Wat voor olie voor 304 1.3 ???

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat voor olie voor 304 1.3 ???

Berichtdoor arnie_human304 » 02 aug 2008, 15:05

Hallo ik vroeg mij af wat voor olie ik in mij 304 1.3 benzine moet gooien.
Is dat nog aparte olie of kan ik daar gewoon de standaard 10W40 olie ingooien die we op ons werk ook in alle huidige Peugeot`s gooien ?? Ivm dat de versnellingsbak toch de zelfde olie deelt met de motor misschien dat er dus speciale in moet ??

Wat raden jullie aan ??


gr Arnoud
arnie_human304
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 29 mei 2008, 19:39

Berichtdoor GoodOldDiesel » 02 aug 2008, 19:13

10w40 is een half syntheet neem ik aan

Normaal word er 15w40 mineraal voorgeschreven van vroeger uit,
De 10w40 is wat dunner, maar volgens mij maakt dat niet uit. Misschien lekt je blok wat harder dan.

Blok is onverwoestbaar concept
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Re: Wat voor olie ???

Berichtdoor Harrie » 03 aug 2008, 00:18

arnie_human304 schreef:Hallo ik vroeg mij af wat voor olie ik in mij 304 1.3 benzine moet gooien.
Is dat nog aparte olie of kan ik daar gewoon de standaard 10W40 olie ingooien die we op ons werk ook in alle huidige Peugeot`s gooien ?? Ivm dat de versnellingsbak toch de zelfde olie deelt met de motor misschien dat er dus speciale in moet ??

Wat raden jullie aan ??
gr Arnoud

15W50 en NOOIT half- of volsynthethische olie :!: :!: :!: :!:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Edzo » 03 aug 2008, 00:25

Geen half-of heel syntheet. Juist die combi met versnellingsbak maakt het wat precair. Met de voorgeschreven minerale olie werkt het goed, maar als je moderner spul gaat gebruiken kan het fout gaan. De versnellingsbak is daar de oorzaak van. Die oefent behoorlijk geweld op de olie uit, anders als alleen de motor. Nieuwe olie is daar niet voor gemaakt, de oude voorgeschreven olie kan dat hebben.

Gewoon ouwe minerale olie, en de viscositeit zoals voorgeschreven.

Ik heb hetzelfde met m'n oude 205 CT, daar gaat ook geen modern spul in.

Je kan verbazingwekkend goedkoop terecht bij sommige automaterialenzaken en/of bouwmarkten. Het goedkoopste daar is vaak precies wat je moet hebben, gewoon minerale olie, zonder gedoe .
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Harrie » 03 aug 2008, 00:40

Klopt Edzo !
ALLE motoren met gecombineerde smeerolie, dus o.a. 104, 204, 304, 205 met 104-motor, 305 behalve XU, etc.,., GEEN half- of volsynthetische olie i.v.m. de synchromesh-ringen in de versnellingsbak.
grt, Harrie
technisch commissaris PCN
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor arnie_human304 » 03 aug 2008, 09:31

Ok jongens bedankt voor jullie advies !! Ik ga meteen maandag even op zoek naar 15W50 mineraal olie !!

Moet dit ook nog speciale Classic olie zijn ?? van Millers bijvoorbeeld ??
Of maakt het merk niet uit als het maar 15W50 mineraal olie is ?

gr Arnoud
arnie_human304
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 29 mei 2008, 19:39

Berichtdoor Gilletti » 03 aug 2008, 09:40

Volgens mij is 20W50 gangbaarder.
Vaak staat er ook al iets in de trant van "Classic" o.i.d. op de verpakking.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor arnie_human304 » 03 aug 2008, 09:49

Idd ik heb 20W50 al wel gevonden op een site van een leverancier. Staat ook bij dat het voor gecombineerde motor met versnellingsbak is !! Dus dat is de goede.

Maandag dus maar effe halen.

gr Arnoud
arnie_human304
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 29 mei 2008, 19:39

Berichtdoor GoodOldDiesel » 03 aug 2008, 10:34

20w40 werkt zeker uit, word wel meer toegepast bij oudere auto's schijnt die minder te lekken... :wink:

Meende dat half syntheet juist tegen hogere temperatuur konden.

Vol syntheet is weer iets heel anders
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor JT » 03 aug 2008, 15:24

Kroon heeft het in het reguliere programma, mijn automaterialenhandel heeft het standaard gewoon staan...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Harrie » 03 aug 2008, 17:30

GoodOldDiesel schreef: Meende dat half syntheet juist tegen hogere temperatuur konden.

De synchromeshringen in de versnellingsbak hebben scherpe "ribbeltjes" die de oliefilm moeten doorsnijden, en dan al slippend de primaire as op snelheid brengen waarna het tandwiel op die as vast wordt gezet.
De keuze aan motorolie is dus wel belangrijk, ouderwetse 15W50 of 20W50 is goed,
dit moet ook in de handgeschakelde versnellingsbak van (404) 504, 505 en 604.
dus géén half- of volsynthetisch!; met zeer hoge temperaturen hebben we hier niet van doen..
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor arnie_human304 » 04 aug 2008, 19:25

Ok ik ging dus olie halen bij de plaatselijke onderdelen handel waar ik al mijn auto-onderdelen haal. Ik zeg tegen die man ik moet 20W50 mineraal olie hebben. Zegt die man voor wat voor auto is het ? Ik zeg voor een Peugeot 304. Zegt die man dat ik er net zo goed 10W40 in kan gooien. Want dat is zelfs beter voor de nokkenassen. Met dikkere olie hebben die minder snel olie en kunnen ze nog wel eens erg slijten !! Hier heeft hij eigenlijk best gelijk in dat er met dikkere olie minder snel olie rondgepompt word. En zeker met koud weer.

Maar ik heb toch maar 20W50 gekocht. hihi. gr Arnoud
arnie_human304
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 29 mei 2008, 19:39

Berichtdoor JD » 04 aug 2008, 20:06

Als de olie te dun is krijg je onvoldoende oliedruk, toch ook iets om op te letten!
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Harrie » 05 aug 2008, 00:03

JD schreef:Als de olie te dun is krijg je onvoldoende oliedruk, toch ook iets om op te letten!

Nee hoor, dan moet die zo dun zijn als water en de oliepomp en/of draaiende delen versleten.
Geen / te weinig oliedruk ligt bijna altijd aan slijtage van o.a. krukaslagers, waardoor de olie te snel terugstroomt in het carter ,
en er dus amper druk opgebouwd kan worden, zelfs niet door de allerbeste oliepomp.
Dan helpt andere, dikkere olie niet, slechts een motorrevisie.
.
@ arnie_human304: Prima aankoop!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor arnie_human304 » 05 aug 2008, 14:46

Was trouwens ook geen dure olie Harrie. Kheb er 17,50 voor betaald voor 5 liter 20W50 mineraal olie.

Das niet gek dacht ik. Gr Arnoud
arnie_human304
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 29 mei 2008, 19:39


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten