Pagina 2 van 2

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

BerichtGeplaatst: 15 jun 2020, 11:52
door tim1993
Indrukken lukt. Maar zeker niet wat ik gewend ben van bijvoorbeeld mijn 306. Sportvering zal wel niet tenzij er gt dempers onder zitten, maar als het een select is hoort dat niet. Hij heeft praktisch bijna 15jaar stil gestaan dus dat zal alles geen goed hebben gedaan. Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Re: Tim z'n 305

BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 11:05
door eas1964
tim1993 schreef:En bedankt voor dat linkje voor de achterklepcilinder!


al iets gescoord ?

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 11:09
door tim1993
Nog niet, ik wacht nog tot ik meer moet bestellen bij autodoc. Momenteel een stuk hout achterin liggen voor die enkele keer dat ik in de kofferbak moet zijn.

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 11:29
door eas1964
Dat is ook hier het geval , mijn vriendin zegt ... hou je geld in je zak ...voor die paar keer per jaar :lol:

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 11:33
door tim1993
Ja nou ja dat dus. Voel me een beetje knakenrijder op die manier. Maar het is een hobbyauto. Hoevaak moet je nu in de kofferbak zijn... :P

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

BerichtGeplaatst: 03 jul 2020, 06:05
door peugeot505
Met een plastic buisje van elektriciteitsleiding kan je een hulpstukje maken voor het pompje. Hetbuisje moet bijna even lang zijn als de zilveren piston, je boort onderaan een gat dat over de bevestiging past en maakt een sleuf over de gehele lengte van de buis. Nadat je dit samen monteerd trek je het buisje opzij en de koffer kan dicht, als je de koffer opent duw je het buisje over de piston en het zwarte gedeelt rust op de buis en koffer blijft openstaan. Heeft bij mijn vorige 505 jaren probleemloos gewerkt.

Re: Tim z'n 305 - stugge vering?

BerichtGeplaatst: 03 jul 2020, 08:20
door tim1993
Slimme oplossing! Ik had er toen met m'n 505 ook last van maar daar had ik gewoon nieuwe op gezet.
Bij de 305 is die gasveer echter niet zo toegankelijk (is niet dezelfde constructie als 505). De gasveer zit namelijk deels in de C-stijl

Re: Tim z'n 305 - middendemper/pijp gezocht

BerichtGeplaatst: 26 jul 2020, 17:46
door tim1993
Ik wou de achterdemper vervangen omdat deze doorgeroest is. Helaas heeft de middenpijp daarbij het leven gelaten. Wie heeft er nog eentje liggen? Onderdeelnummer zou 1728.31 moeten zijn.

Re: Tim z'n 305 - middendemper/pijp gezocht

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 00:43
door Jimmysamuel
Wellicht heb je de onderdelen al lang gevonden maar ik heb een handige website in Franrkijk gevonden waar ik allerlei originele/nieuwe onderdelen voor mijn 305 heb besteld! Ze hebben heel veel. https://www.serie04.com/nl/

Re: Tim z'n 305 - middendemper/pijp gezocht

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 12:00
door tim1993
Ik heb inderdaad een complete uitlaat op ebay duitsland gevonden. Pasvorm was perfect en de prijs acceptabel.

Nu wel een volgende uitdaging. Als ik de tweede trap van de carb gebruikt hikt en houdt de auto verschrikkelijk in. Is dit een kwestie van alles schoonmaken?

Re: Tim z'n 305 - hikken bij gebruik tweede trap carb

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 14:12
door beeperhorrie
Met schoonmaken zou ik sowieso als eerste beginnen. Kan nooit kwaad, kan maar zo een verstopte sproeier zijn. Ik heb zoiets ooit met een Ritmo gehad.

Re: Tim z'n 305 - hikken bij gebruik tweede trap carb

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 14:27
door tim1993
Heb je nog adviezen hoe dat moet, zijn er bepaalde onderdelen die schoon gemaakt moeten worden?
Ik heb nog weinig verstand van carbs want al m'n auto's zijn injectie, maar ik kan altijd iets leren.

Re: Tim z'n 305 - hikken bij gebruik tweede trap carb

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 14:31
door beeperhorrie
Is voor mij al heel lang geleden. Maar volgens mij zijn er van de meeste carburateurs wel filmpjes op youtube. Anders wordt het zoeken en proberen. Bijvoorbeeld luchtfilter er af en dan kijken welke als eerste opent en welke als tweede. Dan kijken of er ergens een punt zit waar de benzine in dat gedeelte uitkomt en of je dat eruit kan halen. Schoonmaken en weer monteren en proberen.

Re: Tim z'n 305 - motorwissel

BerichtGeplaatst: 10 dec 2020, 13:01
door tim1993
Nadat ik ruzie had met de carb ben ik gaan denken. Ik wou eerst de auto verkopen omdat ik wat ruimtegebrek heb op het erf, maar ik vind de 305 eigenlijk echt heel leuk. Het enige is dat de normale 1.6 mij weinig blij maakt. Ik heb een BX 16 TRi (205 1.6 GTi motor) en een 406 V6 dus misschien ben ik wat verwend.
Dus nu heb ik de beslissing genomen om een andere motor in de 305 te leggen. De opties zijn momenteel: 1.6 GTi, 1.9 GTI, 1.9 Mi16 of 2.0 Turbo. De 1.6 GTi heb ik al in de BX dus die valt waarschijnlijk af en de 2.0 turbo is een vrij zwaar blok icm turbo etc wordt dit allicht een vrij ingrijpende motorwissel. Dus momenteel twijfel ik tussen de 1.9 GTi (122/130 pk) en Mi16 (150/160pk) motoren.

Het opmerkelijke is dat de voorremmen van een 306 266mm of 406 283mm direct passen op de fusees, dus dat is makkelijk. Plan is om de hrc van een 306/406 te gebruiken zodat de diameter past bij de remklauwen.

Anyway de motor is eruit en is te koop voor weinig indien er interesse is. Motor heeft 130dkm gelopen en heeft net een grote beurt gehad inclusief distributie.
Afbeelding

Re: Tim z'n 305 - motorwissel

BerichtGeplaatst: 11 dec 2020, 10:09
door EH Autoservice
Turbo , XU10J2TE , dat past perfect bij deze auto ...
Heerlijk soepel , altijd vermogen .
Vroeger aan de lopende band in 205jes gebouwd :mrgreen:

Mi16 ook heel veel gedaan , maar dat is uiteraard meer een toeren motor , die naar mijn idee minder goed "past" bij een 305 .

Re: Tim z'n 305 - motorwissel

BerichtGeplaatst: 11 dec 2020, 10:37
door tim1993
Haha ja een TCT in een 205 of 309 is een vrij populaire keuze. Zeker omdat het echt hele goede blokken zijn. Wat deed jij dan altijd met remmen en veren/dempers op de vooras?
Ik heb in principe een complete TCT liggen alleen ben ik bang dat het te veel 'custom' dingen worden en aangezien ik niet kan lassen wordt het dan al wel een uitdaging. Aan de andere kant, misschien een goed moment om het te leren.

Mi16 is inderdaad hoogtoerig, vandaar dat ik de 1.9 8v ook op de optielijst heb staan. Ben erg fan van 8v motoren door het altijd aanwezige koppel.

Re: Tim z'n 305 - motorwissel

BerichtGeplaatst: 13 dec 2020, 19:13
door EH Autoservice
Koppel is alles !

Daarom ook de TCT :mrgreen:

Uiteraard alles aan passen , wielophanging , remmen ........

Re: Tim z'n 305 - motorwissel

BerichtGeplaatst: 27 dec 2020, 13:10
door tim1993
Ik heb wat rondgevraagd of iemand nog een 1.9 8v of 1.9 16v hadden liggen, en ik schrok een beetje van de huidige prijzen. Vroeger waren die dingen echt goedkoop, nou laat ik zeggen dat die tijden zijn vervlogen.

Dus ben ik nu bezig om de TCT erin te doen. Terwijl ik wacht op pakkingen om de motor te herbouwen ben ik begonnen aan de kabelbomen.
Afbeelding

De grote componenten waar ik nu nog op wacht zijn:
305 diesel radiateur. Klijnstra heeft er een, maar daar vragen ze aardig wat geld voor dus ik hoop dat iemand hier er nog eentje heeft
Andere motorsteun (normale 2.0 steun)
Ander vliegwiel mi16/2.0

Als ik deze delen heb kan ik de motor voor de laatste keer erin hangen en kan ik kijken hoe ik de intercooler en intercoolerslangen kan routen.