even zitten. Het differentieel van mijn eerste GTi is volgens een gerenommeerde garage waarschijnlijk kapot gedraaid door verkeerde olie en dat wil ik niet nog eens...

Tot slot nog een klein vraagje ter afsluiting: Weet iemand hoeveel smeernippels ik aan het eind in totaal gesmeerd zou moeten hebben? Kwil er vanaf nu natuurlijk niet categorisch een aantal overslaan!
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Indium » 30 maart 2009, 18:49

Je kunt hele moeilijke boeken erop na gaan slaan, maar het antwoord stond gewoon op de eerste bladzijde van het instructieboekje... Er zou inderdaad SAE90 in moeten ipv 80W90. Dus luister niet naar de mensen van de Brezan, Kroon Oil of (zelfs) de handleiding van Olving die zeggen dat er 80W90 in een beperkt slipdifferentieel van een 505 kan, er moet echt SAE 90 in!
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Nikilauda504 » 31 dec 2009, 13:25

Het gaat erom dat de olie geschikt is voor het (platen)sper, de viscositeit is minder belangrijk. Olie voor zo'n sper heeft meestal de toevoeging LS (van Limited Slip) in de naam.

Ik had deze sperdiffs ook onder mijn 505 GTI en 504 pick-up, werkt perfekt met achterasolie met LS toevoeging :!: O.a. Valvoline levert die nog.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: Welke olie in differentieel 505 GTi??

Berichtdoor Harrie » 31 dec 2009, 20:04

Hét antwoord gaf je zelf al, Indium: Esso LSA 90
Indium schreef:. Een GTi is echter uitgerust met een beperkt slipdifferentieel. Volgens een addendum van het WPH hoort daar SAE 90 in (Esso LSA90 nr 9731.56).
=======================================
Tot slot nog een klein vraagje ter afsluiting: Weet iemand hoeveel smeernippels ik aan het eind in totaal gesmeerd zou moeten hebben? Kwil er vanaf nu natuurlijk niet categorisch een aantal overslaan!

smeernippels: elke 5000 km / 7.500 km doorsmeren:
afhankelijk van bouwjaar en uitvoering geldt voor 504, 505 en 604:
2 x fuseekogel
2 x stuurkogel
1 x drukplaat stuurhuis ( sommigen hebben dit niet, smeernippel in 1981 vervallen, )
1 x middenlager cardanas
.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten