Kerosine, diesel of petroleum

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kerosine, diesel of petroleum

Berichtdoor Pininfarina504 » 04 nov 2022, 16:46

Toen ik nog jong was, ik experimenteerde met brommers, om deze op petroleum te laten rijden.
Verder ook om brommers achteruit aan te duwen en achteruit te laten rijden, met een iets ander ontstekingstijdstip, het werkt.
Ik ben nu 1.5 maand in Madagascar en experimenteer hier een beetje met petroleum in oude 205, 504, 505 diesels.
Dat is toeval, ik werk hier op speciaal verzoek van de franse eigenaar, ook één dag per week in een garage, er staan veelal klassieke auto's van Fransen, welke hier semi-permanent gehuisvest zijn.
De meeste van die Fransen zijn beduidend ouder dan de klassiekers, die ze er op nahouden, maar scharrelen wel de hele dag met jonge inlandse dames van tussen de 20 en 30 jaar oud. Zo gaat dat hier.
Diesel is evenzo relatief duur hier, petroleum nagenoeg onbelast echter. Sowieso wordt en hier nauwelijks belasting afgedragen, dat is ook aan alles af te zien.
Verloopt redelijk goed de experimenten met het op zuivere petroleum rijden, soms een beetje bijmengen met diesel.
Het bracht me weer op een idée, Belgische gezuiverde(klasse C) petroleum uit Minderhout, voor de petroleumkachels(1.56€/L), in combinatie met een mooie 504GLD, welke momenteel heel goedkoop zijn in Frankrijk.
Ik roei weer tegen de stroom in.
Echter je rijdt daarentegen wel zeer schoon, nagenoeg alle aromaten en zwavel zijn chemisch en via destilatie verwijderd.
Misschien weer eens een alternatief voor de "friture diesels", op plantaardige oliën.
Wordt waarschijnlijk onmiddellijk wettelijk gereguleerd echter.

Daar ben ik echter ook niet echt voor hier overigens, ik verricht ontwikkelingswerk: gebruikte europese medische apparatuur uitpakken, in elkaar schroeven, testen, soms assembleren.
205 1.4,1995,Roland Garros.
205 1.4,98(2*).
205 1.4,97(1*).
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77.
Peus 504Ti,78,gris fum.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst.
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue.
Peus 404, Fam zwart,1970,ex-prefect
Pininfarina504
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Kerosine, diesel of petroleum

Berichtdoor Peter Hanot » 11 dec 2022, 09:11

Ik heb hiermee ook eens geëxperimenteerd met een Saab 900 met carburator (benzine), gewoon omdat op de pomp staat 'verboden voor auto's' dus kan het niet slecht zijn dacht ik bij mezelf.
50% Petrol en 50% superplus reed inderdaad niet slecht, alleen kwam er iedere keer na het loslaten van het gaspedaal en daarna terug intrappen van het gaspedaal een grote, naar petroleum ruikende, witte wolk door de uitlaat, zo val je wel zeer snel door de mand bij ome politie.
Er komt ook een zwarte aanslag in de motor, dus of je er financieel veel mee opschiet denk ik niet, maar het was het proberen waard. (toen had je 2 liter petrol voor 1 liter super)
Petroleum is veel vettiger dan benzine, dus vandaar misschien die aanslag.
Peter Hanot
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast