Al zo lang als ik mijn 305 GT Break II heb greep de koppeling erg laag aan, binnen de eerste centimeter boven het tapijt. Een beweging van je grote teen was genoeg om mee weg te rijden maar het schakelen ging goed. Nu merkte ik dat als het buiten wat warmer was dit lastiger werd, en het af en toe moeilijk was om goed te ontkoppelen voor het schakelen. Ik ging er van uit dat de kabel gewoon een beetje opgerekt was door de leeftijd en de warmte. Vorige week heb ik dan ook maar de stelschroef een paar slagen strakker gedraaid en hiermee leek het verholpen. Na vrijdag lang stil te hebben gestaan in een file was het helaas weer raak, zodra de file oploste kon ik hem ineens niet meer in de versnelling krijgen en was het duwen geblazen.
De aardige Wegenwachtman (heb helaas niet altijd al het juiste gereedschap bij) heeft vervolgens de kabel met de stelschroef tot het strakst mogelijke gespannen en daarmee kon ik het naar huis redden, de volgende dag kon er weer niet geschakeld worden dus de auto staat voorlopig stil. Nu vraag ik mij af: Zijn de koppelingsplaten nou eigenlijk versleten? Ik zou verwachten dat de koppeling gaat slippen als hij versleten is maar dat doet hij dus juist totaal niet. Werkt hij bij dit type bak anders of zit er een ander onderdeel fout?
Als de gehele koppeling toch vervangen moet worden: Hoe moeilijk is dit bij de 305? Als ik een brug huur valt het dan zelf goed te doen? En welke set heb ik nodig voor een XU5S? Er staan er meerderen op de diverse onderdelensites.
Ook is bij een vorig ritje mijn gaskabel geknapt, deze wordt nu met een kroonsteentje bij elkaar gehouden maar liever heb ik natuurlijk een nieuwe. De onderdelensites geven ook hiervoor verschillende kabels van verschillende lengtes. Welke lengte zou ik moeten hebben?
De garage is toch nog even dicht in verband met Pasen dus ondertussen wil ik graag weten waar ik aan toe ben :)