E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405

Berichtdoor EJH405 » 07 nov 2018, 21:45

Er zijn al een paar mensen die uitgevonden hebben dat hun 205 of 405 niet lekker loopt op e10 brandstof. Ook is bekend dat het schadelijk kan zijn voor sommige kunststof en aluminium onderdelen.

Langzamerhand wordt e10 ons opgedrongen ipv euro95 (e5), vroeg of laat is het een keer kiezen tussen stilvallen of e10 tanken. Er zijn middelen in de handel die de negatieve effecten zouden moeten oplossen, 1mililiter per liter e10 is genoeg. Zou perfect zijn, maar klinkt haast te mooi om waar te zijn. Wat zouden we er in realiteit van moeten verwachten?
http://www.eurol.com/nl/2-producten/7660-eurol-petrol-e10-improver.html

En wat zou er zoal mis gaan in een TU of XU motor oiv E10 en wat valt eraan te doen? Schot voor de boeg:
* Brandstofleidingen worden aangetast, lossen op: vervangen door geschikte slang, meestal goed te doen.
* Brandstoftank wordt poreus en gaat lek: tank uitbouwen, ophangen in een roterende opstelling en dan inwendig coaten met een beschermingslaag?
* Injectoren, kunnen die ertegen?
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405

Berichtdoor A.B.203 » 07 dec 2018, 22:58

Kom dit middel van Eurol hier voor het eerst tegen. Zou het ook gewoon in combinatie met loodvervanger gebruikt kunnen worden ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405

Berichtdoor RobinHoed » 08 dec 2018, 00:13

A.B.203 schreef:Kom dit middel van Eurol hier voor het eerst tegen. Zou het ook gewoon in combinatie met loodvervanger gebruikt kunnen worden ?
Denk het haast wel. Je hebt zelfs 3 in producten volgens dit artikel
https://amklassiek.nl/ethanol-killers/2018/02/20/




Sent from my SM-A750FN using Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: E10 in Peugeot TU en XU motor 205, 405, 309, 306, 406

Berichtdoor EJH405 » 24 jan 2021, 18:50

Nadat ik een fransoos gesproken had die zijn XU10J2 al geruime tijd probleemloos op E10 reed, ben ik dat ook maar eens gaan doen in een 405 uit 1994 met XU7JP motor. Na ca 15.000km zonder problemen durf ik wel te zeggen dat deze auto/motor er prima tegen kan. En dat geldt dus ook voor de XU10J2, de grotere broer van de XU7JP. Ik denk dat scheelt dat de tank van kuntstof is ipv metaal en dat het een voor zijn tijd vrij moderne motor was (multipoint injectie). De slangen onder de auto zijn van plastic, het is bekend dat dat meestal wel tegen E10 kan. Maar ook de rubber slangen naar de injector-galerij blijven prima.

Verder kwam ik de tip tegen om een beetje kettingzaakolie bij de brandstof te gooien als je je zorgen maakt over E10.

Over TU motoren heb ik nog geen idee. En ik geef geen garanties.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron