Koffiemolen schreef:Klopt Evert! Koude start ook beter. Als dit zo doorgaat dan volsta ik met een beetje loodvervanger en rijd ik lekker door op Excellium 95, zolang ik geen pingelgeluiden constateer.
Van gepingel of nadieselen heb ik ook totaal geen last op Excellium 95. Koude start is inderdaad stukken verbeterd
Sterker nog, loodvervanger voeg ik alleen bij als de auto's behoorlijk moeten werken, bijvoorbeeld in een klassieke rally. Dan krijgen ze behoorlijk op hun kop. Ondanks dat ik verder geen loodvervanger bijvoeg, gaat het ook prima. Wel wordt de motor zonder dat goedje wat warmer (licht hogere bedrijfstemperatuur), maar dat kan ook weinig kwaad, ze worden niet té warm. Dat is wel de reden dat ik altijd loodvervanger bijvoeg in rally's en ook tijdens vakanties.
Bij de 504 heb ik al jaren een schakelaar waarmee ik de vin van de koeling handmatig aan kan schakelen. Dit heb ik toen speciaal aangebracht voor het rallyrijden, op zwaardere trajecten kun je de vin dan continu laten draaien zonder 'm vast te zetten. Het is ook handig in de zomer om oververhitting tegen te gaan. Misschien ook handig op jouw auto's? Het is vrij eenvoudig aan te brengen, paar draadjes en een tuimelschakelaar. Ik heb het laten doen, omdat mijn kennis van elektrische installaties nul is... De schakelaar heb ik in een bestaande plaats daarvoor in het dashboard van de 504 laten zetten.
Ik heb mijn ervaringen met Excellium lang geleden al eens aan Total laten weten.
@ V-Power is nagenoeg hetzelfde als Total Excellium, maar dan van Shell.